کامپوزیت ونیر چیست؟

دندانپزشکی مدرن پیشرفت چشمیگیری در زمینه بهبود و اصلاح طرح لبخند افراد داشته است. امروزه شما می توانید با هر میزان مبلغ، با هر سیلقه و بسته به وضعیت دهان و دندان خود، برای کاشت یا بهبود رنگ دندان هایتان اقدام نمایید. زیرا روش های متعدد و گزینه های مختلفی برای هر فردی که قصد دارد دندان های خود را بهتر و زیباتر از قبل نشان دهد، وجود دارد.

ونیر کامپوزیت یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند و برطرف کننده نواقص ظاهری دندان است که متخصص مواد مخصوص کامپوزیت ونیر را روی دندان های آسیب دیده توسط نوری با طول موج معین می چسباند. روکش ها انواع مختلفی دارند که متداول ترین و بهترین آن ها روکش های کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی است.

یکی از مصارف ونیر کامپوزیت در پر کردن دندان های خالی است اما از دیگر کاربردهای مهم آن می توان به تغییر رنگ دندان، لکه های رنگی موضعی و … اشاره کرد. ونیر کامپوزیت ترکیبی از مواد زمینه ای است با استحکام بالایی به دست می آید، این ترکیب خمیری شکل توسط تابش نور با طول موجی خاص سفت و سخت می شود. متخصص در آخر دندان را پولیش می دهد تا شکلی مناسب بگیرد تا دندان های مجاور آسیب نبینند.

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر

مزایای استفاده از کامپوزیت ونیر

  • ونیر کامپوزیت روشی بدون ضرر است که می توانید بدون درد و خونریزی، دندان های خود را زیباتر و سفیدتر کنید.
  • کامپوزیت ونیر روشی ماندگار است که مهم ترین مزیت ها نسبت به دیگر انواع روکش های دندان، این است که نیازی به تراشیدن دندان ندارد و تنها سطح جلوی دندان ها را پوشش می دهد.
  • مزیت دیگر ونیر کامپوزیت این است که قیمت کامپوزیت دندان از قیمت لمینت دندان، ارزان تر است.
  • برخلاف کامپوزیت ونیر که نیازی به قالب گیری ندارد و مراحل آن سریع انجام می شود، روکش سرامیکی لمینت باید در آزمایشگاه ساخته شود و نیاز به وقت و زمان بیشتری دارد.
  • به طور معمول لمینت دندان، به یک الی دو هفته برای قرار ملاقات با دندانپزشک نیاز دارد تا به طور کامل بر روی دندان اعمال شود.
  • ونیر کامپوزیت می تواند مشکلاتی نظیر ساییدگی دندان، فاصله بین دندان ها، تراشیده شدن دندان ها در اثر گذر زمان، شکستگی دندان و …. را بر طرف کند.
  • روشی بسیار به صرفه است.
  • بسیار آسان مورد استفاده قرار می گیرند.
  • زیبایی بسیار عالی و سطحی براق

نکته مهمی که در هر روش کاشت دندان وجود دارد این است که باید حتما به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص روکش مناسب برای دندان، نوع کاشت، بررسی وضعیت دهان و دندان و رنگ روکش کامپوزیتی، مهارت دندانپزشک را نشان می دهد که بتواند دندان های مصنوعی را با سایر دندان های طبیعی مطابقت دهد.

فرایند کامپوزیت دندان

برای انجام کامپوزیت ونیر لازم است که در ابتدا برای ارزیابی وضعیت دندان و فک خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید تا برای تشخیص میزان خرابی و آسیب دندان، انتخاب روکش مناسب و انجام هماهنگی های لازم، ویزیت شوید.

متخصص ونیر کامپوزیت قبل از شکل دادن خمیر روی دندان، در مورد رنگ آن با شما صحبت خواهد کرد سپس در جلسه بعد ونیر کامپوزیت را با نور لیزری و چسب مخصوص روی دندان محکم می کنند.

