درمان دندانپزشکی در بیهوشی و ناآگاهی

بیهوشی عمومی و آرام بخش داخل وریدی تکنیک های مدیریت بیهوشی مورد استفاده در درمان دندانپزشکی در بیهوشی و ناآگاهی هستند که از داروهای استنشاقی و داخل وریدی (IV) برای ایجاد حالت های بیهوشی و خواب  و آرامش در بیماران دندانپزشکی استفاده می کنند.

بیهوشی چیست؟

بیهوشی یک درمان پزشکی است که افراد را از احساس درد در هنگام جراحی باز می دارد. به دلیل بیهوشی در طی درمان، بیماران از روش های درمان و جراحی هایی بهره می برند که منجر به زندگی سالم تر و طولانی تر آن ها می شود. اگرچه بیهوشی مفهوم جدیدی نیست، اما مزایای آن بسیار زیاد و ارزشمند است.

درمان دندان در بیهوشی

درمان دندان در بیهوشی و آرامش

چه زمانی بیهوشی لازم است؟

اگرچه درمان های معمول مربوط به مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، معمولاً شامل یک قرار ملاقات ساده و یا حتی سالانه برای بررسی وضعیت سلامت و بهداشت دندان می شود، گاهی اوقات برای حفظ سلامت دندان های شما به جلسات ملاقات بیشتری نیاز است.

برخی از روش های رایج درمان که معمولاً به بیهوشی و یا بی حسی موضعی نیاز دارند عبارتند از کشیدن دندان، برداشتن دندان عقل، کانال های ریشه و پر کردن حفره های دندان. از بین همه این موارد پر کردن حفره ها رایج ترین روش های درمان برای استفاده از بی حسی دندان است.

بعد از استفاده از داروی بیهوشی بیمار آرام می شود و به خواب می‌رود تا درمان دندان به طور عالی انجام شود. بی حسی دندان برای انواع بیماران دندانپزشکی کار می کند. اما یکی سوالات مهم این است که چه کسانی می توانند از خدمات دندانپزشکی آرام بخش و بیهوشی عمومی بهره مند شوند؟

چه کسانی واجد شرایط بیهوشی عمومی و آرام بخش داخل وریدی هستند؟

هر بزرگسال، نوجوان یا کودکی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار باشد، کاندیدای بیهوشی دندان و دندانپزشکی در آرامبخش است. بیماران ما به دلایل مختلف به دندانپزشکی و درمان دندان در بیهوشی روی آورده اند و از مزایای خوب عمل و یا جراحی دندان در خواب آگاهی کافی دارند.

گاهی اوقات بیماران ممکن است اطلاعات ناکافی یا مبهمی درمورد درمان دندانپزشکی در بیهوشی و ناآگاهی داشته باشند که آیا این روش برایشان مناسب هست یا خیر اما به دلیل استنشاق گاز یا مصرف برخی داروها، هیچ ترس یا اضطرابی وجود خواهد داشت. معمولاً بیماران هیچ گونه خاطره ای از روند درمان و عمل نخواهند داشت.

مراقبت از بیماران تحت درمان دندانپزشکی در بیهوشی و ناآگاهی

بیمارانی که تحت درمان آرامبخشی و بیهوشی عمومی قرار می گیرند با استفاده از مدرن ترین تجهیزات تحت نظر دندانپزشک قرار می گیرند. تجهیزات مشابهی که در اتاق‌های عمل و مراکز جراحی یافت می‌شوند، در کلینیک شبانه روزی رایا وجود دارد. تمام جنبه های علائم حیاتی شامل فشار خون، ضربان قلب، پالس اکسیمتری، کاپنوگرافی، تنفس و دما به طور مداوم کنترل می شود.

در صورت لزوم، داروهای اورژانسی و تجهیزات پزشکی حرفه ای در دسترس هستند. با توجه به بیهوشی های جدید، ایمنی بدن بیمار افزایش یافته و زمان بهبودی کاهش می یابد. هر روش بیهوشی دندان یا قرار ملاقات دندانپزشکی در آرامبخش با توجه به نیازهای خاص شما تنظیم می شود و متخصص همیشه ایمنی شما را در نظر می گیرد.

