کشیدن دندان عقل درد دارد؟

به طور کلی یکی از متداول ترین مرحله در زندگی افراد، کشیدن دندان عقل در سنین جوانی در مطب های دندانپزشکی است و در حقیقت یکی از عمل های دردناک شمرده می شود، به خصوص اگر نیاز به جراحی دندان عقل باشد. اما بسیاری از بیماران نگران احساس درد پس از آن هستند. در این مقاله، ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ” کشیدن دندان عقل درد دارد؟” تا به شما کمک کنیم برای کشیدن دندان های عقل خود آماده شوید.

جراحی دندان عقل

جراحی یا کشیدن دندان عقل

چرا کشیدن دندان عقل مهم است؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان رشد می کند و برای بسیاری از افراد می تواند باعث مشکلات دندانی شود. شایع ترین دلایلی که بیماران نیاز به کشیدن دندان عقل دارند عبارتند از:

  • دندان عقل نهفته ای که نمی تواند به طور کامل از لثه شما بیرون بیاید.
  • فک شما کوچکتر از آن است که بتواند مجموعه دیگری از دندان ها را در خود جای دهد.
  • دندان عقل شما در حال رویش در یک زاویه است.
  • به دلیل فضاهای کوچکی که توسط دندان عقل نهفته ایجاد می شود، پوسیدگی دندان یا بیماری لثه دارید.

برداشتن دندان عقل: چرا مداخله زودهنگام بهترین راه است؟

هنگامی که دندان عقل با مشکلاتی مواجه می شود، باید در اسرع وقت کشیده شود. کشیدن دندان عقل در اولین مشاهده مشکلات می تواند شما را از روش های پیچیده و پرهزینه جراحی نجات دهد. برعکس، اگر دندان عقل شما با هیچ مشکلی مواجه نشد، نیازی به کشیدن آن نیست.

بنابراین، آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟ برداشتن دندان عقل تحت بی حسی انجام می شود بنابراین در طول عمل نباید دردی احساس کنید. در طول کشیدن دندان، تنها فشار دندان را که از حفره خارج می شود احساس خواهید کرد اما استفاده از بی حسی های موضعی، این عمل را بدون درد می کند.

هنگامی که تاثیر بی حسی از بین رفت، می توانید انتظار داشته باشید که کمی درد و ناراحتی احساس کنید، اما این درد توسط کمپرس سرد و برخی از داروهای مسکن بدون نسخه برطرف می شوند. درواقع هر گونه ناراحتی پس از کشیدن دندان عقل باید در روزهای پس از کشیدن دندان بهبود یابد.

کشیدن دندان عقل برای چه مدت دردناک است؟

پس از عمل، می ‌توانید انتظار کمی تورم و حساسیت در محل دندان عقل را برای پنج تا هفت روز اول داشته باشید و پس از آن زمان زخم باید بهبود یابد. اما در صورت انجام جراحی دندان عقل و بخیه خوردن لثه، حدود یک ماه تا بهبودی کامل لثه زمان می برد.

علائم درد دندان عقل قبل از کشیدن

دندان های عقل (یا آسیاب سوم) درست در پشت دهان شما قرار دارند. اکثر مردم چهار دندان عقل دارند، اما ممکن است برای شما دو یا سه دندان عقلتان بیرون آمده باشد و یا اصلاً هیچ کدام را نداشته باشید. در اینجا قصد داریم بر انواع مختلف دردهایی که دندان عقل ایجاد می ‌کنند و چگونگی تسکین آن تمرکز کنیم.

کشیدن دندان عقل چقدر دردناک است دندان عقل می تواند باعث درد فک قبل و بعد از کشیدن شود.

دندان عقل برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می کند و گاهی اوقات باید آنها را کشیدن. ممکن است درد دندان عقل ناشی از:

رویش: دندان عقل که از لثه بیرون می آید – اغلب باعث درد دندان عقل هنگام جویدن می شود.

ضربه: زمانی که یک دندان در هنگام رویش به درستی بیرون نیاد و در محل مناسب قرار نگیرد به دندان مجاور فشار بیاورد.

پوسیدگی: این در دندان های آسیاب سوم که به سختی قابل دسترسی هستند، رایج است.

عفونت: ناشی از نهفتگی جزئی یا پوسیدگی دندان است.

