اهمیت کاشت دندان

سلامت دهان و دندان برای عملکردهای مختلف مانند جویدن غذا، صحبت کردن، داشتن ظاهر یا لبخندی زیبا  از نظر علمی و حتی روانشناسی بسیار مهم است. از دست دادن یک یا چند دندان (بنا بر هر دلیلی) می تواند بر سلامت دهان، لبخند و ظاهر کلی شما تأثیر بگذارد. اولین دلیل اینکه بیماران خواستار درمان هایی مانند جایگزینی دندان های مصنوعی بجای دندان های طبیعی خود هستند این است که علاوه بر به دست آوردن ظاهری زیباتر، عزت نفس و شادابی آن ها نیز تحت تاثیر دندان های مرتب و یکدست؛ افزایش می یابد.

ایمپلنت فوری چیست؟

سه گزینه اصلی برای جایگزین دندانهای از دست رفته وجود دارد: استفاده از پروتزهای متحرک، پروتزهای ثابت (یا بریج) و ایمپلنت های دندانی. پروتزهای متحرک و ثابت به دلیل بعضی محدودیت های مالی و آسیب های دهان دندانی همیشه قابل استفاده نیستند و با توجه به تشخبص پزشک، پیشنهاد می شوند. اما ایمپلنت های دندانی بهترین و طولانی ترین راه حل برای عدم وجود دندان های از دست رفته است و در صورت مراقبت از آن ها، می توانید بدون مشکل و یا احساس درد در طولانی مدت از آن ها لذت ببرید.

ایمپلنت های فوری یکی از روش های بسیار خوب برای جایگزین دندان از دست رفته است، به این صورت که همزمان با کشیدن دندان، در استخوان فک قرار می گیرد و جایگزین دندان از دست رفته می شود. کاشت ایمپلنت فوری باعث شده است که زمان جراجی دندان کاهش یابد و در نتیجه راحتی و زیبایی بیشتری را به دندان و دهان می بخشد.

کاشت ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری چیست؟

اما انجام ایمپلنت فوری در همه موارد ممکن نیست و در این مقاله به توضیح کامل شرایط و مزایای کاشت ایمپلنت فوری می پردازیم.

دو نوع کاشت ایمپلنت فوری وجود دارد:

  • ایمپلنت های فوری اولیه: ایمپلنت های فوری اولیه ایمپلنت هایی هستند که در همان عمل جراحی به جای دندان از دست رفته قرار می گیرد.
  • ایمپلنت های فوری ثانویه: ایمپلنت هایی هستند که بعد از 4 الی 6 هفته بعد از کشیدن دندان، در دهان قرار می گیرد.

کاشت ایمپلنت فوری

ایمپلنت دندان یک جایگزین عالی برای جای خالی دندان های از بین رفته است. این روش درمانی امروزه بسیار رواج پیدا کرده است زیرا ایمپلنت های دندانی وظیفه نگهداری تاج دندان بجای ریشه دندان طبیعی را دارند که به همین علت چندین ماه برای جوش خوردن کامل ایمپلنت دندان درون فک بیمار با استخوان لازم است، بعد از آن در مرحله دوم تاج را روی ایمپلنت قرار می دهند.

تقریبا همه بیمارانی که از روش کاشت ایمپلنت فوری دندان استفاده کرده اند از این عمل و نتیجه نهایی آن لذت می برند. کاشت ایمچلنت فوری تقریبا مانند روش کاشت ایمپلنت های سنتی و معمولی است با این تفاوت که سرعت جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک بیشتر است و زمان انجام کاشت بسیار کمتر از ایمپلنت های معمولی است.

برای کاشت ایمپلنت فوری باید به نکات زیر توجه کنید:

  • محلی که قرار است در آن ایمپلنت دندان قرار بگیرد باید به طور کامل سالم سازی شود و اگر به این موضوع توجهی نشوند احتمال خرابی ایمپلنت افزایش می یابد.
  • بررسی بافت های استخوان و لثه باید به طور دقیق انجام شود به این منظور که آیا انجام پیوند استخوان ضروری است یا خیر.
  • حفر بافت استخوان باید به صورت دقیق برای قرار گرفتن ایمپلنت انجام شود تا بتواند پایه های ایمپلنت را در خود نگه دارد. کاشت ایمپلنت باید 2 تا 3 میلی متر بالاتر از ریشه دندان کشیده شده باشد. بررسی ثبات اولیه کافی برای ادغام کاشت در استخوان ضروری است.
بهترین نوع ایمپلنت

کاشت ایمپلنت فوری

مزایای کاشت ایمپلنت فوری

اصلی ترین مزیتی که با استفاده از تکنیک کاشت فوری بدست می آید این است که با استفاده از آن به نتایج نهایی زیبایی شناختی و عملکردی قابل پیش بینی تری می رسیم. علاوه بر این موضوع، اگر استخوان را در همان حالت بعد از کاشت ایمپلنت قرار دهیم، تحلیل استخوان که هنگام کشیدن دندان اتفاق می افتد، بطور قابل توجهی کمتر می شود.

