همه چیز درمورد کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک گزینه جایگزین دندان است که شامل قرار دادن یک ریشه از جنس تیتانیوم در استخوان فک شما می باشد. هنگامی که این “ریشه” تیتانیوم با استخوان شما تطبیق پیدا کرد، می توان از آن برای حمایت از تاج، پل یا بریج دندان استفاده کرد. کاشت ایمپلنت درمان یک راه درمان جدید، مطمئن و مشابه های دندان های طبیعی بیماران است.

این ایمپلنت ها همچنین می توانند برای جایگزینی دندان مصنوعی و سایر اشکالات دندانی استفاده شوند. به طور کلی میزان موفقیت ایمپلنت دندان بسیار بالا است زیرا ایمپلنت‌های دندان از یک ماده سازگار با زیست انسان، یعنی از فلز تیتانیوم ساخته شده‌اند. از آنجایی که تیتانیوم به خوبی توسط بدن انسان پذیرفته می شود، برای ایمپلنت های ارتوپدی مانند تعویض مفصل ران و زانو نیز استفاده می شود.

ایمپلنت های دندانی در حال حاضر استانداردی برای جایگزینی دندان های قدیمی و دندان های از دست رفته شده اند، زیرا ظاهر و احساسی شبیه به دندان های طبیعی شما دارند و نسبت به سایر اشکال جایگزینی دندان، میزان موفقیت بالاتری دارند. هزینه اولیه به طور کلی برای ایمپلنت نسبت به سایر اشکال جایگزینی دندان بیشتر است، اما مزایای طولانی مدت به راحتی از تفاوت هزینه اضافی بیشتر می شود. سرمایه گذاری در دندانپزشکی ایمپلنت سرمایه گذاری در سلامت کلی، ظاهر و رفاه است، زیرا شامل حفظ یکپارچگی ساختارهای صورت و همچنین جایگزینی دندان های از دست رفته است.

کاشت ایمپلنت دندان

همه چیز درمورد کاشت ایمپلنت دندان

چرا ایمپلنت دندان بهترین گزینه است؟

ایمپلنت‌های دندانی بر خلاف بریج‌ها  پروتزهای دندانی که ممکن است چندین بار نیاز به تعویض داشته باشند، می‌توانند تا آخر عمر دوام بیاورند. بر خلاف بریج ها و پروتزها، ایمپلنت دندان جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود که از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.

از بین رفتن ریشه دندان به مرور زمان باعث تغییر لبخند و خطوط صورت می شود. بریج که زمانی روشی رایج برای جایگزینی تک دندان های از دست رفته بود، برای قرار گیری در محل خود نیاز به تغییر شکل دندان سالم مجاور دارد که دندانپزشک باید تاج را تراشیده و به آن شکل دهد.

با درمان دندان های از دست رفته توسط ایمپلنت دندان، هیچ مشکلی برای دندان های مجاور پیش نمی آید. ریشه و تاج از دست رفته دندان، با ایمپلنت جایگزین می شود و دندان های مجاور کاملا سالم در جای خود باقی می مانند. برخی پروتزهای متحرک برای تمیز کردن برداشته می شوند و ممکن است نیاز به تعویض نیز داشته باشند.

به دلیل اتصال بریج ها به دندان های سالم، باعث باعث لق شدن دندان های سالم با گذشت زمان می شوند که گزینه خوبی برای درمان دندان بشمار نمی آیند.

کاندیدای مناسب درمان ایمپلنت دندان

اگر یک یا چند دندان را از دست داده اید و به طور کلی سلامتی دارید، کاندیدای درمان ایمپلنت دندان هستید. چند عامل واجد شرایط وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. کیفیت و کمیت استخوان موجود برای کاشت ایمپلنت.
  2. دیابت غیر قابل کنترل یا سایر شرایط پزشکی.

به طور کلی، شرایط بسیار کمی وجود دارد که فرد را از انجام درمان ایمپلنت باز دارد. حتی افرادی که مقدار قابل توجهی از استخوان خود را از دست داده اند می توانند واجد شرایط درمان ایمپلنت دندان باشند. اگرچه ممکن است نیازمند روش های درمان اضافی برای افزودن استخوان مانند پیوند استخوان باشند. پیشرفت‌های درمان در این نوع کاشت، این امکان را برای اکثر افرادی که نمی توانند به هردلیلی از سایر روش های درمانی استفاده کنند، می دهد که درمان موفقیت‌آمیزی را داشته باشند.