طول عمر ونیر کامپوزیت

به طور معمول ونیر کامپوزیت ها بین هفت الی ده سال طول عمر و ماندگاری دارند اما این مدت زمان می تواند به فاکتورهای مختلفی به خصوص بهداشت دهان و دندان شما بستگی داشته باشد. ممکن است بعد از چندین سال کامپوزیت ونیر هم مانند دندان های معمولی دچار لب پریدگی و یا شکستگی شود، اما اغلب در ابتدای کار دندانپزشک در مورد ماندگاری روکش ونیر صحبت می کند.

یکی از نکات مثبت ونیر کامپوزیت این است که اگر به هر دلیلی آسیب ببیند، در بیشتر مواقع می توان به راحتی آن را درمان کرد اما اگر روکش لمینت دندان دچار آسیب دیدگی جزئی شود می توان آن را تعمیر کرد اما در صورت آسیب دیدگی شدید، لمینت سرامیکی جدیدی جایگزین می شود.

بهترین روکش دندان

دوام و ماندگاری ونیر کامپوزیت

عوارض کامپوزیت ونیر

با این که کامپوزیت یکی از کم دردسرترین روش های جایگزین دندان است و احتمال بروز عوارض بعد از عمل بسیار کم است اما برخی عوارض احتمالی حاصل از ونیر کامپوزیت ها شامل حساسیت در دندان ها و تغییر شکل در دندان های جدید. لازم به ذکر است که هردوی این موارد عموما موقتی هستند و به مرور زمان به حالت طبیعی خود بازمیگردد.

مهم ترین نکته در روکش های ونیر کامپوزیت این است که حتما به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید تا رنگ آن دقیقا با سایر رنگ دندان های دیگر مطابقت داشته باشد. در برخی مواقع ممکن است روکش کامپوزیت نیز آسیب ببیند که در این صورت دندانپزشک آن را تعمیر یا تعویض می کند.

اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید و از دندان های خود مراقبت کافی را نکنید، ممکن است منجر به عفونت لثه شود، زیرا باکتری ها در قسمت اتصال لثه و کامپوزیت جمع می شوند و فقط با مسواک، نخ دندان و دهانشویه های مخصوص می توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

موارد عدم استفاده از کامپوزیت ونیر

  1. بیمارانی که عادات دهانی مختلفی مانند دندان قروچه دارند.
  2. بیمارانی که دندان هایشان دچار سایش جدید شده است
  3. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  4. به هم ریختگی های شدید دندانی
خطر شکستگی دندان های ونیر کامپوزیت

کامپوزیت ونیر، از نظر دوام و ماندگاری گزینه بسیار مناسبی برای برطرف کردن نواقص دندان و طرح لبخند شماست، اما به منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی که تحت درمان ونیر کامپوزیت هستند، توصیه می شود که از مصرف غذاهای سفت و خشک خودداری کنند.

تخمه شکستن با دندان های تازه عمل شده یا ناخون جویدن مشکلاتی است که می تواند رنگ و یا ظاهر دندان را تغییر دهد. مراقب فشار هسته میوه ها بر روی دندان های تازه کامپوزیت شده باشید. البته در صورت رخ دادن شکستگی یا آسیب جدی، دندان های کامپوزیت شده به راحتی ترمیم و مثل روز اول می شوند.

معایب ونیر کامپوزیت

خطرات احتمالی ونیر کامپوزیت

 

سخن آخر

تیم کلینیک دندانپزشکی rayadentalclinic درصدد تلاش برای بهبود طرح لبخند شما عزیزان است که با ارائه خدماتی برای از بین بردن نواقص دندان ها و جایگزین کردن دندان های از دست رفته و … آماده پاسخگویی به پرسش های شما عزیزان در رابطه با انواع روکش و کاشت دندان، هزینه آن و … است.