گرافی دندان چیست و چه مزایایی دارد؟

خیلی از افرادی که برای مشکلات پیچیده تر دهان و دندان خود به دندانپزشکی می روند و نیاز به عکس های مخصوص از دندان هایشان می شود این سوال برایشان پیش میاید که گرافی دندان چیست و چه مزایایی دارد؟ تصویربرداری یا گرافی دندان یک فناوری است که در دندانپزشکی برای گرفتن تصاویر از دندان ها و ساختارهای اطراف دندان استفاده می شود.

درواقع گرافی دندان، مشکلات دندانی را تشخیص می دهد، درمان را برنامه ریزی می کند و پیشرفت و بهبودی بیمار را نظارت می کند. تصویربرداری دندان می تواند شامل اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی و اسکن دیجیتال باشد. تمامی این مدل های تصویربرداری در کلینیک تخصصی رایا دنتال به دندانپزشکان کمک می کند تا با ارائه تصاویر دقیق از دندان ها و ساختار دهان، بیماری های دهان و دندان را به طور دقیق تشخیص دهند و درمان کنند. تصویربرداری از دندان به دندانپزشکان امکان می دهد حفره ها را تشخیص دهند، عفونت ها یا سایر ناهنجاری ها را در دندان ها یا استخوان فک بررسی کنند و درمان های دقیق تری را برنامه ریزی کنند.

انواع گرافی دندان

اهمیت تصویربرداری از دندان

اهمیت تصویربرداری از دندان در دندانپزشکی چیست؟

تصویربرداری از دندان به دندانپزشکان کمک می کند تا ناهنجاری های دندان و فک مانند حفره ها، شکستگی ها و تومورها را شناسایی کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا برای موارد پیچیده تر، درمان را برنامه ریزی کنند. تصویربرداری دندان به دندانپزشکان اجازه می دهد تا تصاویر دقیقی از دندان ها و ساختارهای اطراف ایجاد کنند که می تواند برای تشخیص، برنامه ریزی درمان و نظارت بر پیشرفت در طول زمان استفاده شود.

انواع گرافی دندان چیست؟

انواع مختلفی از تصویربرداری دندان وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند.

اشعه ایکس سنتی از یک فیلم برای ایجاد تصاویری از دندان ‌ها، استخوان فک و ساختارهای بافت نرم در دهان شما استفاده می‌کند. آنها می توانند حفره ها، عفونت های استخوانی، آبسه ها و تومورهایی را که تنها با معاینه بصری قابل تشخیص نیستند، تشخیص دهند.

اشعه ایکس دیجیتال (رادیوگرافی دیجیتال) از یک حسگر الکترونیکی برای گرفتن عکس از دهان شما به جای فیلم استفاده می کند. این سنسور تصویر اشعه ایکس را تقریباً به محض اینکه در دهان شما قرار می ‌گیرد، ضبط می‌ کند و تصاویر را روی صفحه کامپیوتر پخش می‌ کند.

CBCT  مخفف توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی است و برای گرفتن داده ها با استفاده از اشعه ایکس مخروطی شکل است. با چند کلیک دوربین، می ‌توانید تا 200 عکس را جمع ‌آوری کنید که زوایای مختلف ناحیه سر و گردن شما از جمله دندان ‌ها، دهان، خط فک، گوش‌ ها، بینی و گلو را می ‌گیرد. دندانپزشک می تواند یک اسکن CBCT در نزدیکی شما قبل از جراحی ایمپلنت دندان برای بررسی وضعیت استخوان فک توصیه کند.

اشعه ایکس داخل دهانی شامل اشعه ایکس بایت وینگ و پری آپیکال است که کل دندان شما از جمله ریشه آن را در یک تصویر نشان می دهد. این اشعه ایکس به تشخیص حفره ها، شناسایی مشکلات استخوانی، و یافتن هر ناحیه سایش روی پرکردگی ها یا سایر ترمیم ها کمک می کند.

اشعه ایکس خارج دهانی انواع دیگری از اشعه ایکس است که دندانپزشک شما ممکن است برای یافتن مشکلات بیرونی دهان از آنها استفاده کند. متخصصین ارتودنسی اغلب از این معاینات برای تهیه طرح های درمانی استفاده می کنند و می توانند دندان های نهفته، ضایعات پاتولوژیک بزرگ و اندازه گیری تراکم استخوان را نشان دهند.

سی تی اسکن نوع دیگری از تصویربرداری دندان در نزدیکی شماست که می تواند اطلاعات دقیق تری نسبت به اشعه ایکس ارائه دهد. سی تی اسکن از اشعه ایکس برای ایجاد یک اسکن دندانی سه بعدی از دندان ها و استخوان فک استفاده می کند که می تواند به تشخیص مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان یا دندان عقل نهفته کمک کند.

مزایای تصویربرداری دیجیتال در دندانپزشکی چیست؟

پیشرفت کنونی ما در هر حوزه ای از جامعه ببا پیشرفت های تکنولوژیکی که در سال های اخیر شاهد بوده ایم همراه بوده است. سیستم های مراقبتی و بهداشتی نیز در طول این قرن شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است. استفاده از فناوری مدرن به پزشکان اجازه می دهد تا خدمات مراقبت های بهداشتی بهتری را با هزینه های مقرون به صرفه ارائه دهند.

این روزها، دندانپزشکان از فناوری مدرن برای نظارت، تشخیص، درمان و تشخیص عوارض و عفونت های دهانی استفاده می کنند. نمونه ای از فناوری مورد استفاده برای ارائه این خدمات استثنایی رادیوگرافی دیجیتال دندان است. رادیوگرافی دیجیتال دندان تصاویر کامپیوتری با کیفیتی از ساختارهای دهان مانند لثه و دندان شما ارائه می دهد.

همانطور که گفته شد، تکنولوژوی مدرن به طور قابل توجهی کیفیت زندگی و مراقبت های بهداشتی را در این عصر مدرن را بهبود بخشیده است. گرافی دندان ابزار بسیار مهمی برای دندانپزشکان بشمار می رود و به آن ها امکان می دهد دید واضح و دقیقی از دندان ها و دهان بیمار داشته باشند که برای تشخیص دقیق و برنامه ریزی درمان ضروری است. در زیر برخی از مزایایی که شما از تصویربرداری دیجیتال در دندانپزشکی بهره می برید آورده شده است:

با توجه به فناوری ذخیره ‌سازی میکرو دیجیتال، می ‌توان مقادیر زیادی از داده‌ ها را در درایوهایی با اندازه فشرده ذخیره کرد. انتقال و ذخیره سازی تصاویر دیجیتال دندانپزشکی در قالب پرونده الکترونیکی بیمار آسان تر است. با توجه به انتقال آسان و سریع پرونده بیماران، می توانید از بازپرداخت سریع بیمه دندانپزشکی برخوردار شوید.

رادیوگرافی دیجیتال دندان به دندانپزشک شما اجازه می دهد تا نواحی در دهان شما را که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست بررسی کند، بنابراین تشخیص عوارض دهانی در مراحل اولیه آنها را تسهیل می کند. تشخیص زودهنگام عوارض دندانی باعث صرفه جویی در زمان، ناراحتی ناشی از عوارض دندانی و هزینه می شود.

PSP  و حسگرهای دیجیتال موجود در فناوری مورد استفاده برای تصویربرداری دیجیتالی دندان، شما را در معرض حداقل سطوح تشعشع قرار می دهند و تصویربرداری دیجیتال در دندانپزشکی را ایمن می کند.

در نتیجه، تصویربرداری دیجیتال در دندانپزشکی به دندانپزشکان برتری زیادی در مبارزه با عوارض دندانی داده است. این فناوری ایمن و کارآمد است. با استفاده از تصویربرداری دندانپزشکی امروزی، دندانپزشکان قادرند بهترین خدمات بهداشتی را در دندانپزشکی به بیماران ارائه دهند. برای دریافت خدمات دندانپزشکی با کیفیت با استفاده از آخرین فناوری در دندانپزشکی، به کلینیک شبانه روزی رایا دنتال مراجعه کنید.

معایب تصویربرداری دندان چیست؟

عکسبرداری از دندان معایبی دارد، از جمله:

هزینه تجهیزات تصویربرداری دندان ممکن است گران باشد. تکمیل تصویربرداری دندان به زمان نیاز دارد که می تواند به مدت زمان ملاقات با دندانپزشک بیفزاید. خطرات کمی با قرار گرفتن در معرض اشعه در ارتباط با برخی از انواع تصویربرداری های دندان (مانند اشعه ایکس) وجود دارد.

مزایای گرافی دندان

مزایا و معایب گرافی دندان

روشهای تهیه گرافی دندان

تصویربرداری دندان با استفاده از سه روش به دست می آید. اینها هستند:

روش مستقیم:

این روش شامل استفاده از حسگرهای الکترونیکی ضبط تصویر است که در دهان شما قرار می گیرد.

روش غیر مستقیم

روش غیرمستقیم این است که دندانپزشک شما با مشاهده اشعه ایکس سنتی دندان با استفاده از اسکنر فیلم اشعه ایکس، تصاویر دندانی را به دست می آورد.

تکنیک نیمه غیر مستقیم

با استفاده از این تکنیک، دندانپزشک شما یک اسکنر و یک حسگر را برای تبدیل اشعه ایکس دندان به تصاویر دیجیتال ترکیب می کند.

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی انواع گرافی و تصویربرداری دیجیتالی از دندان پرداختیم که می توانند به دندانپزشکان کمک کند تا مشکلات دهان و دندان را با دقت بیشتری تشخیص دهند. گرافی دندان همچنین می توانند برای برنامه ریزی درمان و پیشرفت مراحل درمان در مدت زمان تعیین شده و برای مشکلاتی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند، گزینه مناسبی استفاده می شوند.

به طور کلی، تصویربرداری از دندان ابزار ارزشمندی است که می تواند به دندانپزشکان کمک کند تا مراقبت بهتری از بیمار ارائه دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد گرافی دندان به وب سایت رایا دنتال مراجعه کنید و برای تنظیم وقت ملاقات خود، از راه های ارتباطی اقدام نمایید.