دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت

ایمپلنت و دندان مصنوعی هر دو راه حل های رایج برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. قبل از انجام هر گونه درمانی، به یک ارزیابی بالینی با دندانپزشک نیاز دارید تا وضعیت دهان و دندان شما را بررسی کند و در مورد گزینه های شما صحبت کند. در این مقاله به بررسی برخی از تفاوت های کلیدی بین ایمپلنت و دندان مصنوعی و در نهایت این سوال که دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت می پردازیم.

دندان مصنوعی چیست؟

انواع درمان برای دندان های از دست رفته

انواع درمان برای دندان های از دست رفته

ایمپلنت دندان شامل یک پیچ تیتانیومی است که در استخوان فک شما به صورت ثابت گذاشته می شود. سپس یک دندان جایگزین که به عنوان تاج نیز شناخته می شود، در بالای آن قرار می گیرد.

پروتزها چارچوب های پلاستیکی یا فلزی متحرکی هستند که چندین دندان مصنوعی را حمل می کنند. بسته به تعداد دندان هایی که از دست داده اید، ممکن است به دندان مصنوعی کامل یا جزئی نیاز داشته باشید. همچنین بیماران می‌ توانند پروتزهای متکی به ایمپلنت داشته باشند، جایی که پروتزها بر روی ایمپلنت ‌های دندانی قرار می گیرند.

هنگامی که برای مشاوره اولیه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، دندانپزشک شما در مورد همه گزینه های دردسترس و مناسب شما صحبت خواهد کرد.

دندان مصنوعی از پایه یا صفحه ای تشکیل شده است که برای قرار گرفتن روی لثه ها قالب گیری می شود. این قالب معمولاً از پلاستیک یا گاهی اوقات فلز ساخته می شود. دندان مصنوعی شامل مجموعه ای از دندان ها است که طوری ساخته شده اند که طبیعی و مشابه دندان های خود فرد به نظر برسند.

عادت کردن به دندان مصنوعی ممکن است کمی طول بکشد. هنگامی که می توانید از دندان های مصنوعیتان استفاده کنید، باید جویدن با دندان های غیرواقعی را تمرین کنید و با صدای بلند صحبت کنید، سپس بعد از چند ماه، آنها احساس طبیعی تری خواهند داشت.

از آنجایی که ایمپلنت در استخوان فک شما ثابت می شود، مانند یک دندان واقعی به نظر می رسد و تاثیری بر گفتار شما نخواهد داشت. هنگامی که ایمپلنت بهبود یافت، می ‌توانید به‌ طور معمول مانند دندان ‌های طبیعی خود غذا بخورید. همچنین با افزایش سن، ایمپلنت قوی و ایمن باقی می‌ ماند و از تحلیل استخوان جلوگیری می ‌کند که می ‌تواند به مرور زمان بر شکل صورت شما تأثیر بگذارد.

مقایسه مدت زمان فرایند کاشت ایمپلنت و دندان مصنوعی

زمانی که دندان هایتان را به هر دلیلی از دست میدهید و به ایمپلنت یا دندان مصنوعی نیازمند می شوید. انتخاب راه حل مناسب بین ایمپلنت دندان و دندان مصنوعی به عوامل متعددی همچون هزینه، مدت زمان فرایند دندان، سلامت استخوان فک و دندان های طبیعی است.

ایمپلنت دندان و دندان های مصنوعی هرکدام مزایا و معایب مخصوص خودشان را دارند که در ادامه به بررسی این دو فرایند می پردازیم:

  • فرایند کاشت ایمپلنت

درمان ایمپلنت معمولاً شامل دو عمل جراحی است که تحت بی حسی موضعی در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود. در ابتدا، پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد. پس از جوش خوردن استخوان با فک، می توان تاج را در بالای پایه قرار داد.

اگر استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت خود ندارید، ممکن است دندانپزشک شما یک درمان حمایتی مانند پیوند استخوان یا لیفت سینوس را از قبل توصیه کند. اگر نیاز به انجام هر گونه درمان حمایتی دارید، این مدت زمان درمان شما را بیشتر می کند.

  • دندان مصنوعی

نصب پروتز معمولاً سریعتر از ایمپلنت است. دندانپزشک شما دهان و دندان هایتان را بررسی می کند تا مطمئن شود که دندان مصنوعی به خوبی روی لثه شما قرار می گیرد. سپس یک متخصص دندانپزشکی مجموعه ای از پروتزهای سفارشی شما را می سازد تا مطمئن شود که با وجود آن ها احساس راحتی می کنید و طبیعی به نظر می رسند.

نصب پروتز معمولاً یک روش پیچیده تر از ایمپلنت است، اما دندانپزشک شما ممکن است قبل از شروع درمان نیاز به برداشتن برخی از دندان ها داشته باشد. این گاهی اوقات در صورتی اتفاق می ‌افتد که می ‌خواهید یک مجموعه کامل از دندان مصنوعی داشته باشید، اما هنوز چند دندان طبیعی باقی ‌مانده دارید که دندانپزشک مجبور به کشیدن آن ها می شود.

اگر نیاز به کشیدن دندان دارید، دندانپزشک شما ممکن است قبل از شروع استفاده از پروتز، یک دوره بهبودی یک یا دو ماهه را برای لثه ‌هایتان توصیه کند. دندانپزشک شما همه چیزهایی را که باید در طول ارزیابی اولیه بدانید به شما توضیح خواهد داد.