کشیدن دندان:  درد ممکن است برای مدتی پس از کشیدن دندان ادامه یابد.

هر علائمی را که تجربه می کنید، مطمئناً باید در معاینه بعدی خود، درد یا حساسیت دندان هایتان را به دندانپزشک خود بگویید. آنها دهان شما را معاینه می کنند تا علت درد را مشخص کنند و ممکن است برای دیدن موقعیت دندان هایی که رویش نیافته یا نیمه بیرون آمده اند، عکس دندان توسط اشعه ایکس بگیرند.

درد ناشی از در آمدن دندان عقل چه حسی دارد؟

اگر هنوز هیچ یک از دندان عقل شما روییده نشده است، ممکن است از خود بپرسید که درد دندان عقل چگونه است؟ چگونه درد دندان عقل را در خانه تسکین دهیم؟

اولین قدم برای تسکین درد دندان عقل مراجعه به دندانپزشک است. آنها دندان های شما را با عکس مخصوص از دهان و دندان، ارزیابی می کنند و می توانند ببینند که آیا درد شما نتیجه رویش دندان ها است یا خیر. آنها ممکن است کشیدن دندان را توصیه کنند. راه های زیادی برای کمک به درد در خانه وجود دارد.

علائم درد دندان عقل

علائم درد دندان عقل قبل از کشیدن

درمان خانگی برای درد دندان عقل

شستشو با آب نمک

شستشو با آب نمک می تواند به دفع عفونت و تسکین درد دندان عقل کمک کند. اگر درد دندان عقل شما ناشی از کیست یا زخمی باشد که در اطراف دندان در حال رویش ایجاد شده است، شستشو با نمک ممکن است مفید باشد. شستشو با آب نمک روش خوبی برای ترمیم زخم دهان است.

برای تهیه آب نمک، یک قاشق چایخوری نمک خوراکی را با نصف استکان آب ولرم مخلوط کنید. محلول را تا 30 ثانیه در دهان خود نگه دارید، سپس آن را بیرون بریزید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

درد دندان عقل نیز ممکن است توسط کمپرس های سرد و گرم تغییر کند. بسته به منبع درد، می ‌توانید از کمپرس سرد و گرم در قسمت بیرونی دهان، روی گونه یا زیر فک خود استفاده کنید.

سرما درمانی، جریان خون در ناحیه و تورم را کاهش می دهد. این ممکن است به طور موقت درد دندان عقل را تسکین دهد. یک کیسه یخ (پوشانده شده با پارچه) را به مدت 15 تا 20 دقیقه در ناحیه آسیب دیده نگه دارید.

گرما درمانی برعکس عمل می کند، جریان خون را افزایش می دهد و ماهیچه ها را شل می کند. احتمالاً این بهترین راه حل نیست، زیرا برخی معتقدند افزایش جریان خون باعث درد بیشتر می شود. با این حال، ممکن است با شل کردن عضلات اطراف فک شما به بهبود دردتان کمک کند. این روش را با استفاده از یک حوله گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه امتحان کنید.

نتیجه گیری:

به طور کلی، شما می توانید درد دندان عقل را به روش های مختلفی مدیریت کنید، از جمله درمان های خانگی، داروهای OTC و داروهای تجویزی. اکثر افراد به کشیدن دندان عقل نیاز دارند که در نهایت درد آنها را برطرف می کند. در این بین، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا راه هایی برای مدیریت این درد بیابید.

اگر درد دندان عقلتان در حال بدتر شدن است، و یا در باز کردن دهان خود مشکل دارید، یا هر یک از علائم نهفتگی یا عفونت ذکر شده در مقاله را دارید، باید یک وقت اورژانسی با دندانپزشک خود بگیرید. اگر درد شدید دارید، در تنفس یا غذا خوردن مشکل دارید، یا تورم اطراف چشم، گلو یا گردن دارید، باید به جای منتظر ماندن برای ملاقات با دندانپزشک، به مراقبت های فوری بروید.

کلینیک رایا دنتال یکی از مجهز ترین کلینیک های شهر تهران است که در حوزه دندان عقل، جراحی و کشیدن آن تخصص دارند. برای رزرو کردن وقت خود با متخصصین دندان عقل کلینیک رایا دنتال می توانید از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید و یا در واتس آپ پیغام بگذارید.