روش کاشت انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک فیکسچر جراحی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و بیمار باید منتظر بماند تا در طول چند ماه با استخوان ترکیب شود. ایمپلنت دندان به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته عمل می کند. این “ریشه دندان مصنوعی” برای نگه داشتن دندان یا بریج جایگزین عمل می کند.

اتصال ایمپلنت دندان به استخوان فک نزدیک‌ترین حالت به تقلید از دندان طبیعی است، زیرا به تنهایی بدون تأثیر بر دندان‌های مجاور در جای خود قرار می گیرد و از ثبات بالایی برخوردار است. فرآیند همجوشی بین ایمپلنت دندان و استخوان فک را «اسئواینتگراسیون» می‌گویند.

انواع ایمپلنت دندان

روش کاشت ایمپلنت دندان

جنس ایمپلنت های دندان

بیشتر ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم ساخته شده اند که به آنها اجازه می دهد بدون اینکه به عنوان یک جسم خارجی در بدن ما شناخته شوند با استخوان ادغام شوند. با گذشت زمان، فناوری و علم پیشرفت کرده اند تا نتایج کاشت ایمپلنت دندان را تا حد زیادی بهبود بخشند. امروزه میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی نزدیک به 98 درصد است.

ایمپلنت های دندانی از سال 1952 در صنعت دندنپزشکی مورد استفاده قرار گرفته و تجهیزات استاندارد برای مراقبت از پروتز بشمار می روند و به طور خلاصه، به عنوان یک جایگزین عالی برای دندان های از دست رفته عمل می کند.

ایمپلنت دندان یک فرآیند جراحی است که نیاز به ترکیب آن با استخوان فک مشابه دندان طبیعی دارد. بهترین بخش در مورد ایمپلنت های دندانی این است که بدون تأثیر بر روی دندان های دیگر، پایداری زیادی را به دندان ها ارائه می دهند.

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

زمانی که نیاز به تعویض یک دندان یا کل مجموعه فک بالا و پایین باشد، شما می توانید از ایمپلنت دندان استفاده کنید. ایده کاشت ایمپلنت دندان این است که زیبایی دندان های فرد را حفظ کند و در عین حال عملکرد یک دندان کامل را برای بیماران فراهم کند.

انواع ایمپلنت دندانی

اساساً دو نوع ایمپلنت دندان وجود دارد که دندانپزشک شما توصیه می کند:

  • اندوستال: یکی از انواع رایج موجود، این ایمپلنت های دندانی معمولاً در خط فک یا استخوان فک قرار می گیرند. آنها از تیتانیوم ساخته شده اند و به صورت پیچ های کوچک، قالب گیری می شوند.
  • ساب پریوستال: این ایمپلنت های دندانی بر خلاف ایمپلنت اندوستال در استخوان فک قرار نمی گیرند. آنها زیر لثه یا روی/بالای استخوان فک قرار می گیرند و معمولاً برای بیمارانی که استخوان فک ضعیفی دارند یا کسانی که تمایلی به انجام عمل پیوند استخوان روی فک خود ندارند، استفاده می شود.

همچنین چند گزینه مختلف وجود دارد که ارتودنتیست شما ممکن است بر اساس سلامت استخوان فک و نیاز شما پیشنهاد دهد.

ایمپلنت دندان چیست؟

انواع ایمپلنت دندان

روش کشت ایمپلنت های دندانی فوری

در اینجا کل فرآیندی است که می توانید در طول عمل کاشت انتظار داشته باشید.

