ایمپلنت دیجیتالی چیست؟

آیا در حال حاضر از ظاهر و لبخند خود راضی نیستید؟ از دست دادن دندان ها نه تنها می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد، بلکه می تواند بر سلامت دهان و دندان شما نیز تأثیر بگذارد. در حال حاضر به دلیل جدید بودن این روش دندانپزشکی، سوالات زیادی در مورد مزایای ایمپلنت دیجیتالی دندان وجود دارد که در این مقاله سعی می کنیم به طور کامل به توضیح تمام اهداف ایمپلنت دیجیتالی بپردازیم.

برای جراحی ایمپلنت دیجیتالی دندان از یک شبیه سازی سه بعدی رایانه ای برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصبی استفاده می کنند. در حین انجام عمل دندانپزشکی، یک دستگاه دقیق بر روی دندانهای شما نصب می شود تا دندانپزشک اطمینان حاصل کند که آسیبی به عصب یا دندانهای اطراف وارد نمی شود.

برای کسب اطمینان از اینکه آیا جراحی ایمپلنت دیجیتال برای شما مناسب است یا نه، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید و با یک متخصص ایمپلنت آگاه و خبره در جراحی ایمپلنت دیجیتال تماس بگیرید.

انواع ایمپلنت

ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان با استفاده از ریشه دندان مصنوعی انجام می شود (که اغلب از جنس تیتانیوم است) و این پایه ها داخل استخوان فک قرار گرفته و سپس روکشی مانند تاج های دندان برای این پایه ها طراحی شده و روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد. اگر بیمار یک یا چند دندان دائمی خود از دست داده باشد و تمایل به داشتن لبخندی زیبا داشته باشد، دندانپزشکان، کاشت دندان به روش ایمپلنت را پیشنهاد می کنند. ایمپلنت های دندانی تیتانیوم را می توان به راحتی در استخوان قرار داده ولی به دلیل این که نیاز به برش های عمیق در ناحیه لثه دارند، خیلی از افراد از انجام آن اجتناب می کنند.

تاج ایمپلنت همانند دندان های اصلی از شکل، اندازه و رنگ یکسانی برخوردار هستند تا کاملا مشابه با سایر دندان ها به نظر برسند.  بسته به شرایط منحصر به فرد شما، یک دندانپزشک باتجربه ممکن است تغییراتی را در ایمپلنت دندان، مانند بریج با پشتیبانی از ایمپلنت یا پروتز مصنوعی ببر پایه ایمپلنت، توصیه کند.

جراحی ایمپلنت دیجیتالی به چه صورت است؟

دندانپزشک با استفاده از شبیه سازی سه بعدی رایانه ای برای بررسی وضعیت استخون و عصب های بیمار، می تواند با حداقل برش بر روی لثه، درمان را آغاز کند و از آنجا که عمل جراحی ایمپلنت دیجیتال با ایجاد کوچکترین برش ممکن همراه است، درد به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی ایمپلنت معمولی کمتر است.

جراحی ایمپلنت دیجیتالی به این گونه است که از یک شبیه سازی سه بعدی رایانه ای برای بررسی وضعیت استخوان و لثه ها در طول عمل استفاده می شود. با استفاده از این اطلاعات ، یک دندانپزشک معتبر زیبایی قادر به برنامه ریزی جراحی با حداقل برش خواهد بود. هنگامی که دندنپزشک حداقل برش را برای کاشت ایمپلنت ایجاد می کند، دیگر نیازی به بخیه زدن دندان و لثه بیمار نمی باشد.

