مدت زمان بهبودی بعد از کاشت ایمپلنت

عوامل زیادی در دوره نقاهت و مدت زمان بهبودی بعد از کاشت ایمپلنت دندان نقش دارند. اگر فقط یک یا دو ایمپلنت دریافت کرده اید و عمل پیوند استخوان یا بافت لثه انجام نداده اید، بهبودی دندان و لثه ممکن است در کمتر از 1-2 روز انجام شود. اگر ایمپلنت های دندانی زیادی دریافت کرده اید و نیاز به پیوند استخوان دارید، زمان بهبودی ممکن است نزدیک به یک یا دو هفته طول بکشد.

نقاهت پس از کاشت دندان

دوره نقاهت بعد از کاشت دندان

عوامل موثر بر روند بهبودی کاشت دندان

پروسه کاشت یک دندان مصنوعی کامل اغلب چندین ماه طول می کشد، بخش اعظم این زمان شامل بهبودی پس از عمل جراحی است. فردی که یک یا چند فرآیند کاشت دندان را با هم ترکیب می کند و همزمان انجام می دهد، مراحل کمتری برای بهبودی نیاز خواهد داشت.

البته لازم به ذکر است که همه افراد نمی توانند چندین مرحله از کاشت ایمپلنت دندان را در یک زمان انجام دهند. فقط افرادی که از سلامت جسمی و دهانی بالایی برخوردار هستند این گزینه درمانی را دریافت می کنند. به همین ترتیب، افرادی که تحت عمل جراحی پیوند استخوان قرار می‌گیرند، نسبت به افرادی که بلافاصله پس از کشیدن دندان، عمل کاشت ایمپلنت دندان را انجام می دهند، به زمان بهبودی بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر این، هر چه فرد به ایمپلنت های دندانی بیشتری نیاز داشته باشد، به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. در اینجا جدول زمانی فرآیند بازیابی آمده است:

  1.  بهبودی پس از جراحی پیوند استخوان
    پس از جراحی، دندانپزشک منتظر می ماند که ایمپلنت را تا زمانی که استخوان اهداکننده در فک ادغام شود و قبل از اینکه فک دوباره شروع به از دست دادن توده استخوانی کند، قرار دهد که ممکن است از سه تا شش ماه طول بکشد.
  2.  بهبودی پس از کاشت ایمپلنت
    در مقایسه با جراحی پیوند استخوان، این روش نیاز کمتری به بهبود و بخش های مختلف بدن دارد. فرد تنها باید منتظر بماند تا استخوان با ایمپلنت ادغام شود و محل جراحی بهبود یابد. بسته به اینکه بدن بیمار با چه سرعتی می تواند بافت استخوانی جدید تولید کند،این زمان معمولا بین دو تا شش ماه طول می کشد اما در نهایت، همه چیز به سلامت کلی فرد بستگی دارد.
  3.  بهبودی پس از قرار دادن اباتمنت
    یک بیمار با دارا بودن فک و دندان سالم ممکن است دندانپزشک همراه با کاشت ایمپلنت دندان، اباتمنت هم برای او قرار دهد، که به معنای عدم نیاز به جراحی اضافی یا زمان بهبودی بیشتر است. بیمارانی که نیاز به یک روش جداگانه برای قرار دادن اباتمنت دارند به چند هفته زمان نیاز دارند تا بافت لثه بهبود یابد و در اطراف اباتمنت رشد کند.
  4.  بهبودی از ترمیم دندان
    از آنجایی که ترمیم روی اباتمنت انجام می شود، برش ها و بخیه ها در این ناحیه معمولا به ندرت ضروری است. پس از اینکه دندانپزشک روکش، بریج یا پروتز را چسباند، بیمار به سادگی با یک دندان کاملاً کاربردی و موقتی که قابل استفاده برای امور روزمره است، می تواند به خانه می رود. معمولاً دندانپزشک قبل از نصب ترمیم دندان منتظر می ماند تا لثه های اطراف اباتمنت بهبود یابد. در مورد کاشت دندان در یک روز، لثه و فک با ترمیم در جای خود بهبود می یابند.
  5.  مدت زمان بهبود هنگامی که دو یا چند مرحله با هم ترکیب می شوند
    از آنجایی که دندانپزشکان اغلب ترجیح می دهند سینوس لیفت را با پیوند استخوان ترکیب کنند، زمان بهبودی شامل یک دوره زمانی چند ماهه است. برخی از بیماران پیوند استخوان و ایمپلنت دندان را همزمان دریافت می کنند. برخی دیگر نیازی به پیوند استخوان ندارند و ممکن است در همان روز فقط کاشت دندان را انجام دهند. در این سناریو، فرد به چند هفته زمان نیاز دارد تا از برش ها و بخیه های ناشی از جراحی بهبود یابد.
عوامل موثر در کاشت دندان

