طول عمر ایمپلنت دندان و عوامل تاثیرگذار بر آن

ایمپلنت های دندانی به طور کامل در استخوان فک قرار می گیرند تا جایگزین ریشه طبیعی دندان شوند و امکان نصب پروتز دندان را فراهم کنند. فناوری ایمپلنت دندان در سال‌های اخیر بهبود یافته است و سطوح بی‌نظیری از اثربخشی، راحتی و مقرون به صرفه بودن و از همه مهم تر طول عمر ایمپلنت دندان که یک فاکتور مهم در عمل های زیبایی دندان بشمار می رود، را برای بیماران فراهم می‌کند.

موارد ذکر شده برخی از دلایلی هستند که بسیاری از دندانپزشکان کاشت دندان را به عنوان روش ترجیحی برای جایگزینی دندان های از دست رفته توصیه می کنند. ایمپلنت های دندان به طور کامل در استخوان قرار می گیرند تا ریشه طبیعی دندان را جایگزین کنند و امکان نصب پروتز دندان را فراهم کنند.

فناوری ایمپلنت دندان در سال‌های اخیر بهبود یافته است و سطوح بی‌نظیری از اثربخشی، راحتی و هزینه کم را برای بیماران فراهم می‌کند که یکی از دلایل اصلی است که بسیاری از دندانپزشکان کاشت دندان را به عنوان روش ترجیحی خود برای جایگزینی دندان های از دست رفته توصیه می کنند.

ماندگاری ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندانی تیتانیومی

ایمپلنت های دندانی تیتانیومی مزایای بسیار زیادی دارند و مهم ترین آن همجوشی سریع با استخوان فک و همچنین طول عمر ایمپلنت دندان می باشد. از آنجایی که ایمپلنت های دندانی تیتانیومی، همجوشی آن را با استخوان فک نشان می دهند، که به همین علت پایدارتر از دندان های مصنوعی هستند.

بیمارانی که ایمپلنت‌های دندانی دارند، می توانند راحت‌تر صحبت کنند و غذا بخورند زیرا با خطر جدا شدن یا تکان خوردن دندان مصنوعی خود مواجه نیستند. نگهداری و بهداشت ایمپلنت های دندانی راحت تر از پروتزهای مصنوعی دندان است. یکی دیگر از دلایل رشد شناخت و انتخاب ایمپلنت های دندانی این است که ایمپلنت های دندانی درمان موثری برای بی دندانی و به دلیل افزایش تقاضا برای دندانپزشکی زیبایی در سراسر جهان در تمام گروه های سنی بشمار می روند.

کیفیت و طول عمر ایمپلنت دندان

اولین مورد، قرار دادن ایمپلنت در یک حفره جراحی آماده شده در استخوان است. پروتکل درمان کاشت ایمپلنت، یک دوره بهبودی را برای سازماندهی مجدد بافت توصیه می کند.

زمان انتظار برای بهبودی به کیفیت استخوان و کلینیکی که ایمپلنت دندان در آن انجام شده است، بستگی دارد. مرحله دوم درمان، قرار دادن پروتز مصنوعی است. با این تکنیک می توان تمام دندان های طبیعی را جایگزین کرد و عملکرد و زیبایی را به بیمار بازگرداند. بعضی اوقات مراحل کاشت ایمپلنت و قرار دادن پروتز و تاج دندان در یک مرحله انحام می شود که به آن ایمپلنت فوری دندان گفته می شود.

روش های مختلفی برای جایگزینی دندان های از دست رفته وجود دارد. جراحی ایمپلنت دندان یکی از جدیدترین و طبیعی ترین تکنیک هاست. ایمپلنت دندان در واقع نوعی ریشه مصنوعی است که از طریق جراحی در استخوان فک کاشته می شود. این روش را برای تهیه محل مناسب برای چسباندن تاج دندان انجام می دهیم.

مطالعات مقطعی نشان می دهد که درمان های ایمپلنت دندان در بیماران بسیار قابل اعتماد و ایمن است. مزایای طولانی مدت کاشت ایمپلنت دندان موفق عبارتند از:

  • راه حلی طولانی مدت برای جایگزینی دندان بیمارانی که دندان های خود را از دست داده اند.
  • بهبود قابل توجه در کیفیت زندگی و رفاه حال بیماران
  • جلوگیری از فرسایش استخوان فک
  • طول عمر ایمپلنت دندان (10 الی 15 سال)

منظور از موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت دندان چیست؟

اطمینان از موفقیت کاشت ایمپلنت دندان، زمانی اتفاق می افتد که با معاینه مجدد ایمپلنت دندان توسط جراح و متخصص ایمپلنت، درد و فرسایش استخوانی یا عوارضی مانند سایر روش های دیگر دندانپزشکی وجود نداشته باشد، بیمار می تواند در صورتی که از ایمپلنت خود مراقبت کافی را انجام دهد، حداقل 20 سال از ایمپلنت دندان استفاده کند. به طور کلی طبق تحقیقات انجام شده میزان موفقیت جراحی های ایمپلنت دندان بیش از 15 سال می باشد.

