لمینت دندان خرگوشی چیست؟

لمینت دندان، یک نوع درمان برای زیبایی دندان ها و از بین بردن نواقص دندانی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. روکش لمینت یک لایه بسیار نازک از پرسلن است که فقط سطح خارجی دندان را می پوشاند. لمینت دندان خرگوشی یکی از کم آسیب ترین روش های زیباسازی دندان است.

لمینت ها یا روکش ها در واقع لایه های چینی بسیار نازکی هستند که نقاط ضعف دندان شما مانند ترک، تغییر رنگ، بی نظمی و حتی شکاف را می پوشانند. در ادامه این مقاله به معرفی روکش های کامل دندان پرداخته و مزایا، معایب، ویژگی ها و نحوه مراقبت از آنها را بیان می کند.

اگر در سایر روش های سفید کردن دندان نتوان رنگ مورد نظر را بدست آورد، از روکش لمینت دندان استفاده می شود تا دندان ها سفیدتر و بهتر از حالت معمول به نظر برسند. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های فرسوده، بی نظمی موجود بین دندان‌های جلویی استفاده می‌شود تا دندان‌های ناسالم، آسیب‌دیده، شکسته و لکه‌دار زیباتر از قبل به نظر برسند.

درمان دندان با لمینت

لمینت دندان خرگوشی

موارد منع استفاده از لمینت دندان

این روزها لمینت دندان خرگوشی، یکی از رایج ترین درمان های دندانپزشکی زیبایی است. شرایط خاصی برای این نوع روکش لازم است و باید شرایط فک بالا و لثه باشد که دندانپزشک تشخیص دهد. اگر بیمار مشکل فک یا برداشتن لثه داشته باشد، برای این درمان مناسب نیست.

پس از اتمام درمان، می توانید به راحتی بدون فشار آوردن به دندان های پایین و دندان های لمینت شده غذا بخورید. دندان لمینت شده بسیار شفاف است و شما می توانید با خیال راحت از دندان های خود برای مرتب سازی و تغییر شکل دندان های خود استفاده کنید. امروزه این یکی از بهترین درمان های زیبایی است.

برخی شرایط مانع از پوشش لمینیت دندان می شود مانند:

  • عادت جویدن ناخن
  • اختلال فک
  • عادت دندان قروچه هنگام خواب
  • دندان قروچه

لمینت ها، پوششی از مواد همرنگ یا سفید دندان که برای اصلاح شکل، رنگ و طول دندان ها یا بستن فاصله بین دندان ها و درمان دندان های شکسته روی دندان قرار می گیرد. استفاده از لمینت برای افراد مبتلا به این بیماری ها توصیه نمی شود. تمام بیماری های فرد باید قبل از شروع روش لمینت دندان خرگوشی درمان شوند.

لمینت های موقت دندان

دندانپزشکان که در مرحله اول با روکش‌های موقت فرآیند سازگاری را کنترل می‌کنند، در صورت عدم مشکل با انجام مراحل مقدماتی، فرآیند ساخت لمینت های واقعی و دائمی را آغاز می‌کنند. در پایان 2 یا 3 جلسه درمان دندان توسط لمینت خاتمه می یابد و بیمار می تواند از دندان های جدید خود استفاده کند.

با مراقبت خوب و صحیح از دهان می توان سال ها بدون هیچ مشکلی از لمینت دندان استفاده کرد. دلیل این امر این است که آنها از پرسلن ساخته شده اند که خواص برتری نسبت به سایر روش های درمان دارند و کاملا در برابر لک و سایش مقاوم هستند. برای افزایش طول عمر لمینت ها باید به مراقبت از دهان و دندان بعد از لمینت توجه بیشتری کنید.

لمینت دندان عمدتاً برای تغییر ظاهر دندان های شکسته، بهم ریخته و آسیب دیده به عنوان یک پوشش موقت استفاده می شود. در طول دهه ها، این فرآیند تکمیل شده و در سال 1982 چسبندگی دائمی این پوشش به دندان ها محقق شد.

انواع لمینت دندان

  • لمینت سرامیکی:

لمینت سرامیکی یک دندان سرامیکی است؛ ظاهری زیبا و ثبات رنگ دارد و از لمینت های کامپوزیت مقاومت بیشتری دارد. این نوع پوشش ها پس از قالب گیری در آزمایشگاه ساخته می شوند. هزینه این روش بیشتر از کامپوزیت است.

