جراحی دندان عقل نهفته با بیهوشی

جراحی دندان عقل نهفته، به ویژه زمانی که از بیهوشی یا بی حسی قوی استفاده نشود، می تواند برای بسیاری از افراد یک تصور ترسناک باشد. با این حال، هنگامی که جراحی دندان عقل نهفته با بیهوشی توسط یک جراح دهان و فک و صورت آموزش دیده و تایید شده انجام می شود، بسیار بی خطر است و به تسکین اضطراب و درد جراحی دهان کمک می کند.

سه نوع اصلی بیهوشی معمولاً در جراحی دهان استفاده می شود: بی حسی موضعی، آرام بخش IV و بیهوشی عمومی. همیشه مطمئن شوید که دستورالعمل های آماده سازی و مراقبت های بعد از جراح دهان خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که یک روش درمان ایمن و موفق به دنبال دارید.

دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل

بی حسی موضعی

اگر تا به حال حفره داشته اید، یا برای کشیدن دندان به دندانپزشکی مراجعه کرده اید، به احتمال زیاد به شما بی حسی موضعی تزریق شده است. بی‌حسی موضعی یک داروی بی‌حس‌کننده است که مستقیماً به ناحیه‌ای که قرار است درمان شود، معمولاً لثه‌های اطراف دندان آسیب‌دیده تزریق می‌شود.

بی حسی موضعی معمولاً در طی یک جراحی جزئی که می تواند به سرعت انجام شود، مانند پر کردن حفره استفاده می شود. در طول عمل دندانپزشکی هوشیار می مانید و دردی احساس نمی کنید. شما فقط فشار ابزارهای دندانپزشکی را احساس خواهید کرد.

گاهی اوقات از اکسید نیتروژن همراه با بی حسی موضعی استفاده می شود. این روش معمولاً به عنوان “گاز خنده” نامیده می شود، این ترکیبی از اکسید نیتروژن و اکسیژن است که از طریق ماسکی که روی بینی خود قرار داده شده است تنفس می کنید.

با اکسید نیتروژن، شما هوشیار خواهید ماند. شما احساس آرامش خواهید کرد و دردی را احساس نخواهید کرد. پس از برداشتن ماسک، اثرات اکسید نیتروژن به سرعت از بین می رود. این روش بیهوشی برای اکثر اعمال جزئی بسیار ایمن و موثر است. بی حسی موضعی بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. تا چند ساعت بعد از این عمل، در گونه‌ها، لب‌ها و لثه‌های خود بی‌حسی احساس خواهید کرد.

IV آرام بخش هنگام جراحی دندان عقل

آرام بخش IV شکلی از بیهوشی عمیق تر است که در آن یک کاتتر داخل وریدی قرار داده می شود و دارو برای رسیدن به یک دوره آرام بخشی کوتاه اما موثر تیتر می شود. گاهی اوقات بیماران گزارش می دهند که مکالمات را در ابتدا و بعد از عمل به خاطر می آورند اما حافظه بسیار کمی از عمل جراحی واقعی دارند.

بیهوشی عمومی حین جراحی دندان عقل

هنگامی که دندانپزشک درمورد بیهوشی عمومی در کلینیک دندانپزشکی صحبت می کند، منظور از این بیهوشی، بیهوشی عمومی است. این نوع بیهوشی از داروهای آرام بخش IV مانند آرام بخش IV استفاده می کند، اما تجربه بیهوشی عمیق تری را بدون هیچ احساسی از درد ایجاد می کند. این روش معمولاً برای روش‌های فشرده‌تر مانند برداشتن دندان عقل نهفته، کاشت ایمپلنت دندانی یا هر روش جراحی بزرگتر دهان استفاده می‌شود.

در طول عمل کاملاً بیهوش خواهید شد. پس از بیهوشی عمومی نمی توانید خودتان را به خانه برسانید،  حتماً یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را با خود بیاورید! برای اطمینان از یک جراحی ایمن و موفقیت آمیز، حتماً به یک جراح دهان و دندان آموزش دیده و خبره مراجعه کنید.

بررسی دندان عقل نهفته

برداشتن دندان عقل نهفته با بیهوشی

دندان های عقل شما آخرین دندان های پشت دهان شما در ردیف های بالا و پایین و آخرین دندان های شما هستند که رویش می کنند. در برخی موارد، دندان عقل شما نمی تواند با زاویه مناسب به داخل دهان شما بیرون بزند، و به همین دلیل به دندان های اطراف آسیب می زند. این وضعیت به عنوان نهفته بودن دندان عقل نامیده می شود.

