تفاوت ایمپلنت دندانی دیجیتال و معمولی

بین ایمپلنت های دندانی فوری و سنتی تفاوت های اساسی وجود دارد، چه از نظر روش عمل، چه از نظر زمان لازم برای تکمیل فرآیند ایمپلنت دندان، چه از نظر مزایا و معایب هر یک از این دو روش. به همین دلایل تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی بیماران اغلب دو گزینه متفاوت برای کاشت دندان پیش رو دارند.

ایمپلنت های دندانی چه دیجیتالی و چه سنتی، یکی از تکنیک های خوبی هستند که خدمات مربوط به کاشت دندان به طور گسترده در کلینیک های دندانپزشکی ارائه می شود.

در این مقاله، ما تفاوت بین ایمپلنت های دندانی دیجیتالی و سنتی، مزایا و معایب هر کدام از این روش ها، علاوه بر خطرات احتمالی ناشی از ایمپلنت دندان و نحوه انتخاب پزشک یا کلینیک مناسب را مورد بحث قرار می دهیم.

نفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

تفاوت ایمپلنت فوری و معمولی

تفاوت بین ایمپلنت های دندانی دیجیتالی و سنتی

به طور کلی دو روش برای ایمپلنت وجود دارد که یا ایمپلنت های دیجیتالی و فوری و یا سنتی هستند. این دو روش از نظر عمل جراحی و همچنین مزایا و معایب با یکدیگر تفاوت دارند و اگرچه ایمپلنت های سنتی برای مدت طولانی دوام می آورند، اما اگر به دنبال یک روش بدون درد و سریع و با بهترین نتیجه هستید، ایمپلنت های دیجیتالی گزینه مناسب تری می باشند.

برجسته ترین تفاوت بین ایمپلنت های دندانی فوری و سنتی شامل موارد زیر است:

  • ایمپلنت های فوری نیازی به جراحی های پیچیده و دردناک ندارند.
  • ایمپلنت های فوری با پیشرفت روزافزون تکنیک های دندانپزشکی گسترش چشمگیری پیدا کرده اند ، زیرا از ایمپلنت های دندانی رایج تر و گسترده تر هستند.
  • جراحی سنتی کاشت دندان در چندین جلسه انجام می شود که ممکن است شامل دو عمل جراحی و بخیه زدن برش جراحی با لثه باشد.
  • ایمپلنت های فوری دندان پس از کشیدن دندان های آسیب دیده در همان روز انجام می شود، برعکس ایمپلنت های سنتی که درمان دندان در آن حداقل در سه ماه انجام می شود.
  • مراحل کاشت دندان به روش ایمپلنت دیجیتالی برخلاف ایمپلنت های دندانی سنتی، که ماه ها طول می کشد با سرعت انجام می شوند.
  • بیمار دو گزینه ایمپلنت فوری یا سنتی برای کاشت دندان پیش رو دارد و انتخاب یکی از آن ها اغلب بر اساس وضعیت سلامتی بیمار و همچنین با توجه به وضعیت لثه و استخوان فک و در نهایت به تصمیم دندانپزشک، انجام می شود.
  • برای اینکه بتوانیم تفاوت بین ایمپلنت های دندانی فوری و سنتی را بهتر بشناسیم، باید مزایا و معایب هر نوع را بدانیم تا بتوانیم تفاوت بین آنها را ترسیم کنیم.

توضیح ایمپلنت های دندانی سنتی با جزئیات کامل

ایمپلنت های دندانی سنتی، نوعی از ایمپلنت های دندانی جایگزین هستند که طبیعت دندان را تقلید می کنند و پایه ایمپلنت که از جنس تیتانیوم است در استخوانی که از تاج دندان پشتیبانی می کند، قرار می گیرد و در صورت مراقبت صحیح از آن ها، ممکن است تا آخر عمر دوام بیاورند.

قرار دادن ایمپلنت ها در استخوان فک بیماران و سپس منتظر ماندن برای بهبودی دندان به مدت 3 تا 6 ماه قبل از اقدامات ترمیم دندان لازم است تا بتوان در این مدت تاج دندانی برای پشتیبانی از پایه ایمپلنت ساخته شود.

طبق قوانین علمی تدوین شده، دندانپزشکان باید به مدت سه ماه برای جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین و شش ماه در فک بالا منتظر بمانند تا ساختار جدید دندان را شکل بگیرد و این مدت زمان از انواع تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی است. زیرا در ایمپلنت دیجیتالی بلافاصله پس از قرار گرفتن ایمپلنت ها در فک مراحل کاشت انجام می شود و در همان جلسه به پایان می رسد.

