عصب کشی در بیهوشی

در چند دهه اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه دندانپزشکی ، متخصصین و دندانپزشکان زمانی مورد توجه قرار می گیرند که بتوانند بیماران را (چه پیر و چه جوان) متناسب با نوع درمانی که بیمار می خواهند، عمل جراحی را انجام دهند. دیگر مثل گذشته درخواست از بیمار برای تحمل درد یا کنترل ترس آزاردهنده نیست. زیرا با درمان عصب کشی در بیهوشی بیمار هیچ گونه دردی را در طول عمل احساس نخواهد کرد.

بهترین نتایج را می توان با آگاهی و همکاری بین بیمار، والدین و پزشک به دست آورد، به ویژه هنگامی که درمان دندانپزشکی برای کودکان است، بهترین عمل را بدون کوچک ترین درد و با بهترین کیفیت به پایان می رسانند. سیاری از ترکیبات شیمیایی وجود دارد که اگر در دوزهای دارویی تجویز شوند ،باعث می شوند درمان های دندانپزشکی بدون مشکل انجام شود.

هنگام درمان کودکان، هدف این است که کودک را تا حدی آرام کنیم که اجازه استفاده از بی حسی موضعی را به دندانپزشک بدهد. از آنجا که درد با بیهوشی و بی حسی موضعی کاملا برطرف می شود و در برخی مواد استفاده از این راه های درمانی بسیار ضروری است.

پاسخ به بیهوشی در حین درمان از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است، از سرگیجه تا از دست دادن کامل هوشیاری، و وضعیت عمومی علائم حیاتی و ضربان قلب باید مدام کنترل شود، و در صورتی که بیمار حساسیت قبلی یا واکنشهای آلرژیک به داروهای فعلی که مصرف می کند دارد باید به دندانپزشک اطلاع دهد.  در صورت بارداری، بستری شدن به علت های مختلف و … باید حتما علت و وقوع حادثه را به دندانپزشک خود توضیح دهید.

مشاوره با پزشک کودکان قبل از استفاده از بیهوشی برای اطمینان از سالم بودن راه تنفسی کودک با بررسی اندازه لوزه ها. قبل از استفاده از بیهوشی برای بیماران مبتلا به بیماریهای ریوی، احتقان قلب، الزامی است.

عصب کشی دندان

عصب کشی در بیهوشی

بیهوشی دندان به چه معناست؟

بیهوشی دندان به این معنی است که ماده بی حس کننده در نزدیکی دندان ها تزریق می شود که به تسکین درد بیمار کمک می کند، به ویژه در روش هایی که عمل ممکن است درد شدیدی برای بیمار ایجاد کند مانند جراحی عصب کشی و کاشت ایمپلنت و … هستند، که در صورت عدم استفاده از بیهوشی، این روش ها کمی دردناک هستند.، به همین دلیل استفاده از بیهوشی به کاهش درد کمک می کند زیرا در طول عمل بیمار به سختی می تواند به چیزی جز فشار انگشتان پزشک یا فقط وسیله مورد استفاده در عمل فکر کند.

علاوه بر این، انواع داروهای بیهوشی و ابزارهای مورد استفاده برای تزریق داروهای بیهوشی به بدن بیمار بسیار توسعه یافته اند، این روش ها احساس سوزش و درد را کاهش داده و با بی حسی موضعی کنترل می شود. بیمارانی که تحت درمان عصب کشی در بیهوشی قرار می گیرند، هیچ دردی را احساس نخواهند کرد و دندانپزشک می تواند در زمان کمتری، عمل با کیفیت تری را داشته باشد.

مهم ترین مزایای بیهوشی برای بیماران

مهمترین عملکرد این است که درد را از بین می برد (در صورتی که بیمار احساس درد کند حتی اگر مبتلا به دیابت یا فشار خون باشد) بنابراین، هنگامی که ما هر عملی را انجام می دهیم انجام مراحل دندانپزشکی بیهوشی برای بیمار امکان پذیر است، اگر بیمار درد زیادی داشته باشد، ممکن است در طول عمل هنگامی که دندانپزشکان در حال کار با ابزارهای تیز هستند کمی حرکت کند، که احتمال دارد او را مجروح کنند یا به او آسیب برسانند، بنابراین بیهوشی در این مورد کمک بزرگی می کند.

