لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت؟

همه ما آرزوی لبخند زیبایی را داریم، اما برخی به دلیل نقص دندان یا تغییر رنگ دندان از این نعمت محروم هستند. اما خبر خوشحال کننده این است که اکنون معجزه ای به نام لمینت دندان، لبخند و زیبایی را به صورت فرد باز می گرداند. لمینت دندان یکی از راه های درمانی بسیار موثر در تغییر ظاهر دندان های افراد است که خیلی از بیماران در این موضوع که لمینت یا کامپوزیت دندان را انتخاب کنند، دچار سردرگمی و ابهام می شوند. لمینت لایه ای از مواد به رنگ دندان یا درجات روشن تر از رنگ طبیعی دندان است که برای اصلاح شکل، رنگ و طول دندان ها یا پر کردن فضای بین دندان ها و درمان دندان ها استفاده می شود.

ادر این مقاله به کلیه سوال های مربوط به لمینت یا کامپوزیت دندان پاسخ داده می شوند: لمینیت دندان چیست؟ کدام شخص کاندید مناسبی برای لمینت دندان است؟ تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟ لمینت برای کدام دندانها مناسب است؟ آیا لمینت برای درمان دند دندان مناسب است؟ آیا عمل لمینت دندان روندی طولانی مدت است و احتمال شکست در آن چقدر است؟

لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت؟

لمینت دندان یا کامپوزیت

کاندیدای لمینت دندان

لمینیت دندان پرکاربردترین روش برای اصلاح نقایص دندان است، این روش برای برخی از افرادی که دارای نواقص دندانی زیر می باشند، مناسب است:

  • دندانهای رنگی که دیگر با روش های طبیعی و مختلف سفید نمی شوند.
  • رفع پوسیدگی دندان، حتی اگر مقدار کمی باشد.
  • رفع دندان هایی که بین آنها فاصله دارد.
  • دندان هایی با شکستگی های کوچک مواجه هستند.

اگرچه لمینیت تأثیر کمی در استحکام دندان دارد اما ماندگاری آن از مینای دندان طبیعی بیشتر است.

مراقبت های قبل از انجام لمینت

دندانپزشکان معمولاً به بیماران توصیه می کنند حتی اگر یک دندان آسیب دیده داشته باشد باید در ابتدا ایرادات آن را برطرف کنید و سپس لمینت دندان را انجام دهید زیرا لمینت ممکن است مانع رشد دندان هایتان شود.

تغییر محل دندان ها و لثه ها که در نتیجه رشد فک و استخوان های صورت اتفاق می افتد، ممکن است منجر به شکست فرآیند لمینیت و زیبایی دندان شود، به دلیل وجود فاصله بین روکش پرسلن و لثه در طول رشد فک؛ زمانی که استخوان های فک و صورت رشد خود را به پایان رسانده و به حداکثر ثبات رسیده اند، لمینت توصیه می شوند.

رنگ روکش های پرسلن بعد از قرار دادن روی دندان قابل تغییر نیست، بنابراین باید رنگ مناسب را قبل از عمل لمینت انتخاب کنید. مهم ترین عامل در انجام لمینت دندان، سن بیماران است زیرا باید زمانی برای لمینت دندان اقدام نمایید که تمامی دندان هایتان به طور کامل رشد کرده باشند. اگر برخی عادات ناصحیح دندان و دهانی دارید یا دچار بیماری های مربوط به عفونت لثه شده اید، بهتر است با دندانپزشک خود مطرح کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرده و در برخی شرایط دندانپزشک سایر روش های زیبایی و درمان دندان را ارائه می دهد.

انتخاب رنگ لمینت دندان

کاندیدای لمینت دندان

تفاوت اصلی بین لمینت سرامیک و کامپوزیت چیست؟

لمینت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارند. ماندگاری رنگ در لمینت های سرامیکی بیشتر است و به طور کلی ظاهر دلپذیرتر و رضایت بخش تری نسبت به ونیر کامپوزیت ها دارد.

