در علم دندانپزشکی ، ماملون یک برجستگی گرد در لبه دندان است. که از جنس مینای دندان است . ماملون ها در برخی از دندان های تازه رشد یافته ظاهر می شود (دندان هایی که تازه سر از لثه بیرون آورده اند). بر روی هر دندان سه برجستگی وجود دارد. مامون ها یک لبه پیچیده و موج دار ایجاد می کنند. ممکن است  ماملون ها در دندان های دائمی کودکان  ایجاد می شوند. با این حالایجاد آن ، برای بزرگسالان نیز امکان پذیر است.

در این مقاله ، ما توضیح خواهیم داد که ماملون  چیست و چرا برخی از بزرگسالان آنها را دارند. ما همچنین در مورد گزینه های حذف mamelon  بحث خواهیم کرد.

ماملون دندان کودکان

در این شکل ماملون ها که در دو قسمت مرکزی پایین‌تر و دندان‌های پیشین سمت راست قرار دارند دیده می شوند.  آن‌ها بیشتر در کودکان رخ می‌دهند .

مامون ها روی چه دندان هایی ظاهر می شوند؟

ماملون ها  تنها در دندان‌های incisor که به تازگی فوران کرده بودند ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا در دندان ‌های پیشین دائمی (بزرگسالان) یافت می‌شوند، اما می‌توانند در دندان‌های پیشین اولیه (کودک) نیز مشاهده شود.

انسان در مجموع هشت دندان نیش دارید. چهار دندان پیشین در قسمت بالایی دهان قرار گرفته و چهار دندان درقسمت پایینی قرار دارند. انسان از دندان‌ های پیشین خود برای بریدن غذا استفاده می‌کند. برای مثال وقتی یک ساندویچ گاز می‌گیرید، از این دندان‌ ها استفاده می‌نمایید. از آنجا که دندان‌ های پیشین در قسمت جلو و مرکز دهان شما قرار دارند، بیشتر لبخند شما را نشان داده و زمانی که صحبت می‌کنید دندان ‌های هستند که دیده می شود.

چرا ماملون ها در دندان های جلویی ضاهر شده اند؟

تصور می ‌شود که ماملون ها برای کمک به شکستن و جویدن وجود دارند. با این حال ، به طور کلی توافق شده ‌است که آن‌ها هیچ اهمیتی بالینی ندارند.

 چگونه می شود ماملون ها را حذف کرد؟

اگر به حذف ماملون دندان علاقه دارید، با یک دندان‌ پزشک صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند با اصلاح لبه‌های دندان شما ماملون ها را از بین ببرند.

درمان و حذف ماملون ها نوعی دندان‌پ زشکی زیبایی است و روند آن به این شکل است:

  • تغییر شکل دندان
  • تراشیدن دندان
  • ترمیم مجدد دندان
  • کانتورینگ و ونیر دندان

این کار می‌تواند در مطب دندان‌پزشکی انجام شود. دندان‌ پزشک از یک فایل، دیسک، یا مته برای حذف مینای دندان و صاف کردن دندان ها استفاده می‌کند.  درمان و حذف ماملون های دندانی بدون درد است و به بی‌حسی موضعی نیاز ندارد. به این دلیل است که ماملون های دندانی  از مینای دندان ساخته شده‌ اند و هیچ اعصابی ندارند. به علاوه، این روش بسیار سریع می باشد و شما می‌توانید همان روز به خانه بروید و زمان ریکاوری بعد از عمل حذف ماملون  ها وجود ندارد.

همچنین معمولا  این عمل جز درمان های ارزان در دندان پزشکی زیبایی است،  اما ممکن است مجبور باشید از جیب خود پول پرداخت کنید. از آنجا که این یک درمان زیبایی است، شرکت بیمه شما ممکن است هزینه آن را پوشش ندهد. پس بهتر است اول با بیمه تان در خصوص پرداخت هزینه های درمان حذف ماملون صحبت کنید.

چرا باید ماملون ها را  باید حذف کنید؟

ماملون های دندانی مضر نیستند. آنها همچنین با سلامتی دهان یا  در عادت های جویدن اختلال ایجاد نمی کنند. با این حال ، ممکن است شما بخواهید آنها را به دلایل زیبایی شناسی حذف کنید. اگر ماملون دارید و دوست ندارید که داشته باشید و به نظرتان زیبایی شما را مختل کرده است ، در مورد برداشتن  آنها با دندان پزشک صحبت کنید. همچنین مطمعن باشید ماملون های شما پس از حذف رشد نمی کنند و حذف آنها دائمی است.

کلینیک دندان پزشکی رایا می تواند در باره این عمل زیبایی شما را یاری کرده و مشاوره مناسب را در اختیارتان قرار دهد.

در خصوص آشنایی با دندان پزشکی زیبای و خدمات مرتیط با آن می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

دندان پزشکی زیبایی را بهتر بشناسیم

ایمپلنت دانشی در اختیار سلامت و زیبایی

زیبا سازی دندان ها با استفاده از کامپوزیت

همه چیز درباره لمینت دندان

با علم ارتودنسی و روش های آن آشنا شوید

جمع بندی مقاله

ماملون های دندانی برجستگی های گرد در لبه دندان ها هستند. آنها فقط روی دندان های پیشین ظاهر می شوند ، که چهار دندان جلو در هر فک هستند. این برجستگی ها هدف و عملکرد خاصی ندارند. علاوه بر این ، اولین بار در هنگام فوران دندان اولیه یا دائمی دیده می شوند، ماملون ها بیشترین توجه را نشان می دهند. آنها معمولاً با جویدن به مرور زمان از بین می روند. اگر دندان های شما به درستی تراز نشده باشند ، ممکن است هنوز هم ماملون داشته باشید. اگر می خواهید آنها را بردارید با دندان پزشک صحبت کنید. آنها می توانند لبه های دندان شما را تغییر شکل دهند و برجستگی ها را برطرف کنند.  باندینگ، ونیر و کانتورینگ دندان از روش هایی است که برای رفع برجستگی های دندان و ظاهر نامطلوب دندان استفاده می شوند.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045

منبع:

https: // www. healthline. Com / health / mamelons