ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است که با جراحی در فک شما قرار می گیرد تا دندان یا پل جایگزین را در جای خود نگه دارد. طول عمر ایمپلنت دندان یکی از مزایای مهم آن می باشد. ایمپلنت دندان به دلیل شباهت زیاد آنها به دندان های واقعی و عدم نیاز به حمایت از دندان های مجاور به دلیل ماهیت دائمی و پایداری آن ها گزینه مناسبی بشمار می رود. ایمپلنت های دندانی برای افرادی که دندان یا دندان های خود را به دلیل بیماری پریودنتال، آسیب و غیره از دست داده اند ایده آل است.

اگرچه طول عمر ایمپلنت دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است، بسیاری از افراد گزارش می دهند که ایمپلنت آنها تا 30 سال پس از جراحی دوام می آورد. از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن منظم، ایمپلنت های دندانی باید یک عمر باقی بمانند!

ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند:

  • ایمپلنت
  • تکیه گاه
  • تاج

ایمپلنت یک پست یا میله کوچک تیتانیومی است که به طور مستقیم در استخوان فک شما وارد می شود و از طریق لثه های شما دقیقاً مانند ریشه دندان های طبیعی، امتداد می یابد.

اباتمنت یک قطعه پروتزی است که روی ایمپلنت پیچ می شود و روی ایمپلنت قرار می گیرد. بالای لثه شما قرار می گیرد و به عنوان پایه ای برای تاج عمل می کند.

تاج پوشش بیرونی پروتز است که شبیه یک دندان واقعی است. این تاج که عمدتا از چینی ساخته شده است، به صورت سفارشی و متناسب با دهان شما ساخته شده است.

همه چیزدرمورد ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان

ماهیت ساختاری ایمپلنت های دندانی به طرق مختلف باعث افزایش طول عمر آن می شود. ظرف چند ماه پس از عمل جراحی که در آن جراح دهان، ایمپلنت دندانی را در دهان قرار می دهد، دستگاه با استخوان جوش می خورد تا به ساختاری دائمی در فک تبدیل شود. خود ایمپلنت نیز به دلیل ارتباط فیزیکی که با فک دارد در برابر پوسیدگی مقاوم است که از فرسایش استخوان فک جلوگیری می کند.

موفقیت با مناسب بودن بیمار برای این روش و تلاش های بیمار پس از عمل برای مراقبت از ایمپلنت، همراه با دندان های بیولوژیکی باقی مانده تعریف می شود.

یکی از اولین سوالاتی که بیماران در مورد ایمپلنت دندان می پرسند این است که “دوام آنها چقدر است؟” این نگرانی در مورد طول عمر ایمپلنت های دندان منطقی است. مدت زمان ماندگاری ایمپلنت ها یک فاکتور کلیدی است که باید هنگام سنجش آن ها با سایر گزینه های بالقوه در نظر گرفت.

بسیاری از بیماران از این موضوع متعجب می شوند که در صورت مراقبت مناسب، ایمپلنت های دندانی می توانند حدود 25 سال دوام بیاورند. اکنون به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا درباره ایمپلنت های دندانی و مزایای آن بیشتر بدانید.

تا به حال، پاسخ اساسی به این سوال که ایمپلنت های دندانی چقدر دوام می آورند را می دانید؟ می دانید که ایمپلنت های دندانی می توانند تقریباً 25 سال دوام بیاورند که بسیار بیشتر از بسیاری از جایگزین ها است.

با این حال، طول عمر واقعی ایمپلنت شما مستقیماً تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار خواهد گرفت. این موارد شامل شما می شود:

  1. اقدامات بهداشت دهان و دندان
  2. رژیم غذایی و سبک زندگی
  3. محل ایمپلنت در دهان شما

تاثیر دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت

بدیهی است که بیمارانی که از بهداشت دهان و دندان عالی پیروی می کنند، می توانند انتظار داشته باشند که ایمپلنت هایشان بیشترین دوام را داشته باشد. این شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز یا بیشتر و مراقبت های پیشگیرانه دندانپزشکی است.

نکته مهم این است که ایمپلنت‌هایی که توسط دندانپزشک ماهر نصب می‌شوند، معمولاً بیشتر از ایمپلنت‌هایی که توسط یک جراح کمتر توانا گذاشته می‌شود، دوام می‌آورند. انتخاب یک ارائه دهنده ماهر هنگام انتخاب ایمپلنت بسیار مهم است.

چرا ایمپلنت های دندانی شکست می خورند

ایمپلنت های دندانی به دلایل مختلفی ممکن است با شکست مواجه شوند. درک آنها می تواند به شما کمک کند تا گام های پیشگیرانه ای برای افزایش عمر ایمپلنت های خود بردارید.

ساییدگی و آسیب دیدگی

سایش غیرمنطقی دندان ها یا دهان می تواند طول عمر ایمپلنت ها را کاهش دهد. به طور معمول، این شامل فعالیت‌هایی مانند استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بطری‌ها یا بسته‌های چوب پنبه‌دار یا جویدن موادی است که برای مصرف مناسب نیستند.

ایمپلنت های پشت دهان در طول زمان بیشتر از ایمپلنت های جلویی شکست می خورند. این امر حتی در استفاده معمولی و مناسب نیز صادق است، به دلیل تفاوت فشار در هنگام غذا خوردن.

عادات ناسالم

مصرف بیش از حد سیگار و الکل می تواند بدن را ضعیف کند. به ویژه، آنها می توانند آسیب زیادی به دهان وارد کنند. این می تواند بر یکپارچگی و طول عمر ایمپلنت های دندانی تأثیر منفی بگذارد.

