اگر بخواهیم تعریفی  از دندان پزشکی زیبایی ارائه دهیم باید اینطور بگوییم . به طور کلی به هر کاری در دندان پزشکی، که سبب بهبود ظاهر دندان ها ، لثه ها و یا فکین بیمار شود دندان پزشکی زیبایی گفته می شود. البته این مقوله در درجه اول بر بهبود زیبایی دندان در رنگ ، موقعیت ، شکل ، اندازه ، تراز و ظاهر کلی لبخند تمرکز دارد.

متاسفانه اکثر دندانپزشکان بدون توجه به تحصیلات و تخصصی که دارند ، خود را به عنوان دندانپزشک زیبایی معرفی می کنند، در حالی که دندانپزشکی زیبایی یک  تخصص رسمی دندان پزشکی نیست و شامل تخصص های خاصی است که در ادامه مطرح می شود.

شما مخاطبان این مقاله می توانید با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی رایا از این خدمات تحت نظر یک متخصص مرتبط بهره مند شوید.

دندانپزشکی زیبایی شامل چه تخصص های است.

بر اساس اطلاعات بدست آمده از انجمن دندانپزشکی زیبایی آمریکا می توان تخصص های زیر را جز رشته های اصلی دندانپزشکی زیبایی بر شمرد.

1- تخصص های مرتبط با پرتزهای دندانی

2- متخصص ارتودنسی

3- متخصص جراحی های ترمیمی و محافظتی مانند ایمپلنت

البته تخصص جراحی فک و صورت را نیز می توان جز جراحی های زیبایی برشمرد که حوزه گسترده تری  رانسبت به دندانپزشکی زیبایی شامل می شود ولی به طور کلی سبب بهبود ظاهر و موقعیت دهان و دندان خواهد شد.

گزینه های رایج دندانپزشکی  زیبایی

1- افزودن موادی به دندان یا لثه ، برای مثال باندینگ، روکش های وینر لمینت ، ترمیم تاج

2- حذف و شکل دادن به قسمت های از دندان یا لثه مانند لیفت لثه

3- سفید کردن دندان با استفاده از مواد سفید کننده یا لیزر

4- صاف کردن دندان ها همراه با بهبود ظاهر فک و صورت توسط ارتودنسی

در ادامه هر کدام از موارد بالا را به صورت مختصر توضیحح خواهیم داد.

 

باندینگ دندان

باندینگ دندان روشی رایج ومتداول برای ترمیم دندان های آسیب دیده یا لب پر شده می باشد . بسیاری از دندان ها در مرور زمان دچار شکستگی شده یا دندان های که توسط مواد دندان پزشکی پر شده اند به طور معمول بعد از گذشت زمان خالی می شوند، در عملیات باندینگ دندان، دندان ها توسط ماده کامپوزیت ترمیم شده ، شکل اولیه و زیبایی خود را بدست می آورند. باندینگ دندان به عنوان روشی در دندان پزشکی زیبایی یک روش با هزینه مناسب برای ترمیم دندان های آسیب دیده است. در این روش کامپوزیت با نفوذ به مینایی دندان قسمت های خالی آن را پر می کند و به دلیل هم رنگ بودن کامپوزیت با دندان از دندان قابل تخشخیص نیست.

خدمات باندینگ دندان تحت نظر متخصصین ترمیمی در کلینیک دندان پزشکی رایا ارائه می شود.

 

روکش های وینر

همه ما تا کنون با اصطلاح طرح لبخند آشنا شدیم . طرح لبخند اصطلاح رایج و به روزی در دندان پزشکی زیبایی است که با استفاده از روکش های وینر تحقق می یابد در  واقع روکش های وینر روکش های نازک چینی هستند که برای زیبا سازی و یکدست کردن دندان ها از آن استفاده می شود و معمولا از دو جنس کامپوزیت یا لمینت می باشند. به دلیل نازک بودن این روکش ها برای دندان های جلویی قابل استفاده می باشند. تفاوت روکش های وینر و باندینگ در این است که این روکش عموما تنها در جهت زیبایی سازی دندان ها استفاده شده و نازک تر از روکش های است که توسط روش باندینگ برای جبران نقص های دندانی استفاده می شود. در واقع روش باندینگ علاوه بر زیبایی سازی یک روش ترمیمی است که میتواند از ریشه های دندان نیز محافظت کند و برای دندان های  که با آسیب جدی رو به رو شده اند استفاده می شود، ولی در روش وینر کامپوزیت یا لمینت تنها زیبایی دندانها مد نظر قرار گرفته  شده و هر چند بافت دندانی سالم باشد از وینر استفاده می­شود.

