دندان که در دهان نبود خنده بد نماست                                 دکان بی متاع چرا وا کند کسی

ایمپلنت  به طور کلی به معنای نصب و ثابت شدن اجزائی مصنوعی در قسمتی از بدن است که عضوی از آن آسیب دیده و این اجزاء مصنوعی جایگزین آن می شوند تا وظایف آن عضو را انجام دهند .

یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب جنس ایمپلنت سازگاری آن با بدن انسان می باشد و باید از متریالی استفاده شود که برای بدن فرد هر گونه آسیبی از قبیل ایجاد حساسیت ، تولید مواد سمی و … نداشته باشد .

یکی از متداول ترین ایمپلنت های ایمپلنت های دندانی یا همان دندان های نسل سوم هستند . که بعد از دندان های شیری ( نسل اول ) و دندان های دائمی ( نسل دوم ) توسط دندانپزشک در درون استخوان فک ها نصب می شوند .

دندان های نسل سوم چگونه نصب می شوند ؟

ایمپلنت دندان دارای یک قسمت پیچ مانند می باشد که پس از ایجاد حفره ای در استخوان در داخل فک قرار داده می شود و قسمت دیگر به اصطلاح تاج نامیده شده که بر قسمت پیچ گونه نصب می گردد، قسمت تاج گونه در واقع یک نوع روکش می باشد که به جای دندان استفاده خواهد شد . برای اتصال تاج به پایه ی ایمپلنت از اتصال دهنده یا ( اباتمنت ) استفاده می شود .

جنس ایمپلنت چیست ؟

همانطور که در مقدمه اشاره شد ، جنس ایمپلنت باید از موادی باشد که با بدن سازگاری داشته باشد و به طور معمول سرامیک یا فلزتیتانیوم است که بافت آن مشابه استخوان بوده و با بافت های بدن سازگار است . در این مورد پس از آنکه دندانپزشک خود را تعیین نمودید نیاز به نگرانی نیست و با اطمینان به تجربه، تخصص  و مهارت وی می توانید عمل ایمپلنت  یا کاشت دندان را انجام دهید.

ایمپلنت برای چه کسانی توصیه می شود ؟

چنانچه فرد دندان یا دندان هایی را به دلایل مختلف از دست داده باشد ایمپلنت یک پیشنهاد خوب برای جاگزین کردن دندان از دست رفت هاست چرا که ظاهری بسیار مشابه دندان طبیعی دارد و همچنین فرد در زمان صحبت کردن و صرف غذا احساسی عادی خواهد داشت .

همچنین افرادی که اقدام به استفاده از دندان مصنوعی نموده اند و به دلایلی از جمله از دست دادن دندان هایی که تکیه گاهی و نقطه اتصال دندان مصنوعی بوده اند محلی برای ایجاد تکیه این دندان های مصنوی وجود نداشته باشد ایمپلنت ها میتوانند نقش موثری ایفا کنند.

بنابر این ایمپلنت برای هر فردی که یک دندان ، تعدادی از دندان ها و یا همه آنها را ازدست داده باشد راه حل مناسبی است .

چه کسانی کاندید خوبی برای ایمپلنت نیستند ؟

جواب به این سوال نیازمند مراجعه به دندانپزشک می باشد تا طی معاینه ، عکسبرداری و بررسی های مورد نیاز به تشخیص این برسد که مراجعه کننده توانایی ایجاد ایمپلنت را داراست یا خیر، اما به طور کلی افرادی که دچار بیماری خود ایمنی هستند و ممکن است بافت استخوان کافی برای پذیرش ایمپلنت را نداشته باشند با تشخیص پزشک یا باید اقدام به پیوند استخوان کنند یا روش دیگری را انتخاب نمایند .

همچنین افرادی که سیگاری هستند بسته به بررسی شرایط سلامت عمومی ممکن است شانس کمتری در ایجاد یک ایمپلنت موفق داشته باشند .

مراحل انجام ایمپلنت از لحاظ زمانی چگونه است ؟

پس از مراجعه به ایمپلنتولوژیست و آماده سازی فک برای قراردادن قسمت اول ( پیچ های داخل فک ) و اطمینان یافتن از محکم بودن و استحکام آنها باید بیمار بین 3 تا 6 ماه به تشخیص ایمپلنتولوژیست و دندانپزشک خود صبر کند . پس از آن یک اباتمنت ( دندان شکن ) به پایه متصل می شود که این اباتمنت روی خط لثه قرار می گیرد و فضایی را برای نصب تاج دندان و اتصال آن به پیچ آماده می سازد.

