کامپوزیت و ترمیم دندان خرگوشی

دندانهای خرگوشی زمانی رخ می دهند که دندانهای بالایی با فشار بیشتر به سمت جلو حرکت کرده و کمی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسند. البته در این حالت دندان های فک پایین در جای خود قرار دارند و دندان های فک بالا آنهایی هستند که تغییر شکل داده اند. لازم به ذکر است که خیلی از مراجعین به دنبال کامپوزیت دندان خرگوشی هستند زیرا داشتن دندان های خرگشی لبخند و دهان افراد نسبت به قبل زیباتر نشان می دهد.

همانطور که می دانید داشتن طرح لبخند زیبا و دندان های منظم ارتباط مستقیمی با افزایش اعتماد به نفس دارد و همه افراد شایسته داشتن لبخندی زیبا با دندان هایی سفید و درخشان هستند. اگر شکستگی دندان جزئی باشد، فرایند ترمیم دندان خرگوشی و صیغل دادن سطح دندان ها به گونه ای که با سایر دندان های طبیعی مطابقت داشته باشد، قابل انجام است و زیبایی طبیعی را به دندان های فرد می بخشد.

در روش کامپوزیت دندان خرگوشی از مواد مخصوص برای پر کردن سطوح آسیب دیده دندان استفاده می شود. این مواد توسط یک اشعه مخصوص روی قسمت های شکسته یا ترک خورده قرار می گیرد و در نهایت توسط دندانپزشک شکل مناسبی به خود می گیرد و صیغل داده می شود تا مانند دندان های دیگر به نظر برسند.

کامپوزیت دندان خرگوشی

کامپوزیت و ترمیم دندان

ساختار دندان به چه شکل است؟

برای درک بهتر مشکلات دندان مانند شکستگی یا ترک دندان، باید علل ایجاد کننده آنها را بررسی کنیم. دندان ها عمدتا از 3 لایه مینای دندان، عاج و پالپ تشکیل شده اند. لایه بیرونی دندان مینا، نامیده می شود که سخت ترین ماده در بدن انسان است و از استخوان های تشکیل دهنده بدن نبز قوی تر است.

مینای دندان لایه محافظ سفید و قابل مشاهده در سطح دندان است، قسمت بالای لثه که هنگام لبخند زدن دیده می شود تاج دندان نامیده می شود. زیر لایه مینای دندان یک بافت نرم به نام عاج دندان وجود دارد که بخش عمده ای از ساختار دندان را تشکیل می دهد و نقش محافظتی از پالپ دندان را دارد. پالپ دندان از رگ های خونی و اعصاب دندان تشکیل شده است. در واقع پالپ و عاج ریشه های دندان را محکم در فک نگه می دارند.

هنگامی که دندان تراشیده می شود، خرد می شود یا ترک می خورد، عمدتا روی لایه بیرونی یعنی مینای دندان تأثیر می گذارد. با این حال، در برخی شرایط خاص آسیب و شکستگی دندان ممکن است لایه های عاج و پالپ را نیز درگیر کند. به عنوان مثال، صورت و دندان های بیمار ممکن است در اثر تصادف به شدت آسیب دیده باشد اما در وهله اول لایه های داخلی دندان تحت تأثیر شکستگی قرار نمی گیرند، اما اگر دندان آسیب دیده به موقع ترمیم نشود، ممکن است پالپ و ریشه دندان تحریک شده یا عفونی شود.

راه های ترمیم دندان های شکسته

روشهای درمانی پیشنهادی برای رفع آسیب های دندان مانند کامپوزیت دندان خرگوشی و انتخاب بهترین روش برای ترمیم دندان های شکسته بستگی به علت و میزان آسیب و پوسیدگی دندان دارد. در اینجا برخی از روش هایی که دندانپزشکان برای ترمیم دندان های شکسته استفاده می کنند گفته شده است.

