چکاپ دوره ای دهان و دندان کودکان

همه کودکان باید در سن دو سالگی معاینه اولیه دهان و دندان خود را انجام دهند. چکاپ دوره ای دهان و دندان کودکان ممکن است توسط یک متخصص بهداشت دهان، مانند یک متخصص سلامت دهان، دندانپزشک، متخصص دندان یا بهداشت دهان انجام شود. همچنین ممکن است این کار توسط متخصص بهداشت دیگری مانند پزشک یا پرستار انجام شود. این متخصصان در صورت لزوم کودک شما را به یک متخصص بهداشت دهان و دندان ارجاع می دهند.

معاینات منظم دندانپزشکی برای کودکان بسیار مهم است زیرا که:

  1. نشانه های اولیه پوسیدگی دندان و سایر مشکلات به راحتی توسط خانواده ها نادیده گرفته می شود.
  2. مشکلات کوچک را می توان قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر درمان کرد.
  3. آنها به شما این فرصت را می دهند که سوال بپرسید یا در مورد نگرانی هایی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید.
  4. متخصص بهداشت دهان و دندان شما می تواند با درمان هایی مانند استفاده از فلوراید و سیلانت های دندانی به کودک شما کمک کند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
  5. کودکان با کارکنان دندانپزشکی آشنا می شوند و با روند مراجعه به کلینیک دندانپزشکی آشنا می شوند.

هرکسی نیازهای بهداشت دهان و دندان و سطوح خطر متفاوتی دارد که تعیین می کند چند بار باید معاینه شوند. با متخصص بهداشت دهان و دندان خود در مورد اینکه کودک شما چند وقت یکبار به معاینه نیاز دارد صحبت کنید.

ضرورت چکاپ دندان کودکان

چکاپ دهان و دندان کودکان

نکاتی برای ویزیت دندانپزشکی کودکان

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به آنها کمک کنید تا ملاقات فرزندتان با دندانپزشک مثبت باشد:

با خواندن کتاب های داستانی در مورد ملاقات با دندانپزشک در خانه، کودک خود را برای آنچه انتظار دارد آماده کنید.
هنگام معاینه دندان های خود، کودک خود را با خود ببرید تا ببیند چه اتفاقی می افتد.
صحبت در مورد ویزیت های دندانپزشکی که بخشی از برنامه منظم آنهاست و به حفظ سلامت آنها کمک می کند. جنبه های جدید، جالب و سرگرم کننده بازدید از کلینیک دندانپزشکی را برجسته کنید.
کمی قبل از قرار ملاقات حاضر شوید تا به فرزندتان اجازه دهید با محیط جدید آشنا شود.
در طول ویزیت دندانپزشکی، اجازه دهید متخصص بهداشت دهان و دندان توجه کامل کودک شما را داشته باشد. آنها به گونه ای آموزش دیده اند که ملایم باشند و به کودک شما در طول معاینه احساس راحتی کنند.

حفظ سلامت دندان های کودکان

شما می توانید با موارد زیر به سلامت دندان های کودک خود کمک کنید:

  • دندان های کودک خود را به محض ظاهر شدن (معمولاً در حدود 6 ماهگی) با استفاده از یک پارچه نرم یا یک مسواک نرم و آب تمیز کنید.
  • از 18 ماهگی، استفاده از خمیردندان کم فلوراید به اندازه یک نخود را برای مسواک زدن دندان های کودکتان شروع کنید. کودک خود را تشویق کنید که خمیر دندان را بعد از مسواک زدن بیرون بیاندازد، اما آبکشی نکند.
  • به کودک خود کمک کنید دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزند – صبح بعد از صبحانه و قبل از خواب شب. این کار را تا حدود هفت یا هشت سالگی انجام دهید تا مطمئن شوید که هر سطح به خوبی تمیز می شود.
  • ارائه طیف گسترده ای از غذاهای مغذی و داشتن میان وعده های سالم.
  • پرهیز یا محدود کردن غذاها و نوشیدنی های شیرین (از جمله آب نبات، شکلات، بیسکویت شیرین، نوشابه، آب میوه و شیر طعم دار)، به ویژه بین وعده های غذایی.
  • ارائه منظم آب لوله کشی بیشتر آب لوله کشی ویکتوریا دارای فلوراید است که برای دندان ها مفید است و نوشیدن آن بی خطر است.
حفظ سلامت دندان کودکان

چکاپ های دوره ای کودکان

اهمیت مسواک زدن و چکاپ از سنین کم

در کلینیک های دندانپزشکی ما، ما قویاً معتقدیم که برای کودکان هیچ وقت زود نیست که سلامت دهان خود را مسواک بزنند. در واقع، فواید زیادی برای معاینه‌های منظم دندانپزشکی که تا بزرگسالی ادامه می‌یابند، وجود دارد. در اینجا سه ​​دلیل اصلی ما برای بردن فرزندتان به ویزیت منظم دندانپزشکی آورده شده است.