وینر کامپوزیت معمولا هزینه کمتری نسب به وینر لمینت دارد هرچند که استحکام بالاتری نسبت به لمینت دارند .

خدمات طرح لبخند  با استفاده از مرقوب ترین روکش های وینر لیمنت یا کامپوزیت در کلینیک دندان پزشکی رایا ارائه می شود.

در انیمیشن زیر مراحل لمینت دندان نشان داده شده است

تاج دندان

تاج های دندان معمولا روکش های با ضخامت 2 میلیمتر هستند که برای ترمیم و زیبا سازی دندان های شکسته استفاده می شوند و معمولا از جنس کامپوزیت می باشند . تاج دندان را می توان زیر مجموعه عملیات باندینگ بر شمرد.

لیفت لثه:

یکی از مسائلی که در زیبایی دندان­ها و داشتن لبخندی دلپذیر بسیار مهم تلقی شده یا به اصطلاح به چشم می آید داشتن لثه ای خوش فرم و به اندازه است. بالا بودن بافت لثه گاهی  مقدار زیادی از دندان ها را اشغال می کند و  یا  اینکه بافت لثه دارای خطی نامتقارن است که این مسئله از زیبایی دندان های شخص می کاهد. درعملیات لیفت لثه با حذف قسمتی از لثه می توان اندازه و تقارن مناسبی برای لثه ها به ارمغان آورد تا  با لبخند زدن، زیبایی دندان­ها بیشتر خود نمایی کند.

عملیات لیفت و جراحی لثه تحت نظر متخصص جراحی لثه کلینیک دندان پزشکی رایا ارائه می شود.

سفید کردن دندان ها

می شود گفت دندان های دارای جرم یا به اصطلاح زرد زشت ترین اتفاقی است که میتواند از زیبایی هر شخص بکاهد. بنابراین اولین قدم در دندان پزشکی زیبایی سفید کردن دندان هاست .شما بعد از مراجعه به دندان پزشک و یک چکاب ساده می فهمید که آیا نیاز به جرم گیری دندان دارید یا نه . در زمینه سفید کردن دندان ها جرم گیری اولین قدم و بلچینگ روش دیگری است. جرم گیری روش خشن تری در برداشت جرم های دندانی است و علاوه بر ایجاد زیبایی یک روش درمانی است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و برای دندان­های با درصد جرم بالا استفاده می شود.اما روش بلیچینگ صرفا جنبه زیبایی دارد و برای دندان با جرم پایین تر نیز استفاده می شود. برای بلچینگ دندان دو روش موجود است. یک سفید کردن دندان ها با مواد سفید کننده و دیگری با استفاده از لیزر، استفاده از لیزر به طور متوسط اثر قوی تری در سفید کردن دندان ها دارد و می تواند دندان ها را تا 6 برابر سفید کرد.

عملیات جرم گیری و بلیچینگ در کلینیک دندان پزشکی رایا ارائه می شود

ارتودنسی

ارتودنسی به عنوان یکی از مهمترین شاخه های رشته دندانپزشکی به اصلاح موقعیتهای دندان می پردازد . و دندان های به هم ریخته و نامنظم را فرم صحیح می دهد. عملیات ارتودنسی علاوه بر ایجاد زیبایی و یک یکدست سازی دندان در فکین  سبب بهبود عملکرد دندان شده و از آسیب های دندانی که در اثر به همریختگی دندانی به وجود می آید جلوگیری می کند

خدمات ارتودنسی  تحت نظر مجرب ترین متخصصین این رشته در کلینیک دندان پزشکی رایا ارائه می شود.

تا اینجای کاربا بسیاری از خدمات دندان پزشکی زیبایی آشنا شدید در مقالات دیگربه  این خدمات به طور مفصل تری می پردازیم. تمامی خدمات فوق در کلینیک تخصصی رایا با بهترین کیفیت وقیمت ارائه می گردد. در صورت سوال یا مشاوه می توانید برای مانظر گذاشته یا از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید.

02188203045