لمینت ها صفحات بسیار ظریف سرامیکی هستند که نیازی به برش ندارند و این یک مزیت بسیار خوب نسبت به تراشه های کامپوزیت می باشد. رنگ روکش های نیر کامپوزیت از ثبات کمتری برخوردار است و مزیت اصلی آنها نسبت به لمینت سرامیکی ارزان بودن قیمت کامپوزیت است.

شرایط لمینیت دندان در ایران چگونه است؟

لمینت دندان یک گزینه بسیار مناسب برای رفع ایرادات و نواقص دندان بشمار می رود اما چه کسی می تواند از روش درمانی لمینت دندان استفاده کند و چه کسی برای این کار مناسب نمی باشد؟

از لمینت دندان برای “اصلاح مشکلات خفیف تا پیشرفته ​​دندانهای جلویی” استفاده می شود. نکته ای که در عمل لمینت دندان بسیار مهم است، این موضوع است که دندان ها مشکلاتی نظیر عفونت لثه، پوسیدگی و .. را نداشته باشند. عادت های دهانی مانند دندان قروچه یکی از علت های منع انجام لمینت درمانی است.

هنگام دندان قروچه، بیمار نیروی زیادی به دندانها و لمینت خود وارد می کند که با گذشت زمان باعث شکسته شدن صفحات لمینت می شود.

آیا دندان ها در هنگام لمینیت خرد می شوند؟

شکستن یا خرد شدن دندان در هنگام لمینت به شرایط مختلف و وضعیت دهان و دندان بیمار بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است که دندانپزشک تشخیص دهد بیمار قبل از لمینت، نیاز به کشیدن دندان دارد. در مورد برشی که روی دندان ایجاد میشود تا لمینت بر روی آن قرار بگیرد نیز لازم به ذکر است که به طور کلی برش ایجاد شده در لمینت دندان، نسبت به کامپوزیت کمتر و محافظه کارانه تر بوده و حجم بسیار کمتری از دندان تراشیده می شود.

مراقبت از دندان بعد از لمینیت

پس از لمینیت نیازی به مراقبت ویژه از دندان ها نیست، اما توصیه می شود مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را نیز در نظر بگیرید و هر 6 ماه می توانید لمینت دندان خود را دوباره لمینیت کرد.

از آنجا که سطح دندان به دلیل قرار گیری لمینت، تراشیده شده است، نمی توان صفحات لمینت را به طور کامل از دندان جدا کرد. اما اگر لمینت ها آسیب ببینند، می توان آنها را با صفحات دیگری جایگزین کرد.

پس از قرار دادن لمینت های سرامیکی، تا 48 ساعت از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری شود و توصیه می شود مصرف این غذاها و نوشیدنی ها را نسبت به قبل کاهش دهید.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت های دندانی به عوامل مختلفی وابسته هستند که از این رو می تواند کمتر یا بیشتر باشد. بهتر است فریب تبلیغاتی مانند لمینت های بسیار ارزان و با کیفیت بالا و … را نخورید زیرا لمینت ها متناسب با نوع قرار گیری در دندان، آسیب های موجود در دندان و لثه، جنس لمینت و … تعرفه های متفاوتی دارند.

آیا لمینت دندان احتیاج به بیهوشی دارد؟

لمینیت دندان را می توان بدون استفاده از بیهوشی انجام داد، اما بیشتر بیماران تمایل به بی حسی موضعی دارند. لمینیت نیازی به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی دندان انجام می شود.

قیمت لمینت دندان

نصب لمینت دندان

سخن آخر

لمینت و کامپوزیت دندان دو گزینه فوق العاده برای برطرف کردن ایرادات دندانی بشمار می روند که متناسب با سلیقه و نوع دندان بیمار، انتخاب می شوند. لمینت با توجه به عمل ظریف تری که بر روی دندان انجام می شود دارای خطرات و عوارض جانبی کمتری نسبت به کامپوزیت بوده و به همین دلیل طرفداران بسیار زیادی دارد.