لمینت دندان چیست؟

اگر از لبخند خود راضی نیستید، یا به دنبال تغییرات کوچک ولی با تاثیر زیاد در صورت خود هستید، لمینت دندان بهترین و آسان ترین راه برای داشتن لبخندی زیبا همراه با دندان سفید است. لمینت ها صفحات سرامیکی با قطر بسیار کم در حدود میلی متر هستند که برای زیباتر شدن ظاهر دندان، روی مینای دندان فرد قرار می گیرند. در این مقاله به توضیح روش های مختلف برای داشتن لبخندی زیبا و کاربرد لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و …. می پردازیم.

لمینیت دندان یکی دیگر از روش های محبوب در زمینه زیبایی دندان و همچنین اصلاح طرح لبخند است. لمینت به ورقها و مواد کامپوزیتی، پوششهای ظریف و ساخته شده از سرامیک گفته می شود. متخصص زیبایی دندان یک لایه نازک از لمینت را روی دندانهای بیمار می گذارد تا نقص دندانها را در دوره های مختلف بپوشاند و برطرف کند. توجه داشته باشید که کاربرد اصلی لمینت و روکش دندان اصلاح طرح لبخند و بهبود استحکام دندان ها است.

لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

کاربرد لمینت دندان

یکی از روش های زیبایی دندان، لمینیت دندان است. ارتودنسی با لیزر نیز یکی دیگر از راه های زیباسازی دندان ها است که برای درمان مشکلات مربوط به ساختار لثه (مانند از بین بردن بافت های اضافی و متورم لثه)، اصلاح طرح لبخند، از بین بردن و کاهش فضای بین دندان ها و از بین بردن ناهنجاری های استخوان و … پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی استفاده می شود.

با توجه به اینکه این لمینت دندان روشی با کمترین میزان درد، دوره درمان کوتاه تر و عوارض کمتری است، یکی از رایج ترین و محبوب ترین روش های اصلاح طرح لبخند و درمان ناهنجاری ها و مشکلات دندانی بشمار می رود. بخاطر داشته باشید که لمینت دندان برای دندانهای شکسته، ترک خورده یا تغییر رنگ داده شده و یا دندانهایی که دارای مشکلات ساختاری هستند و برای اصلاح موقعیت دندانها، استفاده می شود.

مزایای لمینت دندان

از لمینت ها می توان برای از بین بردن نواقص دندان ها استفاده کرد. پوشاندن و از بین بردن تغییرات ظاهری ناخواسته (مانند تغییر رنگ و زردی دندان) روی سطح دندان ها، شکستگی ها و ترک های دندان و … از کاربرد لمینت دندان و مزایای استفاده از آن می باشند.

لمینت دندان گزینه ای مناسب برای محکم تر شدن سطح دندان ها نیز می باشد. خیلی از افرادی که به دلیل نداشتن دندان هایی یکدست و سفید، از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند با لمینت دندان به سطح بالایی از عزت نفس و حضور در جمع های مختلف دست می یابند. گرچه لمینیت دندان تأثیر کمی در استحکام دندان دارد اما ماندگاری آن از مینای دندان طبیعی بیشتر است.

به افرادی که دارای نواقص دندانی زیر هستند، لمینت دندان توصیه می شود:

  1. دندانهای رنگی که از طریق روش های معمول کلینیکی نمی توانند سفید شوند.
  2. پوسیدگی دندان (حتی به مقدار کم)
  3. دندانهایی که بین آنها فاصله دارد
  4. دندان هایی که دچار شکستگی های کم هستند
کاربرد لمینت دندان

