کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت دندان

علیرغم پیشرفت در مراقبت های دندانی، میلیون ها نفر در ایران و سایر نقاط جهان از، نداشتن و از دست دادن دندان رنج می برند که اغلب علت عمده آن، پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب های لثه و دندان  و … می باشد. برای سال‌های متمادی بهترین گزینه‌ درمانی موجود برای این افراد که دندان های خود را دست داده اند، بریج و پروتز مصنوعی بوده است اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، ایمپلنت های دندانی  برای عموم افراد در دسترس هستند اما آیا همه افراد مناسب ایمپلنت دندان هستند؟ کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت چه کسانی هستند؟

کاشت دندان برای بیماران

کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندانی ریشه های جایگزین دندان هستند. ایمپلنت ها پایه ای قوی برای دندان های جایگزین ثابت (دائمی) یا متحرکی هستند که مطابق با دندان های طبیعی شما ساخته و طراحی می شوند.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • ظاهر بهبود یافته: ایمپلنت های دندانی شبیه دندان های خودتان هستند. و از آنجا که آنها برای ترکیب شدن با استخوان دندان، طراحی شده اند، دائمی بشمار می روند.
  • بهبود گفتار: با استفاده از پروتزهای نامناسب، دندان ها می توانند در داخل دهان بلغزند و باعث بدگویی کلماتتان شوند. ایمپلنت های دندانی به شما این امکان را می دهند که بدون نگرانی از لغزش دندان ها صحبت کنید.
  • راحتی بیشتر: از آنجایی که ایمپلنت ها با گذشت زمان تبدیل به بخشی از دندان های اصلی شما می شوند، ناراحتی دندان های مصنوعی متحرک را از بین می برند.
  • غذا خوردن آسانتر: دندان مصنوعی های متحرک می تواند جویدن و جویدن غذا را برای بیماران دشوار کند. ایمپلنت های دندانی همانند دندان های خودتان عمل می کنند و به شما این امکان را می دهند که غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان کامل و بدون درد بخورید.
  • بهبود عزت نفس:. ایمپلنت های دندانی می توانند لبخند را به شما برگردانند و به شما کمک کنند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.
  • بهبود سلامت دهان و دندان: ایمپلنت های دندانی مانند بریج های تکیه گاه دندان نیازی به کوچک کردن سایر دندان ها ندارند. از آنجایی که دندان‌های مجاور برای حمایت از ایمپلنت تغییر نمی‌کنند، تعداد بیشتری از دندان‌های شما دست نخورده باقی می‌مانند و سلامت دهان و دندان را در درازمدت بهبود می‌بخشند. ایمپلنت‌های فردی نیز دسترسی آسان‌تر بین دندان‌ها را امکان‌پذیر می‌کنند و بهداشت دهان و دندان را بهبود می‌بخشند.
  • دوام و ماندگاری: ایمپلنت ها بسیار بادوام هستند و سال ها دوام خواهند داشت. با مراقبت خوب، بسیاری از ایمپلنت ها مادام العمر دوام می آورند.

کاشت دندان چقدر موفق است؟

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بسته به جایی که ایمپلنت ها در فک قرار می گیرند متفاوت است، اما به طور کلی، ایمپلنت های دندانی تا 98 درصد مواقع، موفقیت دارند. با مراقبت مناسب و پیگیری از سلامت ایمپلنت ها، آن ها می توانند مادام العمر دوام بیاورند.

کاشت دندان فوری

مزایای کاشت ایمپلنت نددان

آیا هر کسی می تواند ایمپلنت دندانی داشته باشد؟

در بیشتر موارد، هر فردی که به اندازه کافی دندان و استخوان فک، سالمی داشته باشند، میتوانند تحت عمل جراحی معمولی کشیدن دندان یا جراحی دهان قرار گیرد، می تواند برای ایمپلنت دندان در نظر گرفته شود. بیماران باید لثه های سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشند.