کاشت ایمپلنت دندان

جراحی و کاشت ایمپلنت دندان

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان

یکی از اقدامات حیاتی برای موفقیت ایمپلنت دندان انجام مراقبت های لازم پس از عمل است. در ادامه به تشریح این اقدامات می پردازیم:

بهداشت دهان و دندان برای بیمارانی که تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار می گیرند بسیار مهم است. در صورت عدم رعایت بهداشت، میکروب ها و پلاک ها در اطراف ایمپلنت جمع می شوند و منجر به فرسایش استخوان فک و لثه می شوند.

عفونت یکی دیگر از پیامدهای بهداشت نامناسب دهان است که در نهایت باعث تضعیف اتصال بین فیکسچر ایمپلنت دندان و استخوان فک می شود.

  • معاینه منظم توسط دندانپزشک

معاینه منظم توسط دندانپزشک یکی دیگر از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان است. اولین ملاقات با دندانپزشک حدود سه هفته پس از جراحی انجام می شود. مراجعات بعدی بر اساس نوع درمان و شرایط بیمار برنامه ریزی و انجام می شود. در مورد پیوند استخوان، ویزیت بعدی برای اجرای فیکسچر ایمپلنت دندان حدود 3-4 ماه بعد است. در صورت عدم نیاز به پیوند استخوان و استفاده از تکنیک ایمپلنت دیجیتال، دندانپزشک می تواند فیکسچر ایمپلنت دندان را در همان جلسه اجرا کند.

  • تکنیک جراحی کاشت ایمپلنت

تکنیکی که دندانپزشک برای ایمپلنت دندان استفاده می کند یکی دیگر از عوامل اساسی در موفقیت جراحی است. هنگام مراجعه به دندانپزشک برای کاشت دندان، مطمئن شوید که دندانپزشک آناتومی لثه و فک شما را به دقت بررسی می کند تا بتواند درمان مناسب را برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن انجام دهد.

محققان نشان دادند که انتخاب صحیح بیماران و برنامه درمانی در کنار استفاده از پروتز مناسب و رعایت اصول جراحی، میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را افزایش می دهد. آنها دریافتند که سن بیمار، طول درمان ایمپلنت، قطر ایمپلنت، کیفیت استخوان و ناحیه ایمپلنت تاثیر قابل توجهی بر میزان موفقیت جراحی دارد.

  • ساختار استخوان

داشتن استخوان های سالم و قوی یک نیاز حیاتی برای جراحی ایمپلنت است. در جلسه ارزیابی اولیه، دندانپزشک تراکم و استحکام استخوان فک شما را بررسی می کند. پایداری ایمپلنت دندان به توانایی و استحکام استخوان فک برای اتصال به ایمپلنت تیتانیوم بستگی دارد.

به تعویق انداختن جراحی ایمپلنت دندان به دلیل ترس از عمل و هزینه آن، اشتباه است. هر چه زمان بیشتر می گذرد، استخوان فک شما ضعیف تر می شود و شانس کاشت ایمپلنت روی استخوان فک کاهش می یابد.

در صورتی که کیفیت استخوان‌های شما برای حمایت از ایمپلنت دندان کافی نباشد، دندانپزشک می‌تواند از چندین روش پیوند استخوان برای افزایش استخوان‌سازی دندان بیمار استفاده کند و امکان قرارگیری ایمپلنت‌های دندانی را برای شما فراهم کند.

  • مصرف آنتی بیوتیک

یکی از مراقبت های لازم بعد از جراحی ایمپلنت دندان، مصرف منظم آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک است که از ایجاد عفونت در محل جراحی جلوگیری می کند. در صورت بروز هر گونه واکنش به دارو (مانند واکنش های پوستی و غیره)، باید این وضعیت را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در صورت عدم استفاده از آنتی بیوتیک و ایجاد عفونت، ایمپلنت دندانی از کار می افتد.

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

استعمال دخانیات روند درمان طبیعی و بهبودی محل جراحی را مختل می کند. برخی از عوارض جانبی سیگار کشیدن پس از جراحی عفونت و شکست پیوند استخوان است.

  • مسواک زدن

مسواک زدن دندان ها یکی از حیاتی ترین مراقبت ها برای یک ایمپلنت دندانی موفق است. بیست و چهار ساعت پس از جراحی، بیمار می تواند مسواک زدن دندان های خود را شروع کند. ضد عفونی دهان با آب نمک (یک لیوان آب و ¼ قاشق چایخوری نمک) نیز مفید است. معمولاً شستشوی دهان با دهانشویه یا پراکسید هیدروژن تا 14 روز پس از جراحی ممنوع است.

مراقبت از ایمپلنت دندان

طول عمر ایمپلنت دندان

سخن آخر طول عمر ایمپلنت دندان و عوامل تاثیر گذار بر آن

کلینیک شبانه روزی رایا با دارا بودن کادر حرفه ای درمان در زمینه خدمات کاشت ایمپلنت، بریج دندان و … به شما این اطمینان را می دهد که تا چندین سال از داشتن لبخندی زیبا و بدون درد، لذت ببرید.