انواع بی حسی مورد استفاده در جراحی دندان

جراحی دندان، به ویژه زمانی که از بیهوشی استفاده می شود، می تواند برای بسیاری از افراد یک اتفاق ترسناک باشد. با این حال، زمانی که این بیهوشی توسط یک جراح دهان و فک و صورت آموزش دیده و تایید شده انجام می شود، کاملا بی خطر است و به تسکین اضطراب و درد جراحی دهان کمک می کند. در ادامه به توضیح انواع بی حسی مورد استفاده در جراحی دندان می پردازیم.

سه نوع اصلی بیهوشی معمولاً در جراحی دهان استفاده می شود: بی حسی موضعی، آرام بخش IV و بیهوشی عمومی. همیشه دستورالعمل های آماده سازی و مراقبت های بعد از جراح دهان خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که یک روش ایمن و موفق دارید.

 

انواع آرامبخشی

انواع مختلف آرامبخشی

انواع بی حسی مورد استفاده در دندانپزشکی

در زیر به توضیح انواع بی حسی مورد استفاده در جراحی دندان در کلینیک شبانه روزی رایا می پردازیم. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • بی حسی موضعی

اگر حفره دندان دارید، به احتمال زیاد در دندانپزشکی از بی حسی موضعی استفاده می شوذ. بی‌حسی موضعی یک داروی بی‌حس‌کننده است که مستقیماً به ناحیه‌ای که قرار است درمان شود، معمولاً لثه‌های اطراف دندان آسیب‌دیده تزریق می‌شود.

بی حسی موضعی معمولاً در طی یک جراحی جزئی که می تواند به سرعت انجام شود، مانند پر کردن حفره استفاده می شود. در طول عمل دندانپزشکی هوشیار می مانید و دردی احساس نمی کنید. شما فقط فشار ابزارهای دندانپزشکی را احساس خواهید کرد.

گاهی اوقات از اکسید نیتروژن همراه با بی حسی موضعی استفاده می شود. این روش معمولاً به عنوان “گاز خنده” نامیده می شود، ترکیبی از اکسید نیتروژن و اکسیژن است که از طریق ماسکی که روی بینی خود قرار داده شده است، تنفس می کنید. با اکسید نیتروژن، شما هوشیار خواهید ماند و احساس آرامش خواهید کرد و در طول عمل، دردی را احساس نخواهید کرد. پس از برداشتن ماسک، اثرات اکسید نیتروژن به سرعت از بین می رود.

این بی حسی موضعی برای اکثر اعمال جزئی بسیار ایمن و موثر است. بی حسی موضعی بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. تا چند ساعت بعد از این عمل، در گونه ها، لب ها و لثه های خود بی حسی احساس خواهید کرد. مراقب باشید زیاد گاز نگیرید!

بی حسی موضعی به بی حس کردن قسمت یا ناحیه خاصی از بدن با دارو اشاره دارد. اینها هم به صورت موضعی (به صورت مایع یا ژل استفاده می شود) و هم به صورت تزریقی وجود دارد. این نوع مداخله معمولاً برای روش‌های ساده برای جلوگیری از ارسال سیگنال‌های درد به سیستم عصبی مرکزی یا مغز استفاده می‌شود که تضمین می‌کند که در ناحیه بی‌حس احساس درد ندارید.

بی حسی موضعی شما را به خواب نمی برد، شما را بیهوش نمی کند، یا احساس شما را در خارج از ناحیه آسیب دیده تغییر نمی دهد. تنها باعث می‌شود که برای بهبودی و درمان آسان، یک انتخابی عالی باشد، اما اگر ناراحتی شما خیلی زیاد باشد، ممکن است برای روش‌های تهاجمی‌تر و پیچیده تر مناسب نباشد.

با توجه به خدمات بهداشت ملی، خطرات مرتبط با بی حسی موضعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • علائم عصبی (مانند احساس سوزن سوزن شدن)
  • واکنش آلرژیک و علائم قلبی (به ندرت)
  • سرگیجه یا تاری دید
  • اسپاسم عضلانی
  • سردرد

شما باید بتوانید پس از بیهوشی موضعی با خیال راحت به خانه برگردید و ناحیه آسیب دیده باید ظرف چند ساعت دوباره احساس شود. در حالی که هنوز بیهوش هستید، مراقبت کنید، زیرا ممکن است مشکلات موقتی در جویدن و بلعیدن داشته باشید و ممکن است به طور تصادفی گونه ها، لب ها یا زبان خود را گاز بگیرند. دندانپزشک به شما اطلاع می دهد که بعد از عمل چه موقع غذا بخورید.

