اصلاح طرح لبخند چیست؟

شاید شما هم درمورد طرح لبخند شنیده اید، یکی از مهم ترین عواملی که در زیبایی صورت شما تاثیر می گذارد لبخند شماست. بر اساس مطالعات انجام شده، لبخند زیبا باعث افزایش نفوذ، اعتماد به نفس و عزت نفس شما می شود. بنابراین، بسیاری از افراد برای بهبود ظاهر لبخند خود، روش هایی از جمله لمینت دندان، ارتودنسی یا بلیچینگ را امتحان می کنند. اما اصلاح طرح لبخند چیست؟ و در چه مواردی از آن استفاده می شود؟ طراحی لبخند یک درمان زیبایی شناختی و کاربردی است. هدف از این درمان اصلاح ظاهر و موقعیت دندان ها است. این روش درمانی است که در آن افراد این شانس را دارند که اندازه، شکل و رنگ دندان های خود را برای بهبود ظاهر زیبایی خود انتخاب کنند.

طراحی لبخند در دو جلسه انجام می شود. در جلسه اول برنامه ریزی انجام می شود و نمونه مصنوعی تهیه می شود و به بیمار نشان داده می شود که لبخند آنها پس از تکمیل طراحی چگونه خواهد بود. نکات لازم در این جلسه مورد بحث و برنامه ریزی متقابل قرار می گیرد تا اطمینان حاصل شود که بیمار با هیچ غافلگیری ناخواسته مواجه نمی شود.

در اصلاح طرح لبخند، پارامترهایی مانند نسبت صورت، اندازه دندان، سطح لثه، اندازه فک، سن بیمار، شغل و جنسیت برای ایجاد طرح لبخند در نظر گرفته می شود. با طراحی لبخند زیبایی همراه با بهبود چشمگیر زیبایی شناختی با دستیابی به هماهنگی بین دندان هایی که بخش بزرگی از صورت را تشکیل می دهند، اعتماد به نفس بیمار افزایش می یابد.

خط لبخند چیست؟

اصلاح خط لبخند

خط لبخند چیست؟

خط لبخند خطی خیالی است که در امتداد لبه های دندان های بالایی امتداد می یابد. و در حالت ایده آل باید شبیه انحنای لب پایین شما هنگام لبخند زدن باشد. این نقطه مرجع استاندارد برای اصلاح لبخند لثه ای و اصلاح طرح لبخند دندانی برای کمک به تعیین طول دندان های شما استفاده می شود.

با توجه به هزینه های اصلاح طرح لبخند و ناآشنایی با روش های رایج برای این منظور، اکثریت افراد برای اصلاح طرح لبخند خود به دندانپزشکی مراجعه می کنند که در زمینه ارتودنسی و به طور خاص اصلاح طرح لبخند تخصص ندارند. این منجر به عوارضی در حین یا بعد از درمان می شود که مهمترین آنها پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال است. که ممکن است با مراجعه به یک متخصص ارتودنسی معروف مدیریت شود.

نکات مهم قبل از اصلاح طرح لبخند

علاوه بر رنگ، هم ترازی دندان ها در زمینه زیبایی لبخند شما (دندان های بالا و پایین که در هنگام لبخند زدن برجسته می شوند). دندانپزشک زیبایی هنگام برنامه ریزی برای اصلاح طرح لبخند دندان ها چندین ویژگی دندان و لبخند زیبای شما را ارزیابی می کند. در ادامه این مقاله به بررسی روند درمان در اصلاح طرح لبخند می پردازیم.

بافت و ویژگی های دندان

دندانپزشکان زیبایی که اصلاح طرح لبخند را انجام می دهند در زمینه ترکیب عملکرد بهتر و زیبایی دندان، متخصص هستند. یک دندانپزشک ماهر می ‌تواند روکش ‌های دندان شما را بسازد تا شما را زیباتر نشان دهد و همچنین با ظاهر دندان ‌های طبیعی یا دندان‌ هایی که در تصاویر دیده ‌اید مطابقت داشته باشد.

ایمپلنت های دندانی اغلب بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند و بر زیبایی لبخند شما تاثیر می گذارند. ارتودنسی بر زیبایی لبخند نیز تاثیر می گذارد و گاهی اوقات از دو روش ارتودنسی و ایمپلنت در کنار هم برای زیباتر شدن لبخند استفاده می شود.

وضعیت طول دندان ها در اصلاح طرح لبخند

دندان های بلندتر باعث می شود فرد جوان تر به نظر برسد. افزایش سن باعث ساییدگی و ترک خوردن دندان ها می شود که منجر به کوچکتر شدن ارتفاع دندان ها می شود و لبخند لثه ای می تواند دندان ها را کوچکتر نشان دهد. هزینه اصلاح لبخند لثه برای دندان های کوچکتر شامل مراحل شکل دادن و بلند کردن دو دندان جلوی مرکزی با روکش های چینی و باندینگ کامپوزیت می شود.

اگر لبخند لثه ای دارید، دندانپزشک زیبایی شما یک طرح درمانی برای اصلاح لبخند لثه ای و افزایش دید دندان ها با استفاده از روش های لیزر دندانپزشکی ارائه می دهد. همچنین در صورت نیاز به متخصص بیماری های لثه جهت افزایش طول دندان جهت اصلاح لثه ارجاع داده می شود.

