پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟

شاید شما هم قبل از عمل کاشت ایمپلنت دندان، این سوال برایتان پیش آمده باشد که عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت چگونه است؟ درواقع زمانی که استخوان در فک از بین رفته باشد، عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان ضروری است. این روش معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت دندانی یا زمانی که از بین رفتن استخوان بر دندان‌ های مجاور تأثیر منفی می ‌گذارد، انجام می ‌شود.

عمل پیوند استخوان

پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان در بخش هایی از دهان که از بین رفتن استخوان رخ داده باشد، به فک شما حجم و تراکم می ‌افزاید. موادی که برای عمل پیوند استخوان استفاده می شوند، ممکن است از بافت های بدن خودتان گرفته شود (اتوژن) یا ممکن است از بافت انسانی (آلوگرافت) یا بافت حیوانی (گزنوگرافت) استفاده شود. در برخی موارد، مواد پیوند استخوان ممکن است مصنوعی (آلوپلاست) باشد.

پیوند استخوان دندان چگونه عمل می کند؟

هنگامی که عمل پیوند استخوان انجام شود، درواقع فضایی را برای بدن شما ایجاد می کند تا کار ترمیم را بهتر انجام دهد. به عبارت دیگر، پیوند استخوان دندان مانند محلی است که بافت استخوانی شما می تواند روی آن رشد کرده و بازسازی شود.

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است پیوند استخوان دندان را با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ترکیب کند که این کار از نمونه خون شما گرفته می شود و برای ترویج بهبودی و بازسازی بافت استفاده می شود.

چه کسانی به پیوند استخوان دندان نیاز دارند؟

فردی که دچار از دست بین استخوان در فک خود است معمولاً به پیوند استخوان دندان نیاز دارد. این روش ممکن است توصیه شود اگر:

  • در حال پروسه کشیدن دندان هستند.
  • برای جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان برنامه ریزی می کنید.
  • قبل از گرفتن دندان مصنوعی باید استخوان فک را تقویت کنید.
  • به دلیل بیماری لثه (پریودنتال) بخشی از استخوان فکتان از بین رفته باشد.

عمل پیوند استخوان دندان چقدر  در دندانپزشکی رایج است؟

پیوند استخوان دندان عملی بسیار رایج است و ممکن است توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص مانند پریودنتیست یا جراح دهان انجام شود.

آیا انواع مختلفی از پیوند استخوان وجود دارد؟

به طور کلی، چهار نوع اصلی پیوند استخوان وجود دارد که عبارتند از:

  1. حفظ فضای خالی دندان یا حفظ برجستگی، این نوع پیوند بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفره دندان انجام می شود. به این ترتیب که فضای خالی دندان کشیده شده را پر می کند و از فرورفتگی دو طرف محل دندان جلوگیری می کند.
  2. سینوس های فک بالا درست بالای دندان های عقب بالایی شما قرار دارند. اگر دندان‌ های عقب بالایی از بین رفته باشند، سینوس‌ ها می ‌توانند به سمت پایین تغییر جهت دهند و به فضایی که ریشه دندان اشغال کرده بود، وارد شوند. برای رفع این مشکل، جراح دهان یا پریودنتیست شما می تواند لیفت سینوس را انجام دهد. در این روش، سینوس را به موقعیت مناسب خود برمی‌ گرداند. سپس یک پیوند استخوان دندانی در زیر سینوس قرار می‌ گیرد و یک پایه محکم برای ایمپلنت‌ های دندانی ایجاد می ‌کند.
  3. عفونت ناشی از بیماری لثه می تواند استخوانی را که از دندان ها حمایت می کند، از بین ببرد. این موضوع می تواند باعث لق شدن دندان ها شود. پیوند استخوان پریودنتال در اطراف دندان موجود انجام می شود تا تحریک را کاهش دهد و حمایت بیشتری را فراهم کند.

در بیشتر موارد، پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان باید قبل از قرار دادن ایمپلنت واقعی به طور کامل بهبود یابد. از آنجا که دهان و دندان هر فرد منحصر به فرد است، زمان بهبودی متفاوت است. در برخی موارد نادر، دندانپزشک شما ممکن است بتواند پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت دندان را همزمان انجام دهد.

پیوند استخوان دندان چیست؟

آیا انواع مختلفی از پیوند استخوان وجود دارد؟

قبل از قرار دادن پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می افتد؟

قبل از پیوند استخوان، دندانپزشک یک معاینه دهانی برای بررسی سلامت دندان ها، لثه ها و فک شما انجام می دهد. از طریق عکس برداری با اشعه ایکس یا اسکن دندان برای تعیین میزان از بین رفتن استخوان شما گرفته می شود. در مرحله بعد، دندانپزشک گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد و یک برنامه درمانی شخصی برای رفع نیازهای شما ایجاد می کند.

در طول جراحی پیوند استخوان چه اتفاقی می افتد؟

در ابتدا، متخصص دندانپزشکی ناحیه مدنظر را با بی حسی موضعی بی حس می کند. در مرحله بعد، متخصص، یک برش کوچک در لثه شما ایجاد می کنند. بافت لثه کمی به عقب جابجا می شود تا استخوان فک قابل مشاهده باشد. پس از تمیز کردن و ضد عفونی کردن محل موردنظر، دندانپزشک شما مواد پیوند استخوان را به محل ضدعفونی شده وارد می کند. در بسیاری از موارد، پیوند استخوان با یک غشاء برای محافظت بیشتر پوشانده می شود. در نهایت بافت لثه جابجا شده و محل برش با بخیه بسته می شود.

