درمان دندان با ارتودنسی

ارتودنسی ثابت یکی از انواع راه های درمان دندان های نامرتب، کج و … است که در طول زمان های مختلف، دندان ها را کاملا صاف و به شکل اول مرتب می کند. ارتودنسی ها در انواع مختلفی وجود دارند و شما می توانید متناسب با سن، هزینه و علاقه ای که دارید از سیم ها، بریس ها و یا ارتودنسی های لینگوال و … استفاده کنید. درمان دندان با ارتودنسی ثابت یکی از بهترین راه های از بین بردن ایرادات و نواقص دندانی می باشد.
ارتودنسی های ثابت به این صورت هستند که بیمار نمی تواند آن را مختارانه و راحت از دهان خود خارج کند. در مکانسیم درمان دندان با ارتودنسی ثابت، سیم های ارتودنسی بر روی دندان ها تثبیت می شوند..
مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت به طور متوسط دو سال است، اما به دلیل ناهنجاری های بیمار و شدت مشکل می تواند افزایش یابد. بیماران در طول دوره درمان نباید از غذاهای جامد و خیلی سفت مانند برنج ، کلم، زیتون و … استفاده کنند. در غیر این صورت، ممکن است ارتودنسی از روی دندان کنار برود و یا از جایش دربیاید شود، که باید با ارتودنسی جدیدی تعویض شود، که ممکن است باعث طولانی شدن زمان درمان و آسیب به دندان ها شود. در این دوره بیمار برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان و پوسیدگی نیاز به مراقبت ویژه تری نسبت به قبل دارد.

درمان حرکت دندان ها

درمان دندان با ارتودنسی

مکانیسم عمل درمان ارتودنسی ثابت

در درمان های ارتودنسی ثابت، به طور ماهانه دندان ها در حدود یک میلی متر جابجا می شوند و این روند درمان مشهود و قابل مشاهده با چشم نخواهد بود، در برخی موارد دندان بیمار بر اساس نوع ناهنجاری ها کشیده می شود. روش درمان در این نوع بیماران به این صورت است که در همان جلسات اول نیز حرکت دندان ها به خوبی در دهان بیمار قابل مشاهده است.
بعد از انجام ارتودنسی بیمار باید یک بار در ماه به دندانپزشک خود مراجعه کند. در هر جلسه پس از تنظیم مجدد بریس ها و سیم ها، بیمار ممکن است دردی اندکی را احساس کند که با گذشت زمان در هفته اول کاهش می یابد. گاهی اوقات در فاصله جلسات معاینه، ممکن است سیم ها از انتهای بریس ها به دلیل حرکت دندان ها خارج شوند، که منجر به احساس ناراحتی و درد در بیمار می شود بهتر است در این شرایط بیمار به معاینه اضطراری و به دندانپزشک مراجعه کند که شاید دندانپزشک انتهای سیم را کوتاه کند.

هدف از ارتودنسی دندانهای ثابت

هدف از درمان دندان با ارتودنسی ثابت حرکت دادن دندانها در موقعیت صحیح خود، از بین بردن ازدحام دندانها و بهبود کار و عملکرد با دندانها در فکهای بالا و پایین است. در عمل درمان دندان با ارتودنسی ثابت، براکت ها به دندان ها تثبیت می شوند و یک سیم از داخل براکت ها عبور می کند که با یک نوار الاستیک بسیار نازک بین براکت ها ثابت می شود. رنگ بندی ارتودنسی ها از سفید تا رنگ های مختلف وجود دارد. این نوارهای بین براکت ها هر جلسه تعویض می شوند اما ممکن است سیم ها هر جلسه عوض نشوند و بریس ها تا پایان دوره درمان در دهان باقی بمانند.

