بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته

آیا دندان یا دندان های از دست رفته دارید؟ آیا هنگام غذا خوردن، فضای خالی دندان هایتان، شما را اذیت می کند یا از ظاهر و شکل  دندان های خود خوشتان نمی آید؟ نگران نباشید، با پیشرفت علم در دهه های اخیر، راه های متعددی برای جایگزینی دندان از دست رفته وجود دارد. روش هایی که به عنوان بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته ارائه می شوند دارای طیف وسیعی از گزینه ها بشمار می رود و به همین دلیل می توانید متناسب با توانایی های مالی خود، یکی از روش های جایگزین شدن دندان را انتخاب نمایید.

جایگزین دندان از دست رفته

بهترین جایگزین برای دندان

خطرات عدم مراقبت از دندان های از دست رفته

هیچ کس نمی تواند شما را مجبور به کاشت دندان یا مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی برای جایگزینی دندان های از دست رفته کند، اما ابتدا باید خطرات زیادی که در اثر عدم مراقبت از دندان های از دست رفته وجود دارد را بدانید و از آن آگاه شوید:

از دست دادن دندان منجر به جذب یا کاهش استخوان اطراف دندانهای مجاور شده و با گذشت زمان، تحلیل رفتن استخوان نیز بیشتر می شود.

با عقب نشینی لثه ها در ناحیه دندان از دست رفته، ممکن است باعث شود که دندان های سالم بیشتر مستعد پوسیدگی و حساسیت شود و جبران این مسئله در آینده دشوار خواهد بود..

بعد از بین رفتن یکی از دندان ها در اثر وقوع حوادث مختلف، دندانهای مجاور دندان از دست رفته (در همان فک) و دندانهای مقابل آن (در فک مقابل) حرکت می کنند تا فضای خالی ایجاد شده را پر کنند، و این دندان ها که به شکل بهم ریخته رشد می کنند در آینده مشکلات زیبایی دندان را ایجاده کرده و خیلی از افراد نیازمند ارتودنسی دندان می شود.

توصیه می شود برای آگاهی از بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته با دندانپزشک خود مشورت کنید زیرا پر کردن فضای خالی دندان با یکی از روش های جایگزینی دندان در آینده سخت تر می شود.  .

تمامی موارد ذکر شده، علاوه بر آنکه ظاهری ناخوشایند در افراد به وجود می آورند مشکلاتی از جهت صحبت کردن و جویدن غذا نیز رخ می دهد که نباید از آن غافل شوید. بهتر است در سریع ترین زمان برای جبران فضای خالی دندان هایتان اقدام نمایید از خطرات و عوارض احتمالی بعد از، از بین رفتن دندان جلوگیری کنید.

کاشت ایمپلنت دندان

روشهای زیادی برای کاشت ایمپپلنت دندان به کار برده می شود، از جمله موارد زیر:

بریج سنتی: کاشت ایمپلنت در استخوان فک و لثه برای استخوان سازی و اتصال آن به استخوان های فک قرار می گیرد.

ترشح مخاطی: روشی از کاشت ایمپلنت است که در آن لثه سوراخ و بریده نمی شود و فقط در موارد خاصی که لبه استخوان ها عریض است انجام می شود.

ایمپلنت بعد از کشیدن دندان: در این روش ایمپلنت دندان بلافاصله پس از کشیده شدن دندان در استخوان فک به عنوان پایه و ریشه دندان قرار می گیرد. این روش همیشه امکان پذیر نیست و در مواقعی که بیمار استخوان کافی برای ایمپلنت دندان ندارد باید پیوند استخوان انجام شود.