جراحی حداقل برش نیز برای کاهش میزان خونریزی و تورم بعد از جراحی دندان گزینه بسیار مناسبی است. اما برای کاشت ایمپلنت به روش سنتی و معمولی، دندانپزشک نیاز دارد تا لثه را تا انتهای استخوان بریده تا بتواند موقعیت عصب های شما و استخوان ها را را بررسی کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

جراحی ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

ایمپلنت دبیجیتالی پدیده ای مدرن و بروز در امر دندانپزشکی است، آنها جایگزین دندان های از دست رفته هستند که به استخوان فک شما متصل می شوند، ایمپلنت ها دقیقاً مانند دندانهای طبیعی عمل می کنند، بنابراین به شما این امکان را می دهد از تمام غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید و در صورت مراقبت صحیح ممکن است این ایمپلنت های دندانی یک عمر دوام داشته باشد. اکنون با روش جدید ایمپلنت دندان دیجیتالی، پزشکان می توانند سریعتر و راحت تر از گذشته روش درمان را انجام دهند

حفره ای که ما برای قرار دادن ایمپلنت دندان در آن ایجاد می کنند، به قدری کوچک است که نیازی به بخیه زدن ندارد. این نه تنها دوره بهبودی درمان شما را کاهش می دهد، بلکه خطر تورم، خونریزی و عفونت را نیز کاهش می دهد. معمولاً کل جراحی ایمپلنت دیجیتال برای هر 1 الی 2 ایمپلنت دندان حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.

مراحل کاشت ایمپلنت به روش دیجیتالی

ایمپلنت های دندانی مانند دندان های طبیعی شما کار می کنند زیرا از نظر ظاهر و عملکرد کاملا مشابه دندان های طبیعی شما ساخته می شوند. ایمپلنت ها از یک ریشه با جنس تیتانیوم و یک تاج سرامیک به عنوان مینای دندان تشکیل شده است.

ریشه ایمپلنت دندان در استخوان فک شما قرار می گیرد و از آنجایی که جنس ایمپلنت از تیتانیوم است یک مزیت بزرگ بشمار می رود. تیتانیوم به دلیل زیست سازگار بودن آن با بدن استفاده می شود و نه تنها سمی و مضر نیست بلکه در واقع بهترین گزینه برای قرار گرفتن در استخوان فک شما بشمار می رود. در نهایت ریشه با یک تاج سرامیکی پوشانده می شود؛  این تاج نه تنها از نظر رنگ و درخشش مشابه دندان های طبیعی شما می باشد، بلکه بسیار محکم بوده و توانایی تحمل نیروی سایش و ضربه را دارد.

آیا درد ایمپلنت دیجیتالی کمتر از سایر روش های ایمپلنت دندان است؟

با جراحی سنتی ایمپلنت دندان، لثه باید در تمام محل مورد نظر کاشت دندان بریده شود. به همین دلیل است که اکنون بسیاری از بیماران به جراحی ایمپلنت دیجیتال روی آورده اند. جراحی ایمپلنت دیجیتال به حداقل برش نیاز دارد زیرا از عکس CT سه بعدی برای بررسی وضعیت استخوان و موقعیت عصبی دندان استفاده می شود.

از طرف دیگر، جراحی کاشت دندان به روش ایمپلنت معمولی نیاز به ایجاد یک برش بزرگ در امتداد لثه ها تا استخوان فک دارد ولی به دلیل مواد بی حس کننده بیمار در طول عمل، دردی احساس نمی کند.

مراحل کاشت ایمپلنت

مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتالی

نتیجه گیری

ایمپلنت های دیجیتالی تحولی عظیم در صنعت دندانپزشکی بوده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. این روش درمان محدودیت سنی خاصی نداشته و همه افراد می توانند برای بهبود سلامت دهان و دندان خود برای انجام ایمپلنت دیجیتالی به کلینیک تخصصی شبانه روزی رایا مراجعه نمایند.

لازم به ذکر است از آنجا که ایمپلنت های دندانی در استخوان فک شما قرار می گیرند، اگر به دلیل بیماری پریودنتال یا برخی شرایط خاص و بیماری های مربوط به دندان و لثه، دندان خود را از دست داده اید، ممکن است نتوانید این عمل را انجام دهید که دندانپزشکان سایر راه های جایگزینی دندان مانند پیوند استخوان و … را به شما پیشنهاد می دهند.