کاشت ایمپلنت در بیهوشی

ایمپلنت های دندانی گزینه ای برای جایگزینی دندان های از دست رفته و ارائه راه حل ثابت برای پروتزهای متحرک است. ایمپلنت های دندانی، جایگزین طبیعی که در فک ثابت شده اند را به بیماران ارائه می دهند. درمان ایمپلنت گزینه ای برای تصحیح مشکل ترین موارد و مسائل مربوط به دندان های از دست رفته و عدم استفاده مناسب از دندان مصنوعی را ارائه می دهد. کاشت ایمپلنت در بیهوشی یک گزینه عالی برای دندان های از دست رفته می باشد که در ادامه مقاله به توضیح کامل آن می پردازیم.

ایمپلنت دندان یک ریشه مصنوعی از تیتانیوم است که با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد و برای حمایت از ساختارهای جایگزین دندان مانند تاج، بریج و پروتز استفاده می شود. در حالی که پایه ایمپلنت مشابه ریشه دندان رفتار می کند، ساختار جایگزین ایمپلنت دندان مانند یک دندان طبیعی به نظر می رسد و راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته را در اختیار بیماران قرار می دهد که احساس دندان های طبیعی را برایشان تکرار می کند.

کاشت دندان در بیهوشی

کاشت ایمپلنت در بیهوشی

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی یک گزینه درمانی ترمیمی مدرن و موفق حساب می شوند. آنها مزایای زیادی نسبت به سایر روشهای جایگزینی دندان دارند، از جمله:

  • زیبایی شناسی پیشرفته

ایمپلنت ها در داخل لثه ها قرار می گیرند. تاج هایی که به آنها متصل شده است به شکلی شبیه به دندان طبیعی ظاهر می شود. ظاهر آن ها واقعی تر و طبیعی تر در مقایسه با سایر جایگزین ها می باشد.

  • کاهش از دست دادن استخوان

هنگامی که یک دندان از دست می رود، ساختار استخوانی پشتیبان دندان به تدریج با گذشت زمان عقب نشینی می کند. ایمپلنت های دندانی با استخوان فک ادغام شده و به حفظ آن کمک می کند و به استخوان اجازه می دهد تا سالم و دست نخورده باقی بماند در حالی که خطوط و ظاهر طبیعی صورت حفظ می شود.

  • حفاظت از دندانهای مجاور

روشهای دیگر مانند بریجهای ثابت باید به دندانهای مجاور متصل شوند و کیفیت و سلامت دندانهای اطراف را به خطر می اندازند. ایمپلنت های دندانی مستقل هستند و به حمایت سایر دندان ها متکی نیستند، بنابراین توانایی حفظ دندان های محکم را فراهم می کنند.

  • خوردن راحت تر

با کوچک شدن استخوان فک، بازده جویدن غذا توسط دندان ها کاهش می یابد و خوردن برخی غذاها را مشکل می کند. ایمپلنت های دندانی می توانند بازده جویدن را مانند دندان های طبیعی بازگردانند و به بیماران اجازه می دهند غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون ناراحتی بخورند.

آیا برای جراحی ایمپلنت نیاز به بیهوشی است؟

از آنجایی که جراحی ایمپلنت یک عمل جراحی دهان و دندان مهم و طولانی مدتی است، شما نیاز به نوعی بیهوشی دارید تا در طول این روند راحت و آرام باشید. نوع بیهوشی مورد استفاده به تعداد ایمپلنت هایی که نیاز دارید، ترجیح جراح دهان و میزان راحتی شخصی شما بستگی دارد.

مزایای کاشت دندان

کاشت ایمپلنت دندان در بی حسی یا بیهوشی

تعیین نوع بیهوشی در دندانپزشکی

اگر فقط به یک یا دو ایمپلنت نیاز دارید، ممکن است نیازی به بیهوشی عمومی نداشته باشید. بی حسی موضعی برای راحتی شما در هنگام کاشت ایمپلنت کافی می باشد. با این حال، اگر شما باید پیوند استخوان داشته باشید که در آن استخوان از نقاط دیگر بدن شما برداشت می شود، ممکن است جراح دهان ترجیح دهد دندان شما را تحت بیهوشی عمومی درمان کند.