1. بهداشت خوب دهان را از سنین پایین آموزش می دهد

هیچ وقت برای یادگیری اهمیت بهداشت مناسب دهان زود نیست. بنابراین والدین باید با دندانپزشک خانوادگی خود همکاری کنند تا مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را به فرزندان خود القا کنند و حداقل سالی یک بار مراجعه به دندانپزشک به این امر کمک کند. معاینات منظم از سنین پایین فرصتی عالی برای کودکان فراهم می کند تا از متخصصان در مورد تکنیک های مناسب بهداشت دهان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای تمیز نگه داشتن دهان بیاموزند.

با معاینات منظم، کودکان نیز به احتمال زیاد نگرش مثبتی نسبت به ویزیت های دندانپزشکی پیدا می کنند. تجارب کودکی دیدگاه افراد را نسبت به دندانپزشک تا پایان عمر شکل می دهد، بنابراین مهم است که آنها با معاینات منظم زودهنگام عادت کنند. در حالی که ممکن است جراحی دندان در ابتدا برای کودک جذاب به نظر نرسد، با سفرهای منظم آنها به این روند عادت کرده و احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

یک دندانپزشک خوب کودکان می‌تواند یک روش معمول مانند تمیز کردن منظم را انجام دهد و در عین حال دید مطلوبی از ویزیت دندان به کودک بدهد. در کلینیک دندانپزشکی رایا، دندانپزشکان دوستدار کودک ما از یک رویکرد مراقبتی و ملایم با فرزندان شما استفاده می کنند تا آنها را تا حد امکان راحت کنند و در عین حال توضیح دهند که چه کاری انجام می دهند و چرا باید انجام شود.

2. اجازه می دهد تا مشکلات بهداشت دهان و دندان به سرعت تشخیص داده شود

رسیدگی به مشکلات به محض بروز آنها از بدتر شدن بیماری های دهان جلوگیری می کند و در زمان و هزینه درمان بعداً صرفه جویی می کند. این مشکلات می تواند ناشی از رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان و حتی فک باشد و از طریق معاینات معمول در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

حصول اطمینان از تمیزی دهان مستلزم از بین بردن هر گونه پلاک یا تارتار و همچنین از بین بردن لکه های سطحی است که از چسبیدن باکتری ها به دندان جلوگیری می کند. از آنجایی که بسیاری از کودکان خردسال هنوز مهارت‌های حرکتی لازم برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن موثر را به دست نیاورده‌اند، سفرهای منظم به دندان‌پزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای برای هدف قرار دادن تجمعات و زباله‌هایی که ممکن است از دست داده باشند ضروری است.

همین باکتری های پلاک و تارتار در دراز مدت باعث ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می شوند. با توجه به اینکه پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های دهان و دندان کودکان است و احتمال ابتلای آنها به پوسیدگی زودتر بیشتر است، بخش اساسی هر معاینه منظم، یافتن پوسیدگی و حفره ها قبل از بدتر شدن آنهاست.

خوشبختانه، شناسایی مشکلاتی مانند حفره ها در مراحل اولیه که می توان سریعتر متوقف یا مدیریت کرد، آسان تر است. در حالی که نادیده گرفتن حفره ها به آن ها اجازه می دهد تا رشد کنند و به ساختار دندان آسیب بیشتری وارد کنند، که منجر به عفونت ها و روش های پیشرفته دندانپزشکی مانند پر کردن و کشیدن دندان در دوران نوجوانی می شود.

3. رشد سالم دندان ها و دهان را تضمین می کند

مراجعه به دندانپزشک هر دوازده ماه به حفظ و بهبود وضعیت دندان های کودک شما کمک می کند. دندان های شیری زمینه شروع دندان های بزرگسالان هستند – بنابراین وقتی دندان های شیری سالم هستند، سالم تر و صاف تر شدن دندان های بزرگسالان آسان تر است.

بی توجهی به مراقبت صحیح از دندان های شیری ممکن است باعث شود که آنها خیلی زود بیفتند و دندان های باقی مانده به سمت جلو حرکت کنند. در نتیجه دندان های دائمی بیشتر احتمال دارد کج و بی جا رشد کنند. حفظ سلامت دندان ها در مراحل اولیه رشد نیز به جلوگیری از انجام کارهای اضافی ارتودنسی در آینده کمک می کند.

اهمیت مسواک زدن

اهمیت مسواک زدن و چکاپ از سنین کم

سخن آخر

معاینات منظم نیز به شما کمک می کند تا از سلامت دندان کودک خود مطلع شوید. این ویزیت ها به شما این امکان را می دهد که کودک خود را از نظر علائمی مانند شلوغی، از دست دادن یا کج بودن دندان ها که ممکن است به کارهای ارتودنسی مورد نیاز در آینده اشاره کند، نظارت کنید، که در صورت ارائه زود هنگام می تواند بسیار ارزشمند باشد.