کشیدن دندان در ارتودنسی ثابت

در برخی موارد، بیمار بر اساس نوع و شدت ناهنجاری دندان ها و از همه مهم تر سن بیمار، بعد از بررسی دهان و دندان دندانپزشک به این نتیجه برسد که بیمار نیاز به کشیدن دندان دارد که ممکن است هر نوع دندان، چه در فک بالا و یا در فک پایین باشد. اما به عنوان یک قاعده کلی، دندان های نیش هرگز نباید کشیده شوند، حتی اگر کاملاً از نظر موقعیتی در جای نامناسبی قرار بگیرند یا تحت تأثیر دندان های دیگر تغییر مکان دهند، مگر اینکه موردی باشد که دندان آسیب دیده در موقعیتی باشد که حرکت را غیرممکن کند.
بیماران معمولاً نگران این هستند که در صورت کشیده شدن دندان هایشان، فضای بین دندان هایشان خالی بمانند، اما اگر کشیدن دندان به درستی انجام شود، این نگرانی اشتباه است و شما می توانید با انجام ایمپلنت های دندانی، فضای بین دندان های خود را پر کنید.
در نتیجه درمان ارتودنسی و حرکت دندان ها در جای صحیح خودشان، ممکن است فضای بیشتری برای رویش دندان های عقل ایجاد شود. با کشیدن دندانهای آسیاب، دندانهای جلویی مرتب نمی شوند و از فضای دندان خالی دندان های آسیاب عقل نمی توان برای نظم بخشیدن به دندانهای جلویی یا دندان های نیش استفاده کرد.

هدف از ارتودنسی دندان ها

درمان ایرادات دندان با ارتودنسی

بهترین زمان برای ارتودنسی

به شرط سلامت دندان ها و لثه ها، امکان حرکت دندان ها در جای مناسب با بریس های ثابت در هر سنی وجود دارد. اما با افزایش سن، سرعت حرکت دندان ها کاهش می یابد. با این حال، توصیه می شود قبل از سنین بلوغ به دندانپزشک مراجعه کنید تا نتیجه بهتر در هنگام درمان اصلاح ناهنجاری دندان ها حاصل شود. به عبارت دیگر بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی قبل از سنین 12 سالگی است.

متخصص ارتودنسی کیست؟

ارتودنسی ثابت در رشته دندانپزشکی به دلیل پیچیدگی، حساسیت بالا و طولانی تر بودن دوره درمان آموزش داده نمی شود و آموزش این نوع ارتودنسی فقط در یک دوره تخصصی ارتودنسی ارائه می شود، بنابراین برای درمان دندان با ارتودنسی ثابت فقط به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.
ارتودنسی حالت اشتباه فک و دندان را اصلاح می کند، تشخیص و انتخاب روش درمان دندان ها توسط دندانپزشکان انجام می شود و در شرایط پیچیده این کار توسط متخصص ارتودنسی نیز صورت می گیرد. درمان ارتودنسی اشامل دو روش ارتودنسی ثابت و متحرک است. ارتودنسی ثابت برای ناهنجاری های پیچیده دندانی انتخاب می شود، این درمان با چسباندن دائمی سیم ها و براکت ها به دندان انجام می شود.

آیا ارتودنسی ثابت باعث آسیب به دندان ها می شوند؟

این نوع بریس ها در طول درمان به دندان ها آسیب نمی رسانند. با این حال، برخی از بیماران ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در حین دوره استفاده از ارتودنسی، دچار پوسیدگی دندان یا پلاک دندان شوند. به همین دلیل توصیه می شود نکات بهداشتی در حین ارتودنسی و در مورد پلاک های دندانی رعایت شود، تا منجر به پوسیدگی و آسیب به سطح دندان ها نشود.

رفع ایرادات دندانی

زیبایی دندان با ارتودنسی

سخن آخر

درمان دندان با ارتودنسی ثابت یکی از مطمئن ترین روش های درمان ناهنجاری های دندان و فک است که می توانید در هر سنی برای درمان به کلینیک های دندان پزشکی مراجعه کنید و دندان های خود را مرتب و با فواصل منظمی تغییر حالت دهید.