  1. کشیدن دندان آسیب دیده: دندان آسیب دیده از موقعیت خود کشیده می شود.
  2. پیوند استخوان فک: این فرآیند زمانی است که استخوان فک شما به اندازه کافی قوی نیست که فشار جویدن را تحمل کند و از این رو نمی تواند ایمپلنت را پشتیبانی کند. این فرآیند یک پایه قوی برای ایمپلنت ایجاد می کند.
  3. قرار دادن ایمپلنت های دندانی: جراح دندان شما لثه را برش می دهد و استخوان را در معرض دید قرار می دهد. سوراخ هایی در استخوان ایجاد می شود و ایمپلنت دندان قرار می گیرد.
  4. زمان گذاشتن برای رشد و بهبود استخوان: پس از انجام ایمپلنت، اکنون زمان آن است که منتظر رشد مجدد استخوان فک باشید. این فرآیند به عنوان یکپارچگی استخوانی شناخته می شود که در آن استخوان رشد می کند و با ایمپلنت یکپارچه می شود. این ممکن است ماه ها طول بکشد.
  5. قرار دادن اباتمنت: این جراحی جزئی شامل باز کردن مجدد لثه برای نمایان شدن ایمپلنت دندان و قرار دادن اباتمنت در جایی است که تاج دندان در آن قرار می گیرد.
  6. قرار دادن دندان مصنوعی به جای دندان آسیب دیده یا از دست رفته: پس از بهبودی دهان، دندانپزشک شما از لثه ها و دندان های شما اثر می گذارد تا جایگزینی واقعی برای دندان آسیب دیده/از دست رفته ایجاد کند.

اقدامات ایمنی کاشت دندان

ایمپلنت دندان به بیش از یک عامل متکی است، بسیاری از دندانپزشکان به شما توصیه می کنند که ارزیابی های زیر را انجام دهید تا در قسمت ایمن باشید:

  1. یک معاینه جامع دندانپزشکی
  2. بررسی سابقه پزشکی بیمار
  3. برنامه ریزی برای درمان
  4. هزینه عمل ایمپلنت دندان

علل از دست دادن دندان

دلایل زیادی برای از دست دادن دندان وجود دارد که ممکن است نشان دهنده نیاز به ایمپلنت دندان باشد. شایع ترین علل از دست دادن دندان عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان

علت اصلی پوسیدگی دندان (حفره) تغذیه نامناسب و عدم مراقبت مناسب از دهان است. بدون درمان ترمیمی، دندان حفره دار به زوال خود ادامه می دهد و در نهایت منجر به از دست دادن دندان می شود.

برای مشاهده علائم اولیه پوسیدگی، مراجعه منظم به دندانپزشک و تمیز کردن دندان ها (هر 6 ماه یکبار) ضروری است. اگر پوسیدگی شدید باشد، ممکن است به کاشت ایمپلنت دندان نیاز باشد، به ویژه در افراد مسن (65+).

  • بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال شکل جدی بیماری لثه است.

هنگامی که لثه ها شروع به از بین رفتن می کنند، پلاک ها و باکتری های عامل پوسیدگی می توانند در زیر لثه ها نفوذ کنند و باعث التهاب شوند. این در نهایت منجر به از بین رفتن استخوان اطراف فک و دندان می شود. در نتیجه ممکن است دندان ها لق شوند، بیفتند یا نیاز به کشیدن داشته باشند.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های خود عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که به طور طبیعی بجوید و صحبت کنید.
طراحی شده تا شبیه دندان های طبیعی شما باشد و عزت نفس شما را بهبود بخشد.
با ارائه حمایت مستقل، استرس بر روی دندان های طبیعی باقیمانده خود را کاهش دهید.
حفظ استخوان، کاهش ظاهر پیری.
به جلوگیری از کاهش ارتفاع فک کمک کنید.
تمیز کردن و مراقبت آسان.
با مراقبت مناسب، ایمپلنت بین 15 تا 25 سال دوام می آورد. آنها همچنین معمولاً بیشتر از بریج ها و پروتزهای دندانی دوام می آورند.

مزایا و معایب کاشت ایمپلنت

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

سخن آخر

اگر به دنبال یک راه مطمئن برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود هستید، کاشت ایمپلنت دندان بهترین پیشنهاد برای شما می باشد.