  • IV آرام بخش

آرام بخش IV شکلی از بیهوشی عمیق است که در آن یک کاتتر داخل وریدی قرار داده می شود و دارو برای رسیدن به یک دوره آرام بخشی کوتاه اما موثر تیتر می شود. گاهی اوقات بیماران گزارش می دهند که مکالمات را در ابتدا و بعد از عمل به خاطر می آورند اما حافظه بسیار کمی از عمل جراحی واقعی دارند.

  • بیهوشی عمومی

وقتی به “خواباندن” برای جراحی فکر می کنید، این بیهوشی عمومی است. این نوع بیهوشی از داروهای آرام‌بخش IV مانند آرام‌بخشی IV استفاده می‌کند، اما تجربه بیهوشی عمیق‌تری را بدون هیچ خاطره‌ای از روش واقعی ایجاد می‌کند. این روش معمولاً برای روش های فشرده تر مانند برداشتن دندان عقل نهفته، کاشت ایمپلنت دندانی یا هر روش جراحی دهان بزرگتر استفاده می شود.

در طول عمل کاملاً بیهوش خواهید شد. بعد از بیهوشی عمومی نمی توانید خودتان را به خانه برسانید، پس حتما یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را با خود همراه داشته باشید!

برای اطمینان از یک جراحی ایمن و موفقیت آمیز، حتماً به یک جراح دهان و دندان آموزش دیده و خبره مراجعه کنید. بیهوشی عمومی معمولاً برای کشیدن دندان عقل شما لازم نیست. متخصص دندانپزشکی شما ممکن است این گزینه را در برخی موارد توصیه کند، به خصوص اگر این روش طولانی، پیچیده باشد یا اگر سطح بالایی از استرس را تجربه کنید. بیهوشی عمومی شامل این است که دندانپزشک شما داروهای خوراکی، داخل وریدی (IV) یا استنشاقی (یا ترکیبی از آنها) را تجویز می کند تا شما را در حالت ناخودآگاه قرار دهد.

مطمئن باشید که از دیدگاه شما، احساسی شبیه به خواب رفتن و بیدار شدن خواهد داشت. از منظر بدن شما، به هیچ رفلکس یا احساس درد پاسخ نخواهید داد و آن را از بی حسی موضعی که یک ناحیه را بی حس می کند متمایز می کند. احتمالاً چیزی از این عمل به خاطر نمی‌آورید، و احساس می‌کنید که اصلاً زمانی نگذشته است یا انگار از خواب بیدار شده‌اید.

عوارض جانبی، عوارض و خطرات احتمالی مرتبط با بیهوشی عمومی وجود دارد که بر اساس نوع داروی مورد استفاده و سابقه سلامت فردی شما متفاوت است. دندانپزشک شما باید این موارد را قبل از عمل با شما در میان بگذارد. ممکن است پس از بیهوشی عمومی وضعیت ذهنی شما تحت تأثیر قرار گیرد، بنابراین باید تا 48 ساعت پس از عمل از نوشیدن الکل، رانندگی با وسیله نقلیه موتوری یا امضای اسناد قانونی خودداری کنید.

کشیدن دندان عقل

دندان های عقل شما آخرین دندان های پشت دهان شما در ردیف های بالا و پایین (همچنین به عنوان اخلاق سوم شما شناخته می شود) و آخرین دندان های شما هستند که رویش می کنند. در برخی موارد، دندان عقل شما نمی تواند با زاویه مناسب به داخل دهان شما بیرون بزند، بدون اینکه بایت شما یا دندان های اطراف را مختل کند. این وضعیت به عنوان نهفته بودن دندان عقل نامیده می شود.

متخصص دندانپزشکی شما ممکن است کشیدن یا کرونکتومی (برداشتن بالای دندان عقل) را توصیه کند تا از ایجاد سایر مشکلات دندانی دندان عقل شما جلوگیری کند. برخی از دندان‌های عقل نهفته ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند.

