بیماری لثه و درد ایمپلنت دندان

پس از دوره بهبود اولیه بعد از قرارگیری پایه ایمپلنت دندان، احساس ناراحتی و درد بیمار بسیار کاهش می یابد. در واقع، تقریباً باید فراموش کنید که ایمپلنت دندان در استخوان فک شما قرار گرفته است و در اکثر مواقع آنجاست. اگر سال ها بعد دچار درد ایمپلنت دندانی شدید، نشانه خوبی نیست و نیاز به بررسی و مراقبت دارد. در این مقاله به توضیح عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان بعد از مدت کوتاهی می پردازیم تا نگران و اضطراب نشوید.

ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان‌های معمولی نیستند زیرا مشابه دندان های عادی، اعصاب داخل خود ندارند و به همین دلیل نمی تواند منجر به درد و پوسیدگی و … شود و معمولا درد مرتبط با ایمپلنت دندان باید دلیل دیگری داشته باشد.

کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

کاشت ایمپلنت دندان در چند مرحله

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان

عوارض مرحله اولیه مربوط به کاشت معمولا علائمی هستند که در سه یا چهار ماه اول پس از جراحی رخ می دهند. به خاطر داشته باشید که کاشت ایمپلنت دندان حداقل چندین ماه طول می کشد تا اتصال آن به استخوان به پایان برسد، اما به طور کلی پس از دو هفته اول بهبودی نباید هیچ دردی مربوط به ایمپلنت دندانی احساس کنید.

هر گونه بازگشت ناگهانی درد در چند ماه اول پس از عمل می تواند نشان دهنده عوارض ناشی از کاشت ناصحیح باشد. در ادامه برخی از مواردی که منجر به عوارض و ناموفقیت بودن عمل کاشت ایمپلنت دندان می شوند را توضیح می دهیم:

  • عفونت

عفونت در محل ایمپلنت یکی از شایع ترین علائم در مراحل اولیه کاشت ایمپلنت است که می تواند باعث درد در ناحیه ایمپلنت دندان شود. به منظور جلوگیری از عفونت، پیروی از تمام دستورالعمل های دندانپزشک برای مراقبت های بعد از عمل بسیار مهم است.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد، از جمله سیگار کشیدن، بهداشت بد دهان و …  .به منظور کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از عفونت، باید از سیگار کشیدن خودداری کنید و همیشه بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.

  • عدم حمایت از استخوان

در برخی موارد، بیمار ممکن است استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت دندانی نداشته باشد. این امر از پیوند ایمپلنت به استخوان فک جلوگیری می‌کند و منجر به شکست روش کاشت می‌شود. همچنین اگر جراح دندان تلاش کند کل فرآیند ایمپلنت دندان را در یک جلسه تکمیل کند، هم ایمپلنت ها و هم تاج دائمی را نصب کند و بیمار تراکم استخوان کافی برای تحمل بار را به یکباره نداشته باشد، ممکن است عمل با ناموفقیت انجام شود.

  • واکنش آلرژیک

بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده‌اند که می‌تواند باعث واکنش آلرژیک در برخی افراد شود. واکنش آلرژیک معمولاً باعث احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در محل کاشت می شود. اگر می‌دانید که به تیتانیوم حساسیت دارید، بهتر است که این موضوع را از قبل با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا بتواند ایمپلنت ساخته شده از ماده دیگری را برایتان نصب کند.

علت شکست عمل کاشت ایمپلنت

علت عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت

  • عوامل خطر برای شکست ایمپلنت دندان

شکست دیررس ایمپلنت دندان ممکن است سال ها بعد حتی پس از کاشت موفقیت آمیز اولیه ایمپلنت دندان رخ دهد. عوامل خطر برای شکست دیررس می تواند ناشی از ایمنی ضعیف بدن بیمار و عادات او یا شرایط پزشکی باشد. از وقوع بسیاری از این خطرات می توان جلوگیری کرد که احتمال موفقیت طولانی مدت ایمپلنت را افزایش می دهد.