بعد از پیوند استخوان دندان چه اتفاقی می افتد؟

بعد از جراحی پیوند استخوان دندان، ممکن است برخی از موارد درد، تورم و کبودی را تجربه کنید. درواقع آن ها عوارض جانبی طبیعی هستند که در عرض چند روز برطرف می شوند. این علائم را می توان با مسکن ها کنترل کرد. دندانپزشک شما ممکن است به شما آنتی بیوتیک نیز بدهد. تمامی این موارد باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف شوند.

عمل پیوند استخوان دندان چقدر دردناک است؟

اکثر افرادی که پیوند استخوان دندان را انجام داده اند، درد کمی یا عملی بدون درد را گزارش می کنند. فقط مطمئن شوید که تمام داروها را طبق دستور پزشک، مصرف می کنید و دستورالعمل های بعد از عمل خود را به دقت دنبال می کنید.

آیا برای عمل پیوند استخوان دندان به خواب می روید؟

به طور معمول، قرار دادن پیوند استخوان نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی به راحتی قابل انجام است. بسیاری از متخصصین ایمپلنت از آرامبخش برای راحتی شما در طول عمل استفاده می کنند که برخی از آن ها شامل اکسید نیتروژن، آرامبخش خوراکی و آرامبخش IVمی شود. اگر وضعیت دهان و دندان بیماری پیچیده تر باشد، بیهوشی عمومی ممکن است توصیه شود. از دندانپزشک خود بپرسید که کدام گزینه برای شما مناسب تر است.

آیا عمل پیوند استخوان دندان می تواند شکست بخورد؟

پیوند استخوان دندانی نرخ موفقیت بالایی دارد. با این حال، مانند هر روش دیگری، احتمال شکست خوردن عمل وجود دارد – به ویژه در میان افرادی که سیگار می ‌کشند یا شرایط پزشکی خاصی دارند. علائم شکست پیوند استخوان دندان عبارتند از:

  • درد یا تورمی که بعد از هفته اول بدتر می شود.
  • چرک یا تخلیه مواد از محل پیوند استخوان.
  • تحلیل رفتن لثه (زمانی که لثه ها از دندان ها دور می شوند).
  • عدم بهبود حجم استخوان فک.

مزایای پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان می تواند واجد شرایط بودن شما را برای ایمپلنت های دندانی و سایر درمان های ترمیمی افزایش دهد. این روش پس از مشکلاتی مانند ضربه خوردن فک، از دست رفتن دندان یا بیماری لثه (پریودنتال)، فک شما را به شکل اولیه خود باز می گرداند.

خطرات یا عوارض پیوند استخوان دندان چیست؟

به طور کلی عمل پیوند استخوان، عملی بیخطر است. با این حال، این روش نیز مانند سایر روش های درمانی دارای خطراتی احتمالی است، از جمله:

  • عفونت لثه.
  • خونریزی شدید دندان و لثه.
  • آسیب عصبی .
  • عوارض ناشی از بیهوشی.

چه مدت طول می کشد تا بعد از عمل پیوند استخوان، دندان بهبود یابد؟

اگرچه احتمالاً ظرف یک یا دو هفته احساس می ‌کنید که به حالت عادی خود بر می ‌گردید، اما بهبودی کامل پیوند استخوان دندان می‌ تواند بین سه تا نه ماه – گاهی اوقات بیشتر – طول بکشد. زمان بهبودی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع پیوند، ناحیه ای که پیوند در آن انجام شده و ظرفیت بهبودی بدن شما.

مراحل بهبود پیوند استخوان دندان چیست؟

همانطور که قبل تر ذکر شد، زمان بهبودی می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. هنگامی که عمل پیوند استخوان قرار انجام شد، دندانپزشک شما بر روند بهبودی شما نظارت خواهد کرد. اگر منتظر انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان هستید، زمانی که استخوان جدید شما به اندازه کافی قوی باشد که از ایمپلنت پشتیبانی کند، به شما اطلاع خواهند داد.

چه زمانی باید با دندانپزشک خود تماس بگیرم؟

اگر عمل پیوند استخوان دندان را انجام داده اید، باید مرتبا مراقب علائم نگران کنندهپس از آن باشید. اگر موارد زیر را تجربه کردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید ناشی از عمل پیوند استخوان.
  • تورم ناشی از عمل پیوند استخوان.
  • چرک اطراف محل پیوند.
  • تب بالا
پیوند استخوان دندان

مراحل بهبود پیوند استخوان دندان چیست؟

نتیجه گیری:

از دست دادن استخوان فک برای سلامت دهان و دندان شما بسیار خطرناک است و می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی، از جمله تحریک و از دست دادن دندان شود. پیوند استخوان دندان به بهبود وضعیت دندان و فک شما برای عمل ایمپلنت های دندانی و سایر روش های ترمیمی کمک می کند. اگر فکر می کنید که استخوان فک شما آسیب دیده است، جراحی پیوند استخوان می تواند سلامت دهان، عملکرد و کیفیت کلی زندگی شما را بهبود بخشد.