استفاده از ایمپلنت دندان امروزه یک روش معمولی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته به شمار می رود. ایمپلنت ها در درجه اول برای حمایت از پروتزهای دندانی مانند تاج، برای تعویض یک دندان یا پل هایی برای جایگزینی دهانه دندان و پروتز دندان استفاده می شود.

ایمپلنت های مدرن دندانی از تیتانیوم ساخته می شوند (به جنس قطعات ایمپلنت، فیکسچر می گویند) زیرا این فلز با بدن و بافت های انسان سازگار است و همچنین قادر به متصل شدن با فک در روند بهبودی است که باعث پایداری ایمپلنت می شود. این فرایند همجوشی بیولوژیکی مه به عنوان Osseointegration شناخته می شود.

در نتیجه تحقیقات گسترده در این زمینه، اکنون ایمپلنت دندان روشی ایمن و موثر برای جایگزینی ظاهر و عملکرد دندان های از دست رفته در نظر گرفته شده است. ایمپلنت موجب تثبیت شدن استخوان می شود و عاملی برای جلوگیری از تحلیل رفتن آن می باشد.

ارتفاع، عرض و کیفیت استخوان را به خوبی حفظ می کند و مانع تغییر یافتن آن می شود و بالعکس دندان مصنوعی که برخی افراد بجای دندان های از دست رفته شان استفاده می کنند موجب تحلیل رفتن استخوان دهان، مشکل در تغزیه و صحبت افراد می شود.

جراحی و مراحل قرار گرفتن ایمپلنت دندان

استفاده از ایمپلنت دندان یک راه حل ساده است که دندانی جایگزین دندان قبلی با همان ویژگی های ظاهری مورد استفاده فرد قرار بگیرد. هدفی که برای اکثر بیماران مطلوب است.

در این روش از یک مته مخصوص دندان پزشکی برای آماده سازی فک در جهت قرار دادن ایمپلنت دندان، فیکسچر یا همان قطعه اصلی، استفاده می شود که روکش (پروتز ثابت یا متحرک) را در جای خود نگه می دارد.

سپس برای دسترسی به استخوان فک پایه پیچی در استخوان وارد می کنند. دندان پزشک استخوان را مورد بررسی قرار می دهد که در بهترین حالت باید صاف و مسطح باشد، در صورتی که شکلی متفاوت داشته باشد، متخصص ایمپلنت با دریل دندان پزشکی، استخوان را تغییر می دهد تا در ایده آل ترین حالت قرار بگیرد تا شرایط برای قرار دادن ایمپلنت مناسب باشد.

قابل ذکر است تمامی مراحل کاشت دندان با روش ایمپلنت، دو الی سه ماه طول می کشد و بیمار باید صبر کند تا استخوان های اطراف ایمپلنت کاملا شکل بگیرد.

هزینه ایمپلنت دندان

اولین نکته که باید برای پرداخت هزینه کاشت دندان خود به آن توجه کنید این است که هزینه کاشت دندان در همه ثابت و یکسان نمی باشد، بنابراین ممکن است قیمت ایمپلنت خاص مورد نظر شما همیشه یک مقدار ثابت نباشد، زیرا چند عامل مهم وجود دارد که می تواند در هزینه ایمپلنت شما نقش داشته باشد.

