ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

دلایل مختلفی برای کاشت ایمپلنت دندان توسط افراد وجود دارد. برخی می خواهند ایمپلنت ها را جایگزین دندان هایی کنند که برای مدت طولانی از دست رفته اند یا با کاشت ایمپلنت، به حفظ دندان مصنوعی کمک کنند. برخی دیگر ممکن است به ایمپلنت نیاز داشته باشند تا جایگزین دندانی شوند که اخیراً به دلیل پوسیدگی، بیماری لثه، عفونت یا آسیب کشیده شده است. اما به طور کلی ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟ در ادامه مقاله به بررسی این سوال و دلایل طولانی شدن فرایند کاشت ایمپلنت می پردازیم.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

 

مراحل و نکات کاشت ایمپلنت دندان

درمان ایمپلنت دندان معمولاً یک فرآیند دو مرحله ای است. پس از هر درمان مقدماتی، مانند استخراج یا پیوند استخوان، یک پایه تیتانیوم در محل شکافته شده، قرار می گیرد. این در نهایت به عنوان ریشه دندان جدید شما عمل می کند. ممکن است پایه ایمپلنت کاملاً پوشیده شده و در زیر لایه ای از لثه پنهان شود (شما نمی توانید آن را در دهان خود ببینید). بخیه ها معمولاً بعد از هفت تا چهارده روز خود به خود توسط دندانپزشک کشیده شده و یا حل می شوند.

در اکثر مواقع متخصص ایمپلنت، شیار لثه و قرارگیری پایه ایمپلنت را در جراحی اولیه انجام می دهد. بنابراین، معمولا تنها زمانی که از بی حسی موضعی استفاده می شود، در مرحله کاشت ایمپلنت است. روش های بعدی ایمپلنت اغلب بدون نیاز به بی حسی موضعی انجام می شود.

به طور معمول، بسیاری از دندانپزشکان قبل از نصب دندان های جایگزین دائمی به مراجعه می گویند که صبر کند تا محل شکافته شده لثه ترمیم شود و ایمپلنت با استخوان فک ترکیب شود. معمولاً یک دوره بهبودی از شش هفته تا شش ماه طول می کشد. فک بالا معمولاً کمی بیشتر طول می کشد، زیرا استخوان آن نرم تر است. استخوان فک پایین می تواند متراکم تر باشد که این روند را طولانی تر می کند.

همچنین ممکن است لازم باشد در طی چند هفته آینده چندین بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان های موقت یا پروتزهای مصنوعی را تنظیم کنید و بهبود محل ایمپلنت را کنترل کنید.

مراحل نصب اباتمنت و تاج دندان

در پایان دوره بهبودی مورد نیاز، اگر اباتمنت التیام دهنده در طول جراحی اولیه قرار داده نشود، عمل دوم انجام می شود. این شامل ایجاد یک برش جدید در لثه برای باز کردن قسمت بالایی ایمپلنت است. گاهی اوقات ممکن است زمان بیشتری برای جوش خوردن و ادغام ایمپلنت با استخوان مورد نیاز باشد. اگر محل به خوبی بهبود یافته باشد، دندانپزشک ایمپلنت شما اباتمنت را قرار می دهد که دندان مصنوعی جدید شما را به پست ایمپلنت متصل می کند.

در برخی موارد، اولین دندان ‌هایی که روی ایمپلنت شما نصب می‌ شوند، دندان‌ های نهایی نیستند، بلکه نمونه ‌ای از طراحی برنامه ‌ریزی‌ شده هستند. این به دندانپزشک ایمپلنت اجازه می دهد تا ایمپلنت ها را بررسی کند و تعیین کند که چه زمانی برای قرارگیری به عنوان دندان دائمی آماده هستند. دندان های موقت همچنین به لثه ها زمان می دهند تا به مرور زمان ترمیم شوند که می توانند به زیبایی دندان ها کمک کنند، به خصوص اگر دندان های درگیر در جلوی دهان و قابل مشاهده باشند.

دندان‌های جایگزین نهایی معمولاً بین سه تا نه ماه پس از کاشت ایمپلنت نصب می ‌شوند. دندانپزشک شما مطمئن می شود که آنها به درستی با ایمپلنت و با دندان های دیگر شما مطابقت دارند و احساس راحتی می کنید.

معاینه منظم و قرار ملاقات های بهداشتی برای تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها به ویژه در اطراف ایمپلنت مهم است. مهم است که هر روز اطراف ایمپلنت را با دقت تمیز کنید.

مراحل نصب اباتمنت

مراحل نصب اباتمنت و تاج دندان

فرایند کاشت ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

طولانی ترین بخش عمل جراحی، قرار دادن ایمپلنت های دندانی است. تخمین زده می شود که قرار دادن تنها یک ایمپلنت دندان یک ساعت تا دو ساعت طول می کشد. با این حال، زمان بسته به تجربه دندانپزشک شما متفاوت است.

