درمان کانال ریشه بدون درد در کودکان و بزرگسالان

کانال ریشه درمانی برای ترمیم و نگهداری دندان هایی است که به شدت پوسیده یا عفونی شده اند. این روش درمان کانال ریشه است که عصب و پالپ برداشته می شود و ناحیه داخل دندان تمیز می شود و با ماده خاصی پوشانده می شود. بدون درمان مناسب و به موقع کانال ریشه دندان بدون درد در کودکان و بزرگسالان، ممکن است بافت اطراف دندان دچار عفونت و آبسه شود و شرایط سختی را ایجاد کند.

اگرچه اعتقاد بر این است که درمان کانال ریشه همراه با درد است، اما با روش جدید درمان در کلینیک شبانه روزی رایا، شما می توانید تنها در یک جلسه 45 دقیقه ای بدون درد و ناراحتی، درمان شوید.

هیچ فردی نمی خواهد که به او گفته شود که به یک درمان فوری کانال ریشه دندان نیاز دارد. اما، بدتر از آن، هیچ کس نمی خواهد بشنود که فرزندش به کانال ریشه نیاز دارد. اما آیا کانال ریشه شدیدترین و دردناک ترین نوع عمل دندانپزشکی است؟

در واقع، نه. درمان کانال های ریشه تقریباً آنطور که بسیاری از مردم فکر می کنند وحشتناک نیستند. تکنیک های مدرن دندانپزشکی، درد ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند. با این حال، هنوز تفاوت های زیادی در درمان ریشه برای بزرگسالان و کودکان وجود دارد.

کانال ریشه بدون درد

کانال ریشه بدون درد کودکان و بزرگسالان

کانال های ریشه چیست؟

کانال ریشه، درمان ریشه دندان نیز نامیده می شود، کانال ریشه اساسا آخرین گامی است که برای نجات دندان آلوده شده، برداشته می شود. یک حفره، ترک یا مشکلات دیگر دندان، می تواند سلامت دهان و دندان را به خطر بیندازد.

در برخی مواقع عصب داخل دندان یا ز بین رفته است و یا دچار آبسه شده است. اساساً بدون کانال ریشه، دندان تا حدی آسیب دیده است که در برخی شرایط نیاز به کشیدن دارد.

هنگامی که بافت اعصاب دندان یا پالپ آسیب ببیند، ناحیه پالپ دندانی که شکسته می شود و باکتری ها شروع به تکثیر می کنند. در این صورت باکتری ها و سایر عوامل پوسیدگی دندان می توانند باعث آبسه یا عفونت شوند.

در طول کانال ریشه، داخل دندان کاملا تمیز می شود. اعصاب و پالپ به طور کامل برداشته می شوند. هنگامی که این روش درمان کامل می شود، دندان دیگر فاقد عصب فعال است. با این حال، خود دندان اکنون می تواند بدون ایجاد درد یا گسترش عفونت در دهان باقی بماند.

چرا کانال های ریشه به کشیدن دندان ارجحیت دارند؟

از کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت دندان معمولاً به هر قیمتی اجتناب می شود. هر دندان به حمایت از دندان های اطراف کمک می کند. برداشتن تنها یک دندان می تواند تأثیر منفی بر کل دهان و فک شما بگذارد.

اگر دندانی برداشته شود، دندان‌های باقی‌مانده می‌توانند به سمت داخل متمایل شوند، سوکت باز می‌تواند عفونت ایجاد کند و مشکلات دیگری ممکن است رخ دهد. به علاوه، جایگزینی دندان با ایمپلنت دندان می تواند برای برخی از افراد بسیار گران باشد. به طور کلی، کانال های ریشه جایگزین ارجح برای کشیدن دندان و راه های دیگر هستند.