ایمپلنت های معمولی و سنتی، روشی تأیید شده است که اکثریت قریب به اتفاق برای ایمپلنت های دندانی انتخاب می کنند و این روش  به طور کلی مستلزم در دسترس بودن مقدار مناسب استخوان فک و ایمنی لثه ها در برابر بیماری است.

معایب ایمپلنت معمولی

معایب ایمپلنت معمولی و سنتی

مزایای کاشت ایمپلنت معمولی

  • ایمپلنت های دندانی از خراب شدن استخوان های فک جلوگیری می کنند، بنابراین از آسیب دیدن بقیه دندان ها محافظت می کند.
  • بیمار می تواند غذا را به طور طبیعی، با همان قدرت اولیه دندان های طبیعی بجود.
  • دندانهای کاشته شده به گونه ای کاشته می شوند که هم از نظر ظاهر و هم از نظر کاربرد دندانهای طبیعی را تقلید می کنند.
  • ایمپلنت های دندانی سنتی راه حل مناسبی برای جایگزینی دندان های شکسته، از دست رفته یا جبران ناپذیر از طریق روش های دیگر هستند.
  • در صورت مراقبت و تمیز کردن دندانهای مصنوعی، توسط مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و پیگیری دوره ای دندانپزشک ، به صورت مادام العمر ماندگار می شوند.
  • مواد تیتانیومی که در تکنیک های ساخت ایمپلنت دندان استفاده می شود، از نظر بیولوژیکی با بدن سازگار است، زیرا پایه ایمپلنت با استخوان های فک ترکیب می شود و دندان های قوی و پایداری را ایجاد می کند.

معایب کاشت ایمپلنت معمولی

با وجود مزایای زیاد ایمپلنت های دندانی، ممکن است موارد منفی و معایبی به ویژه برای ایمپلنت های دندانی معمولی وجود داشته باشد و این موارد منفی شامل موارد زیر است:

  • اغلب نیاز به تعمیرات و ترمیم منظم دارد.
  • ممکن است زمان بهبودی نسبتاً طولانی در حدود چند ماه نیاز داشته باشد تا دندان به طور کامل بهبود و تثبیت یابد.
  • ممکن است در حین کاشت احساس درد کنید و این مورد از طریق بیهوشی کنترل شود.

شما با دونستن این موارد می توانید آگاهی بیشتری نسبت به تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی بدست آورید.

جزئیات کامل ایمپلنت فوری دندان

اغلب برای بیمارانی که از جراحی عمولی ترس دارند و نمی توانند روند درمان را تحمل کنند، ایمپلنت دیجیتالی نجام می شود. در برخی موارد دندانپزشک مجبور می شود بلافاصله پس از کشیدن دندان، دندان آسیب دیده را تعویض کند. بنابراین، در برخی موارد پزشکان ترجیح می دهند ایمپلنت فوری را همزمان با کشیدن دندان آسیب دیده قرار دهند که به منظوری اجتناب از جراحی های متعدد است.

و همچنین برای کاهش ناراحتی بیمار و تسریع کل عمل، گاهی اوقات ممکن است بیمار نیاز به یک عمل تکمیلی مانند پیوند استخوان داشته باشد و این ایمپلنت در بیشتر موارد قابل انجام است و به طور کلی ایمپلنت دیجیتالی به سلامت استخوان های فک و مقدار مناسب نیاز دارد.

مزایای ایمپلنت فوری دندان

نیاز به جراحی های متعدد ندارد.

  1. از بیمار حمایت روانی می کند و ناراحتی او را کاهش می دهد.
  2. هزینه کمتر و زمان عمل نسبت به ایمپلنت های دندانی سنتی کمتر می باشد.
  3. نتایج فوری به همراه دارد، زیرا دندان های آسیب دیده پس از کشیده شدن دندان در همان روز با ایمپلنت های فوری جایگزین می شوند.
  4. این روش در زمان شما صرفه جویی می کند، زیرا در مقایسه با ایمپلنت های سنتی دندان، سه تا چهار ماه در وقتتان صرفه جویی می شود.
  5. ایمپلنت های فوری دندان بهترین راه حل هنگام از دست دادن تمام دندان ها است، زیرا این کار در سریع ترین زمان انجام می شود که باعث افزایش اعتماد به نفس و وضعیت روانی بیمار می شود.
مزایا و معایب ایمپلنت فوری

مزایای ایمپلنت دیجیتالی

سخن آخر

در این مقاله به توضیح کامل تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی پرداخته ایم که شما می توانید با انجام عمل ایمپلنت دیجیتالی در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید.