پیوند استخوان دندان

هنگامی که بیمار دندان خود را از دست می دهد، اگر به سرعت تعویض نشود، استخوان زیر دندان شروع به تحلیل رفتن می کند زیرا ریشه دندان که رشد استخوان را تحریک می کند، برداشته شده است. اگر بیمار بلافاصله پس از افتادن دندان از دست رفته تحت عمل جراحی ایمپلنت دندان قرار بگیرد، استخوان زیر دندان سالم می ماند که به دندانپزشک اجازه می دهد بدون نیاز به انجام پیوند استخوان، جراحی را انجام دهد. پیوند استخوان روشی است که برای جایگزینی استخوان از دست رفته در فک انجام می شود.

پیوند استخوان قبل از جراحی ایمپلنت دندان امری معمولی است زیرا بسیاری از افرادی که می خواهند این عمل را انجام دهند، توده استخوانی کافی برای محافظت از ایمپلنت ندارند. با این حال، اگر دندانپزشک معتقد باشد استخوان فک بیمار به اندازه کافی ضخیم است که بتواند از کاشت و ایمپلنت دندان پشتیبانی کند، عمل پیوند استخوان دیگر لازم نیست.

پیوند استخوان دندانی روشی است که برای افزایش مقدار استخوان در بخشی از فک که استخوان سابق آن از بین رفته است انجام می شود که در برخی موارد، در صورت نیاز به محافظت بیشتر از ایمپلنت دندان، این عمل توصیه می شود. در صورت لزوم انجام مراحل بعدی پیوند استخوان دندان، مانند کاشت دندان یا اگر از دست دادن استخوان بر سلامت لثه ها و دندان های اطراف تأثیر بگذارد، پیوند استخوان الزامی است.

برای کسب اطلاعات از نحوه کار پیوند استخوان دندان، نحوه انجام عمل و نتیجه ای که می توانید از این روش انتظار داشته باشید، ادامه این مقاله را بخوانید.

پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان دندان چیست؟

علت استفاده از پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان دندان به روش های مختلفی انجام می شود اما روش اصلی این است که دندانپزشک یا جراح دهان و دندان، برشی در فک ایجاد می کند و مواد استخوانی دیگر را به فک پیوند می زند. پیوند استخوان دندان معمولاً در صورتی انجام می شود که کسی یک یا چند دندان اصلی خود را از دست داده یا به بیماری لثه مبتلا شده باشد. هر دوی این شرایط می تواند باعث از دست رفتن استخوان در فک شود.

اما سوال مهمی که در رابطه با این عمل وجود دارد این است که چه کسی کاندید مناسبی برای عمل پیوند استخوان دندان است؟ در اینجا برخی از رایج ترین دلایل نیاز به پیوند استخوان دندان را بیان می کنیم.

  • ایمپلنت برای از دست دادن دندان ها

افرادی که قرار است به جای از دست دادن دندان های خود ایمپلنت دندان انجام دهند، کاندیدای مشترک پیوند استخوان دندان هستند.

ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی مانند پیچ هستند که در استخوان فک قرار می گیرند. تاجی که با دندانهای اطراف و مجاور مطابقت داشته باشد، در قسمت بالای ایمپلنت (پیچ) قرار می گیرد.

غالباً پیوند استخوان برای ایجاد پایه کافی برای ایمپلنت دندان ضروری است. خیلی از افرادی که از روش ایمپلنت دندان استفاده کرده اند، بیش از نیمی از آنها برای محل های کاشت پیچ به پیوند استخوان نیاز داشتند.

  • از دست دادن دندان یا بیماری لثه

حتی اگر عمل ایمپلنت دندان انجام نمی دهید، پیوند استخوان دندان ممکن است برای حمایت از بخشی از فک که استخوان خود را به دلیل از دست دادن دندان یا بیماری لثه از دست داده باشد ، لازم باشد.

