کاشت دندان به روش جدید

آیا متوجه شده اید که دندان‌هایتان لق هستند و یا دچار پوسیدگی عمیق شده اند؟ آیا به دلیل از دست دادن دندان هایتان در جویدن، هضم و یا صحبت کردن مشکل پیدا کرده اید؟ اگر اینطور است، ممکن است کاشت دندان به روش جدید برایتان جالب باشد. ایمپلنت دندان راهی مطمئن برای بازگرداندن لبخند شما بدون نیاز به دندان مصنوعی یا روش های سنتی مانند بریج دندان است. زمانی که سایر درمان های دندان شکست خورده باشند، ایمپلنت دندان یک جایگزین عالی است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد ممکن است نیاز به کاشت ایمپلنت دندان داشته باشند. اگر دندانی را به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری پریودنتال از دست داده باشید، بسیار مهم است که نه تنها دندانپزشک مناسب را پیدا کنید، بلکه برنامه ای برای درمان در آینده داشته باشید.

بنابراین، اگر شما از آن دسته افرادی که به دنبال راهی برای بازگرداندن لبخندی که قبلا داشتید، هستید ممکن است بخواهید به دنبال کاشت ایمپلنت دائمی باشید. در این مقاله، در مورد اینکه ایمپلنت های دندانی چیست و چگونه می توانند به شما در رسیدن به هدفتان برای داشتن لبخندی سالم و با اعتماد به نفس کمک کنند، صحبت خواهیم کرد.

جراحی ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت با جدیدترین روش

ایمپلنت های دندانی که امروزه می شناسیم در سال 1952 توسط یک جراح ارتوپد سوئدی اختراع شد. امروزه آنها به عنوان استاندارد مراقبت برای جایگزینی دندان های از دست رفته در دندانپزشکی در نظر گرفته می شوند. ایمپلنت دندان یک فیکسچر جراحی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد تا در طول چند ماه با استخوان ترکیب شود.

ایمپلنت دندان به عنوان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته عمل می کند. به نوبه خود، این “ریشه دندان مصنوعی” برای نگه داشتن دندان یا بریج جایگزین عمل می کند. اتصال ایمپلنت دندان به استخوان فک نزدیک‌ترین چیز به تقلید از دندان طبیعی است، زیرا به تنهایی بدون تأثیر بر دندان‌های مجاور می‌ایستد و از ثبات بالایی برخوردار است.

فرآیند همجوشی بین ایمپلنت دندان و استخوان فک را «اسئواینتگراسیون» می‌گویند. بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از تیتانیوم ساخته شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه به عنوان یک جسم خارجی در بدن ما شناخته شوند، با استخوان ادغام شوند. با گذشت زمان، فناوری و علم پیشرفت کرده اند تا نتایج کاشت ایمپلنت دندان را تا حد زیادی بهبود بخشند. امروزه میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی نزدیک به 98 درصد است.

گاهی اوقات، تثبیت استخوان فک نیز به بخشی ضروری از این درمان تبدیل می‌شود، زیرا اگر ایمپلنت‌ها در مکان‌هایی نصب شوند که از دست دادن استخوان وجود دارد، پایداری و دوام آن را تضمین می‌کند.

ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی دندانی هستند که در استخوان فک قرار می گیرند. ایمپلنت دندان به عنوان پایه ای برای نگه داشتن دندان مصنوعی در جای خود استفاده می شود. به این ترتیب عملکرد آنها مشابه ریشه های دندان طبیعی است. نتیجه دندان‌های مصنوعی است که مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند، احساس می‌کنند و عمل می‌کنند.

ایمپلنت از سه بخش تشکیل شده است:

  • ایمپلنت که از تیتانیوم ساخته شده است.
  • اباتمنت که پستی است که ایمپلنت و تاج را به هم متصل می کند.
  • تاجی که به عنوان دندان عمل می کند

انواع ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت اندوستال:

تیتانیوم ماده رایجی است که در ایمپلنت های اندوستال استفاده می شود. از طریق جراحی در استخوان فک قرار داده می شود تا ثبات تاج دندان را فراهم کند. تیتانیوم زیست سازگار است. بنابراین باعث تحریک و رد شدن آن توسط بدن نمی شود. قسمت فلزی پایه آن، در دوره بهبودی با استخوان فک ترکیب می شود.