در برخی موارد می توان دندان را کشید و ایمپلنت را بلافاصله در شکاف لثه قرار داد. طول درمان بسته به نوع روش ایمپلنت متفاوت است. تعداد ایمپلنت ‌های قرار داده شده، محل قرارگیری آن ‌ها در دهان و اینکه آیا پیوند استخوان مورد نیاز است نیز می ‌تواند بر مدت زمان درمان تأثیر بگذارد.

بازه زمانی کاشت ایمپلنت و دندان های جایگزین می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. قرار دادن یک ایمپلنت ممکن است حدود نیم ساعت طول بکشد، و کاشت چندین ایمپلنت به طور طبیعی زمان بیشتری خواهد برد. اما مهم است که به یاد داشته باشید که کل فرآیند، از ابتدا تا انتها، می تواند چندین ماه طول بکشد.

اگر دندان به دلیل عفونت در ریشه یا لثه کشیده شده باشد، درمان ممکن است بیشتر طول بکشد. دندانپزشک شما ممکن است چند ماه پس از درآوردن دندان صبر کند تا عفونت از بین برود، قبل از کاشت ایمپلنت. همچنین، اگر قبل از کاشت ایمپلنت نیاز به ساختن استخوان در فک شما باشد، به پیوند استخوان نیاز خواهید داشت که مدت زمان درمان شما را افزایش می دهد.

اما به طور کلی، اینکه چه مدت طول می کشد تا در مراحل مختلف پروسه ایمپلنت دندان پیشرفت کند بسته به عوامل زیر متفاوت است:

  • تعداد ایمپلنت های دندانی که در حال قرار گرفتن هستند
  • نیاز به پیوند استخوان یا تقویت سینوس
  • مدت زمانی که دندان ها از بین رفته اند – قرار دادن ایمپلنت های دندانی در زمان کشیدن دندان می تواند روند را تسریع کند، اما اگر دندان ها برای مدتی از دست رفته باشند، دیگر گزینه ای نیست و تکمیل فرآیند طولانی تر می شود.
  • سرعت التیام حاصل از کشیدن، پیوند استخوان/تقویت سینوس و کاشت ایمپلنت دندان

برای برخی از افراد، فرآیند کاشت دندان را می توان در عرض سه تا شش ماه کامل کرد. برای دیگرانی که ممکن است به اقدامات بیشتری نیاز داشته باشند یا بهبودی آنها کندتر باشد، ممکن است نزدیک به نه ماه یا حتی یک سال طول بکشد.

کاشت ایمپلنت در کلینیک رایا دنتال

برای سرعت بخشیدن به روند جراحی در کلینیک رایا دنتال، متخصصین ایمپلنت از تصاویر دیجیتالی پیشرفته استفاده می کنند تا دقیقاً محل قرارگیری ایمپلنت های دندانی را مشخص کنند. انجام این نوع برنامه ریزی پیشرفته، به سرعت بخشیدن به روند جراحی کمک می کند، زیرا دندانپزشکان ما نیازی به صرف زمان برای پیدا کردن بهترین محل برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی ندارند. و همه اینها قبل از روز جراحی قطعی می شود.

کاشت ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان

سوالات متداول ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد

مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی پیوند استخوان چقدر است؟

انتظار می رود که بهبودی پیوند استخوان و تقویت سینوس ماه ها بین سه تا شش ماه طول بکشد تا استخوان پس از پیوند استخوان یا تقویت سینوس به طور کامل بهبود یابد. دندانپزشک ما ویزیت های منظمی را برای نظارت بر روند بهبودی با شما برنامه ریزی می کند. اگر متوجه شدیم که شما سریعتر از حد انتظار در حال بهبودی هستید، ممکن است بتوانیم زودتر از زمان برنامه ریزی شده به مرحله کاشت ایمپلنت برویم.

آیا در طول فرایند درمان، دندان موقت خواهم داشت؟

اگر دندان هایی که با ایمپلنت های دندانی جایگزین می شوند قابل مشاهده باشند، به احتمال زیاد می خواهید در طول دوره درمان، دندان های موقت داشته باشید. دندانپزشک شما ممکن است دندان‌های جایگزین را در همان روزی که ایمپلنت انجام می ‌دهید بر روی پایه ایمپلنت قرار دهد، یا ممکن است مجبور باشید چندین ماه صبر کنید تا لثه و دندانتان بهبود یابد. برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندان ها یا عدم وجود دندان، می توانید یک پروتز یا بریج موقت نصب کنید. اگر از قبل پروتزهای کامل دارید، می‌ توان آن ‌ها را تغییر داد تا به شما امکان استفاده از آن ‌ها را در زمان انجام درمان بدهد.

آیا ایمپلنت ارزش صبر کردن را دارد؟

کاشت ایمپلنت دندانی و قرار دادن دندان‌ های جایگزین معمولاً حداقل به دو مرحله نیاز دارد و می ‌تواند بین شش هفته تا شش ماه متفاوت باشد. دلیل خوبی برای این بازه های زمانی وجود دارد. ایمپلنت ‌ها زمانی که به استخوان فک متصل می‌ شوند بخشی از آناتومی شما می ‌شوند. این می تواند آنها را به اندازه دندان های سالم و طبیعی قوی و قابل اعتماد کند.