ایمپلنت سوئیسی چیست؟

ایمپلنت سوئیسی (ریشه دندان مصنوعی) یکی از گزینه های جایگزینی دندان پس از از دست دادن یا کشیدن دندان است. ایمپلنت ها با جراحی در استخوان فک شما کاشته می شوند، شکل یک پیچ را منعکس می کنند و با استخوان طبیعی پیوند می خورند. آنها پایه ای برای حمایت از تاج های دندانی (دندان های مصنوعی) ایجاد می کنند.

یک اباتمنت (دندان نگهدارنده) بین ایمپلنت و تاج قرار می گیرد تا همه قطعات را به هم متصل کند. اباتمنت ها همچنین روکش ها را به پل های دندانی، پروتزهای متحرک و دندان مصنوعی را متصل می کنند.

ایمپلنت های دندانی بیش از 30 سال است که جزء دسته ترمیم های دندانی موفق بوده اند. در واقع، سالانه بیش از 5 میلیون ایمپلنت دندان در دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمپلنت دندان نوعی پروتز مصنوعی است که در آن یک پیچ یا سیلندر تیتانیومی در فک پایین یا فک بالا قرار می گیرد. پس از یک دوره بهبودی 3 تا 6 ماهه، ساختار دندانی متصل به ایمپلنت (تاج، بریج یا پروتز) قرار داده می شود. ایمپلنت اکنون به طور محکم در فک رشد کرده و به اندازه کافی مقاوم است.

اگر ایمپلنت ها با دقت درمان شوند (بهداشت دهان)، به دلیل شباهت قابل توجهی به دندان های شما از نظر ثبات، ظاهر و عملکرد، که هیچ نوع پروتز دیگری نمی تواند ارائه دهد، نگرش عالی از زندگی را تضمین می کند.

ایمپلنت سوئیسی یا آمریکایی؟

ایمپلنت سوئیسی چیست؟

ایمپلنت یا بریج دندان؟

برخلاف بریج های معمولی، ایمپلنت دندانی این مزیت را دارد که دندان های اطراف آسیب نمی بینند. با بریج سنتی، دندان‌های همسایه باید برای فیکس شدن بریج دندان، کمی تراشده شوند، که مینای دندان را ضعیف می‌کند و دندان را نسبت به پوسیدگی حساس‌تر می‌کند.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت دندان به حداقل دو عامل هزینه تقسیم می شود.

  • هزینه کاشت ایمپلنت در فک
  • هزینه پروتز روی ایمپلنت

از آنجایی که هزینه ایمپلنت دندان به هر مورد بستگی دارد، ارائه جزئیات دقیق از قبل کار آسانی نیست.

روش کار: کاشت ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

برخلاف ایمپلنت فوری، ایمپلنت دندان معمولی تا زمانی که حفره استخوان فک التیام نیافته است، قرار داده نمی شود که بین 3 تا 6 ماه طول می کشد. در این مدت، قسمت‌هایی از استخوان جذب می‌شود و لثه‌ها خود را با آن سازگار می‌کنند. به خصوص ناحیه اطراف دندان قبلی که اکنون به دلیل فشار دندان دیگر در معرض هیچ محرک رشدی قرار ندارد تا حدودی اصلاح می شود. تنها زمانی که این فرآیند تکمیل شد و استخوان شکل دائمی و پایداری به خود گرفت، می توان کاشت دندان را شروع کرد.

قبل از جراحی باید برنامه ریزی گسترده و دقیقی انجام شود. اول از همه، جراح دهان با شما مشاوره ای خواهد داشت، که بیماری های زمینه ای شما (برخی جراحی را غیرممکن می کنند)، شکایات فعلی و خواسته ها شما را آشکار می کند. پس از آن معاینه کامل دندان شما انجام می شود.

دندان ها، به خصوص فاصله بین دندان های شما و استخوان فک (ثبات و ضخامت). برای درمان، یک الگوی جراحی با تمام اندازه گیری های لازم از دندان شما و یک مدل برنامه ریزی ایجاد می شود.

اگر استخوان فک استحکام یا ضخامت کافی نداشته باشد، ابتدا باید بزرگ کردن استخوان انجام شود. برای این منظور از مواد جایگزین استخوان مصنوعی یا اتولوگ استفاده می شود که برای رشد در ناحیه استخوان فک قرار می گیرد.

