کاشت دندان با ایمپلنت

از دست دادن دندان ها واقعه تلخ و ناراحت کننده ای برای همه افراد بشمار می رود که خیلی از بیماران برای جبران و جایگزین کردن دندان های آسیب دیده و از دست رفته خود به کاشت دندان از طریق ایمپلنت روی می آورند. در همه خدمات و روش های پزشکی خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد که ممکن است بیماران به تجهیزات و لوازم پزشکی واکنش های مختلفی نشان دهند.به عنوان مثال حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم یکی از عوارض احتمالی است که به ندرت در بیماران رخ می دهد.

ایمپلنت های دندانی شناخته شده ترین روش برای جبران دندان ها می باشد به طوری که دندان جایگزین از نظر شکل و اندازه کاملا مشابه دندان های اصلی فرد بوده و فلزی پیچ مانند از جنس تیتانیوم به عنوان ریشه دندان در استخوان فک قرار می گیرد تا از ایمپلنت پشتیبانی کند.

ایمپلنت های دندانی به شرایط استخوان فک و نوع دندانی که قرار است ایمپلنت در آن قرار بگیرد، بستگی دارند. همچنین کاشت دندان با بیش از یک روش جراحی انجام می شود و گاهی انجام مراحل کاشت ممکن است چندین ماه طول بکشد.

ایمپلنت دندان چیست؟

کاشت دندان با ایمپلنت

حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

همه بیمارانی که دندان های خود را به دلایل مختلفی از دست داده اند، می توانند لذت داشتن دوباره دندانی شبیه دندان طبیعی خود را تجربه کنند. در روش ایمپلنت دندان، از فلز تیتانیوم استفاده می شود. تیتانیوم به دلیل داشتن استحکام بالا، سازگاری با بدن و مو دوام و ماندگاری بالا، بهترین و سازگارترین فلز در کاشت ایمپلنت می باشد ولی دربعضی مواقع امکان شکست عمل ایمپلنت به دلیل حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم وجود دارد که این مسائل می تواند مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن و … باشد.

به طور کلی تیتانیوم با سلول های بدن سازگاری بسیار بالایی دارد و میزان موفقیت استفاده از تیتانیوم بیش از 95 درصد می باشد. بعد از کشیدن دندان، فلز تیتانیوم به عنوان ریشه دندان در استخوان فک قرار گرفته و باعث ایجاد یک پایه ثابت برای پروتز و تاج دندان می شود.

در اکثر اوقات عمل کاشت دندان به روش ایمپلنت بدون هیچ گونه مشکل و عوارض خاصی انجام می شود اما با این حال در برخی موارد بدن به تیتانیوم حساسیت نشان داده و آن را پس می زند. چند نمونه از واکنش های آلرژیک و حساسیت زایی که بدن نسبت به ایمپلنت تیتانیومی از خود نشان می دهد را توضیح می دهیم.

نشانه های حساسیت به فلز تیتانیوم

واکنش های حساسیت زایی که عمل ایمپلنت را با شکست مواجه می کند عبارت اند از:

  • کهیر و خارش شدید
  • اگزما
  • شکستن ایمپلنت در استخوان فک
  • تورم لثه و دندان
  • عفونت و التهاب در نواحی بافت لثه اطراف ایمپلنت
  • درد و خونریزی لثه
  • تحلیل رفتن استخوان فک

فلز تیتانیوم به این دلیل که می تواند به راحتی با استخوان فک جوش بخورد، به طور عمده در کلینیک های پزشکی از آن برای ایمپلنت دندان استفاده می شود درصورت بروز واکنش های حساسیت زا و آلرژیک به ایمپلنت دندان، فرایند کاشت با شکست مواجه شده و پزشک مجبور به تعویض فلز تیتانیوم با پایه های غیر فلزی مانند پایه سرامیکی و یا پایه زیرکونیوم می شود.

حساسیت به فلز تیتانیوم

نشانه های حساسیت به تیتانیوم

بهترین جایگزین ایمپلنت تیتانیوم

در واقع واکنش های آلرژیک به دلیل نوعی اختلال در سیستم ایمنی رخ می دهد، بنابراین توصیه می شود قبل از عمل کاشت نزد پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید.

