اقدامات لازم بعد از کاشت ایمپلنت

از دست دادن یک یا چند دندان می تواند عاملی برای تغییر زندگی باشد، اما ایمپلنت های دندانی به شما این امکان را می دهد که عملکردهای کامل دندان و ظاهر لبخند تان را بازگردانید. اگر می خواهید که ایمپلنتی بادوام، محکم و بدون ایراد داشته باشید، باید نکات ضروری درمورد اقدامات لازم بعد از کاشت ایمپلنت را بدانید و از آن ها به خوبی مراقبت کنید.

ایمپلنت های دندانی یک گزینه جایگزینی مناسب برای دندان های از دست رفته هستند که از نظر طبیعی بودن بهتر از سایر گزینه های جایگزین دندان می باشند. روش کاشت ایمپلنت دندان شامل قرار دادن پایه فلزی، پیچی مشابه به استخوان فک برای جایگزینی ریشه دندان از دست رفته، و پشتیبانی از دندان مصنوعی است. عمر ایمپلنت دندان بستگی به اقدامات بعد از کاشت ایمپلنت دارد.

مراقبت از کاشت ایمپلنت

زیبایی لبخند با ایمپلنت دندان

روش کاشت ایمپلنت دندان

فرایند قرار دادن ایمپلنت های دندانی به وضعیت جسمانی بیمار بستگی دارد. این روش به دلیل اطمینان یافتن از موفقیت روش کاشت ایمپلنت و طی کردن مراحل مختلف، به چند ماه نیاز دارد. منحصر به فرد بودن ایمپلنت های دندانی در همجوشی آن ها با استخوان فک است. این همجوشی به عنوان osseointegration شناخته می شود و بیشتر زمان درمان را به خود اختصاص می دهد.

  • در طول این جلسه دندانپزشک ارزیابی جامعی از جمله اشعه ایکس، سی تی اسکن، بررسی سابقه بیماری بیمار و برداشت های دندانی  را انجام خواهد داد تا واجد شرایط بودن بیمار برای ایمپلنت های دندانی مشخص شود و او را برای این عمل آماده کند. اشعه ایکس و اسکن های سه بعدی وضعیت استخوان فک را نشان می دهند.
  • دندانپزشک نیاز به دانستن سابقه پزشکی بیمار، هر دارویی که در حال حاضر استفاده می کنند، از جمله مکمل ها، نسخه ها، و …
  • بیمارانی که از نظر بهداشت و مراقبت از دندان ها ضعیف تر هستند ممکن است پیش از عمل، آنتی بیوتیک دریافت کنند تا از عفونت احتمالی جلوگیری شود.
  • پس از آن، دندانپزشک طرح درمان را با بیمار، از جمله جدول زمانی، مراحل مختلف، و دستورالعمل های لازم پس از مراقبت مورد بحث قرار خواهد داد. اگر پیوند استخوانی لازم باشد (برای تقویت حجم استخوان فک)، دندانپزشک به بیمار اطلاع می دهد.
  • دندانپزشک، طرح درمان تعداد دندان های از دست رفته و وضعیت دندان ها و استخوان فک موجود را بررسی می کند. اگر بیمار از اضطراب عمل کاشت ایمپلنت دندان رنج می برد، دندانپزشک اقدامات لازم را برای راحت نگه داشتن بیمار در طول عمل انجام خواهد داد.
  • در طول مشاوره اولیه، بیماران می توانند درمورد ترس ها و نگرانی های خود با دندانپزشک صحبت کنند و راه های ممکن برای کاهش حداکثری میزان درد را از دندانپزشک خود جویا شوید. شما می توانید در مورد خطرات ناشی از عفونت، رد ایمپلنت، آلرژی بالقوه، و آسیب عصبی احتمالی سوال کنید.
  • برای روشن تر شدن روند درمان، همچنین می توانید از دندانپزشک در مورد اقدامات لازم بعد از کاشت امیپلنت ، سوال بپرسید. ماهیت مشاوره اولیه این است که بیماران قبل از اقدام به درمان تمام اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