آنها همچنین باید به بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم دندانپزشکی متعهد باشند. افراد سیگاری شدید، افرادی که از اختلالات مزمن کنترل نشده رنج می برند – مانند دیابت یا بیماری قلبی – یا بیمارانی که پرتودرمانی در ناحیه سر/گردن داشته اند، باید به صورت فردی مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر به کاشت ایمپلنت فکر می کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا برای شما مناسب است یا خیر.

آیا بیمه هزینه کاشت دندان را پوشش می دهد؟

به طور کلی ایمپلنت های دندانی در حال حاضر تحت پوشش بیمه دندانپزشکی نیستند. بسته به طرح بیمه و/یا علت از دست دادن دندان، پوشش تحت طرح پزشکی شما ممکن است امکان پذیر باشد. سوالات دقیق در مورد نیازهای فردی شما و نحوه ارتباط آنها با بیمه باید با دندانپزشک و ارائه دهنده بیمه شما در میان گذاشته شود.

چه مواردی در کاشت ایمپلنت دندان نقش موثر دارد؟

اولین مرحله در فرآیند کاشت دندان، ایجاد یک برنامه درمانی فردی است. این طرح نیازهای خاص شما را برآورده می کند و توسط تیمی از متخصصان که به طور ویژه در زمینه جراحی دهان و دندانپزشکی ترمیمی آموزش دیده و با تجربه هستند، تهیه شده است. این رویکرد تیمی مراقبت هماهنگ را بر اساس گزینه ایمپلنتی که برای شما بهترین است، ارائه می دهد.

سپس ایمپلنت ریشه دندان که یک پایه کوچک از تیتانیوم است در حفره استخوانی دندان از دست رفته قرار می گیرد. همانطور که استخوان فک بهبود می یابد، در اطراف ستون فلزی کاشته شده رشد می کند و آن را به طور ایمن در فک محکم می کند. روند بهبودی می تواند از شش تا 12 هفته طول بکشد.

هنگامی که ایمپلنت به استخوان فک باند شد، یک پایه اتصال کوچک – به نام اباتمنت – به پایه متصل می‌شود تا دندان جدید را محکم نگه دارد. برای ساختن دندان یا دندان های جدید، دندانپزشک شما از دندان های شما قالب می گیرد و مدلی از بایت شما ایجاد می کند (که تمام دندان های شما، نوع و ترتیب آنها را نشان می دهد). دندان یا دندان جدید بر اساس این مدل ساخته شده است. سپس یک دندان جایگزین به نام تاج به اباتمنت متصل می شود.

به جای یک یا چند روکش جداگانه، برخی از بیماران ممکن است ضمیمه هایی روی ایمپلنت قرار دهند که پروتز متحرک را حفظ کرده و پشتیبانی می کند.

دندانپزشک شما همچنین رنگ دندان های جدید را با دندان های طبیعی شما مطابقت می دهد. از آنجایی که ایمپلنت در داخل استخوان فک محکم شده است، دندان‌های جایگزین مانند دندان‌های طبیعی شما ظاهر، احساس و عملکرد دارند.

آیا کاشت ایمپلنت دندان، عمل دردناکی است؟

اکثر افرادی که ایمپلنت دندان دریافت کرده اند می گویند که ناراحتی بسیار کمی در این روش درمان وجود دارد. از بی حسی موضعی در طول عمل استفاده می شود و اکثر بیماران گزارش می دهند که ایمپلنت نسبت به کشیدن دندان درد کمتری دارد.

پس از ایمپلنت دندان، درد خفیف را می توان با داروهای مسکن بدون نسخه مانند تایلنول یا موترین درمان کرد.

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

چگونه از ایمپلنت های دندانی مراقبت کنم؟

ایمپلنت های دندانی مانند دندان های واقعی نیاز به مراقبت دارند، از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، شستشو با دهانشویه آنتی باکتریال و معاینات منظم دندانپزشکی.