کامپوزیت دندان چگونه است؟

در این مقاله به بررسی تمام سوالات مرتبط با کامپوزیت دندان می پردازیم که مهم ترین آن ها شامل: کامپوزیت دندان چگونه است؟ مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان چیست؟ کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ معرفی انواع کامپوزیت. مزایا و معایب کامپوزیت دندان. چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟ تفاوت بین کامپوزیت دندان و لمینت دندان آیا در کامپوزیت دندان تراشیده شده و آسیب می بیند؟ عمر مفید کامپوزیت دندان چقدر است؟ نکاتی در مورد انتخاب کامپوزیت دندان و … .

قیمت کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟

امروزه دنیای زیبایی به قدری گسترده است که نمی توان مانند گذشته چارچوب خاصی برای آن تعریف کرد، زیرا سلیقه ها و تعریف زیبایی از نظر هر فرد، کاملاً متفاوت است، اما یک نکته برجسته و تفاهم در تمام نظرات وجود دارد و آن آراستگی است. مرتب بودن دندان ها منجر به زیباتر شدن چهره می شود.

گاهی انسان چهره ای زیبا با اندام خوش فرم دارد اما به دنبال پنهان کردن لبخند خود به دلیل خراب بودن دندان هایش است. عوامل مختلفی مانند: سیگار کشیدن، ژنتیک، آب ناسالم، تصادفات و … باعث آسیب دندان می شود و همین دلایل می تواند منجر به داشتن دندان های نامرتب و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس شود!

مطمئنا همه انسان ها به دنبال داشتن دندان هایی سفید، هم تراز و متناسب هستند. روش های مختلفی برای داشتن چنین لبخندی وجود دارد که یکی از بهترین و برجسته ترین تکنیک ها کامپوزیت دندان است. می توان گفت این تکنیک نسبت به سایر روش ها سریع تر و کم هزینه تر بوده به این دلیل است که در مقایسه با سایر درمان های زیبایی دندان بسیار محبوب تر است.

چیزی که ما به عنوان کامپوزیت دندان می شناسیم، در واقع رزین کامپوزیت نامیده می شود که به روش های مختلفی در دندانپزشکی استفاده می شود. می توان گفت کامپوزیت تکنیکی است که در آن از مواد همرنگ دندان استفاده می شود که از پلیمر ساخته شده اند.

کامپوزیت برای چه مشکلاتی مناسب است؟

با استفاده از تکنیک کامپوزیت دندان می توان یک سری مشکلات دندانی را حل کرد که عبارتند از:

  • برخی ناهنجاری های مربوط به دندان و لثه
  • بلندتر کردن دندان های کوچک
  • اصلاح جزئی دندان ها
  • اصلاح های مربوط به سطح و لبه دندان ها
  • جایگزین مواد قدیمی برای پر کردن دندان یا پرکردن دندان های تازه پوسیده.
  • گاهی اوقات بین دندان ها فاصله هایی ایجاد می شود که ظاهر ناخوشایندی دارند. با کامپوزیت دندان می توان فاصله بین دندان ها را کاهش داد.
  • در برخی موارد ممکن است دندان در اثر تصادف شکسته و نظم دندان ها را مختل کند، کامپوزیت در ترمیم دندان و درمان ترک های جزئی دندان ها موثر است.
  • تغییر شکل و نامنظمی دندان ها در برخی موارد با کامپوزیت دندان قابل حل است.
  • سفید کردن دندان به خصوص در مواردی که تغییر رنگ دندان با بلیچینگ برطرف نمی شود و با روش های دیگر قابل رفع نیست، این تغییر رنگ ها را می توان با کامپوزیت پنهان کرد.

این موارد برخی از مشکلات دندانی هستند که با تکنیک کامپوزیت دندان قابل حل هستند.

مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان

قبل از انتخاب و اجرای تکنیک کامپوزیت، ابتدا باید متوجه شوید که آیا کاندیدای مناسبی برای انجام این روش هستید یا خیر. هزینه ها، تعداد جلسات درمانی، نتایج به دست آمده و … اطلاعاتی دارند که در جلسه ای به نام مشاوره با دندانپزشک انجام می شود.

در این جلسه دندانپزشک با معاینات لازم علاوه بر پاسخگویی به سوالات فرد، اطمینان حاصل می کند که فرد از نظر سلامت لثه مشکلی نداشته باشد و تنها مسئله فرد، مشکلات دندانی اش باشد. در ابتدا فرد مورد معاینه کامل دهان قرار می گیرد. در صورت مشاهده التهاب لثه و دندان باید قبل از شروع کار درمان شود و سپس برای کامپوزیت دندان اقدام کند. همچنین در این جلسه خواسته های فرد مورد بررسی قرار می گیرد و انتظارات وی از کامپوزیت دندان مشخص می شود.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟

مرحله اول: پس از رفع مشکلات دندان و لثه، رفع پوسیدگی و رفع التهابات، نوبت به انجام کامپوزیت می رسد. اگر دندان نیاز به اصلاح داشته باشد، ابتدا مواد بی حسی به دندان تزریق می شود.