انواع بیهوشی و بی حسی دندان

درمان دندان در بی حسی

چه نوع خدمات دندانپزشکی را می توان از طریق بیهوشی انجام داد؟

اکثر عمل های جراحی و دندانپزشکی عمومی از جمله معاینه و عکس برداری توسط اشعه ایکس، پرکردن دندان و روکش، روش های درمان بیماری پریودنتال، جراحی و درمان ریشه و یا عصب کشی را می توان تحت بیهوشی عمومی دندان و آرام بخش انجام داد.

انواع بیهوشی دندان

بی حسی دندان به طور کلی به سه نوع تقسیم می شود: موضعی، آرام بخش و عمومی.

• بی حسی موضعی:

همانطور که انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیف می کند، بی حسی موضعی برای جلوگیری از درد در ناحیه ای از دهان که نیاز به جراحی دارد با مسدود کردن اعصابی که درد را حس می کنند یا منتقل می کنند، انجام می شود که بافت دهان را بی حس می کند. بی حس کننده موضعی ممکن است برای بی حس کردن ناجیه موردنظر توسط ارائه دهنده مراقبت های دهانی انجام می شود. برخی از موارد استفاده از بی حسی موضعی عبارت اند از:

1. از داروهای بی حس کننده موضعی برای تسکین زخم های دهان استفاده می شود.
  2. داروهای بی حس کننده تزریقی ممکن است برای پر کردن حفره ها، آماده سازی دندان ها برای تاج یا درمان بیماری لثه استفاده شوند.
  • آرام بخش:

سطوح مختلفی از درمان تحت آرامبخش وجود دارد، از حداقل گرفته تا عمیق. حداقل آرام‌بخشی شامل استفاده از یک ماده بی‌حس کننده با اثرات آرام کنندگی است. آرام‌بخشی عمیق شامل از بین بردن کامل هوشیاری با توانایی بیدار کردن فرد در صورت لزوم است. از آرام بخش برای موارد زیر استفاده می شود:

1. برای تسکین اضطراب از روش های ساده می توان از حداقل آرامبخش استفاده کرد.
  2. همچنین در روش های دیگری مانند برداشتن دندان عقل یا کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود.
  3. برای درمان دندان عقل نهفته می توان از آرامبخشی متوسط ​​تر استفاده کرد.
  • بیهوشی عمومی:

این نوع بیهوشی کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و افراد را در حالتی آرام و ناخودآگاه قرار می دهد تا بدون هیچ گونه آگاهی از فرآیند درمان، تحت عمل جراحی قرار گیرند. هدف از بیهوشی عمومی این است که فرد در طول عمل از خواب بیدار نشود یا چیزی احساس نکند. بیهوشی عمومی برای موارد زیر استفاده می شود:

1. برداشتن دندان عقل
  2. کاشت ایمپلنت دندان

عوارض جانبی بی حسی دندان

مهم است که قبل از انجام هر عملی در مورد عوارض جانبی احتمالی بیهوشی دندان با متخصص دندانپزشک خود صحبت کنید. این به شما این امکان را می دهد که در مورد گزینه های درمانی خود، احساس آمادگی و اطمینان داشته باشید.

عوارض جانبی بی حسی موضعی در دندانپزشکی نادر است اما گاهی اوقات بی حسی فراتر از قسمت آسیب دیده دهان احساس می شود. پلک ها و ماهیچه های گونه نیز می توانند تا زمانی که بی حسی فروکش کند، دچار افتادگی شوند. سایر نگرانی های کمتر رایج عبارتند از:

• بیمار به طور موقت توانایی پلک زدن را از دست می دهد
  • هماتوم (خون خارج شده از رگ خونی)
  • ضربان قلب تند
  • آسیب عصبی (بسیار نادر)

عوارض جانبی آرامبخش می تواند شامل سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی باشد. این عوارض معمولا مدت زیادی دوام نمی آورند. سایر عوارض آرام بخش عبارتند از:

• سردرد چند روز پس از عمل
  • درد در محل وارد شدن سوزن
  • مشکل در ادرار کردن
  • گلو درد
  • دردهای عضلانی
  • خارش
  • گیجی هنگام به دست آوردن هوشیاری
عوارض درمان در بیهوشی

درمان دندانپزشکی در بیهوشی

اگر ترس از عمل جراحی و درمان دندان های خود را دارید و از رفتن به کلینیک دندانپزشکی خودداری می کنید ما به شما، درمان دندانپزشکی در بیهوشی و ناآگاهی را توصیه می کنیم که از احساس هرگونه درد و ناراحتی و یا خارش و التهاب هنگام عمل جلوگیری می شود.