  • سیگار کشیدن

این یکی از عوامل خطر قابل اجتناب برای شکست طولانی مدت ایمپلنت دندان است. سیگاری هایی که ایمپلنت های دندانی انجام می دهند، در طول سال ها با احتمال بیشتری دچار عوارض می شوند. اگر سیگاری هستید، باید قبل از دریافت ایمپلنت دندان، عادات خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و برای سلامت کلی خود و دندانتان تلاش کنید.

  • بهداشت بد دهان

برای اطمینان از موفقیت ایمپلنت های دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. این به این معنی است که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، از دهانشویه برای از بین بردن باکتری ها استفاده کنید و در معاینات منظم با دندانپزشک خود شرکت کنید. این به سلامت دندان ها، لثه ها و ایمپلنت های شما کمک زیادی می کند.

  • دندان قروچه

دندان قروچه، به خصوص زمانی که در شب هنگام خواب افراد اتفاق می افتد، می تواند فشار زیادی به ایمپلنت های دندانی وارد کند و به آن آسیب برساند. معمولاً در اثر عواملی مانند استرس یا نامرتبی دندان ها ایجاد می شود. اگر می دانید که عادت دندان قروچه دارید، با دندانپزشک خود در مورد راه های درمان آن صحبت کنید تا از آسیب به ایمپلنت های دندانی خود جلوگیری کنید.

  • جویدن غذا با ایمپلنت

اگر ایمپلنت دندان به درستی با محل خالی دندان از دست رفته شما مطابقت نداشته باشد، می تواند باعث درد در استخوان اطراف ایمپلنت دندان شود. هنگامی که شما ایمپلنت خود را گاز می گیرید، نیروی اضافی روی ایمپلنت دندانی شما باعث می شود که ایمپلنت به استخوان فشار بیاورد که باعث احساس ناراحتی می شود و این ناراحتی معمولا در حین یا بعد از جویدن غذا رخ می دهد.

اگر این موضوع به ایمپلنت دندانی شما صدمه می‌زند، می‌توانید با تعویض تاج دندان در بالای ایمپلنت مشکل را برطرف کنید. جایگزین کردن آن با گزینه دیگری که بهتر در محل استخوان فک شما قرار می گیرد، باعث می شود ناراحتی شما برطرف شود..

ایمپلنت های دندانی چه مدت بعد از عمل درد دارند؟

پس از ترک مطب دندانپزشک در روز جراحی، می توانید انتظار داشته باشید که کمی ناراحتی و حساسیت در ناحیه بافت جراحی شده را تجربه کنید. در بیشتر موارد، دندانپزشک شما توصیه می کند که ایبوپروفن بدون نسخه را برای کاهش درد مصرف کنید، زیرا معمولاً بدون نیاز به داروهای تجویزی کاملا تاثیرگذار است.

علاوه بر مسکن‌های خفیف، باید حداقل برای چند روز یا حدود یک هفته پس از دریافت ایمپلنت از مصرف غذاهای سفت پرهیز کنید. تورم خفیف گونه‌ها، چانه یا زیر چشم‌ها نیز در برخی بیماران رخ می‌دهد و با استفاده از کمپرس یخ می‌توان آن را به حداقل رساند. بیشتر تورم و ناراحتی معمولاً پس از چند روز اول از بین می رود و پس از دو هفته کاملاً از بین می رود. اگر بیش از دو هفته درد دارید، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد.

ماندگاری ایمپلنت دندان

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت

نتیجه عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان

این چند نمونه از عوارضی است که می تواند باعث درد بعد از عمل ایمپلنت دندان شود. مهم است که به یاد داشته باشید که 95٪ از بیماران ایمپلنت دندان را با موفقیت دریافت می کنند و در چند روز اول پس از جراحی هیچ دردی بیشتر از ناراحتی جزئی را تجربه نمی کنند.

توصیه می کنیم به کلینیک دندانپزشکی معتبری مراجعه کنید تا بتوانید به جراح دندان خود اطمینان داشته باشید که هر عمل و جراحی لازم را با استفاده از بهترین فناوری مدرن روز انجام دهد تا از انجام یک روش موفق و بدون درد اطمینان حاصل کند، بنابراین هیچ کدام از این عوارض احتمالی را تجربه نخواهید کرد.