انتخاب مهم دیگری که متخصص دندانپزشک شما برای درمان دندان عقل شما انجام می دهد این است که چگونه شما را تا حد امکان راحت و ایمن نگه می دارد. هیچ راه حل یکسانی برای بیهوشی و آرامبخشی وجود ندارد، بنابراین انتخاب مناسب برای مورد شما بر اساس تاریخچه سلامت و نیازهای فردی شما متفاوت خواهد بود.

آرام بخش

طبق گفته انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا، در برخی موارد در درمان دندان عقل نهفته از آرامبخش استفاده می شود. بسته به داروهای مورد استفاده و دوز آنها، شما می توانید در یکی از سه نوع آرامبخش استفاده کنید:

1. آرام بخش خفیف

برای کمک به آرامش شما در طول عمل، دندانپزشک شما ممکن است ترکیبی از اکسیژن و اکسید نیتروژن را توصیه کند که به گاز خنده نیز معروف است. آنها این داروی بی مزه و بی رنگ را از طریق یک ماسک پوشیدنی که می توانید به راحتی از طریق آن تنفس کنید، تجویز می کنند. در حین خندیدن، هوشیار اما آسوده خواهید ماند.

وقتی صحبت از گاز خنده در مقابل بیهوشی به میان می آید، اگر مستعد اضطراب هستید یا به شدت در مورد این روش استرس دارید، این گزینه یک راه حل جذاب است. طبق انجمن دندانپزشکی آمریکا، اکسید نیتروژن هم بی خطر و هم موثر در نظر گرفته می شود

اکسید نیتروژن معمولاً به سرعت از بین می رود و به شما این امکان را می دهد که بعد از عمل خود را به خانه برسانید. با این حال، گاهی اوقات دندانپزشک شما از یک آرام بخش همراه با اکسید نیتروژن و اکسیژن استفاده می کند، در این صورت شما برای رانندگی ایمن خواهید بود.

2. آرامبخشی متوسط

این تکنیک (که آرام‌بخش IV نیز نامیده می‌شود) شامل استفاده از داروهای داخل وریدی (IV) برای قرار دادن شما در حالت “گرگ و میش” بین هوشیاری بیداری و خواب است.

علیرغم اینکه تا حدی هوشیار هستید، باید در طول عمل آرام و بدون درد باشید. تجربه شما از آرامبخشی متوسط ​​معمولاً مشابه بیهوشی عمومی است، جایی که درمان خود را به خاطر نمی آورید. داروهای مورد استفاده نیز ممکن است مشابه داروهای مورد استفاده در بیهوشی عمومی باشند اما از نظر دوز متفاوت خواهند بود.

3. آرامبخشی سنگین

مانند آرام‌بخشی متوسط، آرام‌بخشی عمیق نیز از داروهای مشابه بیهوشی عمومی استفاده می‌کند و شما را در حالت انگیختگی پایین‌تری قرار می‌دهد. در طول این حالت، شما به راحتی به اکثر تحریکات پاسخ نمی دهید، اما کاملاً بیهوش نیستید. تجربه آرام بخش عمیق شما احتمالاً خوابیدن و بیدار شدن از خواب بدون خاطره ای از این روش است.

ایمنی بیهوشی و آرامبخشی

اگر در مورد بیهوشی یا آرامبخشی مضطرب هستید، از این واقعیت راحت باشید که متخصص دندانپزشکی شما (معمولاً یک دندانپزشک، جراح دهان، یا جراح فک و صورت) تحت آموزش های تخصصی برای تجویز این داروها و نظارت بر سلامت شما قرار گرفته است. آنها برای به حداقل رساندن خطرات مرتبط با این گزینه ها، ایمنی شما را در اولویت قرار می دهند.

دندانپزشک شما احتمالاً اقداماتی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که شما به اندازه کافی سالم هستید تا تحت عمل کشیدن دندان عقل یا کرونکتومی قرار بگیرید، از جمله در نظر گرفتن سابقه سلامت فردی، موارد حیاتی شما (مانند فشار خون و نبض) و داروهایی که مصرف می کنید.

ایمنی در دندانپزشکی

ایمنی بیهوشی در دندانپزشکی

سخن آخر

اگر دندان هایتان آسیب دیده اند و به دنبال یک مرکز تخصصی بیهوشی و بی حسی قوی دندان هستید، کلینیک تحصصی دندانپزشکی رایا به شما خدمات گسترده ای در زمینه درمان و دندانپزشکی ارائه می دهد.