ایمپلنت سرامیکی که از اکسید زیرکونیوم ساخته می شوند، بهترین و ایمن ترین روش برای جایگزینی ایمپلنت تیتانیوم می باشد. این ایمپلنت هیچ گونه حساسیت در بدن ایجاد نمی کندو برای آنان که تست آلرژیشان نسبت به تیتانبوم مثبت می باشد مناسب است.

قیمت خوب، رنگ مواد مناسب و عدم حساسیت بیماران به پایه های غیر فلزی مانند زیرکونیوم از ویژگی های خوب پایه های سرامیکی بشمار می رود. غالباً ایمپلنت زیرکونیوم با یک لایه سرامیک پوشانده می شود تا دندان ها سفیدتر به نظر برسند.

مهمترین مزیت این نوع از ایمپلنت این است که می تواند در مواردی که بیمار به تیتانیوم آلرژی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. زیرکونیوم بهترین گزینه برای ایمپلنت های تیتانیوم در نظر گرفته می شود. ایمپلنت های سرامیکی به دلیل مطابقت مناسب آن ها با رنگ مینای دندان طبیعی، عدم وجود واکنش های آلرژیک در بیمار بهترین گزینه برای جایگزین کردن دندان از دست رفته بشمار می رود تنها عیب این نوع از ایمپلنت ها این است که ایمپلنت های سرامیک های موادی بادوام نیستند.

سوالات متداول حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم

آلرژی به پایه تیتانیوم چقدر در بین بیماران شایع است؟

واکنش های حساسیت زا و آلرژِیک در بیماران بسیار امری نادر و در حدود 0/6 درصد از افرادی که کاشت ایمپلنت دندان داشته اند رخ می دهد. واکنش های آلرژیک به ایمپلنت تیتانیوم می تواند خفیف و یا در برخی از بیماران شدیدتر باشد و بعضی از نشانه های آن شامل شل شدن ایمپلنت، التهاب، درد، خونریزی، خارش و سوزش و … می باشد.

اگر تست بیمار نشان دهنده حساسیت فرد به تیتانیوم باشد، چه باید کرد؟

خیلی از بیماران تصور می کنند اگر تست های نشان دهنده واکنش حساسیت زا به ایمپلنت را انجام بدهند و نتیجه تست آلرژی آن ها مثبت باشد باید بیخیال کاشت دندان به روش ایمپلنت شوند، ایمپلنت های دندانی از جنس زیرکونیا یکی دیگر از راه های جایگزین دندان از دست رفته هستند که در اصل از سرامیک ساخته شده اند و همان عملکرد ایمپلنت تیتانیومی را دارند.

تفاوت قیمت ایمپلنت تیتانیوم و زیرکونیا چقدر است؟

ایمپلنت های زیرکونیا و تیتانیوم به دلیل نحوه نصب متفاوت و تعداد قطعات ایمپلنت با یکدیگر متفاوت می باشد. ایمپلنت زیرکونیا به دلیل داشتن قطعات بیشتر هزینه بیشتری نسبت به ایمپلنت تیتانیومی دارد. به طور کلی تعرفه ایمپلنت دندان شامل مراحل عکس برداری، ویزیت، مشاوره، مواد، عمل جراحی، معاینات و مراقبت های ویژه است که برای هر فرد با دیگری متفاوت می شود.

استفاده از ایمپلنت زیرکونیا

اهمیت انتخاب ایمپلنت

سخن آخر

ایمپلنت دندان یکی از مهم ترین خدمات دندانپزشکی بشمار می رود که به عنوان دندان جایگزین در استخوان فک بیمار قرار می گیرد و مانند یک دندان طبیعی عمل می کند. به همین دلیل انتخاب یک کلینیک مناسب برای کاشت دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بهتر است قبل از کاشت دندان به روش ایمپلنت از عدم حساسیت به ایمپلنت تیتانیوم اطمینان حاصل نمایید و سپس عمل جراحی را انجام دهید.