روش کاشت ایمپلنت

روش کاشت ایمپلنت درمقابل دندان مصنوعی

مقایسه روش کاشت ایمپلنت درمقابل دندان مصنوعی

ایمپلنت دندان:

  1. ایمپلنت ها به استخوان کافی نیاز دارند تا بتوان پایه های پیچ مانندی را که با تاج پوشانده می شوند را در استخوان لثه قرار داد. آنها در سال های اخیر به طور فزاینده ای محبوب شده اند، به ویژه در بین بزرگسالان 55 تا 64 ساله.
  2. ایمپلنت دندان ابتدا با کشیدن ریشه آسیب دیده ساخته می شود. هنگامی که ریشه از بین رفت، یا اگر ریشه قبلاً کشیده شده باشد، سوراخی در استخوان فک ایجاد می شود.
  3. یک ریشه مصنوعی فلزی که پست نامیده می شود، در عمق استخوان کاشته می شود.زمانی که استخوان در اطراف پایه شروع به رشد کند و آن را در جای خود محکم کند، بر روی پایه ایمپلنت؛ تاج دندان نصب می شود.
  4. ممکن است چند ماه طول بکشد تا پست برای دریافت اباتمنت (قطعه ای که تاج روی آن نصب می شود) آماده شود. گاهی اوقات اباتمنت هنگام کاشت پست قرار می گیرد.
  5. مرحله آخر این است که یک تاج – یک دندان مصنوعی ساخته شده متناسب با دندان های اطراف – به اباتمنت متصل شود.

دندان مصنوعی:

  1. پروتزها، دندان‌ های متحرک و مصنوعی هستند که بدون در نظر گرفتن مقدار استخوان موجود در فک می ‌توانند در دهان شما نصب شوند.
  2. پروتزها می توانند مجموعه های کاملی برای جایگزینی تمام دندان های فک بالا یا پایین باشند یا برای جایگزینی چند دندان از دست رفته ساخته شوند. به این دندان مصنوعی پارسیل می گویند.
  3. اگر پروتز برای جایگزینی همه دندان ‌ها نیاز باشد، ابتدا از لثه ‌های بالایی یا پایینی یا هر دوی آن‌ ها قالبی از دندان مصنوعی ساخته می‌شود.
  4. قبل از ساختن پروتز، دندانپزشک شما بایت و هم ترازی فک بالا و پایین را بررسی می کند تا مطمئن شود که طول دندان مصنوعی برای جویدن و گفتارتان مناسب باشد.
  5. سپس یک مجموعه اولیه از دندان مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شده و برای دندانپزشک شما ارسال می شود. پروتزها در دهان شما قرار می‌ گیرند و هر گونه تنظیمات لازم در تراز یا طول دندان ‌ها قبل از تولید مجموعه نهایی دندان مصنوعی انجام می‌ شود.
  6. پروتزها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که شبیه دندان ‌ها و لثه‌ های طبیعی باشند و با نوع خاصی از چسب که آنها را به لثه ‌های شما می ‌چسباند، در جای خود نگه داشته می ‌شوند.
نگهداری دندان مصنوعی

مقایسه نگهداری دندان مصنوعی و ایمپلنت

اهداف کلی دندان مصنوعی و ایمپلنت چیست؟

دندان های مصنوعی و ایمپلنت ها در نهایت اهداف مشابهی را دنبال می کنند که عبارتند از:

  • به شما کمک می کند غذاهایی را بجوید که در غیر این صورت ممکن است نتوانید بخورید
  • حمایت از عضلات صورت
  • بهبود گفتار
  • افزایش عزت نفس و حضور در اجتماع

با این حال، تفاوت های قابل توجهی نیز بین دو فرایند جایگزینی دندان وجود دارد. در اینجا برخی از مزایا و معایب هر رویکردی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر گرفته شود.

مقایسه نگهداری از دندان مصنوعی در مقابل ایمپلنت

مراقبت از ایمپلنت های دندانی مشابه بهداشت استاندارد دندان برای دندان های طبیعی است. این بدان معناست که حداقل دو بار در روز با یک برس نرم، نخ دندان کشیدن و مسواک انجام شود.

با این حال، برای اینکه پروتزها برای درازمدت سالم بمانند، نیاز به نگهداری روزانه بیشتر دارند. آنها باید در یک مدت خاصی، در آب یا محلول تمیز کننده مخصوص خیس شوند.

برای تمیز کردن دندان مصنوعی (که باید روزانه انجام شود)، پس از صرف غذا آنها را خارج کرده و مسواک بزنید. همچنین ممکن است لازم باشد تکه‌ های چسبی را که روی لثه‌ هایتان باقی می‌ ماند، پاک کنید.

از آنجایی که بایت شما با گذشت زمان تغییر می کند، پروتزهای مصنوعی باید هر از چند گاهی دوباره نصب شوند. از سوی دیگر، ایمپلنت‌ های دندانی فیکسچرهای دائمی هستند که در صورت ترک خوردن یا شکستن روکش ‌های اصلی ممکن است نیاز به روکش ‌های جایگزین داشته باشند.

نتیجه گیری:

انتخاب بین دندان مصنوعی یا ایمپلنت را باید با دقت و با مشورت دندانپزشک خود انجام دهید. اگرچه ایمپلنت ‌ها گران‌ تر هستند، اما در مقایسه با دندان‌ های مصنوعی می ‌توانند 20 سال یا بیشتر عمر کنند، که ممکن است در طول سال ‌ها نیاز به تعویض گاه به گاه داشته باشند.

اگر به تمام گزینه های خود برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود با دقت نگاه کنید و اولویت های خود و آنچه را که می خواهید دندان های مصنوعی انجام دهند را در نظر بگیرید، باید بتوانید با اطمینان تصمیم نهایی را بگیرید.