یکی دیگر از گزینه های جراحی کاشت ایمپلنت دندان در بیهوشی یا بی حسی، استفاده از آرام بخش است که به بیمار به طور کاملا آگاهانه در طول عمل هوشیار خواهد بود. آرام بخش به شما کمک می کند تا در حین جراحی دهان خود آرام شوید و اغلب همراه با بی حسی موضعی استفاده می شود. آرام بخش معمولاً به صورت قرص یا با استفاده از نیترید اکسید تجویز می شود. آرام بخش به شما اجازه می دهد تا هوشیار بمانید ، بنابراین از محیط پیرامون خود آگاه هستید و می توانید به سوالات و دستورالعمل های پزشک خود پاسخ دهید ، اما تقریباً در حالت شبیه به یک خواب آرام خواهید بود. آرامبخشی آگاهانه برای کسانی که اضطراب دندان را تجربه می کنند ، یا اگر نگران نحوه واکنش شما به جراحی ایمپلنت هستید ، یک گزینه عالی است.

اگرچه ممکن است انجام جراحی تحت بیهوشی عمومی ترجیح داده شود ، اما عموماً غیر ضروری است. بی حسی موضعی با یا بدون آرام بخشی آگاهانه ایمن تر است و کمتر احتمال دارد عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. حتماً در مورد گزینه های بیهوشی خود با جراح دهان صحبت کنید تا مطمئن شوید که بهترین انتخاب را برای خود انجام می دهید.

روش کاشت دندان

تمام درمانها با معاینه و مشورت کامل متخصص دندانپزشکی آغاز می شود. به طور معمول، روند کاشت ایمپلنت در بیهوشی؛ می تواند از سه تا شش ماه به طول انجامد. در برخی موارد، این فرآیند ممکن است بیشتر طول بکشد زیرا ممکن است برای دریافت ایمپلنت، درمانهای اضافی مانند پیوند استخوان برای ایجاد استخوان در فک، لازم باشد. روش و چارچوب زمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد:

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ترمیم ایمپلنت دندان معمولاً در چند نوبت انجام می شود و مرحل زیر را شامل می شود:

مرحله اول:

دندانپزشک یا جراح دهان لثه را بریده تا استخوان آن نمایان شود و سپس یک یا چند ایمپلنت دقیقاً در استخوان فک قرار می گیرد تا محل ریشه دندان طبیعی از دست رفته را پر کند.

مرحله دوم:

پس از اتمام زمان مرحله اول، باید  اجازه می دهد ایمپلنت در استخوان جوش بخورد، سپس طبق برآمدگی های دندان، پایه اتصال یا تکیه گاه و تاج دندان به طور سفارشی برای بیمار ساخته می شود.

مرحله نهایی:

در ملاقاتو مرحله نهایی، جراح ایمپلنت دندان، لثه را باز می کند تا ایمپلنت در معرض دید قرار گیرد سپس تکیه گاه و تاج را به ایمپلنت متصل می کند و فرایند درمان را تکمیل می کنند.

برخی از بیماران ممکن است بعد از عمل کاشت دندان، درد جزئی را تجربه کنند که با داروهای ایبوپروفن بدون نسخه قابل درمان است.

کاشت دندان در کلینیک

کاشت دندان در بیهوشی

نتایج کاشت ایمپلنت دندان

بیماران بعد از انجام کاشت ایمپلنت دندان می توانند از تمام مزایا و عملکردهای دندانهای طبیعی لذت ببرند. برای جلوگیری از تجمع باکتری هایی که می توانند باعث بیماری لثه یا از بین رفتن استخوان شوند، رعایت بهداشت دهان و دندان ایمپلنت بسیار مهم است.