اهمیت مراقبت از سلامت دهان و دندان در دوران بارداری

مراقبت از سلامت بدن در دوران بارداری بسیار مهم است و دهان شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. بارداری خطرات زیادی را برای سلامت دهان و دندان شما به همراه دارد. تهوع صبحگاهی دندان های شما را بارها در معرض اسیدهای معده قرار می دهد و آنها را ضعیف کرده و در برابر پوسیدگی و حفره دندان آسیب پذیر می شوند، اما خیلی از مادران به دلیل نگرانی درباره بیهوشی در دندانپزشکی برای معاینات دهان و دندان به کلینیک ذندانپزشکی مراجعه نمی کنند.

بارداری تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی قابل توجهی را در مادر ایجاد می کند. بسیاری از زنان باردار به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری به درمان دندان نیاز دارند. با این حال، اکثر دندانپزشکان تمایلی به ارائه خدمات و اکثر زنان باردار تمایلی به درمان دندانپزشکی در دوران بارداری ندارند. از لحاظ تئوری، داروهای تجویز شده برای مادر به جنین منتقل می شود و بسته به نوع داروها و مراحل بارداری، تأثیر داروها بر مادر و همچنین جنین ممکن است متفاوت باشد. به همین علت در این مقاله به توضیح این موضوع که آیا بیهوشی در دندانپزشکی برای زنان باردار خطرناک است یا خیر می پردازیم.

حفظ سلامت دهان نیز بر فرزند شما تأثیر می گذارد. باکتری های ایجاد کننده حفره از دهان مادر می توانند به دهان نوزاد منتقل شوند. تماس زود هنگام با این باکتری های مضر می تواند منجر به ایجاد حفره های اولیه و نیاز به اقدامات گسترده دندانپزشکی در سنین پایین شود. علاوه بر این ، مطالعات ارتباطی بین بیماری لثه و زایمان زودرس ایجاد کردند که می تواند خطر ابتلا به بیماری های جدی را در نوزاد افزایش دهد.

بی حسی در دندانپزشکی

آیا بیهوشی زنان بیمار در دندانپزشکی خطرناک است؟

آیا بیهوشی در دندانپزشکی برای زنان باردار خطرناک است؟

بی حسی موضعی بیشترین کاربرد را در درمان دندانپزشکی دارد، بنابراین؛ آگاهی و درک اثرات بی حسی موضعی در دوران بارداری بسیار مهم است. در این مقاله، به بررسی تأثیرات بی حسی موضعی بر دندان های مادر و جنین در دوران بارداری استفاده می پردازیم.

بارداری یک تجربه خاص در طول عمر یک زن است؛ سلامت مادر ارتباط مستقیمی با سلامتی جنین دارد، بنابراین حفظ سلامت مادران باردار بسیار مهم است. مراقبت های مربوط به بهداشت دهان و دندان به ویژه برای زنان بارداری که به زودی مادر می شوند هم برای سلامتی خود و هم برای جنین اهمیت زیادی دارد. با این حال، بسیاری از دندانپزشکان و زنان باردار اهمیت مراقبت های دهان و دندان را نادیده می گیرند.

بسیاری از دندانپزشکان به دلیل عدم اطمینان در مورد اثرات درمان بر روی مادر و جنین، از انجام درمان دندان با بیهوشی در دندانپزشکی بر روی یک زن باردار اجتناب می کنند. علاوه بر این، بسیاری از زنان باردار از مراجعه به دندانپزشکان را برای دریافت مراقبت های بهداشت دهان و دندان مناسب در دوران قبل از زایمان خودداری می کنند.

تغییرات در محیط دهان و دندان و مصرف غذا در دوران بارداری می تواند احتمال بروز پوسیدگی دندان را افزایش دهد، همچنین تغییرات هورمونی باعث افزایش بیماری های پریودنتال می شود. در صورت عدم درمان ، التهاب لثه می تواند پیشرفت کرده و منجر به مشکلات زیادی در دندان شود. مدیریت ضعیف بهداشت دهان و دندان مواردی مثل زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش می دهد. بنابراین، لازم است که بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری به درستی مدیریت شود و در صورت لزوم درمان با بی حسی یا بیهوشی نیز انجام شود.