  • ترمیم دندان های شکسته با استفاده از تاج

روکش دندان یکی از روش هایی است که برای ترمیم دندان های شکسته استفاده می شود. روکش های دندانی معمولاً مخصوص هر بیمار ساخته می شوند، به طوری که پزشک می تواند قسمت شکسته دندان را با آن جایگزین کند، در برخی موارد بیمار و دندانپزشک ترجیح می دهند بجای کامپوزیت دندان خرگوشی از روکش دندان استفاده کنند.

در این صورت قسمت های اصلی ساختار دندان دست نخورده باقی می ماند و تنها یک تاج مصنوعی جزئی یا کامل ساخته می شود و سپس به دندان متصل می شود تا به آن استحکام و مقاومت بیشتری ببخشد و تا حد امکان قسمت باقی مانده از دندان طبیعی را حفظ کند. درمان ریشه اغلب برای اطمینان از موفقیت ترمیم دندان شکسته ضروری است.

  • ترمیم دندان شکسته با عصب کشی

برای آسیب های جدی تر که ساختار داخلی دندان (پالپ) به دلیل ورود میکروب ها و عفونت آسیب دیده است، می توان ریشه طبیعی دندان را از طریق تمیز کردن و پر کردن کانال های ورودی پالپ درمان کرد. در این حالت علی رغم حفظ ریشه طبیعی دندان، تاج طبیعی و لایه مینای دندان بسیار ضعیف می شود و به بیمار به نصب تاج مصنوعی نیاز پیدا می کند.

ترمیم دندان های خرگوشی

ترمیم دندان های شکسته

کشیدن دندان های شکسته

برای دندانهایی که بسیار آسیب دیده اند و دیگر نمی توان آنها را با هیچ یک از روشهای ترمیم دندان گفته نجات داد، کشیدن دندان ممکن است آخرین گزینه برای رفع ایرادات دندان باشد. کشیدن دندان باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود که برای حفظ سلامت لثه، زیبایی لبخند و از بین نرفتن اعتماد به نفس، باید یکی از راه های جایگزینی دندان را انجام دهید. معمولا در چنین مواردی می توانید از برخی گزینه های درمانی مانند دندان مصنوعی، بریج یا ایمپلنت دندان برای ترمیم دندان های شکسته استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد کامپوزیت دندان خرگوشی

عوارض انجام ندادن ترمیم دندان بعد از شکستگی چیست؟

در برخی موارد، شکستگی یا ترک  دندان جزئی است و تنها با تصویربرداری قابل تشخیص است. در این موارد بیمار در معرض خطر و عوارض جدی نیست اما اگر شکستگی دندان قابل مشاهده و آشکار باشد و بیمار برای درمان دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نکند، ممکن است به علت پوسیدگی دندان منجر به عفونت ریشه دندان شود و بیمار مجبور به انجام عمل عصب کشی می شود.

در صورت ایجاد لبه های تیز دندان در اثر شکستگی، چه باید کرد؟

اگر دندان ها به دلیل شکستگی، ضربه یا تصادف دچار لبه های تیز و برنده شده اند و زبان را آزار می دهد، می توانید لبه های دندان را با آدامس بپوشانید. در صورت احساس درد شدید، از داروی آرامبخش استفاده کنید یا از کمپرس سرد برای تسکین درد استفاده کنید و در اولین فرصت به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

آیا دندان شکسته عفونت می کند؟

اگر دندان شکسته به موقع ترمیم نشود، ورود باکتریها به پالپ و سپس ریشه دندان که اعصاب در آن قرار دارند، آسان تر خواهد شد. وقتی التهاب به قسمتی که شامل اعصاب است برسد، بیمار دچار درد دندان و عفونت شدید دندان می شود.

ترمیم دندان های شکسته

کامپوزیت دندان های جلویی

سخن آخر

خیلی از بیماران برای بلندتر به نظر رسیدن دندان های جلویی فک بالای خود به دنبال کامپوزیت دندان خرگوشی هستند که بتوانند لبخندی زیباتر و در عین حال دندان هایی مرتب و بلندتر داشته باشند. کلینیک شبانه روزی رایا کلیه خدمات مربوط به فک و دندان را در بالاترین سطح استاندارد کاری ارائه می دهد.