آیا سن عاملی برای درمان ایمپلنت دندان است؟

اگر سلامت کلی دهان و دندان شما خوب باشد، واقعاً هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. تمایل به بهبود کیفیت زندگی صراحتاً مهمتر از سن است. برای افرادی که دندان مصنوعی دارند، ارتقاء دندان مصنوعی به پروتزهای دارای ایمپلنت غیرعادی نیست زیرا در لبخند و گفتار آنها اعتماد به نفس تازه ای ایجاد می کند. همچنین عمل جویدن مجدد و خوردن غذاهایی که زمانی برای آن ها ممنوع بوده را برایشان فراهم می کند.

سن مناسب کاشت دندان

کاشت ایمپلنت دندان مصنوعی

مدت زمان تکمیل روند درمان

درمان سنتی ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد، بسته به کیفیت استخوانی که ایمپلنت ها در آن قرار می گیرند. اگر به یک روش اضافی برای تقویت استخوان نیاز باشد، کل زمان درمان ممکن است بین شش تا نه ماه باشد. برخی از کاندیداهای ایمپلنت ممکن است واجد شرایط کاشت ایمپلنت فوری باشند که به عنوان “ایمپلنت یک روزه” نیز شناخته می شود.

آیا عمل ایمپلنت دندان دردناک است؟

اکثر بیماران ایمپلنت گزارش می دهند که ناراحتی بسیار کمتر از آنچه انتظار داشتند پس از عمل تجربه می کنند.  البته شما در طول عمل بیهوش می شوید و هیچ دردی را احساس نمی کنید. اگرچه تحمل درد برای همه افراد متفاوت است، اکثر بیماران به سادگی پس از مصرف مسکن های بدون نسخه، از کاشت دندان بسیار راضی هستند.

ماندگاری ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که به صورت دائمی عملکرد داشته باشند. با این حال، چند عامل وجود دارد که ممکن است در موفقیت طولانی مدت درمان ایمپلنت دندان نقش داشته باشد، مانند کیفیت اصلی درمان جراحی و ترمیمی، مراقبت مناسب در منزل و بازدید منظم از دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی از عوامل اصلی هستند.

درمان ایمپلنت دندان یکی از موفق ترین روش ها در زمینه پزشکی/دندانپزشکی است که میزان موفقیت آن بیش از 95 درصد است. ایمپلنت های دندانی بیش از 30 سال است که روی کار آمده اند و تحقیقات بالینی را از نزدیک متعددی داشته اند که نشان می دهد ایمپلنت های دندانی در طول عمر بیمار موفق خواهند بود. در مقایسه، تحقیقات نشان می‌دهد که بریج دندان بین 7 تا 10 سال دوام می‌آورد و پروتزهای جزئی و دندان مصنوعی قبل از تعویض تقریباً 5 سال کار می‌کنند.

چه زمانی دندان باید کشیده شود و با ایمپلنت دندان جایگزین شود؟

  • مواقعی وجود دارد که کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندان منطقی است.
  • اگر یک دندان طبیعی از کار افتاده یا در شرف از بین رفتن است.
  • اگر دندانی دارای بیماری پریودنتال شدید (بیماری لثه) باشد که استخوان نگهدارنده دندان را فرسایش کرده است. گاهی در این موارد، کشیدن دندان، از بین بردن بیماری و عفونت و جایگزینی دندان با ایمپلنت دندان ترجیح داده می شود.
  • هنگامی که اعصاب دندان برداشته شده باشند باعث شکننده شدن دندان و مستعد شکستگی می شود. دندان هایی با شکستگی های شدید معمولا کشیده می شوند و کاندیدای ایده آل برای جایگزینی با درمان ایمپلنت دندانی هستند.
بهترین راه کاشت دندان

بهترین راه کاشت دندان طبیعی

سخن آخر

اگر به دنبال یک راه مطمئن برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته هستید، ما به شما کاشت ایمپلنت های دندان را توصیه می کنیم زیرا از نظر عملکرد و ظاهر کاملا مشابه به دندان های طبیعی عمل می کنند.