جراحی دندان عقل در خواب

دندان عقل سومین و آخرین ردیف دندان های آسیاب فک بالا و پایین است و معمولا بین 18 تا 25 سالگی شروع می شود و معمولاً دندان عقل روی رشد سایر دندان ها تأثیر می گذارد که باعث ازدحام دندان ها می شود که اغلب زمانی این اتفاق می‌افتد که فضای کافی برای رشد نداشته باشد و یا از ابتدا به صورت نامناسب رشد کند که می توان آن را از طریق جراحی دندان عقل در خواب خارج کرد.

جراحی دندان عقل روشی است برای برداشتن یک یا چند دندان عقل در صورتی که فضای کافی برای رشد آنها وجود نداشته باشد و منجر به درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود. همچنین ممکن است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده دندان عقل کشیده شود. مراحل جراحی دندان عقل بیهوشی قبل از جراحی کشیدن دندان، دندانپزشک ممکن است از یکی از سه نوع بی حسی از جمله: بی حسی موضعی استفاده کند.

دندانپزشک با یک یا چند تزریق بی حسی موضعی را در نزدیکی محل رویش دندان در هر بار کشیدن دندان، تزریق می کند. بی حسی موضعی از درد جراحی دندان عقل جلوگیری می کند، حتی اگر مقداری فشار و حرکت را در طول عمل احساس کنید و البته در صورت استفاده از بی حسی موضعی شما در طول عمل بیدار و کاملا هوشیار هستید.

یکی از مزایای جراحی دندان عقل در خواب، عدم هوشیاری از روند درمان و جراحی است که بیمار در طول عمل بیهوش است و دندانپزشک می تواند با تمرکز کامل و بدون نگرانی از تکان خوردن بیمار، جراحی را انجام دهد. جراحی دندان عقل در خواب باعث بیهوشی شما در حین عمل می شود تا هیچ گونه دردی را احساس نکنید.

جراحی دندان عقل در خواب

جراحی دندان عقل نهفته

نحوه برداشتن دندان عقل با جراحی

دندان عقل آخرین دندانی است که در فک شما رشد می کند و اغلب فضای کافی برای بیرون زدگی در موقعیت صحیح مانند دندان های دیگر در دهان شما وجود ندارد. برخی از دندان ها ممکن است به طور کامل ظاهر نشوند زیرا توسط دندان دیگری تحت تاثیر قرار گرفته اند یا ممکن است بخشی از لثه (مخاط دهان) شوند.

در طی جراحی دندان عقل، پزشک برشی در لثه ایجاد می کند تا دندان ها و استخوان ها نمایان شود. پزشک استخوانی را که مانع از دسترسی به ریشه دندان عقل می شود را برمی دارد و ممکن است لازم باشد دندان به دو یا سه تکه بریده شود تا بتوان آن را از بین برد. سپس جراح، دندان عقل را تحت بیهوشی عمومی می کشد، سپس محل دندان مولر برداشته شده را تمیز می کند. در نهایت دندانپزشک برش لثه را با بخیه می بندد تا بهبودی دندان را تسریع دهد.

جراحی دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل در موقعیتی بدون مشکل باشد و خطر بروز عوارض جانبی کم باشد، ممکن است دندانپزشک توصیه کند که برای جراحی دندان عقل در خواب اقدام نکنید. هنگامی که برای معاینه معمولی دندان های خود به کلینیک های دندانپزشکی می روید، دندانپزشک شما می تواند با بررسی دندان عقل شما و محل برخورد آن با بقیه دندان، بهترین توصیه را برای جراحی یا نکشیدن دندان به شما کند.

در صورت لزوم، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به عکسبرداری توسط اشعه ایکس از دندان عقل شما داشته باشد. نکته مهم این است که از سلامت دندان عقل خود در همه مراحل زندگی آگاه باشید زیرا تا زمانی که علائم شدید درد دندان عقل ظاهر شوند، ممکن است مشکلاتی بدون اطلاع از آنها ایجاد شود

جراحی دندان عقل نهفته

بررسی وضعیت سلامت دندان عقل

خطرات بالقوه کشیدن دندان عقل با جراحی چیست؟

اکثر بیماران بدون هیچ مشکل و عارضه ای به طور کامل بهبود می یابند.

  • ممکن است در زمان جراحی دندان عقل خونریزی خفیفی وجود داشته باشد که معمولاً خیلی سریع متوقف می شود و بعید است که مشکلی ایجاد کند.
  • اگر در خانه هستید و ناحیه مجدداً خونریزی می کند، معمولاً می توان با فشار دادن حداقل 10 دقیقه آن ناحیه و سپس بسته شدن آن با دستمال، درد را متوقف کرد.
  • اگر خونریزی متوقف نشد، لطفاً با کلینیکی که در آن جا دندان عقل خود را عمل کرده اید تماس بگیرید.

احتمال خطر آسیب اعصاب نزدیک دندان عقل

در موارد استثنایی، کشیدن دندان عقل می تواند منجر به ضعیف شدن فک یا شکستگی احتمالی فک شود که میزان بروز آن بسیار کم و کمتر از 1 درصد است.

دو عصب بسیار نزدیک به دندان عقل پایین وجود دارد و اعصاب می توانند از نظر نزدیکی به دندان عقل متفاوت باشند. عصب زبانی به زبان شما حس می دهد در حالی که عصب دندانی تحتانی به لب پایین و پوستی که چانه را می پوشاند احساس می دهد.

گاهی اوقات ممکن است این اعصاب در حین کشیدن دندان آسیب شوند. اگر دندان عقل از عصب دور باشد، خطر عصب پایینی دندان کمتر از 1 درصد است، اما اگر عصب در تماس با دندان بسیار نزدیک باشد، خطر ممکن است تا 9 ٪ باشد، و خطر عصب زبانی کمتر از 0.5٪ است.

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان عقل

  1. عفونت بعد از کشیدن دندان عقل جراحی را می توان با تمیز نگه داشتن ناحیه با شستشو با آب یا دهانشویه از روز بعد از عمل کاهش داد.
  2. توصیه می شود تا چند روز پس از کشیدن دندان عقل سیگار نکشید، زیرا سیگار می تواند خطر ابتلا به خشکی دهان را افزایش دهد.
  3. همچنین ممکن است نیاز به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک پس از عمل داشته باشید.
  4. معمولاً لازم است چند روز از محل کار خود مرخصی بگیرید و برای این مدت از ورزش های شدید خودداری کنید.
  5. بسته به نوع بیهوشی مورد استفاده، ممکن است 24 ساعت پس از بیهوشی وریدی و 48 ساعت پس از بیهوشی عمومی نتوانید رانندگی کنید.
کشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل با بی حسی 

سخن آخر

کلینیک شبانه روزی رایا با بهترین و حرفه ای ترین کادر درمان در زمینه جراحی دندان عقل در خواب و یا کاشت ایمپلنت، ارتودنسی و … در بالاترین سطح استاندارد کاری، آماده خدمت رسانی به شما است. در صورت داشتن سوال و اطلاع از هزینه های درمان از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.