  • ایمپلنت ساب پریوستئال:

این روش کاشت کمتر رایج است اما برای بیمارانی که توده استخوانی کافی برای قرارگیری ایمپلنت های اندوستال دارند، گزینه بسیار خوبی است. ایمپلنت های ساب پریوستئال در زیر یا زیر بافت لثه اما بالای استخوان فک قرار می گیرند. به نظر می رسد بسیاری از روش های ایمپلنت جراحی اندوستال به جز اینکه به استخوان فک نفوذ نمی کند.

قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک

این عمل دندانپزشکی در مطب دندانپزشکی و با بی حسی موضعی انجام می شود. برای کسانی که در مورد عمل مضطرب هستند، می توان یک داروی آرام بخش تجویز کرد تا عمل راحت تر انجام شود. متخصص دندانپزشکی بر اساس تعداد ایمپلنت هایی که باید در دهان شما قرار داده شود و اینکه چقدر انجام این جراحی پیچیده خواهد بود، به شما توصیه می کند.

ابتدا جراح دهان، لثه را برش می دهد تا استخوان نمایان شود و سپس سوراخی را در جایی که پیچ تیتانیوم قرار می گیرد، سوراخ می کند. پس از انجام این کار، ستون فلزی در جای خود پیچ ​​می شود. سپس بافت لثه برای پوشاندن ایمپلنت پس از قرار دادن آن بخیه می‌شود تا از گیر کردن مواد غذایی در لثه جلوگیری شود.

زمان بهبودی بین چهار تا شش ماه طول می کشد. در این زمان، ایمپلنت در نهایت طی فرآیندی به نام osseointegration به استخوان متصل می شود.

به دلیل ماهیت ظریف این روش، متخصصان دندانپزشکی باید تحت آموزش قرار گیرند. در نتیجه می توانند ایمپلنت ها را دقیقاً طوری قرار دهند که بهترین نتیجه حاصل شود.

نصب اباتمنت بر روی پایه ایمپلنت

پس از یکپارچه شدن کامل ایمپلنت، اباتمنت نصب می شود. دندان جایگزین یا تاج ایمپلنت را به ایمپلنت متصل می کند.

برای قرار دادن اباتمنت به جراحی جزئی برای باز کردن لثه نیاز است. این یک روش سرپایی است که فقط نیاز به بی حسی موضعی دارد. هنگامی که اباتمنت در موقعیت خود قرار گرفت، بافت لثه در اطراف آن بسته می شود اما آن را نمی پوشاند.

با این حال، مواردی وجود دارد که هم ایمپلنت و هم اباتمنت در یک فرآیند جراحی نصب می‌شوند. به طور کلی، تا زمانی که زمان کافی برای بهبود لثه ها وجود داشته باشد، علائم منفی طولانی مدت در فرد تحت درمان مشاهده نمی شود.

دندانپزشک شما ممکن است یک روکش موقت برای دندان هایتان به شما پیشنهاد دهد. در عین حال، آنها برای جلوگیری از ناراحتی ناشی از بیرون آمدن ستون فلزی از لثه بهبود می یابند.

علاوه بر این، دوره بهبودی تقریباً دو هفته طول می کشد. این آخرین بخش از جراحی دهان خواهد بود، زیرا مرحله بعدی نصب تاج چینی است.

تاج مناسب دندان

پس از برداشتن قالب های دندانی تازه، جراح دندان شما، دندان جایگزین را متناسب با ساختار دندان موجود شما شکل می دهد.

پس از کاهش تورم در دهان، مجدداً برای تاج جدید با دندانپزشک خود قرار ملاقات خواهید داشت. اولین قدم این است که آنها از دهان شما اثری بگیرند که می توانند از آن برای ایجاد دندان مصنوعی که روی اباتمنت قرار می گیرد استفاده کنند.

افرادی که می‌خواهند ظاهر طبیعی خود را حفظ کنند، ممکن است رنگ مشابهی را برای تاج خود انتخاب کنند تا با سایر دندان‌های طبیعی مطابقت داشته باشد. در مقابل، دیگران ممکن است زیبایی‌های براق‌تر را با دندان‌های طلایی دائمی ترجیح دهند.

مراحل کاشت ایمپلنت فوری

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

سخن آخر

کلینیک دندانپزشکی رایا با مجهزترین دستگاه ها و تیم تخصصی دندانپزشکی، خدمات ایمپلنت دندان، بریج دندان و پروتز دندان را به شما عزیزان ارائه می دهد. در صورت تمایل برای مشاوره با کارشناسان ما، از راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید.