متخصص بیهوشی اطفال و کودکان

بسیاری از انواع مختلف ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت دهان و دندان مانند متخصص اطفال و کودکان ، متخصص بیهوشی و … در کلینیک های دندانپزشکی، می توانند در مراقبت از دندان ها، لثه و دهان شما نقش مهمی دارند.

شرح مختصری از این ارائه دهندگان مختلف مراقبت های بهداشتی به شرح زیر است:

  • دندانپزشک عمومی

دندانپزشک عمومی ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی مراقبت های اولیه شما است. این دندانپزشک نیازهای کلی بهداشت دهان و دندان شما از جمله مراقبت از لثه، کانال های ریشه، پرکردن، روکش ها، روکش ها، بریج ها و آموزش های پیشگیرانه را تشخیص، درمان و مدیریت می کند.

همه دندانپزشکان عمومی دارای مدرک DDS یا DMD (به ترتیب دکترای جراحی دندان یا دکترای پزشکی دندان) هستند. هیچ تفاوتی بین دو مدرک یا الزامات برنامه درسی که دندانپزشکان باید رعایت کنند وجود ندارد.

به طور کلی، علاوه بر تحصیل در مقطع کارشناسی به اضافه چند سال دیگر تحصیل در دانشکده دندانپزشکی برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک عمومی مورد نیاز است. برای تبدیل شدن به یک متخصص دندانپزشکی به آموزش های تکمیلی اضافی نیاز دارید.

دندانپزشک عمومی اطفال

دندانپزشک اطفال و کودکان

  • کلینیک های بهداشت عمومی دندانپزشکی

کلینیک های بهداشت عمومی دندانپزشکی سلامت دندان را از طریق تلاش های سازمان یافته جامعه ارتقا می دهند. این کلینیک ها از طریق برنامه های گروهی مراقبت های دندانی با هدف پیشگیری و کنترل بیماری های دندانی در سطح جامعه به مردم آموزش می دهند. کلینیک های بهداشت عمومی دندانپزشکی خدماتی مانند یافتن دندانپزشک، توسعه برنامه های مراقبت از دندان برای مدارس، ارائه اطلاعات در مورد فلورایداسیون در جامعه، پاسخ به سؤالات رایج در مورد بهداشت دهان و دندان و ارائه سایر منابع بهداشت دهان و مواد حمایتی به جامعه خود ارائه می دهند.

  • اندودنتیست

اندودنتیست متخصص دندانپزشکی کودکان است که به علل، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و آسیب های پالپ دندان انسان یا عصب دندان می پردازد. این متخصص ممکن است درمان‌های ساده تا دشوار کانال ریشه یا انواع دیگر روش‌های جراحی ریشه را انجام دهد.

  • رادیولوژیست دهان و فک و صورت

رادیولوژیست ارائه دهنده خدمات بهداشت دهان و دندان است که در گرفتن و تفسیر انواع تصاویر و داده های اشعه ایکس که در تشخیص و مدیریت بیماری ها، اختلالات و شرایط ناحیه دهان و فک و صورت استفاده می شود، تخصص دارد.

  • درمان دهان و دندان

طب دهان و دندان، تخصص دندانپزشکی است که درمان بیمار را از طریق ادغام پزشکی و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان انجام می دهد. این شامل تشخیص و مدیریت بیماری های دهان و دندان است. متخصصینی که در زمینه درمان دهان و دندان، بیمارانی با مشکلات پیچیده پزشکی را قبل از جراحی قلب باز، شیمی درمانی و درمان سرطان و همچنین بیماران بستری در بیمارستان را ارزیابی می کند.

  • پاتولوژیست دهان

پاتولوژیست دهان، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دهان و دندان است که علل بیماری هایی را که ساختارهای دهان (دندان ها، لب ها، گونه ها، فک ها) و همچنین قسمت هایی از صورت و گردن را تغییر می دهند یا تحت تاثیر قرار می دهند، مطالعه می کند. پاتولوژیست های دهان بیوپسی، بافت یا ضایعه ای که توسط سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی دهان به آنها ارسال شده است را بررسی و تشخیص می دهند.

متخصص بیهوشی اطفال

متخصص اطفال و کودکان

  • جراح فک و صورت

جراح دهان و فک و صورت ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دهان و دندان است که انواع مختلفی از عمل های جراحی را در کل صورت، دهان و ناحیه فک و اطراف آن انجام می دهد. جراحان دهان و فک و صورت قربانیان حوادثی را که دچار آسیب های صورت شده اند درمان می کنند و جراحی ترمیمی و کاشت دندان را پیشنهاد می کنند. آنها بیماران مبتلا به تومورها و کیست های فک را درمان می کنند. آنها همچنین ایمپلنت های دندانی را قرار می دهند.