این مهم است زیرا ایمپلنت آینده دارای یک ریشه دندان مصنوعی است که مستقیماً در استخوان وارد می شود. کل استحکام ایمپلنت و هر پل یا پروتز متصل به آن به رشد ایمن در استخوان بستگی دارد.

مزایای کاشت ایمپلنت

مراحل قرارگیری ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت سوئیسی

پس از انجام تمام اقدامات احتیاطی و تکمیل برنامه ریزی، درمان واقعی می تواند آغاز شود. کاشت دندان یک روش در چندین مرحله است.

با قرار دادن بخشی از دندان که در استخوان قرار دارد شروع می شود. این مرحله درمان معمولا در یک محیط سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در صورت تمایل، می توان نیمه خواب را در طول عمل (آرامبخشی ضد درد) ممکن کرد. پس از بیهوشی، لثه و پریوستوم در نقطه مناسب بریده شده و کنار گذاشته می شود.

اکنون مته می تواند عمق و ضخامت لازم (با توجه به ایمپلنت بعدی) را از استخوان نمایان کند. سپس قسمت پایین ایمپلنت را می توان وارد کرد و لثه بالای آن را می توان به طور کامل یا جزئی بست.
بهبود زخم زیر حدود ده روز طول می کشد و می توان آن را با خنک کننده و مسکن حمایت کرد. ایمپلنت در حال حاضر یک مرحله بهبودی در حدود 3-6 ماه دارد که به موجب آن فک بالا سریعتر از فک پایین بهبود می یابد. در این مدت، یک پروتز موقت می تواند ناحیه ایمپلنت را بپوشاند.
پس از رشد ایمپلنت، روبنا ساخته می شود. برای این منظور در جراحی دوم مجددا لثه ها باز می شود و ایمپلنت توسط یک قطعه اتصال (استیک) به تاج یا پروتز متصل می شود.

خطرات مرتبط با ایمپلنت چیست؟

مانند هر جراحی، کاشت دندان نیز خطراتی مانند خونریزی، استخوان یا آسیب عصبی را به همراه دارد. به خصوص آسیب عصب در ناحیه فک پایین می تواند منجر به بی حسی لب ها، دندان ها و مخاط دهان شود.

آسیب به استخوان ها، به عنوان مثال، نفوذ به سینوس فک بالا، می تواند باعث گسترش التهاب، نه تنها در استخوان ها (استئومیلیت)، بلکه از طریق سینوس های فک بالا به مغز شود، جایی که می تواند منجر به مننژیت شود. برای جلوگیری از این امر، چنین جراحی هایی در دست جراحان مجرب دهان و دندان است.

معاینات منظم برای دوره بین مراحل جراحی و پس از کاشت ضروری است. جراح دهان وضعیت ایمپلنت و بهداشت عمومی دهان و دندان را بررسی می کند و همچنین به سؤالات مربوط به بهداشت ایمپلنت که برای حفظ دائمی ایمپلنت دندان ضروری است پاسخ می دهد. شایع ترین علت از بین رفتن ایمپلنت، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و التهاب ناشی از آن است.

روش کاشت ایمپلنت سوئیسی

کاشت ایمپلنت دندان

کدام دندانپزشکان متخصص ایمپلنتولوژی هستند؟

هر کسی که به ایمپلنت نیاز دارد بهترین مراقبت های پزشکی را می خواهد. بنابراین، بیمار در این فکر است که بهترین متخصص ایمپلنتولوژی را کجا می توان پیدا کرد؟

از نظر تئوری، هر دندانپزشکی می تواند ایمپلنت دندان قرار دهد. با این حال، برخی از مدارک اضافی صلاحیت دندانپزشک را در زمینه ایمپلنتولوژی ثابت می کند.

علاوه بر گواهینامه های اکتسابی، سابقه دندانپزشک، جراح دهان و دندان یا جراح فک و صورت یکی از دلایل مهم صلاحیت می باشد. علاوه بر این، متخصصان ایمپلنتولوژی دارای تکنولوژی مدرن هستند و از مواد با کیفیت بالا استفاده می کنند. برنامه ریزی ایمپلنت با پشتیبانی کامپیوتری با استفاده از ایمپلنتولوژی دیجیتالی سه بعدی ایمنی بسیار خوبی را برای بیماران ارائه می دهد و در یک عمل ایمپلنتولوژی ضروری است.