افزایش طول دندان ها بر ظاهر کلی صورت شما نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، دندان های خوش فرم، بلند و مربعی شکل در صورت، دندان فرد را زیباتر نشان می دهد. هزینه لبخند لثه ای برای هر بیمار متفاوت است و حتی هر دندانپزشک هزینه متفاوتی را برای اصلاح طرح لبخند لثه ای دریافت می کند. پس از معاینه اولیه از هزینه اصلاح لبخند لثه در کلینیک ما در رایا دنتال مطلع خواهید شد.

طرح لبخند چیست؟

نحوه اصلاح طرح لبخند

نحوه اصلاح طرح لبخند

قبل از اینکه دندانپزشک زیبایی یک طرح درمانی برای اصلاح طرح لبخند دندان ایجاد کند. سلامت دهان و دندان شما باید بررسی شود. دندانپزشک زیبایی دندان، لثه و ساختار دندان را به طور کامل بررسی می کند. برای تعیین اینکه آیا آماده انجام مراحل اصلاح هستید یا خیر. اگر در معاینه مشخص شد که مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه دارید و یا برای بسته نشدن فضای بین دندان ها مناسب نیستید. قبل از انجام اصلاح طرح لبخند دندان باید مشکل خود را حل کنید.

از آنجایی که درمان ناهماهنگی بیشتر یا همه دندان ها را شامل می شود. به آن بازسازی کامل دهان می گویند. اگرچه بازسازی کامل دهان زمان بیشتری می برد. معمولاً بیماران از تغییرات حاصله راضی هستند. زیرا بخش هایی از اصلاح طرح لبخند دندان مانند بهبود ظاهر لبخند بخشی از این فرآیند است.

عوارض جانبی اصلاح طرح لبخند چیست؟

مشتریانی که تحت مراحل اصلاح طرح لبخند قرار می گیرند ممکن است پس از مدتی با مشکلات زیر مواجه شوند. پوسیدگی دندان مهمترین عارضه اصلاح طرح لبخند است. سایر خطرات بالقوه شامل تغییر رنگ دندان، حساسیت دندان، بیماری پریودنتال و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان است. متخصصان برجسته ارتودنسی علل هر عارضه را بررسی کرده اند. در ادامه شایع ترین عوارض اصلاح طرح لبخند توضیح داده می شود.

عوارض جانبی لمینت های دندان

برای تراز صحیح دندان ها در هنگام اصلاح طرح لبخند با لمینت های دندانی، باید یک لایه از مینای دندان برداشته شود. تراشیدن سطح دندان، مینا دندان ها را ضعیف می کند، زیرا مینا برای حفظ استحکام دندان ضروری است. پس از تراشیدن بخشی از مینای دندان، دندان ها با روکش های مخصوص دندان پوشیده می شوند. اگر روکش ها از کیفیت و استحکام پایینی برخوردار باشند و یا به هر دلیلی در معرض مواد غذایی یا باکتری های دهان قرار گیرند، دندان ها به دماهای سرد و گرم حساس شده و بعدها مشکلات مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

عوارض جانبی درمان های ارتودنسی شده

ارتودنسی رایج ترین روش های اصلاح طرح لبخند را ارائه می دهد. اگر اصلاح ارتودنسی طرح لبخند توسط متخصصین ارتودنسی کم تجربه انجام شود، می تواند مشکلات دهان و دندان زیادی را ایجاد کند که جدی ترین آنها بیماری پریودنتال است. در این راستا از دیگر عوارض ارتودنسی می توان به زردی و پوسیدگی دندان ها اشاره کرد که ناشی از براکت ها و آرچ وایرهای ارتودنسی نیست بلکه بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

هنگامی که براکت های ارتودنسی روی دندان های خود دارید، بقایای مواد غذایی می توانند به راحتی در زیر و بین آنها گیر کنند و به باکتری ها اجازه رشد بدهند. برای جلوگیری از چنین عوارضی، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

عوارض جانبی بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان شامل روش های استفاده از مواد سفید کننده قوی روی دندان ها است. توجه به این نکته مهم است که فقط متخصصان با تجربه در مراقبت های بهداشتی دندان باید بلیچینگ کامل را انجام دهند و با چنین مواد شیمیایی کار کنند، زیرا در غیر این صورت مینای دندان به شدت ضعیف می شود. ضعیف شدن مینای دندان می تواند باعث حساسیت بیش از حد دندان یا سایر مشکلات جدی شود.

عوارض لمینت دندان

عوارض جانبی اصلاح طرح لبخند چیست؟

به حداقل رساندن عوارض جانبی اصلاح طرح لبخند در کلینیک رایا دنتال

همانطور که گفته شد، عوارض جانبی بالقوه اصلاح طرح لبخند ممکن است با چند نکته مهم کاهش یابد. اولین قدم این است که بهترین متخصص ارتودنسی یا متخصص بهداشت دهان و دندان برای این عمل را پیدا کنید که توصیه ما متخصصین با تجربه کلینیک رایا دنتال است. اصلاح طرح لبخند با روش های مناسب و مواد مرغوب، بروز بسیاری از عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. سعی کنید به جای مراجعه به کلینیک های متفرقه و توجه به تخفیفات، قیمت پایین تر و تبلیغات دندانپزشکان بی تجربه به تخصص دندانپزشکان توجه کنید.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که رعایت نکات بهداشتی، به ویژه نکات بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. چه در حین درمان و چه پس از آن باید مراقب دندان های خود باشید. با رعایت این نکات، ممکن است عوارض اصلاح طرح لبخند کاهش یابد.