انواع جراحی هایی که جراح دهان ممکن است انجام دهد عبارتند از: کشیدن دندان ساده، کشیدن پیچیده شامل برداشتن بافت نرم یا استخوان پوشاننده یا ریشه های باقی مانده، برداشتن دندان های نهفته (به ویژه دندان عقل)، بیوپسی بافت نرم، برداشتن تومورها در حفره دهان، قرار دادن ایمپلنت، جراحی های پیچیده ترمیم مجدد فک شامل ناهماهنگی صورت یا گاز گرفتن، ترمیم شکستگی گونه یا استخوان فک و ترمیم بافت نرم (شکاف کام یا لب). جراحان دهان و فک و صورت بین 4 تا 8 سال بعد از مدرسه دندانپزشکی آموزش اضافی دریافت می کنند.

متخصص ارتودنسی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دهان و دندان است که در تشخیص، پیشگیری، رهگیری و درمان مال اکلوژن یا “بایت بد” دندان ها و ساختارهای اطراف تخصص دارد. مال اکلوژن می تواند ناشی از شلوغی، از دست دادن یا اضافه دندان ها یا فک هایی باشد که هم تراز نیستند.

این متخصص وظیفه صاف کردن دندان‌ها را با حرکت دادن آن‌ها از طریق استخوان با استفاده از باند، سیم، بریس و سایر دستگاه‌ها یا نگهدارنده‌های اصلاحی ثابت یا متحرک بر عهده دارد. این متخصص کودکان و همچنین بزرگسالانی را که ممکن است بخواهند ظاهر خود را بهبود بخشند، درمان می کند.

متخصص اطفال و کودکان

دندانپزشک اطفال ارائه دهنده خدمات بهداشت دهان و دندان است که در تشخیص و درمان مشکلات دندانی کودکان از سن یک یا دو سالگی تا اوایل بزرگسالی تخصص دارد. این دندانپزشک می تواند مشکلات مربوط به دندان های پوسیده، از دست رفته، شلوغ یا کج را تشخیص دهد، درمان کند.

یک دندانپزشک اطفال حداقل دو سال آموزش اضافی فراتر از دانشکده دندانپزشکی می بیند. آموزش اضافی بر مدیریت و درمان دندان های در حال رشد کودک، رفتار کودک، رشد و تکامل فیزیکی و نیازهای ویژه دندانپزشکی کودکان تمرکز دارد.

پریودنتیست

پریودنتیست ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دهان و دندان است که در تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری های بافت نرم دهان (لثه) و ساختارهای نگهدارنده (استخوان) دندان ها (دندان های طبیعی و مصنوعی) تخصص دارد. دندانپزشک التهاب لثه و همچنین پریودنتیت (بیماری لثه و استخوان) را تشخیص و درمان می کند. پریودنتیست ممکن است اقدامات زیر را انجام دهد:

تمیز کردن پوسیدگی های ساده و عمیق، روش های افزایش طول تاج، پیوند بافت نرم و/یا پیوند استخوان، روش های درمان لثه یا فلپ، بازسازی یا برداشتن بافت نرم (ژنژیووپلاستی یا ژنژیوکتومی)، بازسازی بافت سخت (استئوپلاستی) و کاشت ایمپلنت.

متخصص پروتز

متخصص پروتز، ارائه دهنده خدمات بهداشت دهان و دندان است که در ترمیم دندان های طبیعی و/یا جایگزینی دندان های از دست رفته در مقیاسی بسیار بزرگتر از دندانپزشک عمومی تخصص دارد. متخصص پروتز از دندان های مصنوعی یا تاج (کلاهک) برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا کشیده شده استفاده می کند.

متخصص اطفال و کودکان

دندانپزشکی اطفال در بیهوشی

متخصص بیهوشی دندان

بیهوشی دندان اخیرا به عنوان یک تخصص دندانپزشکی شناخته شده است. دندانپزشک بیهوشی درد و ناراحتی بیمار را با استفاده از آرامبخش های عمومی و موضعی پیشرفته در طول عمل کنترل می کند.

اگر مایل به تبدیل شدن به یک متخصص بیهوشی دندان هستید، باید چهار سال از دانشکده دندانپزشکی را بگذرانید، و به دنبال آن آموزش های بیمارستانی در زمینه فارماکولوژی، طب داخلی، طب اورژانس و بیهوشی اطفال و بزرگسالان را دنبال کنید.