درمان پوسیدگی دندان در بی حسی

معاینات منظم می تواند حفره ها و سایر بیماری های دندانی را قبل از رخ دادن علائم نگران کننده دندان و مشکلات جدی تر دهان و لثه، تشخیص دهد. بهتر است قبل از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای درمان پوسیدگی دندان در بی حسی ، هرچه زودتر به دنبال مراقبت جدی و حرفه ای از دندان هایتان باشید، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان بهتر است در طول سال معاینات منظمی توسط متخصص دندانپزشک داشته باشید تا اگر حفره ای قبل از شروع درد در دندان ایجاد شده باشد و نیازی به درمان های طولانی مدت که در برخی موارد منجر به از دست دادن دندان هایتان می شود، نداشته باشید.

درمان عفونت دندان

درمان پوسیدگی دندان

راه های مختلف درمان دندان

درمان حفره ها بستگی به شدت آنها و وضعیت سلامت دهان و دندان شما دارد. گزینه های درمانی دندان شامل موارد زیر است:

  • درمان با فلوراید: اگر حفره دندان شما به تازگی ایجاد شده باشد، درمان با فلوراید ممکن است به بازسازی مینای دندان شما کمک کند و گاهی اوقات می تواند حفره را در مراحل اولیه از بین ببرد. درمانهای فلوراید حاوی مقدار بیشتری فلوراید نسبت به مقدار آن در آب لوله کشی، خمیر دندان و دهانشویه ها است. درمان های فلوراید ممکن است مایع، ژل، کف باشد که روی دندان های شما توسط مسواک قرار می گیرد.
  • کامپوزیت دندان: مواد پرکننده دندان که ترمیم نیز نامیده می شوند، گزینه اصلی درمان پوسیدگی دندان زمانی است که پوسیدگی از مراحل اولیه پیشرفت کرده باشد. پرکننده ها از مواد مختلفی مانند رزین های کامپوزیت مشابه رنگ دندان، پرسلن یا آمالگام دندان که ترکیبی از چندین ماده است، ساخته می شوند.
  • تاج ها: برای پوسیدگی های گسترده یا ضعیف شدن دندان ها، ممکن است به تاج دندان احتیاج داشته باشید که دندانپزشک هنگام درمان پوسیدگی دندان در بی حسی، یک پوشش سفارشی است که متناسب با اندازه دندان هایتان ساخته می شود و جایگزین کل تاج طبیعی دندان شما می شود. دندانپزشک شما تمام ناحیه پوسیده و بقیه دندان را به اندازه کافی می تراشد تا از میزان مناسب سطح دندان اطمینان حاصل کند. تاج ها ممکن است از طلا، پرسلن با استحکام بالا، رزین، پرسلن چسبیده به فلز یا سایر مواد ساخته شده باشند.
  • درمان کانال ریشه دندان:  هنگامی که پوسیدگی به بخش های داخلی دندان (پالپ) می رسد، ممکن است به درمان کانال ریشه نیاز داشته باشید. این یک درمان برای ترمیم و نجات دندان آسیب دیده یا آلوده به جای برداشتن کامل دندان است. هنگام درمان پوسیدگی دندان در بی حسی، پالپ دندان بیمار برداشته می شود. گاهی اوقات متخصص دندانپزشک، برخی داروها رابرای از بین بردن هرگونه عفونت در کانال ریشه تجویز می کند.
  • کشیدن دندان: برخی از دندانها آنقدر پوسیده می شوند که نمی توان آنها را با کامپوزیت دندان ترمیم کرد و باید دندان به طور کامل برداشته شود. کشیدن دندان می تواند باعث ایجاد شکافی شود که به دندان های دیگر شما اجازه جابجایی می دهد. به همین علت در صورت امکان، دندانپزشک بریج یا ایمپلنت دندان را به عنوان جایگزین دندان از دست توصیه می کند.

