به مجموع اقداماتی نظیر تشخیص ، کنترل و درمان ضایعات دندانی که نیاز به بازسازی دارند ، دندان پزشکی ترمیمی گفته می شود. اقدامات دندان پزشکی ترمیمی سبب بهبود در عملکرد دندان شده و درمان‌های ترمیمی به ترمیم صحیح شکل، عملکرد و حفظ یکپارچگی دندان‌ها در ارتباط بافت های سخت و نرم مجاور برمیگردد.

دندان پزشکی ترمیمی خود به تنهای یک گرایش خاص در رشته دندان پزشکی محسوب نمی شود و به طور کلی شامل تخصص های در زمینه اندودنتیکس، پریودنتیکس و پروستودنتیکس می باشد. در توضیح تخصص های فوق به طور مختصر می توان اندودنتیکس را ریشه درمانی یا همان عصب کشی ، پریودنتیکس را درمان های مرتبط با لثه نظیر جراحی لثه و  پروستودنتیکس را مرتبط با پروتز های ثابت و متحرک دندانی دانست.  در واقع  در دندانپزشکی ترمیمی یک دندان پزشک متبحر می داند که اگر یک بیمار نیاز به هر سه تخصص فوق یعنی اندودنتیکس، پریودنتیکس و پروستودنتیکس داشت چگونه آن را رهنمون باشد تا ترمیم ضایعات دهانی و دندانی بیمار به بهترین شکل صورت پذیرد . کلینیک دندان پزشکی رایا با بهره گیری از تمامی متخصصین در زمینه دندان پزشکی ترمیمی می تواند بهترین خدمات را در این حوزه به بیماران گرامی ارائه دهد.

کدام مشکلات دهانی و دندانی نیاز به دندان پزشکی ترمیمی دارند؟

همانطور که گفتیم تخصص های اندودنتیکس، پریودنتیکس و پروستودنتیکس، تخصص های مرتبط با دندان پزشکی ترمیمی است. بنابراین وقتی دچار ضایعاتی از قبیل زیر شدیم پس به  خدمات دندان پزشکی ترمیمی نیاز داریم.

  • پوسیدگی دندان ها
  • پوسیدگی ریشه ها
  • شکستگی، ترک یا لب پر شدن دندان ها
  • عفونت در لثه یا دندان ها
  • عفونت در کانال های دندانی
  • نداشتن و افتادن دندان

پس درواقع  با بوجود آمدن هر کدام از مشکلات فوق نیاز به دندانپزشکی ترمیمی پیدا می­کنید که  شامل پر کردن دندان با مواد همرنگ یا غیر همرنگ، عصب کشی و درمان ریشه ، جراحی لثه، نصب پروتز های ثابت یا متحرک و کاشت دندان یا ایمپلنت می باشد.

تمامی خدمات فوق در یکی از بهترین دندان پزشکی های تهران تحت نظر متخصصین مجرب دندان پزشکی باید صورد پذیر با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی رایا به هدف  خود می رسید.

در ادامه برخی از موارد مرتبط با دندان پزشکی ترمیمی را بیشتر توضیح می دهیم.

پر کردن دندان:

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج حوزه دندان پزشکی است که برای تمامی افراد رخ می دهد. و گسترش پوسیدگی سبب درگیری کامل دندان و ریشه های آن خواهد شد  و در صورت عدم رسیدگی و چکاب دندان در هر شش ماه یکبار ممکن است سبب از دست دادن دندان شود.

با مراجعه به دندان پزشک اولین قدم بعد از شناسایی پوسیدگی دندان پر کردن دندان است. پر کردن دندان یعنی خارج کردن پوسیدگی و پر نمودن حفره های ناشی از آن با مواد دندانی است.

مواد دندانی را می توان به دو گروه اصلی یعنی مواد دندانی غیر همرنگ ( آمالگام) و همرنگ (کامپوزیت ) تقسیم بندی کرد.