  • لمینت کامپوزیت:

در لمینت کامپوزیت، دندان کمتر از لمینت سرامیکی تراشیده می شود و حتی زمانی که وضعیت دندان ایده آل باشد، این روش بدون تراشیدن دندان انجام می شود. میزان براق بودن سطح دندان و نور عبوری از دندان بسیار بیشتر از لمینت سرامیکی است. این نوع از تنوع رنگ بیشتری برخوردار است و همچنین نسبت به سرامیک ارزانتر است.

انواع لمینت دندان

مزایای لمینت دندان

چه کسانی برای لمینت دندان مناسب نیستند؟

  1. افرادی که پوسیدگی دندان دارند.
  2. افرادی که پوسیدگی های وسیع دندانی و به عبارتی نیاز به عصب کشی دارند.
  3. افرادی که دچار سایش مینا شده اند و بافت مینای آنها برای لمینت دندان کافی نیست.
  4. افرادی که مشکلات مربوط به فک یا لثه دارند.

چه کسانی باید دندان های خود را لمینت کنند؟

  • افرادی که دندان هایشان تغییر رنگ داده یا لکه دارند.
  • افرادی که دارای دندان های شکسته یا نامنظم هستند.
  • افرادی که دارای فواصل زیاد بین دندان هستند.
  • افرادی که به دنبال لبخند زیباتر هستند!

آماده سازی لمینت دندان

1_مشاوره و معاینه دندان توسط پزشک

2_آماده سازی دندان با تراشیدن سطح رویی دندان

3_کشیدن دندان های آسیب دیده هر دو فک

4_تهیه لمینت مناسب در آزمایشگاه بر اساس قالب گرفته شده از دندان بیمار

5_قرارگیری لمینت بر روی دندان

مزایای لمینیت دندان چیست؟

  1. مشابه دندان طبیعی است.
  2. بافت لثه به خوبی می تواند آن را تحمل کند.
  3.  لمینت سرامیکی در برابر لک و تغییر رنگ بسیار مقاوم است.
  4. رنگ دندان را می توان طوری انتخاب کرد که دندان های تیره تر، سفیدتر اما کاملا طبیعی به نظر برسند.
  5. ایمنی دندان را در برابر تغییر شکل و رنگ بهبود می بخشد.
  6. لبخند زیبا و دندان های براق به شما هدیه می دهد.

عوارض لمینت دندان چیست؟

1_حساسیت دندان

درمان لمینت مانند سایر درمان های ترمیم دندان، ممکن است حساسیت به گرما و سرما را تجربه کنید. اما نگران نباشید، زیرا این حساسیت پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

2_ شکستگی دندان

یکی از عواملی که باعث افزایش طول عمر دندان لمینت می شود، نخوردن غذاهای سفت و میوه های سفت مانند هویج و سیب است. البته اگر به دلایل مختلف برآمدگی و شکستگی دندان دارید، نگران نباشید. زیرا با لمینت های سرامیکی یا کامپوزیت، قابل درمان یا اصلاح است.

3_ برگشت ناپذیری دندان

به دلیل وجود تراشیدن بخشی از دندان، امکان بازگشت به حالت اولیه وجود ندارد. بنابراین سعی کنید قبل از شروع درمان دندانپزشکی با پزشک خود مشورت کامل داشته باشید.

4_ تغییر رنگ دندان

مصرف نوشیدنی ها و غذاهای رنگی و همچنین کشیدن قلیان و مصرف زیاد چای و قهوه، ممکن است باعث تغییر رنگ لمینت دندان شما شود. با کاهش این رنگ ها می توانید از تغییر رنگ جلوگیری کرده و دندان های خود را سالم و براق نگه دارید. با رعایت مراقبت های لازم از تغییر رنگ لمینت دندان جلوگیری نمایید.

مزایا و معایب لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

سخن آخر

اگر به دنبال لبخندی زیباتر، سفید تر و مقاوم تر هستید، ما به شما لمینت های سرامیکی دندان را توصیه می کنیم زیرا از نظر دوام، ظاهر و ماندگاری برای اکثیر بیماران، بسیار مناسب هستند و می توانند یک گزینه مناسب درمانی برای افرادی که دچار آسیب های دندانی شده اند؛ باشد.