  1. با توجه به این که جنس قطعات ایمپلنت، تیتانیوم یا تیتانیوم خالص می باشد و برای ساخت آن باید مراحل مختلفی طی شود، هرچه کیفیت و دقت ساخت این قطعات بهتر و بالاتر باشد، در قیمت انواع ایمپلنت دندان تاثیر مستقیم می گذارد.
  2. از طرفی دیگر انجام جراحی ایمپلنت دندان به زمان و یک متخصص ماهر نیاز دارد تا کار را به نحو احسنت و درست انجام دهد و هزینه هر دندان پزشک با دیگری متناسب با میزان کار متفاوت می باشد.
  3. به دندان پزشکی منطقه ای که برای ایمپلنت دندان مراجعه می کنید، در هزینه کاشت ایمپلنت تاثیر دارد زیرا ممکن است دندان پزشک برای پرداخت اجاره بها، نرخ بالاتری را برای خود در نظر بگیرد.
  4. اگر دندان پزشک، ایمپلنت دندان را از طریق تهیه کنندگانی که قیمت بالاتری دارند خریداری کنند، ممکن است هزینه بیشتری را در پایان کار خرج کنید.
  5. کاری که دندان پزشک شما قبل از قرار دادن implant باید انجام دهند هم در هزینه نهایی تاثیر خواهد داشت. به عنوان مثال اگر ابتدا نیاز به کشیدن دندان داشته باشید، باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید.

بنابراین، اگر هزینه ایمپلنت، عاملی مهم در تصمیم گیریه شما می باشد، توصیه می کنیم تمام عناصر و مراحلی را که در درمان موفقیت آمیز و نتایج نهایی برای بیمار ایجاد می شود، را در نظر بگیرید.

ایمپلنت یک روزه

تفاوت ایمپلنت یک روزه با ایمپلنت سنتی

تفاوت اصلی بین کاشت دندان یک روزه با کاشت های سنتی، بدیهی است که زمان است. کاشت های سنتی به ویزیت های متعدد، معاینه دندان پزشک و زمان بهبودی طولانی تری نیازمند است. اکثر افراد فکر می کنند که ایملنت یک روزه، تنها یک روز برای قرار گرفتن زمان می برد.

معمولا کاشت سنتی، به چندین مراجعه نیاز دارد به همین علت است که ممکن است چندین پزشک وجود داشته باشند که باید به صورت متناوب و دوره ای آن ها را ببینید و ماه ها زمان بهبودی قبل از قرار دادن دندان های دائمی وجود دارد.

در صورت لزوم ممکن است یک عمل جراحی برای برداشتن، پیوند استخوان یا برداشتن سینوس انجام شود. همچنین یک عمل جراحی دیگر برای قرار دادن ایمپلنت و زمان اضافی برای بهبودی آن نیز انجام می شود.

سپس توسط آزمایشگاه دندان پزشکی طی مدت زمانی چند هفته، عملیات برداشت ها و سوابق بیمار صورت می گیرد تا ترمیم نهایی انجام شود. در نهایت آماده است تا ایمپلنت در دهان بیمار قرار بگیرد، کلیه این مراحل 6 الی 8 ماه انجام می شود و با محسابه بهبودی فرد، بیش از یک سال طول می کشد تا به پایان برسد.

در مقابل کاشت یک روزه دندان، دقیقا همان طوری انجام می شوند که به نظر می آیند! در حقیقت برای ایمپلنت یک روزه، مجموعه عملیاتی انجام می شود که در نهایت با ترمیم کامل دهان همراه هستند و تنها در 24 ساعت اتفاق می افتد. این روش نیازی به بهبودی بین مراحل ندارد، بنابراین از هیچ گونه پروتز موقتی استفاده نمی شود.

هزینه ایمپلنت یک روزه

به دلیل کاشت دندان در سریع ترین زمان ممکن، قیمت ایمپلنت یک روزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. در حقیقت کاشت های یک روزه  حتی از ترمیم کاشت سنتی کامل در دهان نیز ارزان تر هستند.

به طور کلی قیمت ایمپلنت یک روزه در مقایسه با روش های معمولی کاشت دندان، کمی بیشتر می باشد و دلیل آن هم استفاده از برخی مواد و متریالیست که در روش معمولی به آن ها نیازی نیست، پروسه کار و تکنیک های لازم به کار رفته شده برای این روش می باشد.

و آخرین و مهم ترین برتری ایمپلنت یک روزه هماهنگی بهتر لثه با تاج دندان می باشد.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید باشد. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045