ایمپلنت های دندانی معمولاً در دو مرحله انجام می شوند: مرحله اول نصب ایمپلنت دندان است و مرحله دوم بعد از گذراندن دوره بهبودی ایمپلنت دندان که مدت زمان آن برای هر فرد متفاوت می باشد، انجام می شود. بعد از طی شدن این دوره تاج مصنوعی به عنوان مینای دندان روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

در برخی موارد، کل عمل کاشت دندان به روش ایمپلنت را بسته به وضعیت دهان و دندان بیمار، می توان در یک مرحله انجام داد، که در این صورت ایمپلنت و تاج دندان به طور همزمان در یک جلسه نصب می شوند. این نوع درمان نیاز به مقدار و کیفیت مناسب استخوان فک دارد و نمی توان این عمل را به طور مشابه در همه افراد انجام داد، به این نوع از ایمپلنت، ایمپلنت فوری می گویند.

کاشت ایمپلنت دندان

جایگزین دندان با ایمپلنت

استفاده از پل های سنتی دندانی

سال های زیادی است که دندانپزشکان، به عنوان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته، پلهای سنتی را به بیماران توصیه می کنند و آنها را بهترین راه حل برای جبران یک و یا حتی چند دندان از دست رفته می دانند. تنها شرطی که برای انجام عمل پل یا بریج دندانی وجود دارد این است که دندان های از دست رفته در مجاورت یکدیگر باشند و دندان های اطراف فضای خالی، سالم و با ساختاری محکم باشند.

بریج های دندانی چگونه نصب می شوند؟

دندانی که برای نگه داشتن بریج آماده می کنیم، تکیه گاه نامیده می شود و قسمتی از بریج که جایگزین دندان از دست رفته می شود پونتیک نام دارد. مشکل اصلی پل های سنتی این است که باعث ضعیف شدن دندان های مجاور می شوند و موجب  از بین رفتن قسمت زیادی از ساختار آنها می شود که در نهایت مستعد شدن دندان ها به شکستگی یا پوسیدگی را به همراه دارد. ).

مزایای بریج های دندان

این پل ها بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته بشمار می روند زیرا علاوه بر راحت بودن آن ها در دهان، ظاهر زیبا و فوق العاده ای دارند که تقریبا تشخیص آنها از دندان های واقعی غیرممکن است.

شما می توانید بریج های دندانی را با قیمتی نسبتا پایین تر و مناسب تر از سایر راه های جبران دندان از دست رفته، تهیه نمایید. اما به یاد داشته باشید، اگر از پل سنتی استفاده می کنید، باید به خوبی از آن مراقبت کنید، مخصوصاً لثه های اطراف آن را کامل و با دقت تمیز کنید و حتما بعد از خوردن غذاهایی که ممکن است بین پل و لثه گیر کنند، دندان، بریج و لثه خود را تمیز نمایید. .

جوانب مثبت و منفی استفاده از پروتزهای متحرک

یکی از قدیمی ترین روش هایی که برای جبران دندان های از دست رفته استفاده می شود، استفاده از پروتز یا دندان های مصنوعی است. دندان های مصنوعی علاوه بر جبران دندان های از دست رفته، دارای پایه ای از اکریلیک هستند که همانطور که از بین رفتن استخوان را بعد از شکستن یا تخریب دندان را جبران می کند.

پروتزها یکی دیگر از انواع بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته هستند که هم برای یک دندان و هم هنگامی که همه دندان هایتان را از دست داده اید کاربرد دارند و از نظر قیمت بسیار ارزان بوده و در اکثر مواقع نیز با موفقیت رو به رو می باشند.

مشکل اصلی پروتزها این است که به دلیل جا به جایی آن در دهان باعث ایجاد ناراحتی در بیمار می شود و نکته دیگر این که بیمار باید در هنگام خواب آن را در بیاورد و مراقبت های بهداشتی ویژه ای از آن داششته باشد و در برخی مواقع نیز به دلیل عدم استحکام بالای ساختار آن، مستعد شکستگی و آسیب می باشد.

مزایا و معایب پروتز متحرک

جایگزین دندان با پروتز متحرک

سخن آخر

کلینیک شبانه روزی رایا با پیشرفته ترین تجهیزات و بهترین کادر تخصصی دندان و دهان، تمامی خدمات دندانپزشکی را به اطفال و بزرگسالان ارائه می دهد.