تاثیر پوسیدگی دندان بر کودکان

علیرغم اینکه پوسیدگی دندان تا حد زیادی قابل پیشگیری است، اما یکی از شایع ترین موارد دندانپزشکی در سطح جهان است و خیلی از کودکان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد.

پوسیدگی دندان تأثیر قابل توجهی بر کودکان دارد و با درد، اختلال در عملکرد جویدن غذا و بلع و مشکل خواب ارتباط دارد.  کیفیت زندگی کودکان به شکل زیادی مرتبط با سلامت دهان و دندان آن ها می باشد. بنابراین پوسیدگی دندان می تواند تاثیرات مخربی بر زندگی رومزه کودکان داشته باشد.

پر کردن دندان پوسیده

پر کردن دندان آسیب دیده

انواع بیهوشی دندان

به طور کلی برای عمل های دندانپزشکی دو نوع بیهوشی وجود دارد: موضعی و عمومی.

تعریف بیهوشی موضعی به این صورت می باشد: “عدم احساس موقتی درد در یک قسمت از بدن که توسط یک عامل خارجی مانند بی حسی موضعی از طریق تزریق به محل مورد نظر، بدون کاهش سطح هوشیاری انجام می شود.” در واقع، دندانپزشک شما به سادگی با تزریق دارو به لثه، قسمتی از دهان شما را بی حس می کند. طبق این روش شما در تمامی روند درمان بیدار می مانید. بیهوشی عمومی شما را برای مدت طولانی آرام نگه می دارد و یک لوله هوا به شما اجازه می دهد تا هنگام خواب به آسانی نفس بکشید.

بیهوشی عمومی نقش بسیار خاصی در راحتی شما هنگام عمل دارد و توسط یک متخصص آموزش دیده مانند جراح فک و صورت یا متخصص بیهوشی انجام می شود. بی حسی موضعی برای انواع بسیار ساده تری از درمان های دندان پزشکی مانند درمان پوسیدگی دندان در بی حسی، استفاده می شود.

اهمیت بیهوشی دندان برای درمان

کشیدن دندان یکی از رایج ترین فرآیندهایی است که نیاز به بی حسی موضعی دارد. هنگامی که برای درمان پوسیدگی دندان به کلینیک دندان، پزشک ناحیه اطراف آن دندان را بی حس می کند. دندان عقل یکی دیگر از دندان هایی است که برای عمل های مرتبط به آن نیازمند بیهوشی و یا بی حسی موضعی می باشد.

اگرچه درمان کانال ریشه دندان در طول سالها بسیار آسان شده است، اما نمونه دیگری از مواردی است که در آن بیهوشی ضروری است. وقتی پالپ دندان آسیب می بیند، قسمتی از دندان که پالپ در آن آلوده شده است باید برداشته شود که در نتبجه بیمار از کشیدن دندان نجات می یابد.

احتمالاً شایع ترین نیاز به بیهوشی در پر شدن حفره دندان است، هنگامی که بخش کوچکی از دندان شما در معرض پوسیدگی قرار می گیرد، پر شدن دندان با کامپوزیت ونیر مورد نیاز است و یک ناحیه کوچک ایجاد می شود که دندانپزشک پوسیدگی را برداشته و حفره را پر می کند.

عوارض جانبی بیهوشی دندان

عوارض جانبی ناشی از بی حسی موضعی بسیار اندک است، اما گاهی اوقات ممکن است بروز کند. پس از تزریق موضعی به لثه، این دارو می تواند باعث افتادگی ماهیچه های پلک یا گونه شما شود. پس از پایان عمل، تاثیر بی حسی از بین می رود.

درمان دندان در بیهوشی

درمان دندان در بی حسی

سخن آخر

درمان پوسیدگی دندان در بی حسی یکی از مهم ترین پیشرفت های علمی بشر در زمینه دندانپزشکی است که ترس و استرس بیماران از کلینیک های دندانپزشکی را به حداقل رسانده است.