از دست دادن استخوان می تواند روی دندانهای اطراف و بافت لثه تأثیر بگذارد. تثبیت فک با پیوند استخوان می تواند به جلوگیری از تحلیل رفتن بیشتر استخوان و عوارض طولانی مدت سلامتی منجر شود. اگر بیماری لثه به طور موثر و کامل کنترل نشود، می تواند منجر به از دست دادن بیشتر دندان ها و حتی بیماری قلبی شود.

  • از دست دادن استخوان

از دیگر موارد پیوند استخوان های دندانی می توان به کسانی اشاره کرد که ظاهر آنها تحت تأثیر از دست دادن استخوان قرار گرفته است. از دست دادن توده استخوانی در فک باعث می شود صورت کوچک تر از قبل به نظر برسد.

اگر بیمار استخوان فک پایین خود را از دست بدهد، به نظر می رسد که فک و چانه او به سمت جلو بیرون زده است. بدون ساختار سالم استخوان در زیر آنها، لب ها و عضلات اطراف ممکن است از نظر ظاهری تغییر کنند، پوست ناحیه فک نیز احتمالا چروکیده تر به نظر می رسد.

تغییرات ظاهری به دلیل از دست دادن استخوان فک در بزرگسالان بیشتر دیده می شود، همانطور که با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افراد میانسال نسبت به کودکان و نوجوانان بیشتر است.

اما اگر بیمار در هر رنج سنی از ناحیه فک آسیب دیده باشد یا مشکلات دهانی مربوط به بهداشت نادرست دندان یا سایر موارد بهداشتی مانند عفونت های اساسی را تجربه کرده باشد، ممکن است به پیوند استخوان دندان نیز نیاز داشته باشد.

مراحل پیوند استخوان

علت عمل پیوند استخوان

پیوند استخوان دندان چقدر دردناک است؟

پیوند استخوان دندانی که شامل برداشتن مواد استخوانی است و معمولا از بدن خود بیمار برداشته نمی شود، یک عمل نسبتاً جزئی است. در حین انجام عمل جراحی به شما بی حس کننده و در برخی موارد آرام بخش تزریق می شود که تا وقتی اثرات بیهوشی از بین می رود دردی احساس نخواهید کرد. پس از آن، احساس درد معمولا تا چند روز آینده با مسکن های تجویز شده قابل تحمل می شود.

اما اگر مواد استخوانی از بدن خود شما برداشته شود، بهبود و روند درمان ممکن است دردناک باشد زیرا عمل جراحی در دو قسمت از بدن انجام می شود، به عنوان مثال مفصل ران و فک.

به طور کلی زمان بهبودی پیوند استخوان دندان، می تواند از دو هفته تا بیش از دو ماه باشد، اگر بیمار مجبور به جراحی و ایمپلنت دندان شود، باید منتظر بماند تا پیوند استخوان دندان با استخوان هایی که از قبل در دهان هستند، تطبیق شود و این مرحله معمولا چند ماه طول می کشد.

پیوند استخوان دندان چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام پیوند استخوان دندان به شرح زیر است:

  • قبل از انجام عمل، به بیمار داروی بیهوشی تزریق می شود و علائم حیاتی کنترل می شود.
  • متخصص دندانپزشکی ناحیه آسیب دیده را تمیز می کند.
  • جراح شما یک برش در لثه ایجاد می کند تا آن را از استخوانی که قرار است پیوند در آن محل انجام شود، جدا می کند.
  • جراح مواد استخوانی را بین دو قسمتی از استخوان که قرار است همزمان رشد کنند، قرار می دهد.
  • پیوند استخوان با یک ماده چسب قابل حل یا با پیچ های مخصوص در محل خود محکم می شود.
  • سپس برش ایجاد شده، دوخته شده تا بهبودی فرد حاصل شود.
روش انجام پیوند استخوان

مراحل عمل پیوند استخوان

سخن آخر

پیوند استخوان دندان یکی از انواع روش های تخصصی دندانپزشکی است که برخی از افراد برای کاشت ایمپلنت دندان، باید آن را انجام دهند. کلینیک شبانه روزی تخصصی رایا، آماده ارائه هرگونه خدمات دندانپزشکی، کاشت دندان و … به شما عزیزان است.از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاص بفرمایید.