متخصص دندانپزشکی شما ممکن است کشیدن یا کرونکتومی (برداشتن بالای دندان عقل) را توصیه کند تا از ایجاد سایر مشکلات دندانی دندان عقل شما جلوگیری کند. برخی از دندان‌های عقل نهفته ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند.

انتخاب مهم دیگری که متخصص دندانپزشک شما برای درمان دندان عقل شما انجام می دهد این است که چگونه شما را تا حد امکان راحت و ایمن نگه می دارد. هیچ راه حل یکسانی برای بیهوشی و آرامبخشی وجود ندارد، بنابراین انتخاب مناسب برای مورد شما بر اساس تاریخچه سلامت و نیازهای فردی شما متفاوت خواهد بود.

عملکرد بی حسی موضعی

بی حسی موضعی به بی حس کردن قسمت یا ناحیه خاصی از بدن با دارو اشاره دارد. اینها هم به صورت موضعی (به صورت مایع یا ژل استفاده می شود) و هم به صورت تزریقی وجود دارد.

این نوع مداخله معمولاً برای روش‌های ساده برای جلوگیری از ارسال سیگنال‌های درد به سیستم عصبی مرکزی یا مغز استفاده می‌شود. این تضمین می‌کند که در ناحیه بی‌حس احساس درد (یا اصلاً هیچ احساسی!) ندارید.

بی حسی موضعی شما را به خواب نمی برد، شما را بیهوش نمی کند، یا احساس شما را در خارج از ناحیه آسیب دیده تغییر نمی دهد. این باعث می‌شود که برای بهبودی آسان انتخابی عالی باشد، اما اگر ناراحتی شما خیلی زیاد باشد، ممکن است برای روش‌های تهاجمی‌تر مناسب نباشد.

با توجه به خدمات بهداشت ملی، خطرات مرتبط با بی حسی موضعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• علائم عصبی (مانند احساس سوزن سوزن شدن)
  • واکنش آلرژیک و علائم قلبی (به ندرت)
  • سرگیجه یا تاری دید
  • اسپاسم عضلانی
  • سردرد

شما باید بتوانید پس از بیهوشی موضعی با خیال راحت به خانه برگردید و ناحیه آسیب دیده باید ظرف چند ساعت دوباره احساس شود. در حالی که هنوز بیهوش هستید، مراقبت کنید، زیرا ممکن است مشکلات موقتی در جویدن و بلعیدن داشته باشید و ممکن است به طور تصادفی گونه ها، لب ها یا زبان خود را گاز بگیرند. دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که بعد از عمل چه موقع غذا بخورید.

جراحی دندان عقل با بی حسی

جراحی دندان عقل بدون درد

بیهوشی عمومی هنگام جراحی دندان عقل

معمولاً برای کشیدن دندان عقل نیازی به بیهوشی عمومی نیست. متخصص دندانپزشکی شما ممکن است گزینه جراحی دندان عقل با بیهوشی را در برخی موارد توصیه کند، به خصوص اگر این روش طولانی، پیچیده باشد یا اگر سطح بالایی از استرس را تجربه کنید. بیهوشی عمومی شامل این است که دندانپزشک شما داروهای خوراکی، داخل وریدی (IV) یا استنشاقی (یا ترکیبی از آنها) را تجویز می کند تا شما را در حالت ناخودآگاه قرار دهد.

مطمئن باشید که از دیدگاه شما، احساسی شبیه به خواب رفتن و بیدار شدن خواهد داشت. در طول این مدت، شما هیچ گونه احساس درد نخواهید داد و آن را از بی حسی موضعی که یک ناحیه را بی حس می کند متمایز می کند. احتمالاً چیزی از این عمل به خاطر نمی‌آورید، و احساس می‌کنید که اصلاً زمانی نگذشته است یا انگار از خواب بیدار شده‌اید.

عوارض و خطرات احتمالی مرتبط با بیهوشی عمومی وجود دارد که بر اساس نوع داروی مورد استفاده و سابقه سلامت فردی شما متفاوت است. دندانپزشک شما باید این موارد را قبل از عمل با شما در میان بگذارد. ممکن است پس از بیهوشی عمومی وضعیت ذهنی شما تحت تأثیر قرار گیرد، بنابراین باید تا 48 ساعت پس از عمل از نوشیدن الکل، رانندگی با وسیله نقلیه موتوری خودداری کنید.