بعد از ایمپلنت چه دارویی باید مصرف کنیم؟

بسیاری از بیماران از اینکه کاشت ایمپلنت دندانی چقدر ساده می تواند باشد و چگونه پس از آن ناراحتی بسیار کمی را تجربه می کنند، شگفت زده می شوند. ممکن است بعد از جراحی این سوال برایتان پیش بیاید که بعد از ایمپلنت دندان چه دارویی باید مصرف کنیم؟ در ادامه مقاله به توضیح کامل دستور العمل های بعد از جراحی ایمپلنت دندان می پردازیم.

پیشرفت های تکنولوژیکی و آماده سازی دقیق دندان ها از قبل به این معنی است که کاشت ایمپلنت یک روش جراحی جزئی نسبتا ساده است. بسیاری از ارزیابی ها و برنامه ریزی های کاشت ایمپلنت از قبل انجام می شود.

دندانپزشک ایمپلنت شما یک معاینه کامل از دهان شما انجام خواهد داد که شامل گرفتن رادیوگرافی (اشعه ایکس) و گاهی اوقات سی تی اسکن از فک شما برای ارزیابی شکل و وضعیت استخوان شما خواهد بود. این کار به دندانپزشک اجازه می دهد تا دقیقاً نحوه و مکان قرارگیری ایمپلنت ها در طول درمان شما را برنامه ریزی کند.

کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

پس از درمان کاشت دندان چه کاری باید انجام دهید؟

هنگامی که تصمیم گرفتید که از ایمپلنت های دندانی استفاده کنید، ترس اصلی شما ممکن است از روزی باشد که عمل ایمپلنت انجام می شود. اما بهتر است که به مراقبت های فوری و طولانی مدت بعد از دندان های جدید خود نیز فکر کنید.

پس از درمان کاشت ایمپلنت دندان، این وظیفه شما خواهد بود که هر روز بهداشت دهان و دندان را برای سلامت ایمپلنت های خود رعایت کنید. مانند دندان های طبیعی، مهم است که برای جلوگیری از مشکلات، ایمپلنت را مانند دندان های طبیعی دندان را سالم نگه دارید که شامل بازدیدهای منظم از متخصص بهداشت خواهد بود.

به گفته سازمان بهداشت دهان، “اگر از ایمپلنت های شما به خوبی مراقبت شود، و اگر استخوانی که روی آن نصب شده است قوی و سالم باشد، می توانید انتظار داشته باشید که آنها برای سال های زیادی دوام بیاورند.”

دستورالعمل هایی توسط دندانپزشک به شما داده می شود که نحوه مراقبت از دهان خود را بلافاصله پس از درمان توضیح می دهد. موارد زیر همچنین راهنمایی هایی در مورد آنچه که پس از کاشت ایمپلنت انتظار دارید و چگونه ایمپلنت های دندانی و دهان خود را سالم نگه دارید ارائه می دهد.

آیا باید قبل از کاشت ایمپلنت، از کار مرخصی بگیرم؟

بعید است که نیاز به مرخصی از کار داشته باشید، اما ممکن است بخواهید برای احتیاط یک یا دو روز تعطیل برنامه ریزی کنید. سعی کنید تا چند روز بعد از درمان هیچ تعهد اجتماعی یا کاری بزرگی ترتیب ندهید.

آیا به کسی نیاز دارم که بعد ایمپلنت، مرا همراهی کند؟

به شما توصیه می شود در روز کاشت ایمپلنت از شخص دیگری بخواهید که شما را به خانه برساند. دندانپزشکان ایمپلنت معمولاً از بی حسی موضعی استفاده می کنند، اما در صورت درخواست می توانند به شما آرام بخش های قوی تر نیز ارائه دهند. این می تواند از طریق دهان یا از طریق داخل وریدی داده شود.

اگر آرامبخش را انتخاب کردید، یک فرد مسئول باید شما را تا قرار ملاقات همراهی کند، در جراحی بماند و بعد از آن شما را به خانه همراهی کند. دندانپزشک شما همچنین توصیه های بیشتری به شما می دهد که در صورت انتخاب آرامبخش، باید از آنها پیروی کنید.

آیا بعد از ایمپلنت باید داروی خاصی مصرف کنم؟

ممکن است نیازی به تسکین درد نداشته باشید، اما مطمئن شوید که مسکن های مناسب برای بعد از عمل در اختیار دارید. اگر به هر دارویی حساسیت دارید، لطفاً این موضوع را با دندانپزشک ایمپلنت خود در میان بگذارید.

