نایت گارد یا محافظ دهان شبانه چیست؟

دندان های خمیده و کج شده یک بیماری شایع دندانی است که افراد زیادی را در سنین مختلف درگیر می کند. کشیدن دندان با روکشی که روی آن قرار داد، ممکن است به لایه های خارجی مینای دندان آسیب بزند و آن را از بین ببرد. برای جلوگیری از دندان قروچه و آسیب به روکش و سطح دندان ها چه وسیله ای لازم است؟ نایت گارد یا محافظ دهان شبانه چیست و چه تاثیری بر روی سلامت دندان ها دارد؟

محافظ شب از ساییدگی دندان، آسیب به سطح دندان و درد شدید هنگام دندان قروچه و … جلوگیری می کند زیرا محافظ شبانه یا نایت گارد تمام فشاری را که دندان ها هنگام سایش فک و دندان در معرض آن قرار دارند را جذب خود کرده و نمی گذارد به دندان هایتان آسیبی وارد شود.

اگر شما هم از عادت دهانی مانند دندان قروچه رنج می برید، استفاده از نایت گارد یا محافظ دهان شبانه را برای سلامتی شما توصیه می کنیم . تا آخر این مطلب را بخوانید تا از انواع محافظ های دهان (محافظ شبانه) و مزایای استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

درمان دندان قروچه

نایت گارد و محافظ دهان شبانه

خطرات احتمالی دندان قروچه

دندان قروچه، به این صورت است که فرد دندان های خود را به یکدیگر به شدت فشار می دهد و موجب ساییدگی دندان ها می شود.  و ممکن است گاهی اوقات فشار تا حدی باشد که صدای خورد شدن دندان ها شنیده شود، برای کسانی که شب هنگام خواب از این مشکل رنج می برند نایت گارد یا محافظ دهان شبانه توصیه می شود.

لازم به ذکر است که بدانید دندان قروچه در طولانی مدت منجر به مشکلاتی در فک و دندان افراد می شود. هنگامی که دندان های فک بالا و پایین هنگام دندان قروچه ساییده می شوند منجر به فرسایش لایه مینای دندان می شود و آن را ضعیف تر می کند..

یکی از دلایل دندان قروچه استرس و اضطراب فرد در طول روز است، زیرا بیمار سعی می کند با فشار دادن دندان های خود تنش خود را برطرف کند. همچنین ممکن است به دلیل سرکوب احساسات یا عصبانیت نیز ایجاد شود، یا ممکن است نوعی حرکت برای کنترل هیجانات و ترس انجام شود.

Night Guard (نایت گارد) چیست؟

محافظ پلاستیکی و شبانه دندان دندان های بالایی را می پوشاند تا هنگام فشار بر روی دندان ها یا دندان قروچه، بیشتر فشار و نیروی  دندان به محافظ شبانه وارد شود.

هنگام فشار دادن دندان ها بر روی هم، محافظ شبانه از آسیب دیدن دندانها جلوگیری می کند. بدون استفاده از نایت گارد، ممکن است مشکلاتی از جمله پوسیدگی دندان، ایجاد حفره ها و حساسیت دندان هنگام بروز دندان قروچه به وجود بیاید. همچنین احتمال شکستگی و ترک دندان نیز وجود دارد که در نهایت فرد باید تحت درمان دندان های آسیب دیده قرار بگیرد.

برخی از دندانپزشکان در زمینه دندان قروچه تخصص دارند و می توانند به شما در انتخاب بهترین محافظ شبانه مخصوص دندان های خودتان کمک کنند. ممکن است فکر کنید قرار دادن محافظ شبانه در دهان شما با توجه به حجیم بودن آن آزار دهنده است و ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد اما بعد از مدت کوتاهی به وجود آن در دهان عادت می کنید.

Night Guard

مزایا و معایب نایت گارد

مزایا و معایب استفاده از محافظ دهان شبانه

محافظ دندان شبانه یکی از بهترین و متداول ترین راه حل ها برای از بین برد خطر شکستگی و آسیب به مینای دندان است که به ویژه برای افرادی که دندان قروچه دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله مزایای استفاده از نایت گارد عبارت است از:

  • دوام و ماندگاری بالا
  • جلوگیری از تغییر حالت و فرم دندان
  • دارای گارانتی طولانی مدت
  • فشار دندان را جذب خود کرده و به همین دلیل هنگام سایش دندان ها روی یکدیگر دردی را احساس نخواهید کرد.
  • محافظت تضمینی از مینا دندان و لثه
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان
  • احساس آرامش و تجربه خوابی راحت تر

برخی از معایب و نکات منفی که در خصوص نایت گارد یا محافظ دهان شبانه وجود دارد نیز عبارت اند از:

  • ضخامت آن و احساس ناراحتی در دهان (در روزهای اول)
  • سفارش مستقیم آن از طریق دندانپزشک
  • گرانتر از سایر راه های درمانی اما تضمینی تر
جلوگیری از آسیب دندان

night guard

سخن آخر

یکی از راه های مراقبت از سلامت دندان ها و جلوگیری از خطرات احتمالی دندان قروچه استفاده از نایت گارد است که هنگام خواب و انجام کارهای روزمره بر روی دندان هایتان قرار میگیرد و از مینای دندان و احتمال سایش و ترک خوردن دندان ها جلوگیری می کند.

سوالات متداول نایت گارد یا محافظ دهان شبانه

آیا می توان نایت گارد را از داروخانه تهیه کرد؟

.نایت گارد یا محافظ شبانه را می توانید از داروخانه تهیه کنید اما احتمال دارد به دلیل اندازه نادرست نایت گارد و یا استفاده اشتباه شما از آن موجب بهم ریختگی و جا به جایی دندان های خود شوید و یا در برخی موارد به عضلات فک فشار وارد می کنید، بهتر است برای خرید محافظ شبانه به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا دندانپزشک نایت گارد را بر اساس تراز بندی صحیح دندان ها و فک شما تنظیم می کند و به صورت سفارشی برای شما ساخته می شود.

دندانپزشک همچنین تعیین می کند که مناسب ترین نوع محافظ شبانه برای هر شخص چیست زیرا بعضی از افراد به محافظ شبانه برای دندان های بالا و پایین خود نیاز دارند و برخی دیگر به مدل های دیگری از آن، بنابراین به یک کلینیک خدمات دندانپزشکی معتبر مراجعه نمایید.

احتمال وجود دندان قروچه در چه افرادی بیشتر است؟

احتمال دندان قروچه در کسانی که از استرس زیادی رنج می برند نسبت به سایر افراد بیشتر می باشد و به همین دلیل درصد افرادی که دچار دندان قروچه هستند به ویژه در جوانان، در مقایسه با بزرگسالان بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری، کسانی که چای، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار می نوشند و افرادی که نوشدنی های حاوی الکل استفاده می کنند و … احتمال ابتلا به دندان قروچه شبانه را افزایش می دهند..

نحوه استفاده از نایت گارد به چه صورت است؟

بهتر است برای انتخاب محافظ شبانه به دندانپزشک مطمئنی مراجعه نمایید و بهترین سایز آن را تهیه کنید، حداقل به مدت 4 الی 8 هفته به طور منظم از آن استفاده کنید تا زمانی که به وجود آن در دهانتان عادت کنید، بعد از گذشت این زمان می توانید به روال عادی زندگی خود برگردید و دیگر استفاده از نایت گارد برای شما آسان خواهد شد. توجه کنید که حتما موقع خواب نایت گارد را روی دندان های خود قرار دهید.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]