ایمپلنت دندان های آسیاب

احتمالا هنگامی که عبارت “ایمپلنت های دندانی” را می شنوید و به آن فکر می کنید، در نگاه اول ترسناک به نظر می رسد. ایمپلنت دندان درمانی است که با هدف اصلاح وضعیتی که در آن یک دندان یا چند دندان به دلایل مختلفی مانند ضربه، نقص یا …. از دست رفته است، رخ می دهد. ایمپلنت های دندانی معمولاً زمانی انجام می شوند که امکان درمان ریشه یا تاج برای رفع این مشکل وجود نداشته باشد. در ادامه به توضیح کامل روش کاشت ایمپلنت دندان آسیاب می پردازیم.

ایمپلنت های دندانی با تاج و پل پشتیبانی می شوند در نتیجه می توان از آن ها برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کرد. ایمپلنت های دندانی مزیت قابل توجهی که دارند، احساس راحتی داشتن به همراه ظاهری طبیعی است. ایمپلنت دندان آسیاب یکی از گزینه های مناسبی است که به دندانپزشکان اجازه می دهد بدون از بین رفتن دندان های سالم مجاور، دندان های از دست رفته را جایگزین کنند.

وجود ایمپلنت در شکاف استخوان دندان برداشته شده باعث فرسایش استخوان می شود که چند ماه پس از کشیدن دندان شروع می شود. سه دندان از دست رفته را می توان با دو ایمپلنت دندان و یک بریج جایگزین کرد. اما در حالت ایده آل حداکثر چهار پل دندان باید توسط دو ایمپلنت دندان پشتیبانی شود. دندانپزشکان ما با تعداد ایمپلنت مورد نیاز برای این روش را به شما مشاوره می دهند.

روش ایمپلنت دندانی که در گذشته برای بیماران انجام می شد، پیچیده تر از روش های کاشت ایمپلنت دندان به سبک امروزی بود، در گذشته ایمپلنت دندان فقط در بیمارستان ها انجام می شد و زمان انتظار طولانی بود، اما امروزه ایمپلنت دندان به عنوان یک درمان بسیار ساده شناخته می شود.

تثبیت پایه ایمپلنت در فک بالا

ایمپلنت دندان های آسیاب

انواع ایمپلنت و تاج و پل

طیف وسیعی از مواد مختلف روکش ها و بریج دندان برای جایگزینی دندان وجود دارد. در حالی که جنبه زیبایی برای دندان های جلو مهم است، دوام و ماندگاری دندان های عقب و آسیاب از اهمیت بیشتری برخوردار است. طول پل همچنین عامل مهمی در انتخاب نوع مناسب مواد بریج دندان است. اگر بریج بلند باشد، منطقی است که از یک مواد با کیفیت بالا و با دوام استفاده کنید تا از شکستگی یا ترک خوردگی آن در آینده جلوگیری شود.

  • تاج تمام سرامیک (زیبایی)
  • تاج/ پل زیرکونیا (با دوام)
  • تاج / پل پرسلن (با دوام)

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان علاوه بر این که مزایای فوق العاده ای در جهت زیباتر شدن ظاهر، افزایش اعتماد به نفس و احساس راحتی جهت خوردن غذا و …، مزایای دیگری نیز دارد که به شرح زیر می باشد:

  1. از آسیب دیدن دندانهای مجاور سالم جلوگیری می شود.
  2. در صورت نبود دندان، استخوان فک تحلیل می رود که بعد از ایمپلنت دندان، از بین رفتن استخوان متوقف می شود و لثه ها به جای دندان های از دست رفته عقب نشینی می کنند.
  3. کاشت دندان به روش ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می شود. بنابراین به فرد این احساس را می دهد که دندان طبیعی است.
  4. راه حل بلند مدت و ثابتی به شمار می رود و از نظر دوام و کیفیت بهتر از گزینه های دیگر می باشد.

مدت زمان درمان دندان آسیاب

ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان از دست رفته بسته به کیفیت استخوان، تنها در یک ویزیت تکمیل می شوند. به این روش که در یک جلسه کاشت ایمپلنت انجام می شود و نیازی به جلسات متعدد ندارد، ایمپلنت فوری گفته می شود. با این حال، کاشت فوری  زمانی که استخوان فک به دلیل ضعیف بودن فک و کم بودن میزان استخوان یا نیاز احتمالی به روشهای پیشرفته ایمپلنت مانند لیفت سینوس مناسب نباشد ، می تواند خطرناک باشد.

این یک روش معمول در روند ایمپلنت دندان است ، جایی که این روش در دو ویزیت با فاصله سه ماه بین آنها تکمیل می شود. به طور معمول ، دندانپزشکان ایمپلنت ها را در اولین ویزیت قرار می دهند و پل ها را در ویزیت دوم ، سه ماه پس از دوره بهبود ، تکمیل می کنند.

ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان

عوامل تاثیر گذار بر ایمپلنت

عوامل زیادی بر طول مدت درمان ایمپلنت دندان تأثیر می گذارد:

  • تراکم استخوان
  • عرض و ارتفاع استخوان
  • پایداری اولیه ایمپلنت ها
  • سلامت بدن (دیابت می تواند خطر شکست ایمپلنت را در دوران نقاهت افزایش دهد).
  • وجود عفونت یا ضایعات در محل جراحی.
  • نیاز به روشهای پیشرفته ایمپلنت.
  • پیوند استخوان

مراحل کاشت و ایمپلنت دندان

پس از دریافت تزریق بی حسی، پزشک شروع به سوراخ کردن استخوان فک در قسمت هایی که برای قرار گرفتن پایه آماده شده است، می کند. ایمپلنت هایی که قرار است ،تاج موقت به آنها متصل شود، در سوراخ های ایجاد شده وارد می شوند. تاج های نهایی زمانی که ایمپلنت ها در جای خود محکم شده اند، روی پایه ایمپلنت قرار بگیرد. برای کاشت ایمپلنت باید در زمان تعیین شده به کلینیک مراجعه کنید.

بعد از انجام ایمپلنت دندان، ممکن است احساس درد کنید که طی 1-2 روز برطرف می شود. در این زمان تورم دندان نیز برطرف می شود. چند روز بعد از ایمپلنت باید از دهانشویه استفاده کنید و آنتی بیوتیک مصرف کنید. همچنین توصیه می شود چند روز از محل کار خود مرخصی بگیرید و استراحت کنید تا روند بهبودی تسهیل گردد. پس از درمان و کاشت ایمپلنت دندان، باید از سیگار کشیدن اجتناب کنید و فقط غذاهای نرم و آبکی بخورید.

مراحل ایمپلنت دندان

درمان دندان با ایمپلنت

سخن آخر

هنگامی که دندان های خود به ویژه دندان های آسیابتان را به هر دلیلی از دست می دهید می توانید با ایمپلنت دندان آسیاب از رویش ناصحیح و کج دندان ها جلوگیری کنید. در این مقاله به توضیح کامل انواع ایمپلنت و مزایای استفاده از آن پرداخته ایم و شما می توانید با توضیح مراحل کاشت دندان به روش ایمپلنت و مقالات تخصصی دیگر در مورد کاشت ایمپلنت دندان اطلاعات خود را به روز و بیشتر کنید. همچنین می توانید در صورت نیاز از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.