آمالگام عموما برای دندان های عقب دهان (دندان های 5 تا 8) و کامپوزیت را به منظور حفظ زیبایی برای دندان های جلویی استفاده می شود.

عصب کشی یا درمان ریشه

در صورت گسترش پوسیدگی در گیری ریشه های دندانی ، بیمار نیاز به عصب کشی پیدا می کند. در واقع عصب کشی مجموعه اقداماتی است که سبب پاکسازی کانال دندان از پوسیدگی و عفونت می شود.

معمولا قبل از عصب کشی دندان درد آغاز شده و هشدار های را جهت درمان برای بیمار صادر می کند . عدم در مان ریشه های آسیب دیده سبب عفونت دندان ، از دست دادن دندان و بیماری های زمینه دیگر می گردد بنابراین اگر نیاز به عصب کشی دارید حتما به یک متخصص اندو مراجعه نماید.

روکش کردن دندان در دندان پزشکی ترمیمی

معمولا دندان های شکسته ، لب پر شده ، تغییر رنگ یافته و دندان های که با شدت بالاتری پوسیده شده اند و نیاز به عصب کشی یافته اند نیاز به روکش پیدا می کنند.

در دندان­های پوسیده با درصد پوسیدگی بالا که عموما با درمان ریشه نیز همراه است برای جلوگیری از شکستگی و از دست دادن دندان نیاز به روکش دندانی وجود دارد. معمولا روکش های دندانی که به منظور ترمیم و حفظ دندان استفاده می شود از جنس کاموپوزیت می­باشد.

پروتز های دندانی

به تمامی دندان های پیش ساخته از جمله روکش های دندانی مانند تاج دندان یا دندان های مصنوعی  که به صورت ثابت و یا متحرک ساخته می شوند و دندان های که به منظور ایمپلنت استفاده شده و در لابراتور های دندان پزشکی ساخته میشوند پروتز دندانی گفته می شود.

گاهی اوقات به هر دلیلی دندان از دست می رود و تنها راه برای بهره مندی از دندان استفاده از پروتز های دندانی است و بهترین حالت دندان مصنوعی، استفاده از ایمپلنت یا کاشت دندان می باشد اما این خدمت دندان پزشکی هزینه بالای دارد . بنابراین اگر از پس هزینه ایمپلنت بر نمی آیید  سایر پروتز های دندانی بعد از از دست دادن دندان پیشنهاد می شود. جنس این پروتز ها معمولا از پروسلن یا سرامیک می باشند . که به منظور ترمیم دندان ها در دندان پزشکی ترمیمی استفاده می شود.

کاشت دندان یا ایمپلنت

کاشت دندان یا ایمپلنت به عنوان یکی از گرانترین خدمات دندانپزشکی به افرادی توصیه می شود که به هر دلیل دندان خود را از دست داده یا مجبور به کشیدن دندان هستند. قاعدتا نداشتن دندان در دهان یکی از بدترین حالات زیبایی شناسی است. و با ایمپلنت میتوان دندانی نزدیک به یک دندان واقعی را تجربه کرد که هم از لحاظ استحکام و هم زیبایی نسب به پروتز های ثابت و متحرک دندانی ارجحیت دارد .

به منظور اطلاعات بیشتر در خصوص دندان پزشکی ترمیمی می توانید به کتاب علم و هنر دندان پزشکی ترمیمی نوشته استوردیوانت از نشر شایان نمودار مراجعه فرمایید.

 

تا اینجای کار با بسیاری از خدمات دندان پزشکی ترمیمی آشنا شدید در مقالات دیگربه  این خدمات به طور مفصل تری می پردازیم. تمامی خدمات فوق در کلینیک تخصصی رایا با بهترین کیفیت وقیمت ارائه می گردد. در صورت سوال یا مشاوه می توانید برای ما نظر گذاشته یا از طریق شماره زیر با ما در تماس باشید.

02188203045

با تماشای ویدئو زیر بیشتر با دندان پزشکی ترمیمی آشنا شوید.