شرایط پزشکی

به طور مشابه، برخی بیماری ها و شرایط پزشکی می توانند طول عمر ایمپلنت های شما را کاهش دهند. این می تواند از طریق مکانیسم های مختلفی اتفاق بیفتد. رایج ترین مقصران عبارتند از:

  • دیابت
  • سرطان
  • بیماری لثه
  • بیماری های خود ایمنی
  • روماتیسم مفصلی

مصرف برخی داروها در دوره ای که برای اولین بار ایمپلنت های خود را انجام می دهید نیز می تواند احتمال موفقیت و طول عمر آنها را کاهش دهد.

مزایای ایمپلنت دندان

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی دائمی نقش کلیدی در حمایت از ساختارهای دندانی بیماران دارند. هنگامی که شما دندان های خود را از دست می دهید، فشار در هنگام جویدن به طور نابرابر روی دندان ها، لثه ها و فک شما توزیع می شود. با گذشت زمان، این می تواند به ساختارهای دهان شما آسیب برساند.

جایگزینی دندان از طریق ایمپلنت اجازه می دهد تا فشار به طور یکنواخت توزیع شود و از چنین آسیبی جلوگیری می کند و از دهان و استخوان شما محافظت می کند. ایمپلنت همچنین باعث می شود راحت غذا بخورید و واضح صحبت کنید.

انجام ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد و معایب کمی دارد. جنبه های منفی معمولا به عوارض جانبی نسبت داده می شود و ممکن است بر اساس انواع ایمپلنت های دندانی دریافت شده متفاوت باشد.

مزایای استفاده از ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • ظاهر فیزیکی بهبود یافته که منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود
  • بهبود توانایی های گفتاری در مقابل دندان های از دست رفته
  • افزایش راحتی در مورد دندان های از دست رفته یا پروتزهای سنتی
  • غذا خوردن راحت تر
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • ماندگاری بالا
  • افزایش راحتی در مقایسه با سایر گزینه های درمان
  • حفظ ساختار دندان
  • ایمپلنت‌ها بسیار پایدار هستند و برعکس پروتز ها که ممکن است حرکت کنند، حرکت نمی‌کنند
  • بیماران کاشت ایمپلنت به دلیل داشتن دندان هیچ محدودیت غذایی ندارند
  • ماندگاری ایمپلنت ها بسیار بیشتر از سایر جایگزین هاست
  • ایمپلنت ها می توانند به عنوان پایه ای برای سایر کارهای دندانپزشکی عمل کنند
  • بیماران معمولاً ایمپلنت را راحت ترین و راحت ترین گزینه می دانند
  • هزینه ایمپلنت دندان بسیار مقرون به صرفه است

از دیگر مزایای ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتماد به نفس

یکی از مزایای کمتر شناخته شده ایمپلنت، اعتماد به نفس حاصل از داشتن لبخندی جذاب است. بیمارانی که دندان های خود را از دست داده اند اغلب نسبت به دهان و لبخند خود آگاه هستند. این می تواند به رفتارهای اجتنابی تبدیل شود که باعث می شود در اطراف دیگران خجالتی یا غیر دوستانه به نظر برسند.

ایمپلنت دندان لبخندی را برای شما فراهم می کند که می توانید به آن افتخار کنید و اعتماد به نفسی برای مقابله با زندگی با شادی به شما می دهد.

  • راحتی

ایمپلنت های دندانی برای تمیز کردن نیازی به محصولات یا ابزار خاصی ندارند. آنها هیچ وقت یا مرحله اضافی را به برنامه های روزانه شما اضافه نمی کنند. در واقع، اکثر مردم هرگز نمی دانند که دندان های واقعی شما نیستند.

این امر باعث می شود که ایمپلنت یکی از ساده ترین و خوشایندترین گزینه های موجود در هنگام نیاز به جایگزینی دندان های از دست رفته باشد.

  • هزینه

قیمت دقیق ایمپلنت دندان بر اساس شرایط و نیازهای شخصی شما متفاوت است. با این حال، به طور کلی، هزینه های ایمپلنت دندان بسیار مقرون به صرفه است، به ویژه با توجه به مزایای فوق العاده ای که ارائه می دهند.

جایگزین های ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندان تنها گزینه برای افرادی نیست که به دنبال جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. جایگزین ها عبارتند از:

بریج های دندانی، تاج های دندان، دندان مصنوعی

بریج ها و روکش ها پروتزهایی هستند که برای پر کردن فضای بین دندان ها طراحی شده اند. پروتزها ابزارهای متحرک دندانی هستند که جایگزین دندان های از دست رفته می شوند.

معایب انجام ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • احتمال خطا در هنگام کاشت ایمپلنت
  • احتمال عفونت یا خونریزی بیش از حد (به خصوص اگر به درستی از آن مراقبت نشود)
  • خطر حرکت ایمپلنت
  • افزایش زوال استخوان فک در جمعیت های در معرض خطر
  • افزایش زوال استخوان فک در جمعیت های در معرض خطر

اینها تنها مهمترین مزایا و معایب کاشت ایمپلنت دندان هستند. شما باید با دندانپزشک خود در مورد مزایا یا معایب دیگری که در مورد وضعیت شما صدق می کند صحبت کنید.

معایب طول عمر ایمپلنت

ماندگاری و طول عمر ایمپلنت

سخن آخر

برای انجام کاشت ایمپلنت دندان با مشاورین ما در کلینیک شبانه روزی رایا تماس حاصل بفرمایید و برای کسب اصطلاعات بیشتر در مورد طول عمر ایمپلنت دندان این مقاله را مطالعه نمایید.