آیا کودکان باید برای کانال ریشه، دندان هایشان را بکشند؟

دندانپزشکان تقریباً همیشه سعی می کنند از کشیدن دندان در بزرگسالان خودداری کنند. اما بچه ها چطور؟ از این گذشته، دندان های کودکان دائمی نیستند. آنها در نهایت زمانی که با دندان های دائمی جایگزین شوند، می افتند. آیا باید اجازه داد که دندان شیری عفونی به طور طبیعی بیفتد؟

به طور کلی، نه. دندان های شیری نقش مهمی در رشد دندان های دائمی دارند. آنها به عنوان راهنمای دندان دائمی زیر عمل می کنند. اگر دندان شیری زودتر از موعد خارج شود، دندان دائمی به اشتباه بیرون می آید. این می تواند منجر به کج شدن و تشکیل نامناسب دندان های دائمی شود.

حتی بدتر از آن، اگر یک دندان شیری از دست رفته باشد، دندان های اطراف احتمالاً به فضای خالی متمایل می شوند. وقتی دندان های دائمی سعی در بیرون آمدن دارند، زیر این دندان های شیری جابجا شده گیر می کنند. این می تواند منجر به مشکلات جدی ارتودنسی شود.

جراحی دندان و کانال ریشه

درمان کانال ریشه بدون درد

چه زمانی درمان کانال ریشه برای کودک ضروری است؟

دندان های شیری عفونی را نمی توان به سادگی بیرون کشید. در عین حال، نمی توان به آنها اجازه داد در دهان بمانند. حفره ها می توانند به سرعت به دندان های اطراف گسترش پیدا کنند. در واقع، دندان های شیری به مراتب بیشتر از دندان های بالغ در برابر پوسیدگی آسیب پذیر هستند.

کانال ریشه بهترین راه برای درمان عفونت است. مهمتر از آن، کانال ریشه تنها تضمین کننده عدم بازگشت عفونت است.

آنتی بیوتیک ها چه نقشی در کانال ریشه دارند؟

آنتی بیوتیک ها معمولاً چند روز قبل از کانال ریشه به بیمار داده می شود. این به پاکسازی باکتری های اطراف بافت ملتهب لثه کمک می کند. هنگامی که این باکتری ها برداشته شوند، دندانپزشک زمان بیشتر و راحت تری را برای استفاده از بی حسی خواهد داشت که به طور چشمگیری سطح درد و ناراحتی بیمار را کاهش می دهد.

کانال های ریشه شهرت بدی دارند زیرا گاهی اوقات، اقدامات اورژانسی باید بدون دوره آنتی بیوتیک انجام شود. بی‌حس‌کننده روی بافت‌های ملتهب خیلی خوب عمل نمی‌کند، که این روش را بسیار دردناک‌تر می‌کند. خوشبختانه، اکثر کانال های ریشه در کودکان نیازی به انجام اقدامات اورژانسی ندارند.

درمان کانال ریشه بدون درد در کودکان چگونه انجام می شود؟

روش‌های درمان ریشه برای کودکان و بزرگسالان شباهت‌های زیادی دارند اما تفاوت‌های بسیار مهمی نیز دارند. هم کودکان و هم بزرگسالان معمولاً به پالپوتومی نیاز دارند.

در این روش دندان بی حس می شود و مواد عفونی داخل آن خارج می شود. سپس یک دندان بالغ پر می شود که باعث ثبات طولانی مدت دندان می شود. اما دندان کودک به طور طبیعی بعد از مدتی می افتد، بنابراین معمولاً پر نمی شود. در عوض، دندان با کلاهک یا تاج محکم می شود. این عمل دندان شیری را به اندازه کافی در جای خود محکم نگه می دارد تا به عنوان دندان دائمی عمل کند.

مراحل درمان کانال ریشه دندان

درمان کانال ریشه دندان

سخن آخر

اگر دچار درد، التهاب و عفونت دندان و بافت های اطراف دندان شده اید، در اولین فرصت به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا مراجعه کنید تا با درمان کانال ریشه دندان بدون درد و خونریزی، عمل موفقیت آمیز و بدون دردسری داشته باشید.