بیهوشی با منقبض شدن رگ های خونی عمل می کند، بنابراین در مورد درمان های مربوط به دندان، برای متوقف ساختن رگ های خونی از بیهوشی و مواد بی حس کننده استفاده می کنند. البته اینها مزایایی هستند که مهمترین هدف آنها عدم احساس درد در طول درمان است، زیرا هیچ کس نمی تواند این درد را تحمل کند.

مزایا و معایب بیهوشی دندان

مزایای بیهوشی دندان

انواع بیهوشی دندان

البته بیهوشی دو نوع است، نوع اول بی حسی موضعی است که رایج ترین و در بیشتر موارد استفاده می شود و نوع دوم بیهوشی عمومی است که در بیمارستان انجام می شود و در برخی کلینیک های دندانپزشکی نیز برای موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

به خصوص در مواردی که کودکان بیمار با دندانپزشک همکاری نمی کنند و یا بیماران بزرگسال از درمان و عمل های جراحی هراس دارند یا صداهای ابزارهای مختلف دندانپزشکی آن ها را دچار ترس و وحشت می کند. این امر در مورد انواع بیهوشی، به گونه ای است که بیمار در طول درمان هیچ دردی احساس نکند و در طول پر شدن دندان یا عمل عصب یا حتی کشیدن دندان احساس درد و تنش نکند.

مزایای بیهوشی دندان این است که بیمار احساس درد نخواهد کرد، زیرا وقتی بیمار معمولاً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کند، از درد ناشی از درمان می ترسد، بنابراین بی حسی موضعی انجام می شود تا بیمار در طول این مدت هیچ دردی را احساس نکند. تراشیدن یا سوراخ کردن لثه، هنگام بریدن لثه ها یا برداشتن استخوان و سایر عملیات دندانپزشکی که انجام می شود.

در نهایت، دلیل اصلی بیهوشی و تزریق بی حسی، سریعتر و آسانتر شدن این روند برای پزشک و همچنین بیمار است، به طوری که بیمار هیچ دردی را احساس نکند. بیهوشی دندان برای تسکین درد بسیار کاربرد دارد و بیمار در طول عمل احساس راحتی می کند.

در برخی موارد، باعث رقیق شدن خون می شود (این بدان معناست که پزشک بیهوشی را روی لثه در مناطقی که خونریزی شدید وجود دارد می گذارد، انجام می دهد زیرا این دارو برای تنگ شدن عروق خونی عمل می کند).

بیهوشی برای همه یا اکثر روشهای دندانپزشکی ضروری است و برخی از افراد از احساس وارد شدن سوزن به لثه خوششان نمی آید، بنابراین ممکن است قبل از تزریق مواد بی حسی، دندانپزشک از راه های دیگر برای درمان استفاده کند.

بیهوشی بیمار برای درمان

عملکرد مواد بیهوشی

سخن آخر عصب کشی در بیهوشی

اختراع ابزارهای بیهوشی دندان یکی از بهترین اختراعات و جهش های پزشکی در جهان محسوب می شود، زیرا دندان ها دارای انتهای عصبی، شریان ها و رگ ها برای پوشاندن آسیاب ها به دلیل قرار گرفتن دندان ها در صورت هستند، بنابراین بیش از هر ناحیه ای غنی از اعصاب هستند.

بیهوشی یک نعمت بزرگ محسوب می شود زیرا پزشک می تواند روش های دندانپزشکی خود را بدون هیچ دردی روی بیمار انجام دهد و این به دندانپزشک کمک می کند تا در وقت و تلاش خود صرفه جویی کند. انواع مختلفی از بیهوشی وجود دارد و خوبی آن این است که هیچ آسیبی به بدن نمی رساند، زیرا اثر آن موقتی است.