اهمیت کاشت دندان

در گذشته به دلیل نبود خدمات کافی در صنعت دندانپزشکی، کسانی که دندان های خود را بنا بر هر دلیلی از دست می دادن یا تلاش بر پنهان کردن جای خالی دندان خود می کردند و یا از دندان های مصنوعی استفاده می کردند که از نظر بهداشت دهان و دندان خیلی مناسب و مطلوب نبود.

امروزه با روی کار آمدن انواع ایمپلنت، کامپوزیت، لمینت، کاشت دندان، بریج، بلیچینگ و … مردم اهمیت بسیار بیشتری به زیبایی دندان های خود می دهند. اگر رنگ دندان ها تغییر کرده باشد، فضای خالی بین دندان های جلو وجود داشته باشد، یا بیمار دندان هایش را در اثر حوادث مختلف از دست داده باشد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد زیرا می تواند از خدمات متنوعی که در کلینیک های زیبایی و توسط متخصصین ارائه می شود، بهره ببرید و دندان هایتان را مثل روز اول زیبا و مرتب کنید.

یکی از انواع این خدمات، کاشت دندان بدون ایمپلنت است که رشی نوین برای پر کردن فضای خالی بین دندان ها است. شما توسط راه های مختلفی می توانید این فضای خالی بین دندان ها را پر کنید و لازم به ذکر است در صورتی که جای خالی دندان های از دست رفته پر نشود، منجر به عفونت لثه در اثر گیر کردن مواد غذایی در آن ناحیه می شود یا اینکه دندان های مجاور به سمت فضای خالی رشد کنند و ظاهر دندان ها بهم بخورد.

کاشت دندان بدون ایمپلنت

اهمیت کاشت دندان

کاشت دندان بدون ایمپلنت

کاشت دندان یک روشی موثر برای پر کردن فضای خالی بین دندان ها است که معمولا توسط اتصال پیچ های فلزی در داخل لثه به عنوان ریشه دندان مصنوعی انجام می شود، به این عمل ایمپلنت دندان می گویند که به دلیل مشابه بودن آن به دندان های طبیعی از نظر ظاهر و عملکرد، بیماران زیادی تمایل به انجام آن دارند.

کاشت دندان بدون ایمپلنت روشی جدید است که خیلی از افراد از آن بی خبرند؛ این روش با تکنیک های پیشرفته پزشکی انجام می شود. یکی از رایج ترین این روش ها، بریج دندان است که به آن پل ثابت هم گفته می شود. این روش در برخی موارد می تواند جایگزین خوبی برای ایمپلنت دندان باشد. در شرایطی که ایمپلنت دندان طبق تشخیص پزشک برای ساختار و سلامتی فرد ایجاد مشکل کند، از بریج دندان استفاده می شود.

کاشت دندان به روش ایمپلنت با این که طرفداران بسیار زیادی دارد و یک روش مطمئن، آسان و بدون درد به شمار می رود اما به دلیل اینکه هزینه کاشت دندان به روش ایمپلنت بالااست، ممکن است بیماران شرایط مالی استفاده از آن را نداشته باشند که در این صورت کاشت دندان به روش بریج بسیار مناسب خواهد بود.

کاشت بریج دندان

در این روش دو دندان مجاور فضای خالی لثه، به عنوان یک تکیه گاه یا پلی برای قرار گرفتن پروتز مصنوعی روی لثه به کار گرفته می شوند که از این رو به بریج دندان، روش پل ثابت هم گفته می شود. شرط استفاده از بریج دندان، سالم بودن دندان های مجاور است که مقاومت و استحکام کافی برای نگهداشتن بریج دندان را داشته باشند.

رایج ترین بریج دندان که مورد استفاده قرار می گیرد، بریج سه تایی است که از جنس سرامیک می باشند. در این نوع بریج سه پروتز مصنوعی طرح دندان روی پایه قرار می گیرد. بریج دندان یکی از روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت است که تا ده سال هم می تواند دوام داشته باشد.

شرایط استفاده از بریج دندان

کاشت دندان به روش بریج زمانی پیشنهاد می شود که شما به هر دلیلی شرایط انجام ایمپلنت دندان را ندارید به عنوان مثال، کهولت سن، عفونت یا ضعیف بودن لثه، مبتلایان به دیابت و سرطان و … از مواردی هستند که به دلیل مناسب نبودن شرایط فک و لثه، دندانپزشک استفاده از بریج یا پل ثابت را پیشنهاد می دهد.

کاشت ایمپلنت دندان

کاشت بریج دندان

بهترین روش برای جایگزینی ایمپلنت دندان

همانطور که گفته شد، خیلی مواقع افراد به دنبال راه های دیگری برای پر کردن فضای خالی دندان های خود می گردند، برخی از مطمئن ترین و بهترین روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت عبارت اند از:

  • روش بریج : دندانپزشک با تهیه کردن قالب دندان برای فضای خالی، دندان های مصنوعی را توسط مواد مختلفی مانند سرامیک، شیشه و در صورت درخواست بیمار از طلا ساخته و سپس به صورت یک پل ثابت دو دندان کناری را به دندان وسط می چسباند.

این روش از نظر شباهت ظاهری به دندان های اصلی و عدم نیاز به برداشتن پل یا بریج برای تمیز کردن و شست و شو یکی از روش های پرمتقاضی به شمار می رود. در این روش لازم است که دندان های کناری سالم و عاری از پوسیدگی باشند تا بتوانند به عنوان پایه برای بریج دندان عمل کنند.

  • استفاده از دندان های مصنوعی: یکی دیگر از روش های کاشت دندان بدون ایمپلنت، روش استفاده از دندان های مصنوعی است. در این روش معمولا با استفاده از اتصال یک پایه پلاستیکی مشابه با لثه های بیمار، چارچوبی برای اتصال دندان های مصنوعی ایجاد می شود.

این روش از نظر هزینه نسبت به سایر روش های کاشت دندان ارزان تر است، از نظر شباهت مانند دندان های اصلی خودتان می باشد و سریع ترین طول درمان را دارد، اما ممکن است دندان ها به ویژه دندان های پایینی در جای خود بلغزند، برای شست و شو باید آن ها را از دهان خارج کنید و در برخی موارد احساس ناراحتی و اذیت به بیمار دست می دهد.

کاشت دندان بدون ایمپلنت

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

اگر دندانپزشک استفاده از ایمپلنت را برای شما مناسب نمی داند یا شرایط مالی مساعدی برای انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت را ندارید، می توانید از روش های جدید کاشت دندان بدون نیاز به ایمپلنت با هزینه ای کمتر استفاده کنید. این که کدام روش برای پر کردن فضای خالی دندان هایتان مناسب تر است به تشخیص متخصص دندانپزشک نیاز دارد اما مطمئن باشید این روش های جایگزین از نظر اقتصادی برای شما به صرفه تر خواهد بود.

کلینیک های دندانپزشکی با استفاده از تکنولوژی های جدید مانند اسکنو شبیه سازی دندان بیمار، می تواند مناسبت ترین نوع کاشت را با توجه به استخوان بندی فک و صورت تشخیص دهند.