مزایای لمینت دندان

نحوه انجام لمینت دندان

  • مراحل ترمیم دندان با استفاده از لمینت عبارت اند از:
  • سطح دندان کاملاً تمیز شده و دندانپزشک دندان های شما را از نظر سلامت لثه و سایر آسیب های دندانی معاینه می کند.
  • برای افزودن روکش به سطح دندان، میزان ضخامت لمینت باید متناسب با مینای دندان هایتان باشد. دندانپزشک سعی خواهد کرد قسمت های ترک خورده و یا آسیب های وارد شده به مینای دندان را کاملا برطرف کند، در صورت عفونت دندان باید قسمت های درگیر شده برداشته شود.
  • دندان پزشک از سطح دندان هایی که قرار است بر روی آن ها لمینت دندان انجام شود، قالب گیری کرده و قالب ها را به لابراتور می فرسد تا لمینت ها و یا صفحات سرامیکی با ضخامت مناسب تهیه شوند.
  • صفحات لمینتی با چسب مخصوص روی مینای دندان متصل و سپس محکم می شوند.

به طور میانگین انجام تمامی مراحل لمینت دندان، بسته به خرابی و میزان آسیب دیدگی سطح دندان ها، یک الی دو هفته طول می کشد تا صفحات لمینی در آزمایشگاه آماده و ساخته شوند و همچنین نصب آن بر روی دندان حدود 2 ساعت زمان می برد.

مراقبت از لمینت دندان

لمینت دندان برخلاف سایر خدمات دندانپزشکی به مراقبت ویژه ای نیاز ندارد اما توصیه می شود مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید و حداقل به مدت دو بار در روز انجام دهید. بهتر است هر 6 ماه برای بررسی وضعیت لمینت ها و اطمینان از سلامت لمینت ها به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز مجدد ترمیم دندان ها را انجام دهید.

پس از انجام لمینت دندان، باید تا 48 ساعت از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید و توصیه می شود مصرف این غذاها و نوشیدنی ها را بعد از آن کاهش دهید.

عوارض احتمالی ناشی از لمینت دندان

لایه برداری از مینای دندان برای قرار دادن لمینت، می تواند باعث افزایش حساسیت دندان در برابر گرما و سرما شود. ممکن است بین دو ساعت اول و شاید تا یک هفته پس از لمینیت این حساسیت در دندان ها ایجاد شود. اگر بیش از یک هفته طول کشید، باید به پزشک اطلاع دهید.

دندانپزشکان معمولاً به بیمار توصیه می کنند حتی اگر دندان خیلی کم آسیب دیده باشد در ابتدا به وضعیت و سلامت دندان برسند زیرا لمینت ممکن است مانع رشد دندان ها در آینده شود.

تغییر محل دندان ها و لثه ها که در نتیجه رشد فک و استخوان های صورت اتفاق می افتد، ممکن است منجر به تخریب زیبایی فرآیند لمینیت شود، پزشکان همیشه توصیه می کنند زمانی که رشد استخوان فک و صورت به پایان و به حداکثر ثبات خود رسید، عمل لمینت را انجام دهید.

عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است دندانپزشک لمینت دندان را برای شما قبول نکند، یکی از این عوامل سن بیماران است که به دلیل رشد استخوان ها ممکن است برخی سنین امکان انجام لمینت دندان را نداشته باشند. یا برخی از بیمارانی که دارای عادات دهانی مثل دندان قروچه، جویدن اجسام و خوراکی های سفت هستند و یا از بیماری های مربوط به لثه رنج می برند یا دندان هایشان  به دلایل ژنتیکی حاوی لایه مینای دندان کافی نیست. در اینجور مواقع دندانپزشک لمینت دندان را توصیه نمی کند و شما می توانید سایر روش های ارائه شده توسط دندانپزشک و کلینیک را انجام دهید.

عوارض لمینت

مراقبت از لمینت دندان

سخن آخر

لمینت دندان یکی از انواع خدمات دندانپزشکی است که در سال های اخیر مخاطبین زیادی داشته است. کلینیک شبانه روزی رایا با بهترین تیم تخصصی در زمینه دندان و فک، به شما انواع روش های زیبایی و درمانی دندان را با بهترین قیمت پیشنهاد می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.