برای رنگ کامپوزیت از نظر شخص استفاده می شود. اگر فردی بخواهد دندان هایش سفیدتر باشد از کامپوزیت های سفید استفاده می شود.

مرحله دوم: در این مرحله دندان ها باید از هر گونه میکروب و آلودگی تمیز شوند، بنابراین دندان های مورد درمان ابتدا به طور کامل تمیز می شوند و از دندان های دیگر جدا می شوند.

مرحله سوم: در این مرحله کمی ژل اسیدی روی دندان ها زده می شود تا سطح دندان ها ناهموار شود. این عمل باعث می شود که مواد ترمیمی بهتر روی دندان ها قرار گیرد.

مرحله چهارم: سپس کامپوزیت را که ماده ای خمیری شکل است با قلم مخصوص روی دندان ها قرار می دهند.

مرحله پنجم: پس از انجام این اعمال، مواد کامپوزیت به صورت لایه لایه روی سطح دندان قرار می گیرند و توسط اشعه مخصوصی که توسط دستگاه مخصوص دندانپزشکی ساطع می شود، روی دندان ثابت می شوند، سپس نوبت به فرم دهی دندان ها می رسد. این مرحله تقریبا به عنوان مهمترین مرحله محسوب می شود زیرا نتیجه نهایی مستقیماً به این مرحله بستگی دارد. دندانپزشک عمل کامپوزیت دندان را تا رسیدن به سطح و شکل مطلوب ادامه می دهد.

مرحله ششم: در این مرحله کامپوزیت سفت شده و دندان ها در معرض نور لیزر قرار می گیرند.

مرحله آخر: در آخر نوبت به پولیش و صاف کردن سطح دندان می رسد. این عمل باعث شفافیت دندان ها می شود. دقت در این مرحله نیز در نتیجه عملیات بسیار موثر خواهد بود. در این مرحله می توانید نظر خود را در مورد نتیجه دندان کامپوزیت بیان کنید. زوایای آن تا حدودی قابل تنظیم است، بنابراین در صورت مشاهده مشکل جزئی در زوایای دندان می توانید از متخصص بخواهید تا آن را برطرف کند.

پس از انجام کامپوزیت و انجام مراحل، دندانپزشک کامپوزیت را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که دندان های کامپوزیت شده، کارایی دندان های طبیعی را دارد یا خیر. معمولا دندان پزشک کاغذ کربنی به بیمار می دهد و از او خواسته می شود که به آرامی کاغذ را گاز بگیرید و دندانپزشک وضعیت دندان ها را بررسی می کند. اگر در این مرحله نقصی مشاهده شود، متخصص با تراز کردن دندان ها آن را برطرف می کند و کامپوزیت شما تمام می شود.

عوارض کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت دندان

برخی از مهم ترین مزایای کامپوزیت دندان عبارتند از:

در این روش سعی می شود بدون تراشیدن سطح دندان ها، عمل کامپوزیت انجام شود و در صورت لزوم دندان ها خیلی کم تراشیده می شوند.

  • قابلیت تطبیق با اندازه دندان ها را دارد.
  • دندان ها بسیار طبیعی به نظر می رسند.
  • زمان درمان بسیار کوتاه است.
  • کامپوزیت برگشت پذیر است و در صورت تغییر رنگ یا شکستگی به راحتی قابل ترمیم است.
  • رنگ، شکل و چرخش دندان ها را اصلاح می کند.
  • کامپوزیت ها به دما حساس نیستند.
  • پس از اتمام می توان با توجه به نظر فرد تغییراتی ایجاد شود.
  • قیمت مناسب نسبت به سایر روش های زیبایی دندان دارد.
  • کامپوزیت دندان یک روش کم تهاجمی، جدید، سریع و کارآمد برای زیباسازی دندان است.

نحوه مراقبت از کامپوزیت دندان

مراحل مراقبت از دندان کامپوزیت شامل موارد زیر می شوند:

  1. هر بار که غذا می خورید دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید یا حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  2. حتما یک یا دو بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  3. دفعات میان وعده ها را کاهش دهید زیرا بعد از هر وعده غذایی محیط دهان اسیدی می شود و باکتری ها با فعالیت خود مینای دندان را ضعیف می کنند.
  4. عادات بدی مانند: ناخن جویدن، جویدن مداد و … را کنار بگذارید زیرا این کارها باعث شکستن دندان ها و کامپوزیت ها می شود، اگر به دندان قروچه عادت دارید بهتر است از کامپوزیت های دندانی استفاده نکنید.
  5. اگر حساسیت دندان یا دندان درد دارید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا قبل از اینکه دیر شود، علت آن بررسی شود و درمان های لازم روی دندان انجام شود.
  6. هر 6 ماه یا حداقل سالی یکبار برای معاینه دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری:

اگر قصد انجام کامپوزیت دندان را دارید و به دنبال یک کلینیک مجهز به جدیدترین دستگاه های روز دنیا و تیم پزشکی حرفه ای هستید، کلینیک رایا دنتال با سابقه ای بی نظیر در زمینه کامپوزیت و ایمپلنت به شما خدمات ویژه ای را ارائه می دهد. برای تنظیم کردن وقت خود با متخصصین ما، از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.