از مزایای اصلی تکنیک کاشت ایمپلنت فوری دندان عبارت است از:

  • زمان کاشت ایمپلنت کوتاه تر است: در روش سنتی و یا معمولی کاشت ایمپلنت، دندانپزشک صبر می کند تا جای خالی دندان از دست رفته پر شود و وضعیت لثه خوب شود سپس جراح توسط دریل دندانپزشکی استخوان فک را سوراخ کرده تا بتواند فضا را برای پایه ایمپلنت باز کند و بعد از جایگذاری آن چند ماه منتظر می مانند تا استخوان فک، پایه ایمپلنت را احاطه کند و سپس بخش های دیگر ایمپلنت مانند تاج دندان گذاشته می شود. این فرایند مدت زمان زیادی در حدود 3 الی 12 ماه نیاز دارد.
  • نتایج بهتر در اتمام عمل: عوارض در عمل کاشت ایمپلنت فوری به حداقل می رسد و در دراز مدت نیز این روش نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان بهتر عمل می کند.
  • نیاز به جراحی های زمان بر ندارد: کاشت ایمپلنت یک روزه در یک مرحله تمام می شود و همین دلیل باعث می شود تا یک عمل جراحی ساده تری در پیش داشته باشید و مراحل جایگذاری ایمپلنت در دندان به حداقل زمان ممکن می رسد.

ایمپلنت فوری معمولا رضایتمندی بیماران را به همراه دارد و عوارض جانبی یا معایب ایمپلنت فوری بسیار اندک است و اگر توسط یک تیم آموزش دیده و کاملا واجد شرایط انجام شود، هیچ گونه مشکل جدی پیش نخواهد آمد.

شرایط کاشت ایمپلنت فوری دندان

قرار گرفتن ایمپلنت فوری در دندان می تواند در موارد مختلفی انجام شود، از جمله این موارد عبارت اند از:

  • از بین رفتن دندان در اثر ضربه و حادثه
  • کشیدن دندان های شیری در صورت عدم وجود دندان های دائمی
  • جذب مجدد ریشه
  • حفره های گسترده ای در دندان که قابل درمان نیستند
  • کاشت ایمپلنت بجای دندانهایی که در اثر بیماری پریودنتال تحرک دارند.

کاشت ایمپلنت در دندان هایی که دارای عفونت استخوان یا بیماری حاد پریودنتال هستند، منع مصرف دارد و بهتر است از روش های دیگری استفاده شود.

قیمت کاشت ایمپلنت فوری

شرایط کاشت ایمپلنت فوری

قیمت کاشت ایمپلنت فوری

یکی از سوالات متداول که معمولا برای بسیاری از افراد به ویژه بیماران پیش می آید این است که قیمت ایمپلنت فوری چقدر از ایمپلنت به روش معمولی بیشتر است؟

قیمت کاشت ایمپلنت فوری به دلیل پروسه انجام کار، مواد و متریال با کیفیت تری که نسبت به ایمپلنت های معمولی استفاده می شود، از نظر هزینه، درصدی بیشتر از سایر کاشت ایمپلنت ها است. این افزایش درصد با توجه به نوع متخصص و تیم دندانپزشک و کاری که بر روی دهان و دندان بیمار انجام شده است متغیر است زیرا هر بیمار برنامه اختصاصی درمان خود را دارد و کاشت ایمپلنت دندان در همه بیماران به یک شکل نیست. همچنین برند ایمپلنت فوری که استفاده می شود حتما باید جزء بهترین برندهای ایمپلنت دندان باشد.

سخن آخر

ایمپلنت فوری یکی از گزینه های بسیار مناسب برای پوشاندن فضای خالی دندان های از دست رفته است که شما می توانید دندان هایی مشابه دندان های اصلی خودتان را توسط ایمپلنت دندان مشاهده کنید. برای کسب آگاهی بیشتر درمورد ایمپلنت دندان با ما تماس بگیرید.