محاسن و معایب ایمپلنت دندان:

از جمله شاخصه هایی که موجب می شود ایمپلنت انتخاب مناسبی نسبت به سایر روش ها( از جمله بریج ) باشد ظاهر بسیار طبیعی  و منظم آن است .

علاوه بر این فرد با ایمپلنت حسی مشابه دندانهای طبیعی خود را دارد و از استحکام و کارکرد آنها آرامش خاطر دارد.

یکی از مزایای قابل توجه ایمپلنت نقش بسزایی است که در حفاظت از استخوان فک دارد . همانطور که میدانم فرد پس از ، از دست دادن دندان هایش فضای خالی ای را بر روی لثه خود خواهد داشت که موجب می شود استخوان فک به سرعت شروع به تحلیل کند و رفته رفته از بین برود، اما ایمپلنت کمک می کند تا رشد طبیعی استخوان تحریک شود و از نابودی آن جلوگیری می کند .

از دیگر نکات مثبت ایمپلنت آن است که بر سایر دندان ها فشاری وارد نمی کند چراکه پایه های آن درون استخوان فک کارگذاشته شده و دندان های دیگر تکیه گاه و نگهدارنده آن نیستند بر خلاف بریج . که مشخص است این امر در افزایش طول عمر سایر دندان ها موثر است .

علاوه بر نکات مثبت ذکر شده مواردی هم هست که میتواند به نوعی معایب این روش تلقی شود . از جمله آنها التزام جراحی است . با توجه به لزوم پایه گذاری در استخوان فک ایمپلنتولوژیست ناچار به انجام جراحی است که همچون همه جراحی ها می تواند خطرات احتمالی داشته باشد که البته کم کردن میزان این ریسک و خطر با مراجعه به ایمپلنتولوژیست مجرب تا حد زیادی کاهش می یابد . بنابر این انتخاب دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست با تجربه از تصمیم به ایمپلنت حیاتی تر است .

نکته منفی دیر زمان ایمپلنت است که به دلیل آنکه استخوان فک به کندی بهبود پیدا می کند و ترمیم آن زمان بر است نیازمند صبر و مراقبت های جدی است و چیزی در حدود حداقل سه ماه زمان می برد که به نتیجه آن می ارزد .

یکی دیگر از نکاتی که افراد در انتخاب ایمپلنت به عنوان یکی از معایب در نظر می گیرند هزینه انجام آن است که البته بسته به نوع و شرایط بافت دندان بیمار متفاوت  است

انواع ایمپلنت دندان :

به طور کلی دو نوع ایمپلنت دندانی داریم :

  • اندوستیل : که در داخل استخوان قرار می گیرد و با آن تلفیق می شود
  • تحتانی یا پریواستیل که در بالای استخوان فک و زیر لثه قرار داده می شود . که البت هبه دلایلی از جمله عملکرد ضعیف تر تقریبا به فراموشی سپرده شده است.

طول عمر ایمپلنت های دندان و عوامل موثر بر آن :

ایمپلنت دندان نیز مانند دندان های طبیعی و هر نوع روش دیگری نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان دارد . چنانچه به درستی و طبق اصول اعلام شده از سوی ایمپلنتولوژیست خود موارد بهداشتی را رعایت کنید حتی تا پایان عمر نیز می توانید از آن استفاده کنید . و تنها برای ویزیت طی دوره ای منظم به دندانپزشک مراجعه کنید همچون دندان های دائمی و طبیعی.

از جمله موارد دیگری که در طول عمر ایمپلنت شما موثر است مهارت و تخصص ایمپلنتولوژیست است بنا براین برای انتخاب یک محل معتبر برای انجام ایمپلنت دقت و زمان مناسب را صرف نموده و حالا که با کلیت فرآیند ایمپلنت آشنا شده اید برای تصمیم گیری همراه با دانش بیشتر از مشاوره با یک ایمپلنتولوژیست  حاذق دریغ نمایید . از دیگر موارد حفظ ایمپلنت دندان ، سبک زندگی و سلامت کلی شما است . باید همچون دندان های اصلی موارد آسیب زا به دندان را کم کرده و یا قطع نمایید ، مواردی مثل مصرف بی رویه شیرینی و مواد قندی ، اهمال در استفاده از مسواک ، جویدن یا شکستن اجسام سخت با دندان ها .

چنانچه همه این موارد را رعایت نمایید . نیازی به جایگزینی ایمپلنت دندان خود نخواهید داشت .