کاربرد ایمپلنت های دندانی دائمی

گاهی اوقات، علی‌رغم تلاش‌های مردم، به دلیل ژنتیک یا حوادث غیر متقربه، مراجعه کنندگان نه تنها برای حفظ لبخند، بلکه برای حفظ سلامت کلی دندان های خود به ایمپلنت‌های دندانی نیاز دارند. علت این موضوع ممکن است به دلیل پوسیدگی دندان باشد اما کاربرد ایمپلنت های دندانی دائمی اینقدر زیاد و مهم است که می توانید با خیال راحت برای انجام آن اقدام کنید.

ایمپلنت‌ها کاملا مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند و جایگزینی راحت‌تر و دائمی برای دندان های از دست رفته بشمار می روند.

ایمپلنت ها جایگزین خوبی برای پروتزهای جزئی یا کامل و بریج‌های دندان می باشند. ایمپلنت ها می توانند قدرت جویدن غذا توسط بیمار را که امکان آن در صورت استفاده از بریج یا پروتز دندان وجود نداشت، بازگرداند و در نتیجه اعتماد به نفس بیماران را نیز بازگرداند.

کاربرد ایمپلنت دندان

کاربرد دندان دائمی

پوسیدگی یا حفره دندان

پوسیدگی دندان یا حفره دندان، دلیل اصلی کاشت ایمپلنت های دندانی است، پوسیدگی دندان توسط اسیدهای ساخته شده توسط باکتری های دهان ایجاد می شود که باعث شکستن و از بین رفتن دندان ها می شود.

رنگ‌ دندان ها در مراحل اولیه زرد رنگ است که در نهایت با پیشرفت پوسیدگی به سیاه رنگ تبدیل می‌شود. پوسیدگی دندان ممکن است با درد و مشکل در غذا خوردن همراه با التهاب بافت اطراف دندان و حتی تشکیل آبسه همراه باشد. طبق گفته انجمن دندانپزشکی کانادا (CDA) در طول COVID-19، اهمیت کنترل عفونت دندان افزایش یافته است، که برخی از آنها ممکن است در نتیجه پوسیدگی دندان در دهان ایجاد شوند.

علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تا سال 2016، تقریباً 3.6 میلیارد نفر – یعنی 48٪ از جمعیت جهان – وجود داشتند که دچار پوسیدگی دندان های دائمی خود شده بودند! آنها همچنین تخمین می زنند که تقریباً همه بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دچار پوسیدگی دندان می شوند. در دندان های نوزادان و کودکان کوچکتر، حدود 620 میلیون نفر یا 9 درصد از جمعیت دارای پوسیدگی هستند که عمدتاً به دلیل افزایش مصرف قندهای ساده و تصفیه شده در رژیم غذایی ناصحیح است!

علاوه بر این، آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا بیان می کند که پوسیدگی دندان شایع ترین مسئله در دوران کودکی است. 24 درصد از کودکان 2 تا 4 ساله ایالات متحده، 53 درصد از کودکان 6 تا 8 ساله، و 56 درصد از کودکان 15 ساله قبلاً حفره های دندانی را تجربه کرده اند.

اگر در مورد وضعیت سلامت دندان خود نگرانی دارید یا فکر می کنید ممکن است مستعد ایجاد پوسیدگی دندان باشید، با متخصصین دندانپزشکی ما تماس بگیرید تا از پیشرفت پوسیدگی دندان هایتان جلوگیری کنید.

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت دندان بهترین گزینه برای داشتن دندان های دائمی است. عمل کاشت ایمپلنت عبارت است از قرار دادن یک ریشه مصنوعی در فک برای نگه داشتن دندان جایگزین -به نام تاج- بر روی پایه ایمپلنت. ایمپلنت مانند ریشه دندان عمل می کند و معمولاً از تیتانیوم و سایر موادی که به خوبی برای بدن انسان مناسب هستند ساخته شده است،

روش کاشت ایمپلنت دندان

در آماده سازی برای ایمپلنت واقعی، از اسکن دیجیتال برای طراحی و شبیه سازی دیجیتالی جراحی ایمپلنت دندان استفاده می شود. با استفاده از توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی سه بعدی – یک فناوری اسکن صورت – تصویر دندان های فعلی شما ثبت می شود و لبخند جدید به همراه ایمپلنت دندان با کمک نرم افزار تخصصی طراحی می شود.

به شرط اینکه بافت لثه سالم کافی وجود داشته باشد و بیمار استخوان فک به اندازه کافی متراکم داشته باشد، ایمپلنت ها را می توان در فک بالا یا پایین، در جلو یا پشت دهان قرار داد. اینها به لنگرهایی تبدیل می شوند که دندان ها یا تاج های جدید ساخته شده توسط انسان به طور دائم روی آن ها نصب می شوند.

پس از مشاوره با متخصصان دندانپزشکی ما، می تواند تنها در یک روز مجموعه کاملی از دندان های جدید را در اختیار بیماران قرار داد. با این حال، اکثر ایمپلنت ها شامل دو یا سه مرحله درمان هستند که قرار دادن آن در دهان بیمار به نوع ایمپلنت دندان و سلامت استخوان فک بستگی دارد.

ایمپلنت های دندانی سوئیسی

کاشت ایمپلنت دندان دائمی

تحت آرام‌بخش و بی حسی قوی، دندان‌های پوسیده ممکن است بعد از بررسی دقیق، کشیده شوند و برش‌های کوچکی در لثه ایجاد شود تا استخوان فک نمایان شود. سپس ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و بافت لثه روی ایمپلنت بخیه می خورد و محکم می شود.
این ایمپلنت ها دارای سطوح متخلخلی هستند که به بافت استخوانی اجازه می دهد تا در آنها رشد کند و پیوندها را بیشتر تقویت کند. طی سه تا شش ماه ، ایمپلنت تیتانیومی از طریق فرآیند استئواینتگراسیون با استخوان فک ترکیب می‌شود.

این دوره به استخوان اجازه می دهد تا ترمیم شود و به یکپارچگی ساختاری و عملکردی دست یابد، که در برخی موارد ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. با این حال، ممکن است بتوانیم ایمپلنت را فوراً در دندان برخی از بیمارانی که نیازی نیست منتظر این فرآیند استئواینتگراسیون باشند، قرار دهیم.
هنگامی که ایمپلنت و استخوان به یکدیگر متصل شدند، متخصص اندودنتیست ما اباتمنت را به ایمپلنت متصل کند. در برخی موارد، ایمپلنت و اباتمنت یک واحد هستند که در طول جراحی اولیه قرار می گیرند. ممکن است برای برخی از بیماران جراحی دوم برای چسباندن اباتمنت به دندان های جایگزین مورد نیاز باشد.
در مرحله آخر، دندانپزشک، تاجی را در اندازه، شکل و رنگ مناسب پایه ایمپلنت می‌سازد تا با دندان‌های طبیعی شما مطابقت داشته باشد. سپس دندان جایگزین – به نام تاج – به پست ایمپلنت متصل می شود.
پیگیری های منظم برای بررسی قرارگیری ایمپلنت و وضعیت لثه های بیمار برنامه ریزی می شود، فرآیندی که برای موفقیت و سلامت مداوم دندان های کاشته شده بسیار مهم است.

  • ایمپلنت تیتانیوم

آلیاژ تیتانیوم که در ایمپلنت های دندانی استفاده می شود بسیار زیست سازگار است، به این معنی که توسط بدن انسان دفع نمی شود. علاوه بر این، تیتانیوم حتی می‌تواند از طریق فرآیندی به نام Osseointegration، با بافت استخوانی اطراف پیوند دهد. بنابراین می تواند قوی ترین پایه پشتیبانی ممکن را برای دندان های مصنوعی که بالای آن قرار می گیرند، ارائه دهد. تیتانیوم همچنین سبک وزن، ضد حساسیت و دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است.

  • پیوند استخوان

پیوند استخوان یک عمل جراحی است که معمولاً توسط جراحان دندانپزشک یا اندودنتیست برای ترمیم استخوان های آسیب دیده با پیوند یک استخوان مصنوعی یا طبیعی در ناحیه آسیب دیده انجام می شود. پیوند استخوان دندانی این روش استخوان فک را بازسازی، تقویت و تثبیت می کند و پشتیبانی لازم را برای کاشت ایمپلنت دندانی فراهم می کند.

  • پروتزهای دندانی

پروتز دندان شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که طراحی، ساخت و نصب جایگزین های مصنوعی دائمی و نیمه دائمی برای دندان ها را در بر می گیرد. رشته پروتز شامل روش‌های تخصصی برای ترمیم یا جایگزینی دندان‌ها با پروتز مانند تاج و بریج دندان، دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان است.

  • پروتزهای دندانی

این یک روش یا تکنیک جراحی است که به موجب آن پروتز ثابت روی چهار ایمپلنت – 2 در کام فوقانی و 2 مورد در پشت فک پایین قرار می گیرد. در اصطلاح پزشکی به آن فک قدامی گفته می شود که تراکم استخوان در آن بیشتر است.

  • پروتز دندان

پروتز دندان یکی دیگر از روش های جایگزین دندان است که شامل ایمپلنت، روکش، بریج، دندان مصنوعی و روکش می باشد- که عیوب دندان بیمار را پوشانده و دندان های از دست رفته را جایگزین می کند. در حالی که پروتزها می توانند متحرک باشند، بقیه به طور دائم در دهان شما ثابت می شوند.

مزایای ایمپلنت دندان

درمان دندان با ایمپلنت دائمی

سخن آخر

با متخصصین دندانپزشکی شبانه روزی رایا برای مشاوره دندان های خود تماس بگیرید تا بهترین گزینه های درمان دندان را برای برای بازگرداندن لبخند و اعتماد به نفس خود انتخاب کنید.