عوامل موثر در بهبود کاشت دندان

چه زمانی می توانم فعالیت عادی خود را از سر بگیرم؟

برخی از بیماران می توانند در همان روزی که عمل جراحی انجام می شود به سر کار خود بازگردند. برخی دیگر ممکن است نیاز به یک یا دو روز برای بهبودی داشته باشند. توصیه می کنیم تا زمانی که بیهوشی از بین می رود، رانندگی نکنید تا زمانی که متوجه شوید با چه نوع دردی دست و پنجه نرم می کنید. فراتر از آن، کاری را انجام دهید که احساس راحتی می کنید. لطفاً تا 3 روز گذشته و دیگر هیچ داروی مخدر مصرف نمی کنید، از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.

آیا سیگار کشیدن پس از دریافت ایمپلنت دندان اشکالی ندارد؟

در کنار مشکلات طبیعی سلامتی که از دخانیات ناشی می شود، می تواند برای روند بهبودی پس از دریافت ایمپلنت دندان مضر باشد. سیگار کشیدن می تواند منجر به عفونت و شکست ایمپلنت شود. حداقل تا یک هفته پس از جراحی ایمپلنت، از سیگار کشیدن و استفاده از تنباکوی جویدنی خودداری کنید.

چه زمانی تاج های دائمی خود را دریافت خواهم کرد؟

هنگامی که مطب را ترک می کنید، احتمالا روکش های موقتی خواهید داشت که تا زمانی که روکش یا کلاهک دائمی خود را دریافت نکنید، مانند دندان های معمولی عمل می کنند. این معمولاً 4 تا 6 ماه پس از جراحی انجام می شود تا بهبودی کامل حاصل شود.

با این حال، اگر روش شما کم تهاجمی بود، ممکن است تاج های دائمی خود را خیلی زودتر دریافت کنید. در برخی موارد، بیماران تاج دائمی خود را در روز جراحی دریافت می کنند.

چگونه از ایمپلنت های دندانی خود پس از بهبودی مراقبت کنم؟

ایمپلنت های دندانی شما مانند دندان های طبیعی شما عمل می کنند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و آبکشی و مراجعه منظم به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن ضروری است. در حالی که در ایمپلنت‌های دندانی خود حفره‌ای ایجاد نمی‌کنید، اما مستعد ساییدگی و پارگی منظم هستند، بنابراین هرچه مراقبت بهتری از آن‌ها انجام دهید، ماندگاری بیشتری خواهند داشت و قوی‌تر خواهند بود. همچنین مهم است که از بافت لثه اطراف ایمپلنت خود مراقبت کنید، زیرا سلامت لثه تأثیر مستقیمی بر سلامت و استحکام استخوان های فک نگهدارنده دارد.

دوره نقاهت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت در یک روز

سخن آخر

در کلینیک شبانه روزی رایا، ما بهترین ها را برای شما و دندان هایتان می خواهیم. ما بر این باوریم که با آموزش به بیماران، آن ها می توانند بهترین تصمیم را در مورد سلامت خود بگیرید و از نتیجه آن راضی باشید. هنگامی که ما با بیماران خود برای درک نیازهای آنها و درمان مؤثر آنها مشورت می کنیم، نتایج فوق العاده ای حاصل می شود.

اجازه دهید به شما کمک کنیم تا به رویاهای خود برای داشتن دندان های قوی و زیبا برای سالیان متمادی برسید. با ما تماس بگیرید تا یک جلسه مشاوره برای بحث در مورد گزینه های خود تعیین کنید و به ما اجازه دهید در راه رسیدن به لبخند کامل به شما کمک کنیم.

کاشت ایمپلنت دندانی اصطلاحی است که اغلب برای توصیف کل فرآیند نصب دندانی که از ایمپلنت پشتیبانی می‌کند، استفاده می‌شود. این فرآیند بسته به شرایط منحصر به فرد بیمار متفاوت است که بدان معنی است که دوره های بهبودی نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تعدادی از عوامل مختلف ممکن است بر زمان بهبودی فرد از کاشت ایمپلنت تأثیر بگذارد.