آماده شدن برای روش کاشت دندان

پیش از قرار دادن پایه ایمپلنت، بیماران می توانند موارد زیر را انجام دهند تا این فرایند تا حد امکان بدون درد و خونریزی باشد:

  1. از آنتی بیوتیک تجویز شده مخصوص خود استفاده کنید.
  2. دهان خود را با شستشوی دندان ضد باکتری تمیز کنید.
  3. ترتیب برای حمل و نقل به خانه پس از کاشت دندان.
  4. استراحت کافی و رعایت نکات بهداشتی و مراقبت از دندان ها طبق دستور پزشک.
  5. بعد از عمل کاشت دندان از غذاهای نرم استفاده کنید که بهترین آن ها سوپ، آش و … می باشد.
کاشت ایمپلنت دندان

آماده سازی بیمار برای کاشت ایمپلنت

قرار دادن ایمپلنت دندان

در طول عمل، دندانپزشک برشی روی لثه برای آشکار کردن استخوان ها و مشاهده محل دندان از دست رفته انجام می دهد. اگرچه روند کاشت دندان برای هر بیمار متفاوت است، اما بیشتر مردم کشف می کنند که ناراحتی بعد از عمل کمتر از آن چیزی است که پیش بینی می کردند. استفاده از مسکن های تجویز شده معمولاً برای مدیریت درد پس از عمل کافی هستند.

پس از قرار دادن پایه ایمپلنت، شکافی در محل دندان از دست رفته وجود خواهد داشت. دندانپزشک ممکن است در صورت لزوم یک ایمپلنت موقت روی پایه آن قرار دهد. استخوان سازی بلافاصله شروع می شود و می تواند چند ماه طول بکشد زیرا استخوان فک باید با ایمپلنت دندان ادغام شود تا به عنوان پایه محکم دندان مصنوعی جدید خدمت کند.

قرار دادن Abutment

پس از به پایان رسیدن مرحله همچوشی ایمپلنت با استخوان، دندانپزشک اباتمنت را (قطعه ای است که تاج را به ایمپلنت متصل می کند) قرار خواهد داد . این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و حدود یک ساعت طول می کشد. همچنین می توان بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، اباتمنت را قرار داد. پس از قرار دادن abutment، بیمار نیاز به زمان برای بهبود فک و دندان قبل از اتصال تاج دارد.

در حین عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟

پزشک یا دیگر کارکنان بیمارستان ممکن است:

  • اصلاح یا تمیز کردن اطراف محل قرارگیری ایمپلنت
  • اتصال ابزارهای مناسب به پوست بیمار برای نظارت بر علائم حیاتی وی
  • قرار دادن ماسک بر روی صورت بیمار برای تامین اکسیژن بدن
  • تجویز مواد بیهوشی و آرامش دهنده از طریق i.v. و ماسک صورت به علت خواب و بیهوشی عمومی
  • بیمار را در اتاق عمل بیدار کرده و او را به بخش منتقل کرده تا اثرات بیهوشی از بین برود.

بعد از عمل چه اتفاقی می افتد؟

بلافاصله پس از بیداری بعد از عمل کاشت ایمپلنت دندان، یک بیمار ممکن است احساس کند:

  • فشار یا ناراحتی در محل قرارگیری ایمپلنت دارد.
  • سرگیجه
  • معده درد (تهوع)
  • برای مدتی آشفته یا گیج می شود
  • گلو درد زیرا از لوله تنفس در طول بیهوشی عمومی استفاده شده است.
اقدامات لازم برای مراقبت از ایمپلنت

تغییرات دندان با ایمپلنت

سخن آخر

اگر قصد عمل کاشت ایمپلنت دندان را دارید توصیه ما به شما کلینیک شبانه روزی رایا است که با دارا بودن بهترین تیم متخصص و جراح حرفه ای دندان، عملی بدون درد، سریع و با بهترین متریال را ارائه می دهند.