  • مصرف آنتی بیوتیک ها

ممکن است دندانپزشک به شما آنتی بیوتیک بدهد تا قبل یا بعد از عمل مصرف کنید. اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود، برای کمک به جلوگیری از عفونت، حتما نسخه خود را تمام کرده باشید.

مصرف آنتی بیوتیک

مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت

آیا از دهانم خون می آید؟

مقداری خونریزی جزئی پس از کاشت ایمپلنت دندان طبیعی است. دندانپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که با گاز گرفتن محکم روی یک گاز به مدت حدود یک ساعت، روی ناحیه مورد نظر فشار وارد کنید. سپس پد باید به آرامی برداشته شود. در صورت لزوم این کار را با یک پد گاز دیگر برای 30 دقیقه دیگر تکرار کنید. در موارد بعید که خونریزی ادامه پیدا کرد، یک چای کیسه ای مرطوب شده را به مدت 30 دقیقه گاز بگیرید. اسید تانیک موجود در برگ های چای به تقویت لخته شدن خون کمک می کند.

پس از کاشت ایمپلنت، احتمال خونریزی بسیار کمتری در مقایسه با کشیدن دندان خواهید داشت، زیرا ایمپلنت در شکاف قرار می گیرد. هیچ محل استخراج باز برای بهبودی باقی نمانده است.

پس از درمان ایمپلنت از شستشوی دهان خودداری کنید و سعی کنید تا پایان روز محل جراحی را با زبان یا انگشتان خود مختل نکنید. این ممکن است با از بین بردن لخته خون ایجاد شده باعث خونریزی شود. تف، نی مکیدن یا دود نکنید. این همچنین می تواند لخته های خون را از بین ببرد و روند بهبود را کند کند.

بعد از کاشت ایمپلنت باید استراحت کنم؟

فعالیت‌های خود را در روز جراحی محدود کنید زیرا فعالیت بدنی می‌تواند باعث ضربان‌شدن و تشدید خونریزی شود. اگر خونریزی ادامه داشت، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا صورتم متورم خواهد شد؟

ممکن است پس از درمان دچار تورم و/یا کبودی شوید. تورم تا روز بعد از جراحی مشخص نمی شود و دو تا سه روز بعد به اوج خود می رسد. این طبیعی است و می‌توان آن را با استفاده فوری از کیسه‌های یخ (یا کیسه‌ای نخود فرنگی منجمد) که در یک حوله پیچیده شده و در سمتی از صورت که در آن ایمپلنت‌ها قرار داده شده است، کاهش داد. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که در روز قرار دادن، کیسه های یخ را باید به مدت 20 دقیقه و 10 دقیقه خاموش کنید. بعد از 24 ساعت یخ دیگر اثری نخواهد داشت. در این مرحله، اعمال گرمای مرطوب می تواند در کاهش اندازه تورم مفیدتر باشد.

چه زمانی باید مسکن مصرف کنم؟

این احتمال وجود دارد که بعد از کاشت ایمپلنت دندان، ناراحتی خفیفی را تجربه نکنید. دندانپزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که اولین دوز مسکن خود را قبل از از بین رفتن داروی بیهوشی مصرف کنید و سپس آنها را به طور منظم با حداکثر دوز اعلام شده برای دو روز اول پس از جراحی مصرف کنید. برای اکثر بیماران، داروهای مسکن بدون نسخه که به طور معمول برای سردرد مصرف می کنید، کافی است.

هر گونه درد یا ناراحتی پس از جراحی باید به تدریج هر روز کاهش یابد. اگر بعد از چند روز افزایش درد و تورم را تجربه کردید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید، که در مورد مراقبت های پس از آن و داروهای مسکن مناسب برای حفظ آرامش شما توصیه می کند.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت طولانی مدت از ایمپلنت

مراقبت بلند مدت از ایمپلنت

هنگامی که ایمپلنت های جدید و لثه اطراف بهبود یافتند و دندان های جایگزین شما نصب شدند، باید مانند دندان های طبیعی و طبیعی از آنها مراقبت شود. برای حفظ سلامت دندان ها و لثه های خود، دو بار در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و به طور منظم به دندانپزشک و بهداشت مراجعه کنید.

اگر تمیز کردن دندان ضعیف باشد، باکتری ها می توانند تجمع کرده و باعث التهاب شوند. در صورت عدم درمان، التهاب می تواند باعث از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود. در نهایت، ایمپلنت لنگرگاه خود را در استخوان از دست می دهد، شل می شود و می تواند بیفتد.