درمان دندان زنان باردار

درمان دندان زنان باردار با بی حسی

تغییرات فیزیولوژیکی مرتبط با بارداری

پزشکان و دندانپزشکان هر دو توصیه می کنند که بیمار در طول دوران بارداری تحت مراقبت های معمول دندانپزشکی قرار گیرد تا از هرگونه عفونتی که می تواند به کودک آسیب برساند جلوگیری کنند. با این حال، مراقبت های معمول دندانپزشکی معمولاً شامل درمان های شدید دندانپزشکی نیست که در آن بیهوشی لازم باشد. با توجه به این موارد، آگاهی از دندانپزشکی در آرامش و بیهوشی و میزان ایمن بودن آن برای یک فرد باردار بسیار مهم است.

در نهایت، اکثر دندانپزشکان و پزشکان توصیه می کنند که روشهای درمان که ممکن است درد زیادی ایجاد کند، به بعد از بارداری موکول شود مگر اینکه کاملاً ضروری باشند. با این حال، در برخی از کلینیک ها، اقدامات دندانپزشکی وجود دارد که برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم است. تعدادی از موارد ضروری شامل جراحی بیماری لثه یا کاشت ایمپلنت دندان است.

دندانپزشکی در بی حسی برای فردی که باردار است در حقیقت کاملا بی خطر است. بسیاری از مردم می ترسند که در صورتی که تحت بیهوشی عمومی ( که شدیدترین حالت آرام بخش و بی حسی است)، قرار می گیرند نوزادشان آسیب ببیند. اما مطالعات نشان داده است که نوزادان واقعاً تحت بیهوشی عمومی قرار نمی گیرند و مواد تزریق شده به جنین آسیبی نمی رساند. این بدان معناست که هرگونه عمل ضروری برای فرد باردار ایمن است و به نوزاد نیز آسیبی نمی رسد.

سایر لوازم بی حسی در دندانپزشکی

گاز اکسید نیتروژن یکی دیگر از انواع ابزار بی حسی در دندانپزشکی است که ملایم ترین حالت آرامبخش بشمار می رود و می توان بدون نگرانی در دوران بارداری از آن استفاده کرد. با استفاده از این گاز بیمار بیهوش نمی شود، بلکه دچار بی حسی کامل در ناحیه محل درمان و آرامش می شود که هیچ آسیبی به نوزاد هم نمی رساند. گاز اکسید نیتروژن به آرامش اعصاب فرد کمک می کند و در عین حال اطمینان می دهد که در یک روش معمول دندانپزشکی ساده مانند درمان فلوراید یا تنظیم بریس، بیمار تا انتهای عمل آرامش خود را حفظ می کند.

بی حسی هایی که در دهان و نزدیکی محل عمل تزریق می شوند معمولاً برای روشهای درمانی در سطح متوسط تری مانند قرارگیری تاج دندان یا کشیدن دندان استفاده می شود. در حالی که اکثر داروهای بی حسی و آرامش بخش بی خطر هستند، اما بهتر است ابتدا با یک دندانپزشک در مورد مصرف آن در دوران بارداری مشورت کنید.

مراقبت از دندان در دوران بارداری

توصیه می کنیم قبل از بارداری، معاینه دندانپزشکی انجام دهید و بهداشت کامل و حرفه ای دهان و دندان و همچنین انجام هرگونه روش ترمیمی مورد نیاز را از متخصص دندانپزشکی سوال بپرسید.

شما باید برنامه معاینات و مراقبت از دندان های خود را در دوران بارداری ادامه دهید تا دهان خود را تمیز و عاری از بیماری و آلودگی نگه دارید. در صورت نیاز فوری به دندانپزشکی، حتماً به کلینیک های معتبر و شبانه روزی که دارای تیم حرفه ای دندانپزشکی هستند مراجعه نمایید و درمورد بیهوشی در دندانپزشکی، می توانید مطمئن باشید که بیهوشی یا بی حسی موضعی به شما و نوزاد شما آسیبی نمی رساند.

آیا بیهوشی در دندانپزشکی برای زنان باردار خطرناک است؟

بیهوشی در دندانپزشکی

همین امروز با ما تماس بگیرید

دندانپزشکان و پزشکان تنها کاری را در مطب های دندانپزشکی انجام می دهند که برای کودک و فرد باردار مطلوب باشد. اگر در مورد بیهوشی در دندانپزشکی سوالی دارید، همین امروز با کلینیک شبانه روزی رایا تماس بگیرید. تیم متخصصان ما می توانند به شما در درک بهتر بیهوشی در دندانپزشکی کمک کنند.